Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

De kwetsbare leerlingen


mijk

mijk

01-04-2020 om 15:04

En Allison

Jij geeft dus gewoon al lessen. Dochter moet zelf op zoek naar huiswerk. In Magister Huiswerk, Magister berichten, planningen in de e-mail, de Elo van magister en opdrachten. Voor ieder vak op een andere manier met een andere manier van communiceren en alle verantwoordelijkheid ligt bij leerling. Ze mag zelf contact met docenten zoeken als ze iets niet snapt. De 2 keer dat ze dat deed begreep ze het antwoord niet goed.Van vrienden horen we dat sommige docenten wel uitgebreid lesgeven. Maar blijkbaar neemt niemand op school de regie of begeleid docenten hierin..... Ik baal zo enorm.

Mijk

Mijk

Hier zie je wel verschil tussen scholen onderling, en ook docenten onderling.
Mijn school had het "rampenplan" al snel klaar liggen toen duidelijk werd dat het aantal besmettingen uit de hand begon te lopen. Wij hebben wel een zeer daadkrachtige directrice, dat helpt heel erg.
Bij ons is het beleid:
- Huiswerk per les in Magister, dus niet met planners en zelf informatie bij elkaar zoeken.
- Online lessen in Microsoft Teams, minimaal een verplichte per klas per week (ik heb er twee maar dat hoeft niet) , plus vragenuurtjes tussendoor die niet verplicht zijn.
- Afwezigheid bij online lessen wordt geregistreerd, net als niet inleveren van huiswerk, maar voorlopig, zolang alles nog zo onduidelijk is, sturen we alleen nog reminders.
- Voor mij is het handig dat veel van mijn klassen digitale methodes hebben, zodat ik kan zien wat ze uitvoeren. In de les is dan voldoende tijd voor instructie, opdrachten nabespreken die vaak fout gingen, vragen stellen etc.
- Mentoren minimaal een verplicht contactmoment, en elke dag een "inloopuurtje".
- Leerlingen die onder de radar dreigen te verdwijnen bel ik op.
- Er zijn leenlaptops beschikbaar voor leerlingen die alles op hun telefoon moeten doen.

Ten slotte: wij realiseren ons allemaal dat dit moeilijke tijden zijn en dat je niet van kinderen en ouders (en docenten) kunt verwachten dat ze alles continu in de gaten hebben en meteen het overzicht hebben. Ik zit zelf met mijn eigen tienerzoon een keer per dag een rondje Magister te doen om te kijken of er nog dingen ingeleverd moeten worden, maar ook hij heeft gewoon online les volgens rooster. Ik mopperde weleens op die school (hij zit op een andere) maar dit hebben ze wel heel goed voor elkaar.

Het staat of valt bij beleid en eenduidigheid. Als dat faalt wordt het mensen onnodig moeilijk gemaakt. Balen voor je dochter dat ze het allemaal zelf uit moet zoeken.

tsjor

tsjor

01-04-2020 om 16:04 Topicstarter

Analyse

Het gaat mij om de analyse. Je kunt constateren dat kindeen die moeite hebben met leren niet gebaat zijn met afstandsonderwijs, dat kan. Maar ga dan niet op de ouders inhakken, in het gewraakte gesrpek aangezet door Tijs van den Brink: ouders die geen nederlands spreken etc. Ja, dat zijn allemaal al bekende problemen. als je dat nu in deze tijd wil bespreken, laat dan je analyse over het onderwijs gaan: afstandsonderwijs is neit zo geschikt voor gediffentieerd leren.

'Differentiatie kan wel ook met afstandsleren, bijvoorbeeld met een klein groepje langer blijven zitten. Er zijn al diverse artikelen te vinden waarop dit uitgelegd wordt.' Dank je dat je zo ook het probleem kunt oplossen van kinderen die moeite hebben met leren? Ik kan het niet beoordelen, geef les aan volwassenen met allemaal een eigen in- en uitstroommoment en eigen leerniveau. Zeg maar alsof je vmbo-kader tot en met gym in een groep hebt, waarvan iedereen op een ander moment is gestart en op een ander moment eindexamen moet doen.
Met afstandsonderwijs lukt differentiatie prima, het kost allemaal wel meer tijd. Waar mijn collega's en ik tegenaan lopen is juist, dat wij nu iets moeten gaan bewijzen, alsof we klassikaal les geven. Maar dat is een andere discussie.
Maar als die artikelen een oplossing bieden voor kinderen met een leerachterstand, dan zou er geen probleem moeten zijn met afstandsonderwijs; afgezien van de faciliteiten en de woningen.

Tsjor

Tamar

Tamar

01-04-2020 om 17:04

Mijn zoon is zeer gebaat met structuur, maar het is een puinhoop. Huiswerk komt en verdwijnt weer, studiewijzers en elo's buitelen over elkaar heen, hij is compleet uit zijn doen. En dan krijg ik een brief van school dat zijn cijfers niet goed genoeg waren (waarbij de mooie eerste cijfers voor het derde rapport voordat de chaos begon niet zijn meegeteld) en wat wij daaraan denken te doen. Nou, ik op dit moment helemaal niks meer. Ik ben leeg en woedend.

mijk

mijk

01-04-2020 om 18:04

hier net plan

tot de meivakantie dagtaken weektaken. Het streven is 1 contactmoment per klas per week (ik hoop per docent). Let wel het is een STREVEN maar de situatie is uitzonderlijk.. En dan voor de leerlingen Als kind dit niet doet wordt je onvoldoende beoordeeld en als je kind dat niet doet wordt het onvoldoende beoordeeld. En een manier om feedback te geven of te melden dat het met je kind niet goed gaat wordt niet gegeven,,,

Zoon heeft vanaf 6 mei zijn eerste SE's we weten niet over welke stof we weten niet hoe het wordt afgenomen maar parkeer je zorgen maar even en ga fijn aan het werk!!!! Het stomme is zonder contact mogelijkheden met school gaan ouders dus elkaar bellen en die stoken elkaar alleen maar harder op natuurlijk. Ik ben zo woest. Ze laten mijn kinderen keihard vallen en als het niet goed gaat hebben de ouders het verkeerd gedaan.

Mijk

Schuld bij ouders

Thor, il dacht uit jou bericht te begrijpen dat differentiatie niet kon in afstandsonderwijs, daarom reageerde ik. De aanvulling in je laatste bericht snap ik nu, het antwoord is natuurlijk datbhet die kinderen nauwelijks gaat helpen, in een normale situatie zijn deze kinderen ook afhankelijk van een goede onbevooroordeelde leerkracht.

Mijn en Tamar: ik zou zeker gaan klagen en in de hoogste boom gaan hangen, precies jullie berichten is wat ik bedoel in dit draadje en in het school draadje: veel scholen doen hun werk onvoldoende en kinderen worden afgerekend (En blijven dus zitten of stromen af)

Slecht

Slecht van allebei de scholen. Dat het afstandsonderwijs niet in een klap loopt als een zonnetje zal iedere ouder begrijpen. Maar de gevolgen daarvan dan op ouders en kind afschuiven lijkt nergens op.
Ik moet zeggen, ik werk op een school die bekend staat om de goede leerlingzorg en het goede pedagogische klimaat en ik vind dat je dat nu wel merkt. Natuurlijk gaat niet alles goed maar de basisaanname is toch: leerling mag niet de dupe worden van het feit dat hij/zij nu geen volwaardig onderwijs krijgt.

Tango

Tango

01-04-2020 om 22:04

Kiezen tussen twee kwaden

Het is ook enorm lastig. Voor zoon hier ook. Hij ging al niet meer naar school voordat de scholen sloten. Hij had al thuiswerk. Dit is nu meer omdat iedereen thuis zit. Hier ook chaos, allerlei opdrachten door elkaar via mail en google drive. Hij is het overzicht totaal kwijt. En al zit hij in de derde van het VO (praktijkonderwijs) zelfstandig werken kan hij echt niet. Hij doet zijn vaste dingen, maar extra opdrachten moet ik begeleiden. En dat lukt mij ook niet, want ik heb het megadruk met werk. Want ik werk dus met die kinderen uit de gezinnen die echt vastlopen.
Ik zou ons gezin niet als onveilig omschrijven. Maar zoon doet zeker niet alles wat hij zou moeten doen. Hij zou baat hebben bij een aantal uren digitaal les (wil hij zelf niet hoor) en dan wat duidelijke opdrachten. Hebben ze nog niet gedaan op deze school. Ik ben benieuwd of het gaat komen.
Ik vind dat voor kinderen uit echte onveilige situaties er een oplossing moet komen. Er moet zicht zijn op deze kinderen. Vanuit welke organisatie dan ook. En dat is er nu niet. Want ook de jeugdzorg doet nauwelijks meer huisbezoeken. Alleen als het al echt uit de hand loopt. En dan is het vaak al te laat.
Dat is wat mij zorgen baart. Niet de kinderen die hun opdrachten niet inleveren omdat ze daarvoor niet zelfstandig genoeg zijn en hun ouders hen door werk niet kunnen begeleiden. Maar de kinderen die thuis geslagen worden, kinderen die geen speelgoed hebben en naar buiten worden gestuurd omdat ouders niet weten wat ze met hen aanmoeten, kinderen die in grote armoede leven etc.

Mijk

Hier precies net zo voor dochter in V6. Toetsen vanaf 6 mei, deze week Voor t eerst een contactmoment per vak, maar de meeste docenten hebben nog geen idee of de stof voor de Toets wordt aangepast. Waardeloos. Dochter weet dus absoluut niet of ze Duits literatuur moet gaan leren of Leestoetsen oefenen....

Op mijn school lijkt t meer op alison s verhaal. Pta week wordt daar nu afgerond trouwens. Volgende week klaar.

IngridT

Hier is gisteren in ieder geval duidelijk geworden dat de mondelingen door gaan. Via Teams, geloof ik. Maar wanneer is nog niet bekend. Verder weten we nog niets. Ook niet hoe met het examenwerk voor handvaardigheid wordt omgegaan (dat voor iedereen al minstens voor de helft klaar is).

Het is hier heel lastig om onze eindexamenkandidaat gemotiveerd te houden. Nou helpt het ook niet dat wij beiden nog gewoon aan het werk zijn, ik heb geen flauw idee wat de meiden 's middags doen.

Pluk

Pluk

02-04-2020 om 08:04

Hier

Inmiddels iets beter. De komende twee weken zijn de afgelaste se's weer ingepland. Voor de derde keer, maar nu echt denk ik. Daarna komt duidelijkheid over toetsen die je hebt gemist omdat je ziek was. Dat is er eentje voor zoon. Daarna is het de vraag of je nog kunt herkansen. Normaal heb je 1 herkansing. Is dat nu ook of komen er nog meer mogelijkheden? Ik ga er vanuit dat er geen extra toetsen komen om toch het ce na te bootsen. Maar misschien wel extra herkansingen, voor de leerlingen die alle pijlen op het ce hadden gericht.

Pluk

Pluk

02-04-2020 om 08:04

Normen

Ik dacht trouwens dat de normen dinsdag bekend zouden worden gemaakt. Is niet gebeurd toch?

Pluk

Klopt. Volgens mij is dat uitgesteld naar 8 april ...

Pluk

Pluk

02-04-2020 om 08:04

Dat duurt lang!

mijk

mijk

02-04-2020 om 09:04

Ingridt? En 8 april!!!!!??????

Ik dacht even dat onze kinderen pp dezelfde school zitten maar hier moeten ze vanaf 6 APRIL SE's maken maar we weten nog niet waarover... er wordt ook naar vrijstellingen gekeken maar als de normen pas 8 april bekend worden kan dat toch helemaal niet? En als ie nou les zou hebben zou dat al enorm helpen.

Hij zit achter zijn bureau en het enige wat eruit komt is. Ik weet niet wat ik moet doen..

Mijk

Niki73

Niki73

02-04-2020 om 09:04

Mijk

Ik zou daar een heel vervelende ouder van worden en elke dag een e-mail sturen: wat moet mijn kind leren?

Kind ook aanmoedigen om elke dag zulke mails te sturen: ik wil graag leren maar ik weet niet wát.

tsjor

tsjor

02-04-2020 om 09:04 Topicstarter

Tango

'Ik vind dat voor kinderen uit echte onveilige situaties er een oplossing moet komen. Er moet zicht zijn op deze kinderen. Vanuit welke organisatie dan ook. En dat is er nu niet.'
Nou ja, er wordt genoeg geld uitgegeven aan veilig thuis, kinderbescherming, voogdij etc. En er zijn talloze pogingen om alles wat je ook maar kunt bedenken aan signalen in kaart te brengen. Wat nu nieuw is, dat is dat via afstandsonderwijs met beeldbellen leerkrachten een beeld krijgen van de situatie in de huiskamer, zeg maar kijkje achter de deur. en die leerkrachten verspreiden informatie daarover. Het kind in het bad gaat al rond.
Afstandsonderwijs door middel van beeldbellen is daar niet voor bedoeld. Je overschrijdt als leerkracht een grens, de voordeur, waarvan je je bewust zou moeten zijn dat je die eigenlijk niet mag overschrijden. Daar moet je heel prudent mee omgaan.Dat kan nieuwe dilemma's geven. Stel dat er een woeste vader of hysterische moeder ondertussen op de deur van de badkamer staat te bonken en het kind verstijfd van angst in die badkuip zit, moet je dan niet meteen de politie waarschuwen? Maar de meeste observaties zullen betrekking hebben op gebrek aan faciliteiten (laptops, eigen werkplek, kleine woonruimte met teveel mensen). Als de kinderen niet thuis onderwijs hoefden te volgen zou dat geen probleem zijn. Dan zat het kind niet in bad, maar op school of speelde het buiten. Daarom is het kapittelen van een dergelijke situaties als 'onveilig' zo problematisch. Je kunt hooguit constateren, dat de woonsituatie bij veel kinderen niet geschikt is voor onderwijs.
Stel dat er een maatregel zou komen, dat leerkrachten beeldbellen mogen gaan gebruiken om achter de voordeur te kijken of het wel goed gaat met een kind. Dan zou er grote opstand komen, en terecht.
De facilitaire problemen zijn deels oplosbaar (laptops uitdelen, zorgen dat er wifi is) en gemeentes werken daar ook aan, samen met scholen. Maar voor een deel is het niet oplosbaar. De woningen worden niet groter, er komen geen werkkamers bij voor kinderen en het aantal mensen mag niet verminderd worden, want die mensen mogen nu niet werken. Daarom moet je eigenlijk ook je mond houden over dat soort problemen als het een individueel niveau betreft. Het wasgoed zal altijd in de woonkamer staan te drogen, dat is geen onveilige situatie. Dat daaronder een veilig plekje is voor een kind om afstandsonderwijs te volgen is een helaas noodzakelijke, maar wel efficiënte oplossing. Of het bad wel of niet schoongemaakt is, zo'n oordeel past jou niet, laat staan dat je op basis daarvan conclusies gaat trekken over de veiligheid van een kind. Het past al helemaal niet dat je dergelijke verhalen over individuele situaties naar buiten brengt. Je hebt de informatie onrechtmatig verkregen.

Tsjor

tsjor

tsjor

02-04-2020 om 09:04 Topicstarter

Kleine bijdrage

Als onderwijsinstelling kun je een kleine bijdrage leveren aan de problemen rond afstandsonderwijs en woonsituatie, dat is door het mogelijk te maken dat kinderen die dat willen, en waarvan de ouders dat willen, dat die kinderen wel naar school komen. Dat gebeurt gelukkig ook. Maar als je dat gaat omschrijven als 'kinderen uit een onveilige situatie' dan stigmatiseer je de situatie thuis op een negatieve manier, die onterecht is. Zeg dan: kinderen waarvoor afstandsonderwijs in de thuissituatie moeilijk is, of omdat beide ouders werken in vitale beroepen (minister en huisarts) of omdat de woonsituatie er niet geschikt voor is (te klein, teveel mensen). En laat het oordeel daarover over aan de kinderen en de ouders, niet aan de leerkracht. Je kunt het als leerkracht hooguit aanbieden en daar zit al een beperking in uiteraard, je gaat het niet aan iedereen aanbieden. .
Communiceren met ouders die de taal niet spreken is lastig. Vaak zijn er wel mensen in huis die wel Nederlands spreken. En er is een mogelijkheid om via google translate geschreven en gesproken teksten te laten vertalen. Ik ben er niet zo handig in, maar ik weet dat het kan. Helaas zijn de vertalingen niet betrouwbaar, dus het is even uitzoeken welke mogelijkheid het beste is. Beeldbellen met tekeningen en handgebaren kan ook.

Tsjor

Tsjor

Eens, je gaat een grens over als je op die manier bij mensen naar binnen kijkt. “Niet geschikt voor thuisonderwijs” is heel wat anders dan “Onveilig”. Wij hebben ook kinderen die naar school komen omdat ze thuis niet de faciliteiten hebben om thuisonderwijs te volgen.
Laten we wel wezen: afstandsonderwijs is niet ideaal. Voor niemand. Maar op dit moment is het beter dan helemaal geen onderwijs.

Rixt

Rixt

02-04-2020 om 10:04

ongeschikt voor thuisonderwijs

Maar wanneer spreek je van ongeschikt voor thuisonderwijs, ons gezin, vader, moeder en vier kinderen, woont in een ruime woning, waar normaal gesproken genoeg ruimte is voor iedereen. Op dit moment zitten drie kinderen op hun kamer en krijgen online les op het VO, geen probleem dus. Vader zit op het kleine stukje van de zolder dat nog over is achter een bureau te werken, hij heeft veel belcontact met klanten en collega's. Jongste dochter en ik zitten aan de keukentafel, zij heeft les via een schema, af en toe beeldbellen met juf, online les met de klas of online met een vriendin. Ik zit erbij te werken achter de laptop met af en toe app contact met de klas. Jongste dochters delen een kamer en samen online les gaat niet, maar jongste op de basisschool heeft ook regelmatig hulp nodig om verder te kunnen, dus alleen op een kamer zou ook niet handig zijn. Wel hebben we met het gezin vaste tijden voor koffie- en lunchpauze, de rest van de ochtend blijft iedereen zoveel mogelijk op zijn werkplek, 's middags is jongste wel klaar en hebben we daar geen afspraken over. Samen aan de keukentafel kan dus prima goed gaan, de meeste klasgenootjes zitten trouwens samen met één van hun ouder en soms meerdere broertjes of zusjes te werken.

Mijk

'De voor dit schooljaar geldende eisen om tot diplomering over te gaan (de zogenoemde ‘slaagzakregeling) zullen in de loop van april bekend worden.'

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/onderwijs/examens

Leerachterstanden, leerverschillen op de radio

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/533582-stand-nl-het-is-onvermijdelijk-dat-leerverschillen-groter-worden-door-thuis-les-te-geven

Uiteraard wordt ook naar de oorlog verwezen. Achterstanden zijn opgelopen maar vaak ook in korte tijd ingehaald.

https://lerarencollectief.nl/
Jan van der Ven van het lerarencollectief licht toe hoe daar leerkrachten worden ondersteund bij het online laten leren.

Met name zijn het ook vaak vaders die thuiswerken en voor het thuisonderwijs aangewezen zijn omdat de moeders in zorg en onderwijs werken die wel aanwezig moeten zijn op hun werk.

Thuis leg je er minder druk op, geef de ruimte, probeer zoveel mogelijk uiteraard een goede structuur aan te houden.

Ouders bij stand.nl melden ook grote verschillen in wat scholen al dan niet presteren op het aanbieden van onlineonderwijs maar ook met het houden van contact met leerlingen. In het programma meent Ghislaine samen met een ouder dat dat iets is voor de onderwijsinspectie.

In het begin van het programma al een opmerking over de inmiddels afgesproken inzet van leerplichtambtenaren voor kinderen die nu niet bereikt worden. Zo'n 400 in Den Haag bijvoorbeeld. Dan hoop je maar dat het niet het zwaktebod van de school is waardoor de LPA ineens op de stoep staat.

Steven Pont, een nationale opvoeder die vaker in de media komt, komt aan het woord.
Individueel onderwijs zou goed zijn om bij te spijkeren. Zijn voorstel is om studenten van de PABO die dit jaar slagen, in te zetten, 3 weken in de zomervakantie, om kwetsbare leerlingen bij te spijkeren.

Leerkracht en ouder tegelijk. De derde week raakt wel wat de rek er uit. Wel begrip voor de school die nog niet de ondersteuning biedt die je zou wensen, deze vader heeft kinderen op de basisschool en een leerling in de brugklas.

Ook weer de opmerking dat kinderen in een een op een situatie ook zich moeten kunnen onttrekken aan de aandacht. In een groep kun je makkelijker even je onttrekken met je aandacht. Continu gefocussed zijn hoeft niet. Houd het relaxed.

De vice-voorzitter van de PO-Raad: er gebeurt van alles op scholen maar het is een uitdaging. Focus je vooral op kansen en op het benutten van de tijd voor het afstandsonderwijs. Denk ook na wat je biedt aan kinderen. Denk aan de kern, taal en rekenen. Ook hier niet de boog de hele tijd spannen. Thuis is anders dan school.
Kinderen leren ook van elkaar op school, dat valt nu weg.

De directeur van een basisschool meldt dat ouders zich niet zo zorgen hoeven maken. Als de scholen weer beginnen pakken ze het wel weer op.
Op zijn school hebben alle kinderen inmiddels een Ipad of wat ze nodig hebben thuis . Er is wekelijks contact met de ouders. Als de school weer open gaat wordt alles weer ingehaald.
Dat klinkt in elk geval positief!

Sabrina

Sabrina

04-04-2020 om 23:04

Hier

Worden leerlingen gedicteerd wat ze moeten doen tijdens de videolessen. Ze mogen bijvoorbeeld niet in hun bed zitten met hun laptop. Want iedereen kan elkaar zien.

Ik vind het best ver gaan. Waarom moet mijn dochter achter een bureau zitten en mag ze niet in bed de videolessen bijwonen? Of is dit een impliciete manier van aangeven dat de kinderen moeten letten op dat de omgeving waarin ze zitten zichtbaar is? (En dus bijvoorbeeld een badkamer niet handig is.)

Achtergrond

Afhankelijk van het systeem waarmee je videocontact hebt kan je de achtergrond blurren of een fake achtergrond kiezen. Dan hoeft niemand je huis te zien. Verplichten te zien waar je bent is een inbreuk op de privacy.

skik

Marian

Marian

05-04-2020 om 12:04

Duidelijk

Het wordt me steeds meer duidelijk dat het de ouders van zogenaamde kwetsbare kinderen erg makkelijk wordt gemaakt. De zorg van de kinderen wordt uit handen gehaald en de school lost het (in dit geval) weer op. En wie lopen er kneiterhard achter de feiten aan ? Precies de werkende ouders die wel naast hun drukke banen hun kinderen les moeten geven en stimuleren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.