Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tsjor
21-09-2019 om 09:09
Het lerarentekort
Het lerarentekort wordt een groot issue. Op de radio voorspelde een leerkracht dat er over enkele jaren 10.000 leerkrachten tekort komen (positieve insteek: dan zullen er dus ongeveer 25 keer zoveel kinderen nog zijn).
Wat denken ouders dat mogelijke oorzaken zijn. Waarom zijn er geen mensen meer te vinden die nog les willen geven aan de kinderen?
En wat zijn mogelijke oplossingen? Is het inderdaad de zak met geld? Is het probleem opgelost als PO hetzelfde wordt betaald als VO (en waarom is er dan nog een probleem op het VO)?
Tsjor

Ad Hombre
07-01-2020 om 07:01
Wel goed
Dat automutilatie tegenwoordig in het pakket zit
(Wat een wereld)

Sydney
07-01-2020 om 07:01
Hoezo Ad?
Het is niet zo dat automutilatie pas is ontstaan toen de hulpverlening daarvoor op gang kwam.

Enna M.
07-01-2020 om 10:01
leuke leraar of goede leraar
Ik sprak een tijdje terug een kennis die leerkracht is in het basisonderwijs. Kreeg in de eerste jaren een burnout.... dat kwam omdat ze een ontzettend leuke juf was naar eigen zeggen. Nu was ze wijzer geworden en nog steeds een léuke juf, maar niet meer een ontzéttend leuke juf.

Sinilind
07-01-2020 om 21:01
Pffff
Ik herken een paar dingen wel hoor. Mentoraat is ook op mijn school verplicht, een teamleider (nu vertrokken naar het bedrijfsleven zei een keer dat het te maken had met passend onserwijs. Mentoraat is daardoor een stuk zwaarder geworden en heeft allang niet veel meer te maken met alleen de praktische dingen zoals kluisjes in orde en leren plannen. Soms heb je geluk en een kleine klas met weinig zorgleerlingen, soms heb je pech en 32 leerlingen waarvan een derde of meer een "zorgvraag" hebben zoals het zo mooi heet.
Taakuren zijn ook niet toereikend: mij is gevraagd een bepaalde taak te gaan uitvoeren, er waren in totaal 40 uur voor beschikbaar, paste nog net in mijn norm. Tja, na 2 weken was ik al op 8 uur extra (ik hou het wel bij) en het moet nog de rest van het jaar duren. Ik doe het omdat ik dit jaar wil solliciteren naar een hogere schaal en ook omdat ik het een leuke taak vind. Eerlijk is anders.
Ouders zijn veel mondiger, soms is het goed en soms is het van de zotte want je krijgt om de haverklap een mail. Als je niet binnen 48 uur antwoord sturen sommige ouders hetzelfde mail door naar je teamleider mer.een klacht. Teamleider komt dan naar je toe tijdens je lunchpauze, je moet uitleggen waar het overgaat...
Ik denk overigens dat dit soort dingen ook in het bedrijfsleven gebeuren met moeilijke klanten. Maar er zijn ook een paar intrisieke verschillen die van het onderwijs een werkelijke vermoeiendere vak maken. Je kan nooit op halve stand. Ik heb tot mijn 39ste in het bedrijfsleven gewerkt en ik kon een paar keer per dag wat langzamer werken of even alleen verder werken. In het onderwijs zijn al je communicatiekanalen open, de hele tijd aan het praten of luisteren naar jonge mensen, die per definitie zich nog niet helemaal weten te beheersen of te gedragen. Dat is voor mij de reden dat ik nooit 5 dagen zou willen of kunnen werken. Ik heb echt een paar dagen nodig om bij te komen, zonder menselijke interactie.
Nu ben ik van natuur redelijk introvert, het helpt ook niet, maar dit is volgens mij de reden van de vermoeiheid. Ook.in de zorg zie je dit soort problemen.
Sini

Fransien
08-01-2020 om 11:01
Een van de redenen
Wat Sini en Sofia zeggen is voor mij een van de redenen om niet als leraar IT in het VO aan de slag te gaan.
Ik ben nu al meer dan 20 jaar IT-er en ik weet van de hoed en de rand, meer dan genoeg om het middelbare school curriculum tot aan 6 VWO te geven.
Ik weet dat er een tekort is aan leraren en zeker aan ICT-leraren en dat mijn ervaring in het bedrijfsleven goed van pas zal komen.
Maar ik zie op tegen de terugval in salaris. In het bedrijfsleven verdien ik goed en als docent zou ik echt minder gaan verdienen, ook ik heb een hypotheek en kinderen en een man die niet alles op zijn salaris kan dragen.
En ik zie op tegen de echte zorgleerlingen. In het bedrijfsleven verwacht je van mensen dat ze zich gewoon normaal gedragen en aanspreekbaar zijn op hun gedrag (zo niet krijgen ze de consequenties wel). Op een school kun je niet zomaar een ziekende leerling de toegang tot de klas ontzeggen, en als ik van mijn kinderen hoor hoe het er zo nu en dan aan toe gaat en dat zo'n leerling dan iedere les opnieuw er bij nagenoeg iedere leraar uitgestuurd wordt maar dat er niets structureels gedaan kan worden want … En dan heb je het nog niet over de leerlingen met faalangst/toetsangst, adhd, autisme, etc. Mijn kinderen hebben faalangst en perfectionisme, ik weet hoe lastig dat kan zijn, vriendjes van mijn kinderen hebben adhd en autisme, zeker als die samen zijn is het lastig om in goede banen te leiden, ze hebben andere behoeftes. En dan moet je ook nog les geven en zorgen dat je iedereen mee krijgt zonder dat je erop kunt vertrouwen dat ze zelf op tijd vragen stellen.
Het enige wat mij leuk lijkt is kinderen de stof uitleggen, ze vaardigheden bijbrengen waar ze hun hele leven wat aan hebben (niets is zo ongenadig als een website in een texteditor moeten bouwen, iedere fout wordt afgestraft, daarna weet je hoe belangrijk nauwkeurigheid is en heb je jezelf aangeleerd om netjes te werken), en ze enthousiast te maken voor het vak. En ik heb het idee gekregen dat dat niet voldoende is voor een succesvolle carriere in het onderwijs.

Sofia
08-01-2020 om 18:01
Fransien
Klinkt alsof het misschien verstandiger is om bijvoorbeeld naast je huidige baan bijles te geven ofzo. Als ik het zo hoor gaat een switch je spijt opleveren en stres vanwege je hypotheek. Of anders eens een snuffelstage doen of een kleine part-time baan uitproberen naast je huidige baan?

margaretha
08-01-2020 om 19:01
ik begin net
in september ben ik begonnen met 1 klas lagere school en deze week met 7 klassen secundair onderwijs (middelbare school). Alle openbare scholen moeten 2 uur per week godsdienstonderwijs aanbieden aan hun leerlingen, die kunnen uit meerdere kiezen (roomskatholiek, islam, protestants, joods, orthodox, zedenleer zijn het meest voorkomend). Ik geef protestantse godsdienst, en dat zijn kleine klasjes ( 1 tot max 6 leerlingen). Bovendien doe ik een verkorte lerarenopleiding secundair onderwijs. Ben benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen

skik
11-01-2020 om 18:01
Zeurouders
"Ouders zijn veel mondiger, soms is het goed en soms is het van de zotte want je krijgt om de haverklap een mail. Als je niet binnen 48 uur antwoord sturen sommige ouders hetzelfde mail door naar je teamleider mer.een klacht. Teamleider komt dan naar je toe tijdens je lunchpauze, je moet uitleggen waar het overgaat..."
Je teamleider zou je tegen die ouders in bescherming moeten nemen en achter je moeten staan door ouders moeten antwoorden dat ze nog even geduld moeten hebben. En dan zelf ook je poot stijf houden. Zo lang je toch nog vlot antwoordt, of buiten werktijd reageert schep je een precedent.
skik

MarSy
12-01-2020 om 15:01
Zelf grenzen aangeven en slecht management
Veel problemen zoals hier beschreven zij te wijten aan slecht management en grenzen aangeven.
Ik heb een tijd parttime als docent op het mbo gewerkt, daar hadden alle leerlingen in de klas een zorgvraag (inherent aan het niveau) en was ik ook mentor. Natuurlijk is dat veel werk, maar er was een goede zorgstructuur op de school, dus bij goed gebruik maakte dat mijn werk beter. Moet je niet alles zelf op willen lossen, wat sommige collega's natuurlijk wel deden.
In 3 dage was dat inderdaad lastig en beantwoordde ik thuis wel eens mail. Toen ik fulltime ging werken had ik ineens veel minder overwerk. Ik ging meer dezelfde lessen geven, dus minder voorbereidingen, ik was meer aanwezig dus kon veel sneller reageren op mail en gedrag in de gang en ik kreeg ook meer betaald.
Onderwijs is een geweldige baan, mits je goed management hebt en fulltime werkt, ik ben 12 weken per jaar vrij, maar hoor je nooit klagen hoor!
Wel is het raar dat het po minder betaald krijgt dan vo voor vergrlijkbaar werk. En scholen moeten gewoon beter management krikgen en duidelijker zijn. Ook met passend o Darwins kan jr nee zeggen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.