Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Het lerarentekort | Pagina 16 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Het lerarentekort

Triva

Triva

06-01-2020 om 08:01

Sofia

"Het is een prachig vak, maar per uur verdien je vaak voor ongeschoold werk meer. Dat is gewoon een feit."

Orderpicken, post bezorgen, alfahulp.... Niet meer dan 10-12€ bruto.

Sofia

Sofia

06-01-2020 om 10:01

Misschien had ik het niet duidelijk verwoord

Skik en vlinder: de taakuren zit ik op school en dat mentoraat, lesvoorbereidingen, nakijken, etc. komt daar dus bij. Zeker als een collega ziek is en je ineens letterlijk al je taakuren kwijt bent aan lesopvang blijft er nog een hele berg werk liggen. En wat dacht je van oudergesprekken, open dagen, communiceren met zorg /hulpverleners voor zorgleerlingen (leuk joh, passend onderwijs) en al die administratie? Denk je dat we daar uren en salaris voor krijgen?

De officiele werktijden zijn al meer dan 21 uur (wat de aanstelling bijna is op basis van 40 uur bij 1 wtf), maar dan ben je echt niet klaar met je werk. Wat mensen buiten het onderwijs niet begrijpen is dat je werk je overal achtervolgt en het altijd veel meer tijd kost dan je officieek werkt. O.a. daarom is de werkdruk zo hoog.. en dan kun je wel makkelijk zeggen dat je met een paar uurtjes meer ineens full time betaald krijgt maar so werkt het niet. Veel docenten werken op papier en in salaris parttime omdat dat al even veel tijd kost als een full time baan. En dan roept men dat we veel vakantie hebben, maar ook in de vakanties werken we gewoon door aan planningen, achterstallig nakijkwerk, etc.

En ik kreeg bij de supermarkt waar ik tijdens mijn studie werkte meer betaald per uur hoor, want als je daar klaar was was je ook klaar en echt vrij. Overigens kan ik met mijn opleiding en ervaring in het bedrijfsleven voor minder werk(druk en uren) ook veel meer verdienen, for the record.

Ik bedoel dit niet als klaagzang, maar mensen die zo makkelijk uitspraken doen zonder zelf de ervaring te hebben nodig ik van harte uit om het eens zelf te proberen.

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 11:01

en toch snap ik het niet helemaal

je hebt een aanstelling van 0,51 wtf (raar, die 1 op het eind, doet die ertoe?) en je bent al praktisch 3 volle dagen aanwezig op school. Dan zit je toch al bijna op 0,6 wtf op basis van je aanwezigheid en dan komt er nog lesvoorbereiding en nakijken bij en dat doen docenten veelal thuis. Of heb ik het mis? Hoeveel lesuren heb jij in die 3 dagen?

"Uiteraard mailen ouders je in het weekend of net wanneer het ze uitkomt, en dat is prima, maar je hebt er ook tussen zitten die altijd direct een reactie of telefoontje verwachten, etc. Ook op je vrije dagen, maar dat doe ik alleen in dringende gevallen... “ik heb u donderdagavond gemaild en kreeg maandagavond pas een reactie. Ik verwacht dat u in uw rol als mentor beter bereikbaar bent”"

Hiervoor kun je een dikke huid kweken. En in het weekend niet naar je werkmail kijken.

Je doet het jezelf aan Sofia

Een fulltime baan in het vo is 19,58 klokuur per week. Waarom ben je akkoord gegaan met een 0,51 fte aanstelling voor 15 klokuren per week?

skik

Salaris

Het allerlaagste salaris dat in het vo betaald wordt is € 2.747,00 bruto per maand. Da's lerarenschaal LB, eerste trede. Gedeeld door 40 uur is dat € 19,86. Zelfs als je dat startsalaris deelt door een 60-urige werkweek komt je nog op een uurloon van € 14,90 uit. Het wettelijk minimumloon dat voor ongeschoold werk betaald wordt is € 10,60 bruto per uur. Je stelling dat ongeschoold werk beter betaald wordt snijdt geen hout. Ze zullen er vast wel ergens zijn, banen waar je geen enkele opleiding voor nodig hebt, die ruim € 2.500,00 bruto per maand betalen maar die zijn bepaald geen gemeengoed. Kom er maar eens om als caissière, vuilnisman, postbezorger, schoonmaker.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

06-01-2020 om 12:01

skik

Het lijkt erop dat de parttimers in het onderwijs zichzelf vergelijken met fulltimers elders. Waarschijnlijk omdat ze het gevoel hebben dat ze er meer tijd en moeite aan kwijt zijn.

Niet heel gek, want als een kassiere de deur dichttrekt is ze ook klaar (denk ik tenminste).

Dees

Dees

06-01-2020 om 12:01

Sofia

Mijn buurvrouw was blij bij haar huidige school hoeft ze voor haar 0,6 fte maar 25 uur te werken.

Hoe kom jij aan al die extra uren? Of heb je er een paar bijverzonnen?

De docent van mijn zoon werkt full time hij I er elke dag rond 8 en vertrekt rond 17:30 thuis werkt hij niet heeft hij aangegeven.

Overigens in veel beroepen mag je geen 2 werkdagen gekoppeld aan het weekend vrij hebben, dat is vanwege klantvriendelijkheid.

Dat denk ik ook. Zeker in het basisonderwijs werkt het gros part time. Per maand komt er dus misschien niet heel veel binnen op je rekening. Dan kan je wel kijken naar je kennissen die wel dat huis van zes ton kunnen kopen, maar als dat komt omdat zij wel 4 of 5 dagen per week werken en jij maar twee of drie dan ligt het niet aan de hoogte van het salaris maar aan de grootte van je aanstelling.

skik

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 13:01

te goed voor de wereld zijn is de norm

Dat is m.i. een van de grote problemen van het onderwijs. Ik sprak laatst een docent op het vo die met groot plezier (hij vond het echt leuk) op jaarbasis zeker 200 uur over zijn mentoraaturen heen ging. Sommige weken was hij wel meer dan 10 uur kwijt aan het mentor zijn. En dan is het alleen maar het mentorschap. Bizar. Heel lief allemaal, maar er zit iemand ontzettend vrijwilligerswerk te doen. Ik snap dat hobbyen op je vakgebied (interessante vakliteratuur bijhouden, sporten voor de gymleraar, een gave knutsel bedenken voor de handvaardigheiddocent, ik noem maar wat) in je vrije tijd gebeurt. Maar je werk als hobby uitvoeren en dan klagen dat het uurloon te laag ligt.... wees dan zo professioneel om te zeggen dat je die dingen die echt móeten betaald moet krijgen. En als je niet meer uren betaald krijgt: jammer dan, meer kan je niet doen voor het geld. Zakelijker zijn.

Het werkt natuurlijk niet als je de enige bent die besluit niet langer gekke Henkie te zijn, of een collega met de nek aankijkt die daadwerkelijk besloten heeft niet gek te zijn.

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 13:01

de academische wereld heeft hetzelfde probleem

Overwerken is de norm. Er wordt misbruik gemaakt van de bereidheid om extra werk te doen, wordt gezegd.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wetenschappers-doen-collectief-aangifte-tegen-werkdruk-dit-systeem-is-overleden~b50eb829/

Bij mijn man (werkt aan wetenschappelijk instituut) is het ook een trend om het normaal te vinden structureel meer te werken dan in je contract staat. Een paar simpel voorbeelden: het manament dat werkoverleggen in de lunchpauze plant, functioneringsgesprekken inplannen op de vrije dag van de parttimer, reistijd van buitenlandse zakenreizen niet meenemen in de urenadministratie (terwijl je best die uren mag schrijven).

Paddington

Paddington

06-01-2020 om 14:01

Wat ik lees

is een probleem dat je ook in het bedrijfsleven tegenkomt. Mensen die het gevoel hebben dat je meer uren moet draaien dan je betaald krijgt.
Ik zou ook zo weken kunnen maken van 60 tot 80 uur, maar op de 1ste plaats: het mag wettelijk gezien niet en op de 2de plaats heb ik niet alleen mezelf ermee, maar ook al mijn collega's.

Sofia

Sofia

06-01-2020 om 15:01

Urenberekening

Tja, ik vind de opmerking over grenzen trekken op zich wel terecht, maar inderdaad is het wel inherent aan docenten dat we inderdaad buiten de formele tijden zaken doen. Bijna iedereen is dan wellicht maar gekke henkie, maar het wordt ook verwacht. Ik kan moeilijk aan ouders van kind A verkopen dat ik echt geen zin heb in dochter die zichzelf weer heeft zitten snijden omdat ik al aan mijn uren zit. En ouders van kind B die weer is verdwenen en waarschijnlijk ergens aan de drugs zit. Ondertussen is er kind C in paniek omdat ze zich ernstig zorgen maakt om kind A en trekken ouders de passend onderwijskaart voor kind D, die leidt aan anorexia en wij moeten zorgen dat ze eet. Dan is er nog leerling E, die heeft onlangs een fiets van een medeleerling gestolen. Tja, die ouders willen een gesprek.

Het is overigens wel waar dat mijn huidige werkgever bovenbemiddeld aantal lesuren (in minuten) rekent per ftw, omdat ze voornamelijk paralelklassen roosteren. Elders is 900 minuten lestijd iets meer als je ook mentoraat, etc. erbij hebt.

Maar besef je ook dat, wil je als docent je werk goed doen, je het dan structureel in je eigen tijd moet doen. Zeker als je een pittig mentoraat hebt. Dat kost ontzettend veel tijd en energie.

Dan even wat anders: ik hield netto als cassière per uur dus wél meer over. Tegenwoordig kun je als universitair geschoolde eerstegrader nauwelijks nog uit LB komen, en dat is even heel cru gewoon hbo bachelor. Maakt niet uit of je LC of LD taken moet uitvoeren. Zolang ze je nog kunnen vervangen krijg je in het oosten en zuiden van het land geen cent meer dan het minimum cao salaris en heel wat taken daarbovenop. Zelfs een vaste aanstelling krijgen is voor veel jonge docenten eerder droom dan realiteit. Ik heb het meegemaakt en ook gezien. Prachtige beoordeling, keihard gewerkt maar krimp dus ajuus. Ook zo verdwijnen jonge docenten uit het vakgebied. Ook dat heb ik zien gebeuren.

Geloof het of niet, maar het is echt zo. Ervaar het zelf. Maak de switch en help het tekort oplossen. Het is niet voor niets dat er zoveel burnouts zijn en uitstroom is binnen het onderwijs.

tsjor

tsjor

06-01-2020 om 15:01 Topicstarter

Sofia

' En wat dacht je van oudergesprekken, open dagen, communiceren met zorg /hulpverleners voor zorgleerlingen (leuk joh, passend onderwijs) en al die administratie? Denk je dat we daar uren en salaris voor krijgen? De officiele werktijden zijn al meer dan 21 uur (wat de aanstelling bijna is op basis van 40 uur bij 1 wtf), maar dan ben je echt niet klaar met je werk.'

Nee, dat zou toch ook vreemd zijn, als je met 21 uur werken klaar bent voor 40 uur? Er zijn nog veel uren extra werk te verzetten. Ik herken zeker wel dat je met onderwijs nooit zomaar de deur achter je kunt dichtdoen en maandagmorgen weer open kunt zetten. Dat is vrijwel inherent aan onderwijs. Maar daar zit ook een factor bij die je jezelf 'aandoet'. Lesvoorbereiding kan kort en snel of superintensief en lang. Daar is geen algemene maatregel op te bedenken. Er is nu een algemene regel: zoveel uur les geven wordt met een factor van 1,5 (ongeveer, dacht ik) uitbetaald. Daar zit dan lesvoorbereiding in. Taakuren zijn uren die extra uitbetaald worden, zonder dat je dan les hoeft te geven; tenzij een collega ziek is of er een excursie georganiseerd moet worden of, nou ja, net waar je de taakuren voor krijgt.

De uren mentoraat zijn wel aan herziening toe, aangezien er ondertussen veel meer verwacht wordt van een mentor. Maar er is ook hier moeilijk een gemiddelde te trekken. Sommige mentoren besteden er heel veel tijd aan, sommige klassen zijn zeer complex, sommige ouders vragen heel veel tijd, maar ietsje verderop is het allemaal weer veel minder.

Veel druk komt van dingen die eigenlijk niemand wil, maar die erin geslopen zijn. Veel dingen die ' van de wet' of 'van de inspectie' moeten, terwijl dat niet eens zo is.
Als je toch eer eens gaat vergaderen, spreek dan eens met elkaar af om punten te verzamelen die wat jullie betreft echt lastenverlichtend zouden weken. Volgens mij is daar overigens ook budget voor, mocht je maatregelen bedenken die geld kosten.

Tsjor

vlinder72

vlinder72

06-01-2020 om 16:01

Als cassière meer overhouden

Dan word je toch weer cassière. Betaalt beter volgens jou. Geen overuren meer en geen stress.

Zoals jij het beschrijft klinkt het allemaal vreselijk. Veel te veel uren. Allemaal in je eigen tijd. Iedereen die van alles van je wil en wel direct.

Gelukkig hoor en zie ik andere verhalen van bevriende leraren. Die werken echt niet zoveel uren in eigen tijd. Mentoraat is een keuze dus mijn vriendin doet dat maar 1 keer in de x aantal jaren. en bij haar is vakantie vakantie. Zij zegt dar zij met haar vakgroep haar vak altijd voor de zomervakantie al voorbereiden voor het jaar erop (zij geeft Frans).

Triva

Triva

Skik

"Ze zullen er vast wel ergens zijn, banen waar je geen enkele opleiding voor nodig hebt, die ruim € 2.500,00 bruto per maand betalen maar die zijn bepaald geen gemeengoed"

Ach je kunt zonder opleiding altijd nog profvoetballer worden :)

Sofia

Sofia

Tsjor

0,51 keer 40 is geen 40 uur, maar net onder de 21 uur.

De supermarkt wil me echt niet meer, daar ben ik te oud (lees: duur) voor nu. Je komt daar met 16, 17 binnen wanneer je goedkoop bent en degenen die geluk hebben krijgen een vast contract. Toen ik 24 was verdiende ik daar dus aanzienlijk meer dan mijn minderjarige collega’s.

Mentoraat is lang niet altijd een keus. Maar klopt ja. Zonder mentoraat en met aardig wat ervaring en zonder bijzonder veel moeite te doen redt je het wel binnen een redelijk aantal uur. Beetje onvoorbereid nderdeel x uitleggen en opdrachtjes laten maken, niet te moeilijke toetsen of methodetoetsen geven, geen verslagen opgeven, lekker een beetje op je ervaring standaard lesjes draaien en klaar. Dan is 0,6 dichterbij 3 dagen, afhankelijk van hoeveel paralel je hebt.

Wil je kinderen metacognitieve vaardigheden, schrijfvaardigheid, onderzoeksvaardigheden, ed bijbrengen, dan kost het veel meer tijd.

vlinder72

vlinder72

Sofia

Weet je wat ik nou zo jammer vind. Dat negatieve.

Het is allemaal te zwaar, teveel. Te lastig. Vervelende ouders. Te slecht betaald. Moeilijke leerlingen. Alleen als je simpel vak doet is het te doen maar anders ....

Mijn oudste zoon zou zeer geschikt zijn als leraar maar hij peinst er niet over. Reden. De houding van heel veel leraren. Hij is daardoor helemaal afgeknapt op het onderwijs. Jammer want het zou bij hem passen maar hij wil niet eens meer kijken bij lerarenopleidingen.

Ik hoorde mijn dochter er ook al over dat een aantal leraren zo negatief zijn. Ze hebben het te druk. Geen tijd om toetsen na te kijken. Leerlingen mogen vooral niet vragen of iets na 4 weken of zo al nagekeken is want druk, stress, gedoe.

Met ervaring

Maar Sofie, met ervaring kost alles toch minder tijd? Een postbezorger is de eerste werkdag ook meer tijd kwijt dan iemand die al jaren dezelfde ronde loopt.

Sofia

Sofia

06-01-2020 om 18:01

Geen klaagzang

Zoals ik eerder al aangaf bedoel ik het niet als klaagzang, maar van dat soort opmerkingen van mensen die niet weten hoe hard men in het onderwijs werkt en het afdoet als een makkelimke manier om met weinig werk een goed salaris te verdienen raken absoluut een snaar.

Ik bedoel het niet negatief, echt, het is een mooi vak. Maar dit topic gaat over het tekort en dat wordt o.a. veroorzaakt door de verwachtingen van ouders (en ik ben zelf ook ouder he) die steeds vaker onrealistisch en onredelijk zijn, de taken die je op je bord krijgt overstijgen wat men denkt dat je werkt en dan krijg je van die denigrerende opmerkingen over parttimen en wat dan ook, van mensen die geen idee hebben hoe het in de praktijk is. Hoe confronterend het is om je collega huilend in de docentenruimte te zien zitten omdat ze het echt niet meer trekt. En dan een maand of 2 later de vervanger die ingehuurd was voor de collega die met de burnout nog thuis zit. Terwijl je een aantal andere, vooral jongere collega’s met glazige stresogen ziet rondlopen en je dan zelf mediator moet spelen om de relatie tussen een paar leerlingen en een onervaren en onbevoegde docent te repareren, zodat ze misschien nog wat kunnen leren. Dat soort dingen gebeuren. Ik bedoel het niet negatief, maar het is wel de realiteit. En toch is het - nog steeds - een mooi vak.

Het lerarentekort is er, ondanks een landelijke terugloop van leerlingen. Maatschappelijk aanzien en waardering is er weinig, andere sectoren zijn voordeliger om in te werken en dan vraagt men zich af waarom er tienduizenden lesbevoegden ander werk hebben. Ik heb ook gewoon 3 universitaire masters en krijg al jaren betaald als hbo bachelor omdat het entreerecht is afgeschaft. Ik wordt gewaardeerd door mijn leerlingen en ook door menig ouder en dat is voor mij op dit moment nog voldoende, maar voor een heleboel ook niet. En dat hoeft ook niet, maar dan moet niemand zich afvragen waarom er een tekort is aan fatsoenlijke en goed geschoolde docenten.

Terwijl het zo veel beter zou kunnen. En geld is echt niet het belangrijkste, maar wel nodig. Belangrijker is de algemene houding van de maatschappij, een goed carrièreperspectief met doorgroeimogelijkheden, lagere werkdruk, etcetera.

Op wat voor school werk jij Sofia?

"Ik kan moeilijk aan ouders van kind A verkopen dat ik echt geen zin heb in dochter die zichzelf weer heeft zitten snijden omdat ik al aan mijn uren zit. En ouders van kind B die weer is verdwenen en waarschijnlijk ergens aan de drugs zit. Ondertussen is er kind C in paniek omdat ze zich ernstig zorgen maakt om kind A en trekken ouders de passend onderwijskaart voor kind D, die leidt aan anorexia en wij moeten zorgen dat ze eet. Dan is er nog leerling E, die heeft onlangs een fiets van een medeleerling gestolen. Tja, die ouders willen een gesprek."

Op onze school werken kernteamleiders en counselors. Die houden zich bezig met oudergesprekken omtrent diefstal (en de schorsing die daar meteen op volgt) en de counselor zorgt voor de leerlingen met anorexia en automutilatie. Echt, belachelijk dat jij dat op je bordje krijgt of neemt. Ook als er geen counselor, zorgcoördinator of intern begeleider op jouw school werkt zou je die taak niet eens op je moeten willen nemen. Nog niet eens zozeer voor je werkdruk als wel voor de gezondheid van die leerling. Die heeft professionelere hulp nodig dan die van haar mentor. Echt onverantwoordelijk.

"Tegenwoordig kun je als universitair geschoolde eerstegrader nauwelijks nog uit LB komen, en dat is even heel cru gewoon hbo bachelor."

De school is vanwege de functiemix verplicht om docenten te benoemen in de LC- en LD-schaal en hoewel scholen die exacte percentages niet altijd halen is toch 65% van de docenten LC of LD. De meerderheid dus.

"Zolang ze je nog kunnen vervangen krijg je in het oosten en zuiden van het land geen cent meer dan het minimum cao salaris en heel wat taken daarbovenop."

Ook met het minimum cao-salaris ga je elk jaar een trede omhoog. Na 12 jaar zit je op 4071 euro per maand ook als je in LB blijft zitten. Je kan me toch echt niet wijsmaken dat je achter de kassa beter af bent.

Je schooldirectie of -bestuur maakt er een potje van en lapt de CAO e.d. aan zijn laars of jij zit te overdrijven.

skik

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 19:01

en als je je nou eens ongeveer aan je uren gaat houden?

"... dat wordt o.a. veroorzaakt door de verwachtingen van ouders (en ik ben zelf ook ouder he) die steeds vaker onrealistisch en onredelijk zijn, de taken die je op je bord krijgt overstijgen wat men denkt dat je werkt en dan krijg je van die denigrerende opmerkingen over parttimen en wat dan ook, van mensen die geen idee hebben hoe het in de praktijk is."

Als leerkrachten en docenten nou eens collectief stopt met het voldoen aan de eisenlijst van ouders. Wat is het ergste dat er dan zou kunnen gebeuren?

En persoonlijk vind ik het van de zotte dat je als mentor je bezig moet houden met zelfbeschadiging, anorexia etc. Mag je dat niet gewoon weigeren? Je bent toch geen psycholoog/psychiater...!

Enna M.

Enna M.

06-01-2020 om 19:01

dat dus

"Echt, belachelijk dat jij dat op je bordje krijgt of neemt. Ook als er geen counselor, zorgcoördinator of intern begeleider op jouw school werkt zou je die taak niet eens op je moeten willen nemen. Nog niet eens zozeer voor je werkdruk als wel voor de gezondheid van die leerling. Die heeft professionelere hulp nodig dan die van haar mentor. Echt onverantwoordelijk"

Dat bedoelde ik dus. De berichten kruisen elkaar.

Mentoraat een keuze?

Was het maar waar! Bij mij op school, en op vele andere scholen, is mentor zijn gewoon verplicht voor iedereen met een vaste aanstelling. Als het een keuze was zou ik dat echt niet elk jaar doen, zwaar en tijdrovend.

Sofia

Sofia

06-01-2020 om 21:01

Inderdaad geen psycholoog

Er zijn allerlei zorginstanties bij die verschillende leerlingen betrokken, waar ik dus ook mee moet communiceren. Ik kreeg onlangs ook nog een mail of ik niet even bij een koepeloverleg voor 1 van hen aanwezig kon zijn, op mijn veije dag, onbetaald en zonder oppas voor de jongste op een uur reisafstand. Dat heb ik dus ook geweigerd, tot ongenoegen van ouders.

Maar ja, dat bedoel ik dus met onredelijke verwachtingen. Er zit zorg op, maar als mentor duwen ze ook een hele zooi jouw kant op, want “jij bent er op school” en de zorg is er niet continu bij. Je moet het monitoren, blijft aanspreekpunt voor ouders, etc. Nu moet ik er bij zeggen dat dit jaar mijn mentoraat ook wel zwaarder is dan ik tot nu toe heb meegemaakt, maar je ziet zo wel wat de term “passend onderwijs” schept aan verwachtingen en wat daar vervolgens de consequenties van zijn. Zomaar weigeren is moeilijk, want we kunnen niet alle kinderen met dergelijke problemen a la minute op een school voor speciaal onderwijs stallen en als er op locatie iets gebeurt is school verantwoordelijk.

Ben wel bij het meest extreme geval mijn handen eraf aan het trekken. Zelfs de behandelaars vanuit de geestelijke gezondheidszorg hebben geen idee wat we ermee aanmoeten, maar ouders houden vol dat kind recht heeft op “passend onderwijs binnen het regulier onderwijs” en verwachten dan dat ik een oplossing bedenk, 30x alles naar hun mail en etc. Aangegeven dat dat niet realistisch is dus nu eisen ze het en dreigen ze met allerlei procedures, onderwijsinspectie etc. Slecht voor ons en - erger - slecht voor het kind, maar zonder steun van de ouders gaat het een opgave zijn voor dit kind een goede plek te realiseren.

Inderdaad misschien wel eens tijd dat docenten het collectief oo gaan nemen voor zichzelf en de kinderen en gewoon alleen doen wat eigenlijk de kerntaak moet zijn: effectief en aansprekend onderwijs verzorgen en de kinderen met ernstige problemen (gedrag, zorg, etc) maar gaan weren.

Goed plan

"Inderdaad misschien wel eens tijd dat docenten het collectief oo gaan nemen voor zichzelf en de kinderen en gewoon alleen doen wat eigenlijk de kerntaak moet zijn: effectief en aansprekend onderwijs verzorgen en de kinderen met ernstige problemen (gedrag, zorg, etc) maar gaan weren."

Nou is dat weren van leerlingen met ernstige problemen niet aan nou, maar verder lijkt me het inderdaad een prima plan om je te gaan richten op je kerntaak: effectief onderwijs gaan verzorgen. Less is more.

De (paar) docenten op onze school die klagen dat hun emmertje te vol zit zijn zonder uitzondering degenen die lang van stof zijn, dingen beter dan goed, leuker dan leuk willen doen.

skik

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.