Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Het lerarentekort | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Het lerarentekort

Rateg

Rateg

23-09-2019 om 09:09

ja hoor

Ja hoor, in het weekend doe ik dat ook. Er staat 20 uur per week zelfstudie voor, dus dat red ik niet in een dag. Daarbij komt nog het voorbereiden van de lessen voor je werk/stage.
Als het voor een paar maanden is, zoals wat Dees zegt over accountants (jan-mei), is dat ook wel haalbaar denk ik. Ik persoonlijk kan dat niet 2,5 jaar. Maar dat is persoonlijk. Uiteindelijk hoop ik als ik de studie heb afgerond wel 4 dagen voor de klas te staan.

Lanza

Lanza

Ja hoor zo doen accountants dat ook. Werken 40+ uur in de 4 dagen (jan-mei ongeveer) een hele dag post master opleiding op de vrijdag en in het weekend studie/nog stukje overwerken.

Die hebben dan of geen kinderen of een vrouw thuis zitten die alles voor hen opknapt. Je moet niet vergeten dat de types die in het po werkzaam zijn veelal vrouwen zijn met kinderen thuis en ook nog eens types die het grootste deel van de zorg op zich nemen. Dit wordt overigens ook van alle kanten van hen verwacht.

Dees

Dees

De stelling dat

De stelling dat werken in het onderwijs vaak goed te combineren is met kinderen vind ik erg raar. Ja met schoolvakanties is het ideaal maar vaak worden kinderen ondergebracht op scholen binnen dezelfde onderwijsgroep, studiedagen zijn dan standaard een probleem voor ouders. Ook de flexibiliteit is vaak slecht, kind ziek of doktersafspraak voor het kind dan heb je echt een probleem je hebt immers geen vrije dagen die je spontaan kunt opnemen.

Dat scholen daar soms wel in meegaan met het ruilen van dagen met duopartners is mooi maar dat wordt soms ook door de werknemer vergeten, de dag die ze dan in plaats van de vrije dag moeten werken wordt als extra dag gezien en niet als ruildag

Dees

Dees

Lanza

De meeste mensen die in opleiding zitten hebben nog geen kinderen.

Lanza

Als je in de weekenden geen tijd hebt om te studeren dan is een deeltijdstudie wellicht geen goede keus.

Rateg

Rateg

zij-instromers

De meeste zij-instromers/verkorte deeltijders hebben een gezin. Tenminste, bij ons in de klas wel.

Dees

Dees

23-09-2019 om 10:09

Daarom dus weinig werken

Dat is dus de reden waarom geadviseerd wordt om 3 dagen te werken tijdens de opleiding.

Bij de zij-insttomers onder accountants is er ook vaak sprake van een gezin maar daar zijn niet zo heel veel zij instromers.

Diaan

Diaan

Super tijdrovend Pabo

Ik heb het geprobeerd, idd met een pt baan (in zorg) en 2 kleine kinderen.
Ik redde het niet en ben gestopt.

Ik vond de opleiding super leuk, maar zo weinig efficiënt. Zo ongelofelijk veel opdrachten te maken die mi weinig opleverden maar wel een enorme tijdslast bevatten.
Jammer, als ik er net wat minder uren in had hoeven steken was het prima gelukt.

Lanza

Lanza

De meeste mensen die in opleiding zitten hebben nog geen kinderen.

Dit is onzin. Zij instromers en zij die voor deeltijd kiezen zijn vaak wat ouder en doen het naast hun baan en hebben in de meeste gevallen een gezin.

Lanza

Lanza

23-09-2019 om 11:09

Als je in de weekenden geen tijd hebt om te studeren dan is een deeltijdstudie wellicht geen goede keus.

Wat een onzin. Drie dagen werken, twee dagen aan de studie. En dan nog eens in de avonduren en je bent er al.

Kaaskopje

Kaaskopje

Dees en Swaen

Ik miep niet snel over de hoogte van een salaris, maar het verschil tussen een leraar en een afgestudeerde accountant is volgens mij behoorlijk. De studie duurt ook langer. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel vrouwen accountant zijn en hoe dat bij mannen zit. Ik weet van een man die het naast een gezin heeft gedaan, ik had er bewondering voor. Maar zijn vrouw was wel een zorgzaam type, dus ik vermoed dat hij veel werd ontzien.

Dees

Dees

Vergissen

Nou kaaskopje daar zul je je dik in vergissen. Een universitair beginnende accountant verdient minder als een docent basisonderwijs.

Kaaskopje

Kaaskopje

Lanza

Met een gezin thuis studeren vind ik een hele opgave. Je moet je volledig kunnen afsluiten, dat is niet altijd mogelijk. Als je jong bent zijn je hersens ook nog wat flexibeler, dus als je ouder wordt kan dat ook mee gaan spelen.

Ik begin me echt af te vragen waarom je echt bij alles doet voorkomen of jij het beter weet dan een ander. Jij werkt toch 32 uur per week en las ik ook niet dat je werkgéver bent? Of brei ik nu van alles aan elkaar wat niet klopt? Heb je ook naast je gezin gestudeerd? En wie deed het huishouden dan? Was je nooit moe? Kwamen de kinderen nooit te kort? Of zijn het gewoon aannames van iemand die zich totaal niet kan inleven? Het is misschien niet chique om dit hier zo neer te zetten, maar ik begin me echt te ergeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

Dees

Is dat zo? Dan vergis ik me inderdaad. Ik heb weleens cijfers gehoord waarvan ik dacht, 'zo, dat maakt de lange studie wel de moeite waard'.

Kaaskopje

Kaaskopje

Dees

Oh, ik zie dat ik over 'beginnende' gelezen heb. Is die beginnende accountant dan echt al klaar met de studie? Ik herinner me dat mijn kennis al werkzaam was, maar nog niet als afgestudeerde accountant. Na de studie kon hij wel als zodanig aan de slag.

En hoe ontwikkelt het salaris van een accountant zich dan in de loop der jaren? Is het na 3 jaar nog steeds minder dan van een onderwijzer?

Dees

Dees

Die beginnende accountant heeft een universitaire studie afgerond en hoeft dan alleen nog een post master studie te doen.

Feitelijk qua opleiding dus een hogere opleiding afgerond als een docent.

Op het moment dat de post doctorale opleiding en werkervaring zich verder vorderd neemt het salaris toe maar het duurt wel even voor het aanvangssalaris van een docent bereikt wordt.

Kasten

Kasten

Dees

Dat verschilt dan misschien per persoon/streek/school. Bij mij is eigenlijk iedereen er rond half 8 en gaan pas 5 uur of later naar huis, ik doe dan vaak thuis ook nog 1 en ander.

Ik werk nu 3 dagen, loop 1 dag stage en ga om de week een dag naar school. Ik heb twee kinderen en een vriend die ook aandacht verdienen ;)
Ik vind het echt pittig. Qua niveau vind ik het meevallen, maar het is inderdaad enorm veel. Als ik zie wat ik soms moet doen voor 1 studiepunt...misschien valt daar ook nog winst te behalen.

En Skik welke dagen bedoel jij dat leerlingen vrij zijn? Dat is alleen op studiedagen en dan doen we wat het woord al aangeeft ;)

Dees

"Dat is dus de reden waarom geadviseerd wordt om 3 dagen te werken tijdens de opleiding."

Dat zou kunnen, het was niet indruk die ik kreeg op de bijeenkomst, maar ik kan het verkeerd begrepen hebben.

Het doet overigens aan mijn algemene punt verder niet af: ik krijg echt het idee dat part-time werk ook geadviseerd wordt (dus voor de al afgestudeerden) "omdat het anders niet te doen is".

Dan wordt er dus structureel overvraagd.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2019 om 12:09

Kasten

Voor zover mijn observaties kunnen gaan, zitten onderwijzers op studiedagen niet thuis aan de studie maar op school. Wat ze daar doen zit achter de muren, dus daar heb ik geen idee van . Maar zo'n dag is dus volgens mij niet bedoeld voor studeren voor een onderwijzer in wording, maar voor bijscholing/opfrisinformatie.

bieb63

bieb63

Donna

"Zo allergisch ben je niet voor geklaag als jezelf in staat bent ongenuanceerd te zaniken over een hele beroepsgroep en daar allerlei algemene uitspraken over te doen. Misschien is het onderwijs juist een stuk onaantrekkelijker geworden door al het negatieve en ondermijnende gedoe van omstanders? Eerst maar even naar de balk in je eigen oog kijken dus..."

Wat bedoel je in hemelsnaam....?

Kasten

Kasten

Kaaskopje

Dat is ook wat ik bedoelde, dat de leerlingen vrij zijn maar wij op school bezig zijn met bijscholing o.i.d. ;)

Dees

Dees

23-09-2019 om 13:09

Behalve die ene studiedag

Behalve die laatste studiedag voor de zomervakantie want die wordt gebruikt om de navigatie te bestuderen!

Lanza

Lanza

23-09-2019 om 17:09

Quote:

Die beginnende accountant heeft een universitaire studie afgerond en hoeft dan alleen nog een post master studie te doen.
Feitelijk qua opleiding dus een hogere opleiding afgerond als een docent.

Ik lees hier weer zoveel nonsense dat ik toch even wil reageren. Een eerstegraads docent heeft eerst een universitaire master afgerond in het betreffende vak en daarna nog een tweede educatieve master in het vak dat hij/ zij geeft. Dus het is niet waar dat de accountant een hogere opleiding heeft afgerond.

Lanza

Lanza

23-09-2019 om 17:09

Kaaskopje

mijn tweede master heb ik inderdaad gedaan toen ik al een gezin had. En dan had ik er nog een baan naast.

Dees

Dees

23-09-2019 om 18:09

Lanza

We hebben het over po docent in dat stukje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.