Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

"Heropening" middelbare school

Famke

Famke

17-06-2020 om 21:06

Maar

die anonieme ondertekenaars kunnen toch ook arts zijn?

Combinatie

Een degelijke combinatie van online en fysiek vereist extra tijd en mankracht. Alle twee tegelijk gaat niet, dus je moet of online lesgeven, of fysiek in de klas. Een echte, goede les is geen hoorcollege maar een combinatie van instructie, zelfstandig werken, samenwerken, feedback geven en gericht begeleiden. Online is vrijwel uitsluitend zenden. Daar zijn ook goede toepassingen voor, maar je kunt niet tegelijk het ene en het andere doen. Wat ook niet kan is eerst een stel reguliere lessen geven aan de ene helft, en daarna nog een stel online aan de andere helft. Dat is niet vol te houden want er moeten ook nog lessen worden voorbereid, toetsen gemaakt, nagekeken, leerlingen worden begeleid etc. etc. etc.
Met extra mensen zou dat wel kunnen, maar dat kost geld en we hebben toch al een lerarentekort.
Hier zijn vast wel oplossingen voor, en goede scholen zullen die onder druk wel weer vinden. Maar veel andere niet. Dan treedt toch de willekeur weer op.

Ik weet ook niet of het in het kader van het coronavirus honderd procent verantwoord is. Ik weet wel dat de gevolgen van nog langer onvolwaardig onderwijs zo groot zijn dat alleen “Stel je voor dat het misgaat” onvoldoende reden is om de scholen nog langer dicht te houden. Test en sluit bij lokale besmettingen, maar houd niet landelijk alle scholen dicht. Als de cijfers zo blijven als nu (hoeven ze niet eens verder te dalen) is de kans dat een willekeurige Nederlander besmettelijk is volgens het RIVM 1 op de 10.000 - en het gaat om een leeftijdsgroep die zelf geen noemenswaardige druk op de zorg legt. Onderwijs lijkt me toch wel belangrijk genoeg om dit kleine risico voor te nemen.

Over die sportzalen en buurthuizen: krijg ik daar een megafoon bij?

Ja Famke

Maar bijna niemand wil er dus voor uit komen dat ze de scholen open willen. Bang voor hun goede naam en een mogelijk verwijt van ondeskundigheid. Ben je arts, heb je een pandemie bij de hand, wil je een mogelijke besmettingshaard in stand houden.

Pluk

Over energie: dit vreet energie. Het is een vervelende combinatie van stress en gebrek aan de dingen die mijn werk leuk maken: contacten met leerlingen en collega’s.
Puur uit egoïsme alleen zou ik al open willen. Maar dat is dan weer geen reden om risico te nemen. Zo belangrijk ben ik nou ook weer niet ;-)

Famke

Famke

17-06-2020 om 21:06

Ach wel nee

Dat weet je niet. Niet invullen voor een ander. Als ik een petitie teken, doe ik dat ook altijd anoniem en zet er geen hoedanigheid bij. Juist niet als die relevant is. Mijn stem is niet meer waard dan die van een ander.

Nog eentje dan

Nog los van het cognitieve aspect: hoezo vinden we het opeens geen probleem dat jongeren hele dagen achter hun scherm zitten, te weinig bewegen en te weinig actief zijn?

Overigens gaan scholen die nu al aankondigen “we gaan na de zomer zo verder” behoorlijk de mist in. Als straks wordt besloten dat het VO met wat aanpassingen gewoon open gaat moeten ze dat ook. Ze praten dus voor hun beurt en hadden beter nog even hun mond kunnen houden.

Tamar

Zeker, ze kan niet wachten tot ze weer terug kan, ze vond het geweldig daar.

skik

Gooi open die tent

Wij hebben de hele school volgeplakt met tape. Pijlen, 'rijrichtingen', waar je mag zitten en waar niet, trap voor naar boven en een ander trappenhuis voor naar beneden. En buiten staan ze met zijn dertigen gezellig boven op elkaar te klitten, die leerlingen. Voor hen maakt het denk ik niks uit qua risico om ze weer bij elkaar in de klas te zetten. Dan houden wij volwassenen wel afstand en dan kan het volgens mij best.

skik

Pluk

Pluk

17-06-2020 om 22:06

Apart

"Overigens gaan scholen die nu al aankondigen “we gaan na de zomer zo verder” behoorlijk de mist in. Als straks wordt besloten dat het VO met wat aanpassingen gewoon open gaat moeten ze dat ook. Ze praten dus voor hun beurt en hadden beter nog even hun mond kunnen houden."

Ik vind dat zo apart, dat scholen denken dat ze dat zelfstandig kunnen bepalen.

Absurditeit van de "regels"

In het vliegtuig mag. Ik vermoed dat er flink getouwtrek is geweest, Schiphol is immers een van de paradepaardjes van het VVD. Bussen dan weer niet, openbaar vervoer weer, horeca half en bioscopen 1/4... het gaat werkelijk nergens over en steeds vaker krijg je het idee dat de aanhouder wint. De mensen (beroepsgroepen) die het hardste roepen mogen weer wat meer. Economisch gewicht. Ik verwacht ook dat de scholen weer open gaan, gewoon omdat de pubers samen klonteren zodra ze de deur gepasseerd zijn en ze op 1.5m afstand van elkaar houden op school van de zotte is als ze zich er niet aan houden buiten school.
Ik hoop echt dat we niet over een paar maanden weer een tweede piek zien, maar gooi maar open die boel. Het is zoals het nu gaat ook niet te doe.
Sini

Famke

Famke

18-06-2020 om 02:06

Absurd?

Toevallig was er vandaag een item over het verschil in ventilatie tussen een vliegtuig en een touringcar. Het openbaar vervoer was en is alleen voor noodzakelijke reizen. Ik denk dat het er niet alleen om gaat hoe veilig iets is, maar dat gewoon niet alles kan. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Daarbij speelt ongetwijfeld mee hoe hard er geschreeuwd wordt. Maar dat maakt het volgens mij niet per se absurd dat de pretparken wel open mogen en de kermis niet, om maar een voorbeeld te geven. Maar goed, ik ben niet bij de besluitvorming, dus ik weet het niet zeker. Dat het middelbaar onderwijs gesloten is, leidt niet tot economische schade en het ging dicht onder druk van de scholen en het publiek, dus ja, het was niet het eerste wat weer open ging.

ElenaH

ElenaH

18-06-2020 om 07:06

Famke

'Toevallig was er vandaag een item over het verschil in ventilatie tussen een vliegtuig en een touringcar. Het openbaar vervoer was en is alleen voor noodzakelijke reizen. Ik denk dat het er niet alleen om gaat hoe veilig iets is, maar dat gewoon niet alles kan. Er moeten dus keuzes gemaakt worden.'

Maar dat is toch raar? Reizen met de trein mag je alleen als het echt niet anders kan, maar reizen met het vliegtuig mag je ook voor de lol. Oh, maar weer niet als je vier keer per jaar naar Ibiza gaat voor je favoriete latte (volgens een CDA-kamerlid). Dat is dan weer te vaak (drie keer mag wel, blijkbaar).

Famke

Famke

18-06-2020 om 07:06

Het zou mijn keus niet zijn

maar ik denk dat er niet alleen gekeken wordt naar of iets veilig kan. Stel dat twee activiteiten precies even gevaarlijk of ongevaarlijk zijn, maar er is nog maar ruimte voor een van de activiteiten, want anders komt r boven 1, wordt de zorg te zwaar belast, of waar dan ook op gelet wordt. Dan kan er dus maar een van de activiteiten plaatsvinden (of beide half). Dan is het dus niet per se absurd, dat van de twee vergelijkbare activiteiten er toch maar een mag. Daarbij zal wel op economisch belang gelet worden, of waar de bevolking behoefte aan heeft, of weet ik het. Zo konden de sportscholen nog niet open, maar mocht er wel buiten gesport worden. Dat had met aerosols te maken, maar ik zou me ook voor kunnen stellen dat gedacht is dat sporten weer een beetje kon, dus dat een volgend stukje ruimte naar de musea ging. Of de bioscopen. Overigens is de ventilatie in vliegtuigen vermoedelijk veel beter dan die in het OV.

We hebben een winnaar!

Mijn zoon hoeft maar 2x per week 20 minuten naar school. Gisteren had hij alleen online les. Eén les. En die duurde maar VIER minuten!

skik

Suus

Suus

18-06-2020 om 10:06

Sjee

Nou Skik, daar komt niemand meer overheen nee.
Maar ik geloof niet dat ik je hiermee wil feliciteren 🤦🏼‍♀️.

Wat diep en dieptriest. En om boos van te worden ook. Vind ik. Kunnen die scholen nou helemaal niks beters verzinnen. Ze weten al vanaf half april dat ze aan de bak moeten en dan krijg je dit. Wat een slappe hap.

Temet

Temet

18-06-2020 om 11:06 Topicstarter

buurthuizen en sporthallen

Arie Slob is lekker bezig, met zijn buurthuizen en sporthallen. Wat is zijn idee, de ene helft van de leerlingen in de school en de andere helft in het buurthuis? Waar gaat hij die 100% exra leerkrachten vandaan halen die daarvoor nodig zijn? Nog los van de enorme logistieke problemen (waar komt het meubilair vandaan, en de lesopstellingen voor de practica enzovoort en zo verder). En dat moeten de scholen dan individueel gaan regelen. Net zoals de scholen individueel tot nu toe het wiel hebben moeten uitvinden, en we hebben gezien hoe geweldig dat heeft gewerkt.

Verdikkeme, Arie, dit is een nationale crisis en jij bent de nationale bovenbaas van deze sector. Nu niet iets vaags roepen over dat de scholen dit maar moeten regelen (dit ook nog, bovenop het feitelijke onderwijs), maar gewoon zelf aan de slag. Dit is een nationaal probleem dat vraagt om een doortimmerd nationaal plan. Uiteraard in overleg met de sector, maar wel centraal aangestuurd graag.

Ik voel inderdaad voor het scenario dat Allison schetst. De testcapaciteit is nu fors opgeschroefd, het niveau van besmettingen is op dit moment te overzien. Heropen de scholen landelijk volledig maar maak plannen voor wat te doen bij een uitbraak. Lokaal af en toe weer tijdelijk sluiten met een plan voor het onderwijs gedurende de sluiting, en dan weer open zodra het kan. Zo blijft de schade beperkt.

Ik zie Nieuwsuur maar zelden, maar toevallig gisteren wel. Rosenmöller met zijn "we zullen leren van wat er goed is gegaan" waarop terecht werd opgemerkt dat het toch meer voor de hand ligt om te leren van wat verkeerd is gegaan ... Nou ja, we wachten in spanning op volgende week woensdag.

Groeten,

Temet

Skik

Wat ongelooflijk waardeloos en beschamend is dat. Kom op jongens, je kunt niet veel met de anderhalve meter-regel, maar je kunt wel iets!
Het beste wat ik ken, van mijn eigen school en die van waar mijn eigen kind en kinderen van vrienden zitten, is de school van mijn zoon.
Die hebben van 08:30 tot 13:15 online les, volgens rooster in blokken van een half uur. Die lessen bestaan uit instructie, nabespreken opdrachten, stellen van vragen en zelfstandig werken terwijl ingelogd in de les. Wie niet reageert op vragen van de docent wordt afwezig gemeld. Zo doe ik het zelf ook trouwens.
Vervolgens zijn er in de middag, vanaf 2 uur, hulplessen voor elk vak waarop elke leerling minimaal twee keer per vak is ingedeeld en kunnen ze op inschrijving vaker komen. Verder verplicht mentorles en gym buiten op de sportvelden, Zoon is daardoor elke dag twee uur op school, nog los van zijn online lessen. De school start maandag met de laatste toetsweek, die ze over twee weken hebben uitgesmeerd zodat de groepen klein blijven.

Mijn eigen school heeft een soortgelijk systeem, maar leerlingen worden niet verplicht bij alle hulplessen ingedeeld en wij hebben ook geen toetsweek meer. Alleen de leerlingen die nog iets op moeten halen krijgen een Verbetertoets voor maximaal twee vakken, en dan zijn hulplessen verplicht.

In beide gevallen: het is niet ideaal, het moet niet te lang duren, maar het is beter dan niks.
Dit is meteen wel de reden waarom de scholen ofwel volledig open moeten, ofwel er een landelijk beleid moet komen (gecontroleerd door de inspectie!) hoe scholen dit moeten gaan aanpakken. Anders heeft een aantal leerlingen wel gewoon grotendeels onderwijs op school en de rest zoekt het maar uit.

Wel eens met Arie trouwens....

.... als hij zegt dat elke dag van deze vorm van onderwijs er één te veel is. Er wordt heel makkelijk gezegd " wat heeft het voor zin om de scholen te openen als ze binnen korte tijd toch misschien weer dicht moeten." Maar elke dag van fysiek onderwijs in de klas is meegenomen - zeker aan het begin van het jaar.
In die eerste weken van het schooljaar leren de leerlingen en docenten elkaar kennen, wordt er een manier van werken aangeleerd, worden de kaders gezet, weet je als docent al beter met wie je te maken hebt en wie er wat extra aandacht nodig hebben. Jouw leerlingen kennen jou ook en weten wat je van ze verwacht, en als je geluk hebt heb je al een band opgebouwd en willen ze voor jou wel werken. Zeker bij jonge leerlingen is dat effect nog best sterk.
Als dan jouw school, of zelfs alle scholen, in oktober of november toch weer dicht moet vanwege een grote uitbraak, dan heb je een veel betere basis dan als je op deze halfslachtige manier moet starten. En waarom? Omdat er misschien een uitbraak komt? Je houdt toch ook niet heel juli je skijack aan omdat het misschien in november gaat sneeuwen? Als de aantallen weer gaan oplopen zie je dat aankomen, zeker omdat de testcapaciteit nu beter is.
In de tussentijd maak je landelijk (!) beleid hoe scholen hun online onderwijs in dienen te richten als het toch weer nodig is om daar tijdelijk toe over te gaan. En dan laat je de inspectie daar op toezien.

Nou, die kerken en buurthuizen

Hilarisch plan weer van onze Arie. Net als dat scholen voor vervoer moesten zorgen omdat leerlingen niet met het ov mochten.

Onze school staat in een buurtje met nog meer scholen, er zitten er drie direct naast elkaar en nog twee op korte afstand. Maar, een paarhonderd meter verderop staat een kerk. Zo'n gigantisch grote, holle ruimte. Vol met kerkbanken. Uitstekende leslocatie!

skik

Met AlisonH eens

Die pubers zitten toch buiten school al bij, op en in elkaar, dus gooi de school maar weer open. Als dat tot uitbraken leidt vallen we weer terug op het online lesgeven of de combi online en 1,5 meter les in het gebouw.

skik

Terug naar school in China

https://www.youtube.com/watch?v=Z2nwFEUQwwA

Nadat ik een grappig filmpje heb gezien, veel op social media, over een klein chinees jongetje dat volgens de nieuwe hygieneregels naar school gaat met een propeller op zijn hoofd om de afstand te weten en te kunnen houden tot anderen.

Even een filmpje over oudere leerlingen naar 'highschool'.

Hmmmmmmmmm. Wel temperatuurmeten en mondkapjes en afstand houden in de kantine maar ook: van 6 naar 3 bedden op de slaapzalen, blijkbaar is het intern. En bovendien 'niet meer dan' 30 leerlingen in de klas.

Gezien de verhalen over deeltjes in de lucht in een dichte ruimte lijkt me die slaapzaal niet kosher en 30 leerlingen in de klas de vraag hoe je dan genoeg afstand kunt houden?

En ik zag leerlingen, met mondkap wel dicht bij elkaar in de rij of zelfs elkaar omhelzen.
Ja, verwarrend is het wel, dat moet ik toegeven.

Blijkbaar zijn ze in China ook gevoelig voor druk van deze of gene en wordt het net zo'mengelmoes als hier. Wel hutjemutje in het vliegtuig (ja, vanwege de veel betere luchtzuivering) maar niet in de klas?

Kortom, je houdt je hart vast want je ziet de kwetsbaarheden.

mijk

mijk

18-06-2020 om 13:06

wij hebben ondertussen begrepen

dat op 'onze school' leraren al vanaf maart zelf mogen bepalen hoe en of ze lesgeven. en dat dus niemand per klas of leerling controleert hoeveel les ze dan hebben. Totaal geen ondersteuning dus en mijn dochter heeft dus de leerkrachten die blijkbaar ook verzuipen. Voor haar wordt het nu een tijdje ttvo en dan zien we wel weer. ze is een half uur naar school geweest sinds maart en vandaag is haar laatste 'lesdag' zonder les.

Mijk

Mijk

Op ‘mijn’ school werd t ook allemaal vreselijk losgelaten. En zo wazig gecommuniceerd dat iedere docent daar z’n eigen interpretatie aan gaf. Heb recentelijk ontdekt dat ik collega s heb die dachten dat je per vak maximaal 1 digitale les per week mocht geven. Mijn interpretatie was dat je van al je ingeroosterde leesmomenten je per week minimaal 1 verplichte online les MOEST geven, en dat je voor de andere uren ( naar eigen inzicht) ook mocht kiezen voor een invulling waarin niet iedere leerling er altijd hoefde te zijn. Facultatieve vragen of hw uurtjes, of dingen met een deel vd leerlingen.

Maar t is echt waardeloos dit. Volgende week rapportvergaderingen. Iedereen gaat over denk ik. Ik heb nu eigenlijk niks mee4 te dien, leerlingen ook niet. Zitten allemaal achter de kassa en zo,

Ik wil dolgraag Bijspijkerlessen geven maar dat wordt niet gewaardeerd door de schoolleiding. Er is op papier sprake van eventuele herstelopdrachten, maar dat komt er op neer dat leerlingen een paar dagen worden opgehokt met een boek en een toets na 5 dagen. Geen begeleiding. We worden aangemoedigd die opdrachten maar spaarzaam uit te delen ( niks mis mee, want in je uppie worden opgesloten met een boek is eigenlijk net t thuis school volgen in Corona tijd, dat helpt echt niet veel meer nu) . En als ik zeg dat ik dolgraag een aantal leerlingen op school neerzet met zo’n herstelopdracht voor natuurkunde, maar dat ik dan zelf op school kom om ze inhoudelijk een aantal dagdelen te begeleiden, dan creeer ik ongelijkheid, Want dat kunnen we niet van andere collega's vragen, om dat ook te doen, en dan krijgen we weer zeurende ouders....whhaaaaaaaah!!

Ventileren

https://www.youtube.com/watch?v=E4j0T13HQSU

Als de rest in verwarring is kun je alleen nog zelf het zo goed mogelijk doen en met de voeten stemmen als het je niet goed lijkt.

Hopelijk komen mensen toch tot een goed product door uitwisseling en samenwerking. Maar je bent afhankelijk. En ergens moet je het loslaten.

Ik heb geweldig leuk vrijwilligerswerk maar als ze het binnen in het gebouw gaan doen waar geen ventilatie is ben ik weg. Dus ik merk dat ik toch zo goed mogelijk mijn best doe om de online voorziening aan te bevelen. Maar als het niet 'pakt' houdt het op en ga ik wat anders doen. Je kunt niet meer doen dan je best en de anderen doen er ook toe.

Hopelijk komen er wat oekazes van de vo-raad en het RIVM en de overheid. Wel in lijn met het draagvlak dat er voor is want anders wordt het niets. We zijn hier niet in China.

IngridT

Dat is helemaal bizar. Wat wordt er geklungeld zo links en rechts zeg.
“Dan moeten andere docenten ook” vind ik helemaal van lotje getikt. Je wordt toch betaald? Dan mag van je verwacht worden dat je werkt! Ik geef gewoon nog 20 online lessen per week en 4 hulplessen, plus de gigantische berg nakijkwerk waar ik mezelf mee heb opgezadeld. En al die administratie. Als je je verveelt: hoe is je Engels? ;-)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.