Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Merle
26-05-2020 om 18:05
Dochter al jaren met tegenzin naar school door klasgenoten
Dag forumleden,
Dit is mijn eerste post hier, na wat jaren zonder account mee te lezen. Mijn dochter (14, 3 VWO) gaat al heel wat jaren met tegenzin naar school door de klas waar ze in zit. Alhoewel dit zeer normaal lijkt voor een puberella van 14, zit het me toch niet lekker. Ze vindt de schoolvakken niet vervelend, ze vindt Na, Sk, Wi erg leuk en de rest "wel oké", ze gaat dan ook het profiel N&T doen. Ze is zeer volwassen voor haar leeftijd en doet alles wat van haar gevraagd wordt, serieus. Sinds groep 6 heeft ze nooit in een leuke klas gezeten, ze is een introvert type, dus vriendinnen maken is voor haar nooit makkelijk geweest. Ze heeft via haar sport wel zeer veel vrienden en vriendinnen, maar iedereen leeft ver weg van haar en zit dus niet bij haar op school. In andere klassen heeft ze ook vriendinnen ( ik geloof een stuk of 6, die overigens vorig jaar ook niet bij haar in de klas zaten), maar helaas mag ze niet van klas wisselen, omdat "de klassenwissel van de overgang van klas 2 naar klas 3" bedoeld was om dezelfde groepjes van het jaar daarvoor te verbreken en zo nieuwe vriendschappen te maken. Afgelopen 2 jaar is ze iedere dag weer met tegenzin naar school gegaan, omdat ze niet naar "die domme waardeloze kutkinderen" wilde gaan. Ze is toen in de tweede op kamp gegaan met telefoon, wat absoluut niet mocht, omdat ze stiekem het liefst gepakt wilde worden en wilde appen met ons en met haar beste vriendin, die niet bij haar op school zit. Ze heeft de avond ervoor lopen huilen dat ze er niet heen wilde, omdat niemand haar er wilde en zij daar niet wilde zijn. We hebben haar toch maar laten gaan, omdat het een werkweek was. De eerste nacht (3:00, omdat het open wc's waren en ze echt met ons wilde bellen en ze dus niet eerder kon doordat anders iedereen het kon horen). Ze werd buitengesloten zei ze, ze moesten bedden kiezen en ze koos een bed ver van de schimmelplekken (ze heeft smetvrees, dus van tevoren was ze ook bang voor de hygiene). Toen kwam er ineens een heel rijtje meiden onder haar liggen, die zeiden dat ze maar ergens anders moest liggen, omdat zij geen meiden boven hen wilden hebben. Dochter moest dus vlakbij een enorme schimmelplek gaan liggen, omdat iedereen zei "dat ze maar gewoon moest oprotten". Ze heeft de hele nacht lopen stil lopen huilen, omdat alles vies was daar. Dit was slechts een van de gebeurtenissen. Ze heeft ook iemand gehad die naar haar riep toen ze iets voor hem stond: "Ga opzij met je dikke reet". Ze hoorde dit en keek bijna huilend aan, de betreffende jongen zei maar even snel "sorry, sorry". Ik heb haar toen huilend uit school gehaald.Toen de klassen bekend werden gemaakt, hoopte ze vurig dat ze met 1 van deze vriendinnen zat, maar nee, niks van dat alles. Ze heeft juist in deze tijd in plaats van toetsen erg veel samenwerkingsopdrachten gekregen, wat ze uiteindelijk maar alleen doet, omdat niemand met haar wil en zij met niemand. Eindstand: ze werkt zich uit de naad voor opdrachten die ze iedere les opnieuw doen. Nu het echte naar school gaan weer komt, heeft ze weer steeds meer paniekaanvallen en is ze veel gevoeliger dan anders. Ik wil haar eigenlijk helemaal thuislaten voor de laatste weken, omdat ik weet dat ze het thuis ook kan, en dit ook de afgelopen maanden bewezen heeft. Hebben jullie advies, met de school overleggen? Of ziek melden?
Alvast heel erg bedankt alvast,
Merle
P.s.: Ze heeft waarschijnlijk ASS, ik weet niet of dit van belang is, maar ik vermeld het er maar even bij.

Merle
30-05-2020 om 08:05
@Sinilind, @AlisonH en @Assa
Dochter wil niet van de school af. Haar argument is dat haar vriendinnen hier zitten en dat als ze weggaat het nog moeilijker gaat krijgen met vriendinnen en ze dan nog dieper in een dal komt. Ook heeft dochter ook de docenten niet meer die haar dwingen samen te werken. Ze wou bijvoorbeeld Duits of Frans kiezen, omdat ze het allebei erg leuke talen vond. Ze heeft echter voor beide vakken erg veel samenwerkings- en presentatieopdrachten gekregen. Ook had ze vorig jaar een docente die haar had beschuldigd van afkijken bij een klasgenootje en dat haar ook verteld. Dochter zat namelijk achter een klasgenootje dat altijd negens haalde. Nu moet ik er wel even bijleggen dat dochter zelf ook negens haalde. Dochter was tijdens de toets naar de lerares gegaan om te melden dat ze een woord niet hoefde te leren. De lerares zei hierop dat ze dit gewoon moest weten en stuurde haar terug. Toen ze het blaadje met het goede woord inleverde, "moest ze wel afgekeken hebben bij I."
@Assa
Dochter heeft precies dezelfde reactie als ze moet samenwerken. Ze heeft dan depressieve klachten, die ze normaal nooit heeft. Wij hebben aan het begin van het schooljaar de docenten gevraagd of ze er alsjeblieft rekening mee wilden houden dat dochter zo min mogelijk samen kon werken, omdat ze hier bijzonder gestresst van wordt. Wat een verschrikkelijk plan, 8 weken samenwerken. Voor heel wat leerlingen leuk, maar zeker niet nodig. En als het niet nodig is, moet je dat zeker niet aandoen aan kinderen die dat, om wat voor reden dan ook, absoluut niet willen.
Hopelijk wordt er in de toekomst wat beter nagedacht over samenwerken...
Merle

Petra
01-06-2020 om 14:06
reactie
Ik snap heel goed dat je dochter niet naar een andere school wil. En de kans bestaat dat ze, met goede verwachtingen, op een andere school nog negatievere ervaringen zal opdoen.
Wat ik dan weer niet begrijp is waar de school niet meedenkt met je dochter. Zij heeft moeite met de groepsopdrachten en geeft dit aan waarna ze voor zeur wordt uitgemaakt.
Misschien kan een docent individueel niet helpen maar is er dan niet iemand op school aanspreekbaar die wel je dochter kan helpen?
Waarom komt de school eigenlijk zelf niet met hulp voor je dochter?

Merle
01-06-2020 om 16:06
@Petra
De docenten van dochter die deze opdrachten geven vinden dat ze leerlingen geen "andere behandelingen" moeten geven. We zijn hier al mee naar mentor en afdelingsleider gestapt en die waren het helemaal met deze docenten eens. Ze willen volgens dochter niet te veel van dit soort gevallen krijgen.
Merle

Zeetakje
01-06-2020 om 20:06
Merle
Hier op school ook veel samenwerkopdrachten. Dochter heeft ontdekt dat ze met jongens beter samen kan werken dan met meisjes. "Ze doen gewoon wat ze moeten doen. En als ze het toch een keer niet doen, kan ik er iets van zeggen zonder dat ze meteen beledigd zijn", aldus dochter. :-)
Zou dat voor jouw dochter ook een optie kunnen zijn?
Als ik lees hoe niet alleen de vakdocenten, maar ook de mentor en de afdelingsleider van de school van jouw dochter erin zitten, zou ik misschien toch eens op een andere school gaan praten. Praten betekent niet direct switchen. Schoolwisselingen pakken volgens mij vaak goed uit.
Als de vriendinnen van je dochter hetzelfde profiel kiezen, is de kans trouwens best aanwezig dat ze in dezelfde klas komen, zeker bij een aantal vakken. Maar de school blijft wel de school. Jammer dat de mentor niet wat meer voor je dochter in de bres springt.
Ik zou haar dit schooljaar sowieso maar thuishouden. Als ze er goed voor staat en overgaat, zou ik eventueel ook nog wel een paar onvoldoendes voor samenwerkopdrachten incasseren zonder er op school al teveel heisa over te maken. Het lijkt een beetje op vechten tegen de bierkaai.

Merle
04-06-2020 om 22:06
@Zeetakje
Dochter zegt dat het voor haar geen verschil maakt. De meisjes in deze klas zijn toevallig vervelend volgens haar, maar samenwerken met jongens gaat ook niet bepaald soepel. Dit schooljaar blijft ze sowieso thuis. De laatste dagen is dochter zich ook steeds meer in andere scholen gaan verdiepen en wil nu graag naar een vrij kleine school (500 ll). Dochter wil, ook al zou ze nu met haar vriendinnen in de klas komen, toch niet op deze school blijven. Ze voelt zich "genaaid" in alle opzichten: slecht rooster, te veel samenwerkingsopdrachten en gewoon school die niet luistert naar haar verzoeken. We hebben over 2 weken een bezoek aan de school, dan kunnen we even kijken of ze zich daar misschien fijner zou voelen.
Merle

Eleonora
10-06-2020 om 21:06
Te veel van dit soort gevallen???
Ik heb zelf een zoon in het speciaal onderwijs en ik heb de afgelopen jaren vaak genoeg gehoord dat scholen passend onderwijs moeten bieden en wat dat is. Dat de school het jouw dochter niet wil bieden omdat er anders "teveel van dit soort gevallen" zijn lijkt me geen passend onderwijs.
Heb je daar de school al eens op aangesproken?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.