Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Het lerarentekort | Pagina 15 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Het lerarentekort

Donna

Donna

11-11-2019 om 15:11

Simpel

Als je economie gestudeerd hebt, hoef je toch alleen een bevoegdheid te halen? Volgens mij duurt een dergelijke opleiding tegenwoordig 2 jaar en kun je dan een universitaire master halen. Als je echt geïnteresseerd bent, zou ik ren school in de buurt bellen. Daar weten ze zeker welke stappen je kunt nemen. Wel even een disclaimer: ik denk dat het flink inleveren wordt. Als ik kijk wat economen in mijn familie- en kennissenkring verdienen, kom je daar in het onderwijs alleen als hoge bestuurder aan. Nu gaat het maar om 5 personen, dus niet representatief. Aan de andere kant is er maar een cum laude afgestudeerd. Dus het betreft niet eens de crème de la crème van de beroepsgroep.

Vlinder72

Doen! Het is namelijk ondanks de nadelen een geweldig beroep als je er aanleg voor hebt. Daarom ga je ook al snel op stage als je de “gewone” HBO-lerarenopleiding volgt. Ik ben ook als zij-instromer begonnen, gewoon een open sollicitatie gestuurd naar een paar overkoepelende besturen (hier zijn dat voornamelijk OMO en Orion) en ben aangenomen. Direct voor de klas gestart (fulltime, heftig!) en toen ik na een paar maanden naar 0,5 kon met de opleiding begonnen. Ik moet er wel bij zeggen dat ze HEEL ERG omhoog zaten haha.

vlinder72

vlinder72

11-11-2019 om 16:11

Donna

Ik heb geen economie gestudeerd. Ik weet dat het dan makkelijker is. Ik heb de HEAO gedaan maar werk wel al jaren op niveau en ik merkte dat de Havo stof voor mij een eitje was. Zeker een vak als M&O.

Ik heb alleen net een contract gekregen bij mijn opdrachtgever. Maar het blijft toch wel iets waar ik in geïnteresseerd ben.

Volgens mij krijg ik ook een opleidingsbudget. Misschien moet ik eens kijken of daar iets mee kan doen in de richting van lesgeven.

Sandra

Sandra

11-11-2019 om 17:11

Vorig jaar begonnen

Ik ben vorig jaar begonnen op de school waar mijn jongste dochter toen in 6 VWO zat.
Ik had in 1989 mijn eerstegraads lesbevoegdheid gehaald bij mijn studie Nederlands en ik kon na bijna dertig jaar zo voor de klas. Ben volgens het bestuur geen zij-instromer. Ik werk op een grote school, gelukkig met een grote vakgroep Nederlands, anders had ik het niet gered. Want een bevoegdheid van 30 jaar oud is natuurlijk hetzelfde als geen bevoegdheid. Ik heb wat extra supervisie gevraagd en nu in mijn tweede jaar begin ik langzaam te denken dat ik het al aardig onder de knie heb.
De keerzijde vind ik de weinig zakelijke houding van de school. Dat urenlange vergaderen, die eindeloze overleggen met een groepje docenten, besluiten die niet genomen worden maar eindeloos van alle kanten bekeken. Ik had 25 jaar bij een supercommerciele uitgeverij gewerkt, dus dat was wel even wennen. De werkdruk vind ik niet hoog, ik was wel gewend meer uren te maken. Wat wel vermoeiender is dat ik als docent minder goed mijn eigen tijd kan indelen. Er gebeurt altijd wel wat, een leerling vraagt iets, een ouder belt, doordat een andere docent zijn zaakjes niet op orde heeft word ik gevraagd even dit of dat te doen. En dan doe ik dat, want het is belangrijk voor de leerlingen.
Ik hecht wel aan mijn pauze. Ik ga altijd een half uur wandelen, ook al staan er drie leerlingen aan mijn bureau die iets willen vragen. Dat kan pas aan het einde van de dag. en dan hebben ze allemaal haast want ze moeten naar hockey, werk of huiswerkles, maar ik geef daar niet aan toe. Ook beantwoord ik geen mails van ouders of collega’s in het weekend.
Ik ben blij met de overstap die ik heb gemaakt.

Sandra

Goed om te horen dat de stap je bevalt! Blijf goed je eigen grenzen bewaken, dat heb ik onvoldoende gedaan waardoor ik nu bij veel te veel dingen betrokken ben die bovenop mijn kerntaak komen. Hoe langer je op een school werkt hoe beter ze je weten te vinden dus mijn advies is om daar heel zorgvuldig mee om te gaan. Mijn valkuil is dat het allemaal dingen zijn die ik leuk en/of belangrijk vind maar ook dan moet je soms nee zeggen.

Elizabeth

Elizabeth

13-11-2019 om 14:11

Lerarentekort

Ik ben gestopt als docent in het voortgezet onderwijs. Oorzaken: werkdruk, onprofessionele organisatie en vooral zeurende ouders. Als ik lees wat Dees hier schrijft ben ik blij dat ik ben gestopt. Ik werk nu in het bedrijfsleven (ook vaak thuis, maar als ik vanuit ons kantoorgebouw om 14 uur naar huis ga, staat er gelukkig geen Dees te loeren en mijn uren te turven). Ik werk nu aanzienlijk minder en verdien aanzienlijk meer. Het lerarentekort en de verloedering van het onderwijs gaan me aan het hart, maar mij krijgen ze niet meer zo gek.

Sandra

Sandra

13-11-2019 om 17:11

Grappig Elizabeth

Ik vind Juist de werkdruk wel meevallen zeker omdat we zoveel vakantie hebben. Om die onprofessionaliteit kan ik nu nog wel lachen, ja ik vind het lachwekkend en heb me voorgenomen mij er niet druk om te maken omdat ik het toch niet kan veranderen. Tenminste dat denk ik omdat het zo wijdverspreid is.
Ik denk ook dat het een voordeel is dat ik 45 was toen ik op school begon - al heb ik na de universiteit anderhalf jaar les gegeven, maar die ervaring was zo lang geleden. Ik maak me niet meer zo druk, heb zelf pubers gehad en laat me niet zo snel omver lullen door hun. Want dat is wel een verschil met hoe ik me mijn eigen middelbareschooltijd herinner. De pubers van tegenwoordig willen overal over discussiëren. Over de regels die al gelden vanaf de eerste klas, over een cijfer, over alles.

Dees

Dees

13-11-2019 om 18:11

Elizabeth

Ik sta niet te turven hoor maar het valt me zo op dat als ik rond 16:00 langs die school loop er standaard veel lokalen donker zijn en de vergaderzaal ook. Het valt op, je ziet ze ook voorbij fietsen.

Elizabeth

Elizabeth

13-11-2019 om 20:11

Lange dagen

Ik maakte lange dagen op school, meestal van 8 tot 16 uur. Pauzes had ik nauwelijks. Om 10 uur een kwartier en om half een een half uur. In die eerste pauze had ik net tijd om in de personeelsruimte een kop koffie te halen en weer naar mijn lokaal te gaan. De middagpauze werd vaak in beslag genomen door leerlingen en collega's. Daarna 's avonds nog twee uur nakijken en voorbereiden. Van 8-16 uur is 8 uur. Dat is toch een standaard werkdag? Daarna nog thuis overwerken.

Elizabeth

Elizabeth

13-11-2019 om 20:11

Fulltime

Sandra, werk je fulltime (1,0 fte) in het voortgezet onderwijs?

elizabeth

Had jij nooit een tussenuur, gaf je van 8 tot 16 aaneengesloten les op je pauzes na?

skik

Enna M.

Enna M.

13-11-2019 om 21:11

Dees

"Ik sta niet te turven hoor maar het valt me zo op dat als ik rond 16:00 langs die school loop er standaard veel lokalen donker zijn en de vergaderzaal ook. Het valt op, je ziet ze ook voorbij fietsen."

Maar dat is jouw ervaring bij 1 school, misschien ook nog op een specifieke dag. Gesteld dat jij omdat je zelf werkt niet alle dagen van de week de tijd hebt om rond 16.00 bij de school naar binnen te loeren.

Ik heb nu meerdere basisscholen van binnen gezien en ik vond het opvallend dat er altijd wel leerkrachten waren die tot 18.00 of nog later bleven werken. Die wilden dan geen werk mee naar huis nemen en bleven dan tot 18.30 s avonds. Reken maar dat de leerkracht die om 16.00 al naar huis gaat thuis nog verder werkt, het kan niet anders.

Bijna alle leerkrachten zitten in de MR of commissie, waarvoor zij geregeld 's avonds op school blijven. Oudergesprekken voor rapporten, ouderavonden etc. idem dito. Die zijn niet elke week, maar elke maand komen zulke dingen wel voorbij. Dan zijn het echt heel lange dagen als je al voor 8 uur 's ochtends op school bent... en de dag erna ook er weer vroeg moet zijn. Want in het onderwijs kun je niet een uurtje later beginnen als je de avond ervoor tot 21.00 hebt doorgewerkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2019 om 02:11

Vlinder

Als ik had mogen blijven had ik wft basis en doorlopend aanvullend moeten bijleren, dus dan had ik gewoon hetzelfde 'ingewikkelde werk' kunnen doen als de meeste collega's, ik deed al veel in die richting. Bij een andere werkgever moesten we 1/3 van wft basis, aangevuld met kennis over allerlei verzekeringen in een paar weken tijd kennen en examen in doen. Dat is mij ook gelukt, dus 2/3 erbij in meer tijd had ook wel gekund . Ik heb gemerkt dat in elke groep uitzendkrachten altijd wel een paar waren die zich het werk eigen konden en wilden maken en die kans ook kregen. En de energie die de vaste medewerkers in de uitzendkrachten moesten steken, was en is niet voor niets. Het mes snijdt gewoon aan twee kanten. Het vele werk wordt gedaan en ook al doe je het niet voor je eigen afdeling of bedrijf, dan is het wel van waarde voor zo'n uitzendkracht.

Net begonnen

Zonder lullig te willen doen denk ik dat Sandra’s ervaren werkdruk nog laag is omdat ze nog nieuw is. De eerste jaren vond ik het ook meevallen want je wordt door meer ervaren collega’s toch een beetje uit de wind gehouden. Zo hoefde ik de eerste twee jaar geen toetsen te maken en toetsing te coördineren. Nu doe ik dat voor vier jaarlagen. Ik was geen mentor. Het mentoraat jaagt de werkdruk op tot ongekende hoogtes. Ook allerlei projecten liggen nu op mijn bord, dat was de eerste jaren echt niet zo. Maar ik heb al eerder gezegd dat ik mijn eigen grenzen slecht bewaakt heb.

Ik hoop dat Sandra een van die mensen is die zo weinig gevoelig zijn voor werkdruk (en zo goed nee kunnen zeggen) dat het zo blijft voor haar. Maar ik ben wel benieuwd hoe het over een paar jaar is. Zeker als er dan een mentoraat bij is gekomen.

Lanza

Lanza

14-11-2019 om 10:11

De lokalen en vergaderzalen

zijn niet de enige ruimten in een school waar wordt gewerkt. Bij de school waar ik werkte had je werkruimten voor docenten, dat waren de plekken waar docenten gingen zitten als ze nadat de lessen waren afgelopen (vaak al om een uur of 3) gingen zitten om verder te werken.

Waarom heb je zo'n stellige mening over iets waar je zo weinig over weet? Het lesgeven en vergaderen is maar een deel van de taken, voorbereiden, nakijken, toetsen maken, contact met landelijke organisaties, de zorg voor leerlingen die dit nodig hebben + het contact met de ouders en dan nog de administratie bijwerken is een ander tijdrovend deel.

Lanza

Ik vrees dat veel mensen hun beeld van het onderwijs baseren op wat ze zagen toen ze zelf op school zaten en na hun laatste les weg waren. Wonderlijk hoe mensen niet gehinderd door enige kennis van zaken zo oordelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2019 om 11:11

Lanza

Heb je het tegen iemand in het bijzonder, dan kun je beter de naam erbij zetten.

Ik denk zelf ook dat mensen die niet in het onderwijs zelf zitten, niet goed kunnen beoordelen hoe veel omvattend het werk is. (geldt dat ook eigenlijk niet voor elke baan?) Door mijn woonsituatie heb ik er misschien net een iets beter beeld bij, maar meer ook niet. Ik moet hierbij aan een uitspraak van mijn vader denken na een verblijf in het ziekenhuis. Mijn zus was al jaren verpleegkundige, dat zeg ik er even bij. "Goh, die zusters rennen hun benen uit het lijf, dat wist ik niet. Ik heb daar wel bewondering voor hoor!" Alsof hij nooit eerder had bedacht dat verpleegkundigen niet de hele dag koffie zitten te leuten met elkaar en hij eigenlijk een beetje neerkeek op het werk van mijn zus. (wat op zich wel bij zijn karakter hoorde) Maar ja, beter laat dan nooit...

Lanza

Lanza

Ik reageerde

op Dees.

Lanza

Lanza

Veel weet en zie je niet inderdaad

Ik heb na een lange ziekenhuisopname ook veel meer respect gekregen voor verpleegkundigen (en wat minder voor artsen). En nu ik kinderen heb is mijn respect voor medewerkers in de kinderopvang gigantisch gegroeid en voor al die basisschoolleraren. Van mij mogen ze flink meer gaan verdienen.

Elizabeth

Elizabeth

14-11-2019 om 16:11

Skik

Op sommige dagen (gelukkig niet alle) gaf ik van 8.10 uur tot 15.50 uur les. Dat is echt slopend, kan ik je vertellen. Op de andere dagen waren er vergaderingen (die beginnen in het onderwijs altijd direct na een les, nooit met 10 of 15 minuten ertussen zodat je even koffie kunt halen), projectgroepen, commissies, mentorgesprekken, oudergespreken etc. Dan heb je nog niets nagekeken of voorbereid als je naar huis gaat.

Elizabeth

Dat snap ik best, dat 7 klokuren per dag lesgeven slopend is, daar wil ik niks aan af doen. Maar zulke dagen zullen niet vaak in een week voorkomen. .

Met één dag per week 7 klokuren les zit je al op een derde van je normjaartaak bij een fulltime aanstelling. Buiten die slopende dag van 7 klokuren les heb je nog 14,5 uur voor de overige vier dagen. En 18 uur voor overige taken. Zijn die andere vier dagen dan dusdanig gevuld met vergaderingen en gesprekken waarbij er dan geen ruimte is voor nakijken en voorbereiden? 18 uur per week vergaderen en gesprekken houden is echt extreem veel.

Ik ben oprecht benieuwd.

skik

Sofia

Sofia

05-01-2020 om 22:01

Skik

Ik kan niet voor Elizabeth spreken maar bij mijn huidige school heb ik 900 minuten lestijd plus mentoraat, plus wekelijkse vergaderingen plus 365 minuten aan taakuren (lesopvang zieke collega’s, etc.). Er wordt verwacht dat ik wekelijks minimaal het ingeroosterde aantal uur aanwezig ben op locatie en daarnaast moet ik natuurlijk ook nog lessen voorbereiden en nakijken, wat maar deels lukt in taakuren, omdat er continu wel iemand is die iets nodig heeft. Zeker met een heftig mentoraat.

Pauze is een zeldzaamheid, dus ben je blij als je even naar het toilet kan... en ik heb aardig wat “zorg” leerlingen dat ik zelfs tijdens het lesgeven aan een andere klas daar tijd aan moet spenderen. Ik heb gelukkig maar 3 werkdagen op locatie, maar de uren zijn:
Maandag vrij
Dinsdag 07:45 tot 17:00 met officieel 30 minuten pauze
Woensdag 08:30 tot 17:00 tevens met 30 minuten pauze
Donderdag 10:15-17:00 met 20 min pauze
Vrijdag vrij

Uiteraard mailen ouders je in het weekend of net wanneer het ze uitkomt, en dat is prima, maar je hebt er ook tussen zitten die altijd direct een reactie of telefoontje verwachten, etc. Ook op je vrije dagen, maar dat doe ik alleen in dringende gevallen... “ik heb u donderdagavond gemaild en kreeg maandagavond pas een reactie. Ik verwacht dat u in uw rol als mentor beter bereikbaar bent”

De aanstelling is 0,51 wtf.

Vorige werkgever gaf mij een aanstelling van 0,64 wtf. Dat was 3 dagen per week 1e t/m 8e non-stop lesgeven, met de uitzondering dat op 1 van die dagen tussendoor 2 lesuren vergadering was. Overigens werkte ik toen 4 volle dagen, maar die 4e grotendeels thuis.

Het is een prachig vak, maar per uur verdien je vaak voor ongeschoold werk meer. Dat is gewoon een feit.

tsjor

tsjor

05-01-2020 om 22:01 Topicstarter

Stel

Dat je fulltime zou gaan werken. Ik ga even uit van 27 lesuren van 50 minuten. Dan werk je dus 1350 minuten lestijd, voor de 2 extra dagen 450 minuten, dus 225 minuten per dag (nu 300 per dag).
Mentoraat, vergaderingen etc. blijven hetzelfde, het kan zijn dat je meer taakuren krijgt.
Je werkt dan wel fulltime en krijgt dan ook fulltime betaald.
En die ouders bellen toch wel in het weekend.

Tsjor

vlinder72

vlinder72

06-01-2020 om 07:01

Hoe dan?

"Het is een prachig vak, maar per uur verdien je vaak voor ongeschoold werk meer. Dat is gewoon een feit."

Daar geloof ik niks van. Ik zie bijna dagel8jks sakarisstroken van leerkrachten. Zowel basis als middelbaar onderwijs. Dat inkomen is hekemaal niet laag. Ook niet op parttime basis.

Zeker niet te vergelijken met het strookje van iemand met laaggeschoold werk zoals een schoonmaker in bungalowparken of bezorger bij Sandd.

De enige beroepsgroep waarvan ik vind (en zie) dat ze schandalig slecht betaald worden zijn mensen die in de thuiszorg werken. Kleine contracten en echt een laag inkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.