Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Gelijke kansen

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 20:06

Cito

Cito scores zijn toch bepalend? Als je met een vwo cito in de hand zit en de docent vmbo adviseert wil ik nog wel eens zien wie zijn zin krijgt.

Als het kind op de wip zit zal ik het advies terdege overwegen. Mijn oudste kreeg havo/vwo advies maar mooi dat ik dat na de laatste cito naar boven heb laten bijstellen.

Met jaren aan cito grafieken is er toch een stuk minder ruimte voor willekeur van de docent lijkt mij.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 20:06

Dat mag je hopen, maar het officiële antwoord is dat het advies van de docent leidend is en dat lvs resultaten (cito is niet verplicht) meegewogen moeten worden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 21:06

Andersom kan ook

En dan ben je blij met die leerkracht. Oudste dochter had destijds een zeer tegenvallende Cito en het was goed dat haar leerkracht advies gaf op basis van de ervaringen van de afgelopen twee jaar. Maar ja dat was 25 jaar geleden, ( oud, oeioei) weet niet of dat nu nog mogelijk zou zijn.

Enna M.

Enna M.

17-06-2019 om 10:06

wat naief!

Ah jongens, het gebeurt tegenwoordig nog volop dat kinderen door een bevooroordeelde docent niet op hun plek zitten. Misschien wel weer meer dan in de jaren 80-90, vanwege de groeiende kloof tussen hoog- en laagopgeleiden. Echt naïef om te denken dat zulke dingen tegenwoordig niet meer gebeuren.

Mijn kinderen hebben tot een paar jaar geleden op een gemengde basisschool gezeten, met relatief veel kinderen uit probleemgezinnen. Het plusklasje, dat was opgezet door een leerkracht die ergens anders was gaan werken, stelde niets meer voor. Uit een gesprek met de ib'er (die het klasje verzorgde) bleek dat zij van mening was dat er 'op een school als deze toch geen hoogbegaafde leerlingen zitten'. Dat was voor haar blijkbaar genoeg reden om niet teveel moeite in het klasje te steken..... voor ons reden om van school te veranderen. Niet vanwege de plusklas, maar wel vanwege zulke denkbeelden die in het team breed uitgedragen werden. Natuurlijk zaten er de nodige intelligente kinderen op die school, die best wat extra's konden gebruiken. Maar op basis van de populatie werd er vanuit gegaan dat ze niet hoefden te investeren in hoog presterende leerlingen.

Wat ook voorkomt is dat migrantenkinderen een voorzichtig schooladvies krijgen omdat er vanuit wordt gegaan dat ze niet kunnen worden ondersteund door het thuisfront.

Andersom komt ook voor. Kort geleden werd een kennis van mij (leerkracht po) bijna over de tafel getrokken door een woedende vader, wiens oogappel een pre-advies voor het vmbo had gekregen. Je moet aardig sterk in je schoenen staan als leerkracht om voet bij stuk te houden bij sommige ouders.

Zelf - en dat is wel iets langer geleden, namelijk 20 jaar - heb ik ook iets dergelijks meegemaakt. In het eindexamenjaar haalde ik voor de schoolonderzoeken die mondeling waren lage cijfers. Net aan voldoende, terwijl ik zeker wist dat het goed was gegaan. Een andere klasgenoot, ook uit een arbeidersgezin, had hetzelfde. En dat terwijl de rijke kinderen hele dikke cijfers kregen (bij sommige tot hun grote verbazing). Met het centraal eindexamen haalde ik de cijfers aardig op.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 13:06

Enna M.

"Mijn kinderen hebben tot een paar jaar geleden op een gemengde basisschool gezeten, met relatief veel kinderen uit probleemgezinnen. Het plusklasje, dat was opgezet door een leerkracht die ergens anders was gaan werken, stelde niets meer voor. Uit een gesprek met de ib'er (die het klasje verzorgde) bleek dat zij van mening was dat er 'op een school als deze toch geen hoogbegaafde leerlingen zitten'."

Ouders van 'hoogbegaafde kinderen' op zoek naar bijzondere behandelingen op vaccinatievrije scholen daar hadden we vroeger inderdaad minder last van. Maar of dat nou zo'n verbetering is...

Enna M.

Enna M.

17-06-2019 om 14:06

"Ouders van 'hoogbegaafde kinderen' op zoek naar bijzondere behandelingen op vaccinatievrije scholen daar hadden we vroeger inderdaad minder last van. Maar of dat nou zo'n verbetering is..."

Wat wou je daarmee zeggen?

Marianne

Marianne

Ja Ad, leg eens uit?

Ad Hombre

Ad Hombre

Dat ik een gezond gevoel van wantrouwen heb jegens ouders van zogenaamde hoogbegaafde kinderen. Net als hypersensitieve nieuwetijdskinderen, bla bla...

Hebben ze daar al eens een luizenmoederaflevering aan gewijd?

oh gelukkig maar Ad

Dat je alleen wantrouwen hebt tegen de ouders van 'zogenaamde' hoogbegaafde kinderen. Dus niet ten opzichte van ouders van echt hoogbegaafde kinderen.

Enna M.

Enna M.

oh, zo.

Nou, ik heb nergens gezegd dat ik vind dat mijn kind hoogbegaafd is. Dat vind ik ook helemaal niet zo belangrijk. Die juf op school noemde het hb-woord. Met haar opmerking over het ontbreken van hoogbegaafden op school was ik wel definitief het vertrouwen kwijt dat kinderen daar serieus werden genomen. A: pluswerk moet er m.i. zijn voor elke leerling die vlot door de stof heen gaat, hoogbegaafd of niet; B: zij kan helemaal niet beoordelen of iemand hoogbegaafd is, laat staan dat je een hele schoolpopulatie over één kam scheert en weg zet als niet al te slim.

Marianne

Marianne

17-06-2019 om 15:06

AD Hombre

Je lijkt de IB-er op de vorige school wel. Als wij het niet zien,' ik hoor het haar nog zeggen. Meer uitdaging was echt niet nodig, werk was passend. Kind maakte nog foutjes. Schoolwissel, doortoetsen, voorsprong van een jaar op alle vakken. Dat was eind groep 4, na twee jaar 'echt' school dus.
Vertel eens, waarom zo'n wantrouwen?

Wat heeft hoogbegaafd met vaccins te maken?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 18:06

Knurf

Ik gooi alle 'verworvenheden' van de 'moderne' ouder even op een hoop, dat snap je toch wel?

Een beetje hoogbegaafd kind heeft geen plusklas nodig. Die geef je 'the origin of species' of het white paper van Satoshi Nakamoto mee naar school voor na het reguliere werk en dan komt het vanzelf wel goed.

@Emma

@Emma

17-06-2019 om 19:06

Onderwijs

Het nadeel van onderwijs is dat iedereen kinderen heeft en dat iedereen zelf op school heeft gezeten. Iedereen heeft er "dus" verstand van. Vandaar de luizenmoeder, allemaal karikatuur, en Ad hier de grootste karikatuur van zichzelf.

Onzin ad

'Een beetje hoogbegaafd kind heeft geen plusklas nodig.'

Mijn dochter was erg blij met de plusklas. Ondanks werkstukken over de dodo en andere onderwerpen waar haar klasgenoten niet aan dachten. En ondanks alle extra dingen die wij naast school aanboden, zoals de museumjeugduniversiteit (overigens aan aanrader!).

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 20:06

Knurf

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er iets *mis* mee is, zeker niet als je kind er blij mee is.

Enna M.

Enna M.

18-06-2019 om 10:06

oh, wauw

"Een beetje hoogbegaafd kind heeft geen plusklas nodig. Die geef je 'the origin of species' of het white paper van Satoshi Nakamoto mee naar school voor na het reguliere werk"

Ja, tuurlijk! Je hebt ze zelf ook gelezen zeker? (Niet om dóór te komen...).

Marianne

Marianne

18-06-2019 om 11:06

Ad Hombre

Volgens mij snap jij niet helemaal wat hoogbegaafd is, en haal je dat door de war met geniaal. Hoogbegaafd is een term die het segment dat 2 sigma van het gemiddelde afwijkt, ofwel de 2,5 bovenste procent. Dat is zo ongeveer een op de 30. Een betere term is zeer makkelijk lerend, want dat is waar we het als het gaat om school over hebben.
Zowiezo is de term hoogbegaafd behoorlijk misleidend want als iemand begrijpt dat de meest makkelijk lerende 2 op de honderd zich vervelen, dan snappen ze ook wel dat nummer 3 ook wel eens uit de neus eet.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-06-2019 om 12:06

Enna

"Niet om dóór te komen..."

Voor een HB-er leest dat net zo makkelijk weg als een Donald Duck strip.

Ad Hombre

Ad Hombre

Marianne

"Volgens mij snap jij niet helemaal wat hoogbegaafd is, en haal je dat door de war met geniaal. Hoogbegaafd is een term die het segment dat 2 sigma van het gemiddelde afwijkt, ofwel de 2,5 bovenste procent."

Dat weet ik wel, IQ 130+ enzo, maar als ik dat stel word ik altijd gecorrigeerd omdat het niet zo simpel ligt. (bijna iedereen die ik ken heeft een IQ > 130, wat overigens niet wil zeggen dat ze zomaar alles zeer makkelijk leren)

Marianne

Marianne

Ad Hombre

Daarom is zeer makkelijk lerende kinderen ook een uitdrukking die meer recht doet aan de situatie waar die groep zich in bevindt. En de problemen die daarmee samen kunnen gaan. Zowel op persoonlijk niveau als op nationaal niveau erg triest en dom, om talent te verkwisten omdat ze te beroerd zijn om er fatsoenljk onderwijs voor te maken.

Pennestreek

Pennestreek

in welke enclave woon en werk jij dan wel niet?? Gelukkig varieert het IQ van de mensen in mijn omgeving tussen de 70 en 130+. Houdt het lekker boeiend.
Zelf overigens geen idee van mijn IQ maar zeker wel zeer makkelijk lerend, dus vandaag makkelijk geleerd dat ik dan hoogbegaafd ben. Joechei!

Nou Pennestreek.....

Joechhei is natuurlijk met dubbel h.

skik

Pennestreek

Pennestreek

18-06-2019 om 15:06

Ach skik nou toch

als hb-er zat je wegens verveling zeker even niet op zitten letten bij het lesje over joechei...

Zie http://www.hansdorrestijn.nl/gedichten/hoera_joechei.html voor de juiste spelling. En voor de nodige relativering van alle relatieperikelen :-)

Enna M.

Enna M.

18-06-2019 om 15:06

Darwin vs. Donald Duck

""Niet om dóór te komen..."

Voor een HB-er leest dat net zo makkelijk weg als een Donald Duck strip."

Volgens mij kijk jij iets teveel op tegen hoogbegaafden. Of leest iedereen die jij kent stoffige 19e eeuwse verhandelingen alsof het duckjes zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.