Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Het lerarentekort

Angela67

Angela67

22-09-2019 om 20:09

er is genoeg werk / waarom zoveel uren

Als iedereen ca 28 uur werkt dan kunnen veel meer werklozen aan de slag. Dit is ongeveer heel kort door de bocht het pleidooi voor het her-waarderen van de term full time (of part time). Wat mij betreft speelt dat echt een belangrijke rol en zou je dat niet moeten wegwuiven in discussies over banen die minder aantrekkelijk zouden worden als er meer vrouwen in werken. ik ben zelf van mening dat indien het financieel kan - en daar zit natuurlijk ook een component 'consuminderen' en herwaardering van vrije tijd in - dat het vanuit economisch en idealistisch ookgpunt goed zou zijn als beide partners ca. 28 uur per week zouden werken, misschien dat 24 uur ook kan.

Een artikel wat hierover gaat vond ik https://www.ad.nl/ad-werkt/voor-het-eerst-onderzocht-zo-veel-uur-werken-we-idealiter-per-week~a4ea0f07/
En deze https://www.frankwatching.com/archive/2018/10/10/de-25-urige-werkweek-is-eigenlijk-best-logisch/

En onderwijzend personeel moet inderdaad 'gewoon' veel zakelijker worden, zoals Mieke stelt in #50.
Elke keer als een parttimer meer uren maakt zonder daar ruchtbaarheid aan te geven is het weer moeilijker om het systeem te veranderen. Natuurlijk zijn de zakelijke schoolbestuurders dol op leraren: die klagen wel maar doen het toch telkens weer voor weinig geld en zonder zakelijke insteek. Ideale werknemers voor die schoolbesturen . . .

gr Angela

Triva

Triva

22-09-2019 om 22:09

Zakelijker inderdaad

En stop met van alles te organiseren wat veel extra tijd én ouderhulp kost. We leven niet meer in de jaren 70 en 80. Ga lesgeven en doe minder erbij. Hoeft niet. Ik voel wel wat van sport en muziek en hobby onder betaling school in komen. Ouders betalen die sport en hobby en muziek toch ook nu al. Dat kan goedkoper in een grote groep.

Simplistisch

Het is wellicht heel simplistisch gedacht maar kan het VO onderwijs niet beter parttime worden aangeboden. Gewoon 4 dagen in de week. Wellicht dat leraren makkelijker te verleiden zijn om bv van 3 naar 4 dagen te gaan en zo alleen de verantwoordelijkheid te dragen voor 1 klas. Veel efficiënter, minder overdrachttijd nodig etc. Bovendien verlaagt het het lerarentekort en gaat het maandelijkse inkomen omhoog.

Om wel de norm uren te halen kan het gecompenseerd worden met die enorme hoeveelheid aan weken vakantie. Er kan prima wat van de zomervakantie af bijvoorbeeld. En de meivakantie. Kerst wellicht. Maar de schooldag verlengen met een uur of meer zou ook een optie zijn.

Voor mijn kind zou het een zegen zijn, 4 dagen naar school. Blijven er nog 3 dagen over voor sport, sociale contacten, eventueel wat huiswerk etc.

Maar ik zal wel iets essentieels over het hoofd zien...

tsjor

tsjor

22-09-2019 om 22:09 Topicstarter

Aagje

'Ik werd aangenomen op grond van mijn professionaliteit, opleiding, kwaliteiten en ervaring en die werden gewaardeerd.'
Dat is bij leerkrachten ook zo, ook bij de parttime leerkrachten. Het is ook niet zo dat ze te weinig professioneel zijn of te weinig doen. Maar het is een signaal, een teken dat je uitzendt. Dat wil niet zeggen dat je het zelf ook zo voelt of dat anderen dat tegen je zeggen, maar je kleurt op die manier wel iets in.
Indertijd was het overigens een heftige discussie, twee leerkrachten op een groep, of dat pedagogisch wel verantwoord is.
Wellicht is mijn voorstel toch nog niet zo gek: maak het onderwijs parttime, alleen de ochtenden voor de kernvakken en de middagen voor allerlei andere belangrijke dingen, door andere mensen die goed zijn op hun terrein. Zo creëer je ook meer werkgelegenheid voor de sporters, de schakers, de muzikanten, de tekenaars, de theatermensen, de wetenschappers, de sterrenkundigen, de spaanse leraren, of arabische leraren, de bibliotheek, de theaterzalen etc.

Tsjor

tsjor

tsjor

Angela67

Slecht moment, om nu te pleiten voor werkweken van 28 uur: er is te weinig personeel op dit moment. Werk zat, maar niet genoeg gekwalificeerde mensen om het uit te voeren.

Tsjor

tsjor

tsjor

Swaen, lijkt mij een goed plan. Wat je wellicht over het hoofd ziet is dat er ouders zullen zijn die niet blij zijn met een thuishangende puber. Maar er draaien zoveel projectgroepjes en samenwerkingsgroepjes op het VO, dat die vrije woensdag voor de leerlingen snel gevuld moet zijn.

Tsjor

Kasten

Kasten

Dat je goed bent op je 'terrein' wilt niet zeggen dat je dit ook automatisch kan overbrengen op anderen. Niet elke profvoetballer is ook automatisch een goede trainer of coach.

Ik heb in het VO al heel veel gastlessen voorbij zien komen waar de mentor of een docent echt bij moest blijven omdat er anders chaos was.
Of bijv een econoom die het vak economie ging geven. Sommigen hielden het maar enkele weken vol of waren na 1 schooljaar weer weg..

Met de dagen langer maken schiet je denk ik ook niks op, de andere taken naast het lesgeven moeten alsnog gedaan worden daar komt dan nog minder tijd voor. En hoe worden de overuren gecompenseerd als de vakanties korter worden?

Ik weet helaas de oplossing ook niet, maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk

Kaaskopje

Kaaskopje

Vrouwen en baantje

Daarom ben ik ook allergisch voor hoe over werkende en scholierende/studerende jongeren wordt gepraat. Het woord baan volstaat voor elk urenaantal en voor elke situatie. Waarom dan toch dat neerbuigende bijbaantje? Dat wordt vervolgens ook doorgetrokken naar volwassen mensen die minder dan 25 uur (zo ongeveer) werken. En daar wordt vaak wat spottend over gedaan. Ah joh, ga eerst maar eens wat meer werken, dan weet je hoe dat is.

Dat een groter aantal vrouwen in een beroep tot degradatie van aanzien leidt, vind ik echt een schande. Mannen zijn zelf net zo verantwoordelijk voor dat gegeven. Accepteer dat vrouwen het werk ook aankunnen en laat je niet zo kennen, zou ik willen zeggen. Personeel wat goed in balans is, geslacht, leeftijd, leidt volgens mij tot de beste resultaten.

Waarom is het tegenwoordig toch een beetje ouderwets om een roeping te hebben? Moet je per se het onderste uit de kan hebben wat salaris betreft voor werk waar je hart ligt? Het lijkt wel of vrouwen de roeping meer volgen dan mannen, die dus kennelijk afhaken vanwege het salaris en het imago van een beroep.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-09-2019 om 23:09

Nee joh

Jij ziet parttime werken als een signaal dat ‘je werkt als je tijd over hebt’, maar dat maakt nog niet dat het ook zo is. Dat is framing van de hoogste orde. En ook al zeg je nu in #55 dat parttime leerkrachten ook echt wel professioneel kunnen zijn en vaak echt wel genoeg doen, door te zeggen dat ze werken als ze tijd over hebben, zeg je eigenlijk dat ze niet serieus met hun werk/vak bezig zijn en daarmee deprofessionaliseer je ze bij voorbaat.

Nogmaals, ik ben ervan dat bij voorkeur iedereen werkt en zo veel mogelijk om economisch zelfstandig te zijn. En persoonlijk snap ik helemaal niets van (goed opgeleide) vrouwen die op voorhand alvast parttime gaan werken omdat dat wel fijn is en voor later misschien wel handig is. Maar ik vind het te ver gaan om dat te kwalificeren als ‘werken als je tijd over hebt’ en de toon te zetten alsof dat niet serieus werken is. Spreken op die manier is een vervelende neerbuigende manier van kijken naar anderen, die andere keuzes maken dan jij of ik zouden doen.

Ik denk dat het onderwijs meer mensen kan trekken door mensen betere contracten te geven. Dat gesleep van tijdelijk contract naar tijdelijk contract is naar en trekt niemand aan. Daarnaast denk ik dat ook de eisende ouder een wissel trekt op de leerkracht, net als het passend onderwijs waardoor docenten leerlingen van veel verschillende niveaus en met verschillende problemen moeten onderwijzen. Ook denk ik dat het onderwijs steeds meer taken krijgt die niet bij de oorspronkelijke taakstelling horen: verplicht museumbezoek, EHBO, goed burgerschap enz, het zijn allemaal dingen die voorbij komen, belangrijk gevonden worden en bij het onderwijs wordt gedumpt.

Kastens

Overuren hoeven helemaal niet zoveel gemaakt te worden als nu lijkt me. Als er zakelijker en efficiënter gewerkt zou worden. Doe in het onderwijs wat moet, niet wat kan. Zeker in het basisonderwijs zou dat zeeën van tijd besparen.

nog een reden voor part-time

Ik heb op dit forum al eens eerder een opmerking geciteerd die ik las van iemand in de gezondheidszorg: als mannen in de bouw de zware zakken cement niet kunnen sjouwen, dan maken ze lichtere zakken, maar als in een vrouwenberoep het werk te zwaar is, dan wordt niet het werk aangepast, maar dan gaan ze zeggen dat je maar beter in deeltijd kunt werken omdat het anders te zwaar is.

En ook dat is volgens mij aan de hand in in elk geval het PO.

Ik ben ooit naar een voorlichtingsbijeenkomst geweest voor een traject voor zij-instromers van het Schoolbureau in Amsterdam. Overigens: kandidaten zat, dus dat er weinig mensen het onderwijs in zouden willen, is discutabel (wel stromen veel zij-instromers ook weer uit). Maar goed, daar werd dus gezegd dat je als startende zij-instromer maar het beste 3 dagen per week op een school kon werken. Dat het er geen 5 waren kon ik snappen, want je moet in die eerste periode ook nog de Pabo doen en dat kost ook tijd, maar waarom geen 4 dagen?

En ik vrees dat ook voor de al afgestudeerde docenten part-time werk de norm is. Niet alleen vanuit een achterhaalde moederschapsideologie, maar omdat er zoveel op het bordje van de docent geschoven wordt dat men het idee heeft dat je wel part-time moet werken. Lekker dan. Prop je 5 werkdagen in 4. Vindt het bestuur ook wel overkomelijk, want die 5e dag wordt wel gewerkt, maar hoeft niet betaald te worden.

Full-timers een toeslag betalen, zoals af en toe wordt geopperd (nooit door mensen uit de sector, vziw), is in strijd met allerlei wetgeving bij mijn weten.

Waar het onderwijs naar ik vermoed ernstig van op zou knappen is een paar stiptheidsacties. Door directies: wat moet er nou echt, en wat kunnen we schrappen, maar ook en vooral door leerkrachten.

Al dat extra werk ( ik lees hier wel eens dat er scholen zijn waar de leerkrachten op huisbezoek gaan bij de leerlingen. Dat is op een klas van 32 kinderen à een halfuur per bezoek- lijkt me krap, inc. reistijd - dus twee volledige extra werkdagen. Dat is toch complete kolder?) komt vrees ik ook omdat onderwijs, net als de zorg, het aura heeft van een roeping, in plaats van een beroep. Dat moet je toch overhebben voor je leerlingen (of patiënten). En dat valt volgens mij niet los te zien van het hoge percentage vrouwen. Zelfverloochening voor het Hogere Doel, dat krijg je immers vooral bij vrouwen voor elkaar.

Het verhaal van Tsjor bewijst dat ook wie niet uit een hogere roeping voor het onderwijs kiest, een prima docent kan zijn.

Groeten,

Temet

Kasten

Kasten

23-09-2019 om 00:09

Lastig

Dat is standaard, volgens het cao moet er 1659 uren les gegeven worden in 40 weken tijd. Dat is rond de 41 uur dacht ik terwijl 1fte 36 uur is.

Nu heb ik maar ervaring bij 1 school, maar ik vind het wel meevallen qua niet efficiënt zijn. Het is gewoon heel veel. Wat Aagje ook zegt, er is de laatste jaren gewoon enorm veel bij gekomen.

Leraren mogen wel vaker/sneller nee zeggen, dit ervaar ik zelf ook. Maar dat is lastig omdat je niet wilt dat de leerlingen de dupe worden en je wilt gewoon goede lessen geven. Dat is tenminste hoe ik het ervaar ;)

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2019 om 01:09

Iedereen weet het beter kennelijk

Als er zoveel fantastische oplossingen zijn, waarom worden die dan niet toegepast?

De ochtend voor 'echte' les en de middag voor vaklessen als muziek, gym en dergelijke, is een goed idee, maar dan wel binnen de schoolomgeving. Van mij hoeft een onderwijzer geen ster in muziek of sport te zijn als er een goede vakdocent kan komen. Maar ja, dan dwing je een onderwijzer wel om parttime te werken en is het geen keus. Dat lijkt me niet handig voor iedereen die toch echt een hele week wil werken.

Er wordt vaak gezegd dat het vergadergedrag op scholen veel efficiënter kan, dat neem ik direct aan. Daar zou dus winst te behalen kunnen zijn.

Waarom heet het dumpen als er een aantal onderwerpen bij het onderwijs ondergebracht worden? EHBO vind ik net zo nuttig als een verkeersdiploma. Burgerschapsonderwijs vind ik juist wel op school thuishoren. Ook nog op het VO. De gewone lessen, zoals taal, rekenen, aardrijkskunde e.d. zijn heel nuttig als basis voor alles wat je nog moet gaan doen, maar met elkaar praten over hoe je het samen prettig kunt houden in de samenleving, hoort er ook bij.

1659

Kasten, de docenten in het po en vo hebben een aanstelling voor 1659 uur per jaar. Po docenten moeten daarvan 930 uur lesgeven, vo docenten 750. De overige uren zijn voor voorbereiden, nakijken, vergaderen, oudercontact, kerstcommissie, nascholing.

Nou kan je die uren precies in de schoolweken proppen, dan werk je 42,5 uur per week en kan je 13 weken vrij zijn. Je kan ook in schoolweken minder uren draaien en de rest verspreiden over dagen dat de leerlingen vrij zijn.

skik

Dees

Dees

23-09-2019 om 07:09

Kasten

Dat is dus het hele punt! Ze moeten 41 uur in de week maken bij een 36 uur contract dus met een 24 uur contract moeten ze 27,33 uur maken. Het zijn dus feitelijk geen overuren die ze maken alleen zo zien ze het wel.

Naast dat ik eerder schreef ik zie dus dat mensen die in het onderwijs werken in mijn omgeving die 9 uur per dag bij lange na niet halen, al zouden de elke dag nog tussen 20-22 werken (wat ik weet wat ze niet doen) dan nog halen ze die uren niet. Ik weet dan gewoon dat als je 8 uur begint je tot 17:30 minimaal moet werken dat redden ze niet! Een ouderavond zo nu en dan maakt die ongeveer 1 a 2 uur per dag die de niet maken bij lange na niet goed.

bieb63

bieb63

23-09-2019 om 07:09

Onzin Mieke

Geloof je nou echt dat pt leraren een invaldag niet uitbetaald krijgen. Natuurlijk wel!

Mieke

Mieke

23-09-2019 om 08:09

Geen idee bieb

Ik hoop het ook maar als ik Facebook het geklaag van de leraren lees over extra dagen en uren draaien. Onbetaald volgens de mensen dan lijkt het erop dat ze niet betaald worden. Ook in dit draadje begon iemand over al die extra onbetaalde uren.

En anders is dat dus weer een staaltje overdrijven van sommige leraren.

Rateg

Rateg

23-09-2019 om 09:09

Temet

Quote: 'Maar goed, daar werd dus gezegd dat je als startende zij-instromer maar het beste 3 dagen per week op een school kon werken. Dat het er geen 5 waren kon ik snappen, want je moet in die eerste periode ook nog de Pabo doen en dat kost ook tijd, maar waarom geen 4 dagen?'.
Temet, de Pabo doen is niet alleen die ene dag naar school. Er zit behoorlijk wat zelfstudie bij. Zelf doe ik de verkorte deeltijd (net begonnen) en dat houdt voor mij in: 1 dag school, 1 dag stage en 2 dagen werken. Mijn vrije dag heb ik meer dan nodig voor de zelfstudie. Dus 4 dagen werken is, zolang je de pabo doet, volgens mij niet haalbaar.

Triva

Triva

Kaaskopje

De parttimers kunnen naar huis, de fulltimers zijn nog steeds verantwoordelijk in de middag en houden een oogje in het zeil. Ook kunje die middagessen in sommige klassen in de ochtend geven. De ft kan dan in de middag een andere klas lesgeven.

Rateg

Zelfstudie beperkt zich toch niet tot werkdagen? Je kunt toch prima 4 dagen werken/stage, 1dag naar school en het weekend studeren?

Dees

Dees

Swaeb

Ja hoor zo doen accountants dat ook. Werken 40+ uur in de 4 dagen (jan-mei ongeveer) een hele dag post master opleiding op de vrijdag en in het weekend studie/nog stukje overwerken.

tsjor

tsjor

23-09-2019 om 09:09 Topicstarter

Kasten

Iemand die iets goed kan overbrengen, maar kennis mist is erger.

'Of bijv een econoom die het vak economie ging geven. Sommigen hielden het maar enkele weken vol of waren na 1 schooljaar weer weg.' Ik gaf juist een voorbeeld van een econoom die contre coeur leraar werd, maar 40 jaar later nog gevraagd wordt door oud-leerlingen voor een gastles.

Tsjor

Donna

Donna

Bleh

Zo allergisch ben je niet voor geklaag als jezelf in staat bent ongenuanceerd te zaniken over een hele beroepsgroep en daar allerlei algemene uitspraken over te doen. Misschien is het onderwijs juist een stuk onaantrekkelijker geworden door al het negatieve en ondermijnende gedoe van omstanders? Eerst maar even naar de balk in je eigen oog kijken dus...

Dan, persoonlijk zit ik helemaal niet op een verzakelijking, effectiviteit en een uurtje-factuurtje-mentaliteit van / in het onderwijs te wachten. Kinderen zijn nu eenmaal geen fabrieksproduct. Super toch dat veel juffen, meesters en ander onderwijspersoneel bereid zijn om wat extra’s voor hun leerlingen te doen? Ik ben ze er in ieder geval dankbaar voor.

Voor "niets" werken.

Leerkrachten met een 24 uurs contract moeten er idd 27,33 werken. Ze worden ook voor 27,33 uur uitbetaald. Als je die resterende 3,33 uur niet werkt, geen aantoonbare geregistreerde uren, heb je dus teveel uren uitbetaald gekregen. Eén keer per jaar worden die, niet gewerkte uren, opgeteld en mag je die "inhalen". Dat voelt als niet betaald werken, maar dat is niet zo. Dat salaris heb je al gehad.

Hoe noemen we dat? In de zorg zijn dat compensatieuren. Dat kunnen dus teveel of te weinig gewerkte uren zijn. In de zorg kan je "teveel gewerkte uren" bewaren voor een periode dat je minder (wilt) werken, of als je verlofuren op zijn. Of je laat ze maandelijks uitbetalen. Als je aan het eind van het jaar maar op "0" uitkomt.

Lanza

Lanza

Quote:

Zelfstudie beperkt zich toch niet tot werkdagen? Je kunt toch prima 4 dagen werken/stage, 1dag naar school en het weekend studeren?

Veel mensen hebben andere verplichtingen in het weekend. Heel veel mensen die later in hun leven de pabo doen hebben al kinderen, dus dan valt het weekend af. Je wil ook tijd met hen doorbrengen en veel mensen hebben geen nanny die alles wel voor hen opknapt.

Wat ik wel zie is dat veel docenten op zondagmiddag nog vier tot zes uur werken om alles voor de dagen erna voor te bereiden, maar dan moet je maar net een partner hebben die regelmatige uren werkt en thuis kan zijn met de kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.