Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mussie

Mussie

01-05-2019 om 22:05

Eindexamen 2019

Ik heb er weer een! Een eindexamenkandidaat. Hij is best serieus aan het leren maar het niveau is wat hoog voor hem (HAVO). Hij moet er echt voor werken. Nog een week, dan gaan we beginnen. Hoe is het met de andere kandidaten?

Paniek

Grote paniek vannacht en tranen. Het schoot even door mij heen: o, nou gaat ze melden dat ze het examen niet gaat maken en of ik even de school wil afbellen. Het verhaal van de schoolweigering van mijn dochter als het haar weer eens teveel werd.

Maar het was een ander verdriet. Haar zorgvuldig gekoesterde navelpiercing waar ze al ruim een half jaar elke dag voor zorgt dat het niet gaat ontsteken en goed blijft zitten, echt wel een zorgenkindje, begon los te laten. Ik heb niets met die dingen maar gelukkig kon ik me goed beheersen en even bij haar zitten om het verdriet er over mee te maken en uit te horen.

Gelukkig vanmorgen alweer in de houding om de laatste, door haar gisteren al verzamelde, onderwerpen even in bed door te nemen, met youtubefilmpjes.
En nu is ze, na een uitgebreid gezond ontbijt, alles alweer in haar tas aan het verzamelen om op pad te gaan. Nog even de kauwgumpjes uit het papier halen om in haar broodblik te doen, want er mag niets ritselen tijdens het examen.

Opluchting, zucht.:-)

Ik heb....

Gisteren een mailtje verstuurd naar al ‘mijn’ ouders om ze succes te wensen, en ( want ik ben vandaag niet op school) vanochtend een appje naar de klas met een soortgelijke inhoud.....

Spannend!

Maandag hebben ze natuurkunde, ik ben zo benieuwd hoe ze het gaan doen......een aantal moet echt boven zichzelf uitstijgen om het te gaan halen.......ik gun het ze natuurlijk van harte...maar t worden nog wel een paar spannende weken .....

Ingrid

Iedereen hier met een kandidaat....

Ook sterkte en succes!

Ja, Natuurkunde

Natuurkunde was vroeger een van mijn favorieten. Vanwege het kernenergieprotest in 'mijn' tijd had ik een spreekbeurt bij maatschappijleer waarbij ik de werking van een centrale uit kon leggen, ik zie me nog voor het bord staan tekenen.:-)
Maar gisterochtend raakte ik in verwarring van de 1e vraag die ik met dochter deed bij Wiskunde. De procenten en verschillen moesten berekend worden op de kans dat het zich zou herhalen met een formule met een P. Huh, een P, was die formule niet met een kleine letter? En ik herkende de rest ook niet, iets aftrekken boven de streep en delen door een aantal onder de streep.
Gisteravond schoot me ineens te binnen dat ik me vergistte met Natuurkunde! Daar heb je de formule p -voor druk- dat je berekent door de uitgeoefende kracht per oppervlakte te berekenen. P staat voor probablity-kans.
Zou dat in mijn tijd ook al een P geweest zijn bij wiskunde? Dan ben ik het vergeten, want ook op de universiteit moet ik iets van kansberekening hebben gehad en ik was niet slecht met Methoden en Technieken. Ik had alleen nog graag een cursus SBSS gedaan, want toevallig net niet gunstig gegeven werd zodat ik het toch gemist heb.
Maar dat haalt zoon nu voor mij in tijdens zijn pre-master.:-) Die heeft vrijdag een bepalende toets of hij door mag naar zijn Master volgend jaar.
Af en toe komt hij even uit zijn boeken aan mij uitleggen hoe het nu zit met de 'standaarddeviatie' en dergelijken. Helaas willen mijn hersenen het niet meer vasthouden.:-)
Gelukkig lukt het tot nu toe beiden goed om het thuis kalm en sociaal te houden.:-)

Anne.....

Hoofdletter P hebben we ook hoor, bij natuurkunde. 😀😀 Dat is vermogen (Power)

Ingrid

aaaaaahhhh

Nou ja, P met hoofdletter dan!:-) Echt die ken ik niet, zou die P bij Natuurkunde in 'mijn tijd' al wel bestaan hebben? Of, er vallen gaten in mijn geheugen.......
En dan goed opletten of je met de P bij Wiskunde of bij Natuurkunde te maken hebt.:-)

Dat doet me denken aan mijn tijd op Chirurgie in het ziekenhuis. Er kwam een patient terug van de OK. Op het overdrachtblad stond in grote letters, lukraak op de pagina, 'A P'

Wij zoeken naar een 'Anus Praeternaturalis', een kunstmatige buikuitgang voor poep, bleek het een 'Angina Pectoris', pijn op de borst door hart/circulatieklachten, te zijn
Gelukkig in mijn leerlingentijd zodat ik een natuurlijk argwaan heb ontwikkeld tegenover die afkortingen.:-)

Kleine p bestaat ook hoor....

Dat is idd druk.

Er zitten gewoon te weinig letters in het alfabet....v (snelheid) en V (volume). F (kracht) en f (frequentie). M (moment) en m (massa). T(temperatuur) en t (tijd)

T is niet anders......

Scheikunde

MIjn dochter vindt dat ze scheikunde (vwo) 'wel okay' gemaakt heeft...

Emmawee

Emmawee

09-05-2019 om 22:05

De beste tip

Mijn zoon (VMBO-T) zei vandaag dat de beste tip die hij had gekregen, was: beschouw je examen als een gewone toets.
Hij is wel volop aan het oefenen voor economie (maandag) en het enige wat ik nu nog doe is uitstralen dat ik er vertrouwen in heb.
Morgen Nederlands en dan is de kop eraf. En is het meteen weekend.

Zus

Zus

09-05-2019 om 22:05

Scheikunde

Dochter in tranen want scheikunde bij lange na niet af gekregen. Totale paniek tijdens laatste half uur. Hopelijk kan ze het wel van zich afzetten en morgen met frisse moed aan Nederlands beginnen.

Emmawee

Emmawee

09-05-2019 om 23:05

Ach wat een vervelende start voor je dochter. Hopelijk gaat Nederlands morgen beter.

Meghan

Meghan

09-05-2019 om 23:05

Hier

Heeft zoon wiskunde A op Havo gedaan vandaag. Kwam in mineur thuis; had een aantal vragen niet kunnen maken uit tijdgebrek. T was ook best moeilijk vond hij.
Geen fijne start. Volgende week weer verder.

Wiskunde A te veel en te moeilijk

https://www.ad.nl/binnenland/ruim-20-000-examenklachten-helft-over-havo-wiskunde-a~a2682b4e/

Er kwamen veel klachten binnen over Wiskunde, het zou te moeilijk zijn en het was teveel. Dochter klaagde vanmiddag wel over tijd tekort en ze vond het ook wel pittig, maar misschien gaat het dan wel in de punten schelen als er zo geklaagd wordt.:-)

Minister Arie Slob nam de telefoon aan bij het LAKS. Hij was een dagje op bezoek.

okay

hier ging scheikunde net als bij de dochter van Thera ' wel okay' wat meestal een ruime voldoende betekent. Ze had bij vraag 16 geen idee wat ze moest doen, en bij de laatste vraag had ze in alle haast maar wat neergezet. maar de rest was volgens haar veel minder moeilijk dan de gemiddelde schooltoets.

vandaag Nederlands. Ze heeft gister niets meer gedaan en gaat vanmorgen een oefenexamen doen. prima. Dit weekend gaat het pittig worden, want ma/di/wo 4 examens waarvan 3 waar ze veel voor moet leren (kunst, economie, biologie).

Examenmam

Examenmam

10-05-2019 om 07:05

Minder dan gehoopt

Zoon, die hoopte heel veel 5,5 compensatie uit wiskunde te halen vond het lastig. De oude wisk. A examens die hij geoefend had waren eigenlijk 8+ en ruim tijd. Nu heeft hij net de laatste vraag gehaald en verwacht op ongeveer 7 uit te komen.

tijdnood

Hier had dochter ook tijdgebrek bij scheikunde. Ze heeft globaal de antwoorden nagekeken en denkt wel aan een voldoende. Normaal gesproken zou mijn dochter het examen met gemak moeten halen (ze staat voor elk vak een 7 of hoger) maar faalangst en te hoge lat spelen behoorlijk op. Was die 5,5 regel er niet, dan zou ik geen zorgen maken.

Bennikki

Bennikki

10-05-2019 om 12:05

Relaxed

Is dochter. Vorig jaar havo-examen, nu vwo dus ze weet wat haar te wachten staat en ze staat er goed voor. Nederlands vandaag, het oefenen ging goed. Maar volgende week de voor haar moeilijker vakken.
Ze woont al op kamers maar is deze dagen thuis aan het leren en dat is erg gezellig. Ik moet alleen iets te vaak de “kenmerkende aspecten van tijdvakken” aanhoren die ze uit haar hoofd aan het leren is.

Thursday Next

Thursday Next

hier

ook een (vwo) einexamenkandidaat. Dochter is net vertrokken voor haar eerste examen.
Ze staat er redelijk voor nu met 1 5 en verder meestal ruime 6-en.

Pirata

Pirata

op weg

Eindelijk is ie op weg naar zijn eerste examen.
Zowat te laat, want waarom zou je alles al klaar hebben staan zodat je ruim op tijd weg kan? Waar zijn mijn schoenen, waar is mijn pen, mijn fietssleutel..... pffff. Het blijft een puber, maar dan een examenpuber.

Lou

Lou

10-05-2019 om 14:05

Op van de zenuwen

Dochter heeft nu haar eerste examen, Nederlands, en was op van de zenuwen vanochtend. Ik werd er zelf zowat nerveus van, dat heen en weer geloop.

De kenmerkende aspecten ken ik ook zowat uit mijn hoofd. Hoewel, het zijn er vooral erg veel hè!

Zus

Zus

10-05-2019 om 15:05

Alkes

Dat is precies wat hier ook speelt. Ze staat er prima voor, maar als de rest zo zou gaan als scheikunde kan dat zomaar verkeerd uitpakken. Maar goed, nog te vroeg om te wanhopen. Ze is wel met goede moed naar Nederlands gegaan.
Maar over kenmerkende aspecten heb ik haar niet gehoord! Slecht teken? ;-)

Zus

Zus

10-05-2019 om 15:05

Examenmam

Vervelend dat het zo lasting was voor je zoon. Zijn de oude examens dan ook anders dan de huidige? Zou natuurlijk ook de spanning kunnen zijn die er natuurlijk niet is als je aan het oefenen bent. Die tip van de zoon van Emmawee is wel een goeie, beschouw het als een gewone toets.

Emmawee

Emmawee

10-05-2019 om 16:05

Alleen een appje

"Ging lekker". Meer niet. Nou ja, meer is ook niet nodig eigenlijk.

Hij is nu bij vrienden om hun examenreis voor te bereiden. Dat geeft af en toe nog meer spanning dan de examens zelf.

Zus

Zus

10-05-2019 om 16:05

Emmawee

Haha, fijn appje wel! De reis voorbereiden leidt in ieder geval lekker af. Ik heb nog niets gehoord van mijn dochter.

Lou

Lou

10-05-2019 om 17:05

Nederlands

Dochter net thuis. Nederlands was "te doen". Daarna hield de informatie weer op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.