Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

"Heropening" middelbare school

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 18:06

Mijk

Dat is echt heel weinig. Zelfs online dus bijna niets. Ik kan me voorstellen dat je daar op z'n zachtst gezegd niet gelukkig mee bent.

Mijk

Als school nu al zegt in september niet meer te gaan bieden zou ik a) de inspectie alvast onder speeddial zetten, want als de scholen gewoon weer open gaan zullen wel moeten
en
b) serieus op zoek gaan naar een andere school, of er in ieder geval mee dreigen.
Een school die in drie maanden niet met een beter idee kan komen dan dit mag zich diep gaan schamen. Het is moeilijk om iets echt goeds neer te zetten, maar het is niet moeilijk om er meer van te maken dan wat daar gebeurt.

Zeetakje

De school controleert wel wat maar niet afdoende. Bovendien hebben ze weinig machtsmiddelen ter beschikking. Je kan moeilijk dreigen met nablijven en terugkomuren nu. Je moet het als docent echt hebben van de band met je leerlingen en niet elke docent is daar even pro-actief in. Wat deels ook wel te begrijpen is want het is voor de docenten ook veel meer werk en veel vermoeiender.
De school controleert wel wie er inlogt voor de online lessen maar dat wil natuurlijk niks zeggen. Mijn kind logt ook gewoon in. Hij doet alleen grotendeels niet mee met de les dus hij volgt het niet.

Het is gewoon extra lastig om kinderen bij de les te houden die sowieso al moeite hebben met leren en dus veel extra begeleiding nodig hebben & die daarnaast ook al niet bijzonder gemotiveerd zijn dus ook normaliter al een groter risico op uitval hebben.

Voor mijn tweeling op het vwo vind ik het wel wat makkelijker. Die hebben veel minder moeite met leren dus die halen die achterstand makkelijker in. Neemt niet weg dat de motivatie bij hun ook afneemt en dat zeker mijn dochter ook hiaten in haar kennis heeft opgelopen de afgelopen maanden. Bij haar heb ik er meer vertrouwen in dat ze die redelijk makkelijk weer in kan halen.

Helft van de tijd naar school zou voor mijn tweeling goed werken maar voor mijn pleegzoon moet eigenlijk gewoon al het onderwijs op school plaats vinden. Dat geldt denk ik voor veel meer vmbo leerlingen. Dat is sowieso al niet de makkelijkste groep.

Pluk

Pluk

13-06-2020 om 23:06

Halve dagen

Halve dagen en dan 30 min per vak lijkt mij ook prima. Misschien zelfs wel fijner dan normaal. Als er dan tenminste wel op huiswerk wordt gecontroleerd. Dat gebeurt zelden op onze school en ook nu niet. Denk wel dat dat een voorwaarde is als er meer zelfstandig gewerkt wordt.

Moeilijke week, Zeetakje, sterkte! Tuurlijk wil je dat jouw kind ook mee kan doen. Het is sowieso dubbel k, die situatie waarin jullie zitten.

Pluk

Pluk

14-06-2020 om 00:06

Nieuws

https://www.vo-raad.nl/nieuws/schoolleiders-1-5-meter-afstand-houden-grote-uitdaging

En 24 juni een besluit van het kabinet over het VO in september,

1,5 meter

Die 1,5 meter is echt moeilijk te handhaven met die pubers. Het gros doet er onderling niet aan maar op school moeten ze dan ineens afstand houden. Wij hebben kilometers tape op de vloeren geplakt waarbij de gang in banen is verdeeld, pijlen om de looprichting aan te geven en strepen waar ze moeten wachten. Ze doen hun best en luisteren naar de aanwijzingen hoor, maar je merkt dat het er gewoon niet zo in zit bij ze. Buiten staan ze weer met 20 man bij elkaar te klitten.

skik

Zeetakje

Zeetakje

14-06-2020 om 08:06

24 juni

Ik ben heel benieuwd waar ze de 24e mee komen. Wat het besluit ook is, we zullen het ermee moeten doen.
Ik hoop dat er na de vakantie geen nieuwe golf komt. Die volle vliegtuigen en al die grenzen die vlak voor de vakantie opeens opengaan vind ik nog wel een dingetje eerlijk gezegd.

Pluk, dank je wel. Rare week inderdaad. We verwachten geen gekke dingen, maar het is wel spannend.

Kyana, klopt. Echte machtsmiddelen om ze aan het werk te krijgen zijn er niet. Lastig als een kind wat moeilijker te motiveren is.

Onze dochter is vrij serieus en heeft een hekel aan gezeur van ons en docenten, dus die doet meestal maar gewoon wat ze moet doen.

Ik weet niet of er hier veel achterstand is. We kregen bericht dat van 2 vakken de pta-stof online wel is behandeld, maar dat kleine onderdelen volgend jaar pas getoetst worden, omdat ze merken dat veel leerlingen die stukjes lastig blijven vinden. Daar gaan ze in het nieuwe schooljaar fysiek in de klas mee aan de slag volgens de dan geldende coronamaatregelen en dat wordt volgend jaar pas getoetst.

Voor die twee vakken mogen de pta's van deze periode voor minder procent meetellen, omdat niet alles getoetst wordt en die van volgend jaar tellen zwaarder, omdat daar deze stof bij komt.

Het is misschien niet ideaal, maar ik heb wel de indruk dat school er alles aan doet om het zo haalbaar mogelijk te maken.

Zeetakje

Zeetakje

Skik

100% waterdicht krijg je het toch niet. Zolang het in school en op het plein zo goed mogelijk gehandhaafd wordt is het prima toch? Meer kan school niet doen. De kwetsbaardere groep zal ervoor kiezen om niet mee te klitten buiten de schoolhekken.

Pluk

Pluk

Pluk

Pluk

Vakanties

Ik vind het ook niet zo'n prettig idee dat de grenzen weer open gaan en dat mensen zo uit het vliegtuig de school binnen stappen. Was handiger geweest als daar een week of twee tussen zou zitten.

ElenaH

ElenaH

14-06-2020 om 09:06

Het virus is duidelijk nog niet onder controle: https://www.nu.nl/buitenland/6057861/peking-deels-in-lockdown-na-45-nieuwe-coronabesmettingen-op-markt.html
Ik vind het advies rond vliegreizen dan ook erg raar, gelet op alles wat we wél weten over dit virus.

Universiteiten

Zou ook een keer tijd worden ja. En anders graag collegegeld halveren want ik zie werkelijk niet in waarom voor ondermaats onderwijs de volle mep betaald zou moeten worden.

Universiteiten

Zoon is behoorlijk tevreden over zijn universiteit. Volgens hem is het in Leiden het beste geregeld. Er is dan een goede combinatie van online en op locatie en de organisatie is bekend.
Maar net als het voortgezet onderwijs is het in coronatijd een uitvergroting. Was je onderwijs toch al goed georganiseerd dan zie je dat terug in het aanbod van het
'corona-onderwijs'. Was het altijd al hangen en wurgen dan is het nu door de bodem gezakt.

Ik heb samen met dochter wat informatiemiddagen en avonden meegemaakt van diverse HBO opleidingen. Een enkeling bleek prima, persoonlijke benadering, duidelijk, heldere informatie zonder blabla. De meesten werd je niet blij van. 'kijk maar op de website' als je een vraag stelde bleek nog zeer gangbaar. Naast de technische klungelarij, akkoord het is nou eenmaal wennen, was het inmiddels volstrekt duidelijk hoe het ook voor het coronatijdperk zal zijn gegaan.

Ik denk dat ook daar de bezuinigingen een gat geslagen hebben in de organisatie. En een enkeling lukt het dan nog wel. Kan ook per faculteit verschillen.

Maar nog minder geld naar het onderwijs lijkt me ook geen goed idee.

AnneJ

Zal wel liggen aan de faculteit, want mijn dochter die in Leiden studeert vindt het echt helemaal niks voorlopig. Zij heeft te horen gekregen dat tot kerst alles online is. De UB gaat heel beperkt weer open, die heeft ze de afgelopen tijd node gemist, want het is niet makkelijk om je tentamens te leren én te maken in een rumoerig studentenhuis, om van het schrijven van essays nog maar te zwijgen.

skik

Tamar

Tamar

17-06-2020 om 12:06

Hier

gaat een meme rond waarbij de abonnementsprijs voor Netflix en nog een paar streaming diensten worden vergeleken met een "abonnement" op de Universiteit Leiden. 2100 euro is dan wel veel....

Abonnementje

Die 2100 euro is nog een koopje in vergelijking met het collegegeld dat mijn andere dochter in Engeland mocht aftikken, 11.000 euro. Heeft ze in totaal 18 weken fysiek college van 10 uur per week voor gehad, de rest online.

skik

Tamar

Tamar

17-06-2020 om 15:06

skik

Wat een ellende zeg. Gaat ze daar nog verder studeren?

Famke

Famke

17-06-2020 om 19:06

Het heeft in ieder geval de aandacht

https://www.gelderlander.nl/politiek/slob-tegen-middelbare-scholen-mogelijk-1-5-meterlessen-in-buurthuizen-en-sporthallen~aaa6f07a/

Maar ik denk niet dat sporthallen en buurthuizen de redding gaan brengen.

Pluk

Pluk

17-06-2020 om 19:06

Aandacht

Inderdaad steeds meer aandacht. Daar ben ik blij mee.

Ik zie trouwens ook meer in het nieuws over studenten, gelukkig!

Scholen open petitie

https://nos.nl/artikel/2337599-middelbare-scholen-moeten-na-zomervakantie-volledig-open.html

"Ook bij ouders en scholen wordt de roep om een volledige openstelling groter. De meerderheid van de middelbare scholen zegt in een peiling van de VO-Raad na de zomervakantie open te willen. Een petitie van ouders heeft inmiddels meer dan 5000 handtekeningen en de organisatie Ouders en Onderwijs concludeert na onderzoek dat de tevredenheid van ouders over het onderwijs afneemt."

Ik begrijp de vraag. Maar is het wel realistisch?

Tegelijk worden scholen gesloten zodra daar het coronavirus geconstateerd wordt.

Ik vind het jammer dat men niet beter weet in te zetten op een combinatie van online en IRL. Als dat zo doorgaat wordt het een experiment dat kort kan duren.

De 24e gaan we het horen.

Overigens behalve degenen die de petitie gestart zijn zijn er veel anonieme ondertekenaars en zeer weinig artsen. Het is niet zo vanzelfsprekend om voor het openen van de middelbare school te tekenen.

Temet

Temet

17-06-2020 om 20:06 Topicstarter

Getekend

Ik heb getekend. Ik weet niet of het verantwoord is de scholen volledig te openen. Maar ik hoop dat er wel serieus gestreefd wordt naar een volledige heropening, dat daar alleen van wordt afgezien als het echt onverantwoord lijkt en dat in dat geval ook flink wordt ingezet op een gedegen plan B.
In plaats van " Iedere school klooit individueel maar wat aan en we zien wel waar het schip strandt".

Hoe meer aandacht, hoe groter de druk om met oplossingen te komen.

Groeten,

Temet

Pluk

Pluk

17-06-2020 om 20:06

Helemaal open

Bij ons op school maken ze er zo’n potje van, dat ik niet geloof dat ze een goede combi van online en fysiek onderwijs kunnen geven na de zomer. Zou dit toch nodig zijn, dan zou er veel meer sturing vanuit de overheid nodig zijn.

Er gaan wel scholen dicht als er iemand besmet blijkt, maar tot nu toe heb ik niet gehoord dat er echt uitbraken zijn op school. Die scholen gaan na het testen ook allemaal snel weer open. Ik ben wel heel benieuwd of er al wat meer informatie is over de besmettelijkheid van pubers.

Pluk

Pluk

17-06-2020 om 20:06

Getekend

Ik heb ook getekend trouwens. Niet helemaal van harte, want voor mijn kind zou een combinatie van school en thuis ideaal zijn. Maar dan moet het wel heel strak georganiseerd worden en dat zie ik niet gebeuren. Ik gok dat de docenten op die school ook heel graag weer open willen. Hier krijgen ze duidelijk geen energie van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.