Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zeistenaar
04-06-2019 om 16:06
Concrete tips gevraagd: waar intelligentietest+
Beste allen, wij willen onze zoon van 15 jaar graag laten testen.
Liefst niet alleen een intelligentietest (maar wel óók). Maar ook een bredere kijk op zijn gebrek aan concentratie, interesses en dergelijke.
Hij zit in 4 vwo maar zal blijven zitten met zeer lage cijfers op bijna alle soorten vakken. Naar 4 Havo gaan komend jaar lijkt verstandiger. Toch ben ik bezorgd (ook met zijn werkhouding en korte concentratieboog) dat het daar ook misloopt.
Daarnaast gaat het -bijna altijd al- heel matig op sociaal gebied.
Hij is zelf overigens een behulpzame en erg lieve jongen (al zeg ik het zelf )
Heel concreet: wie heeft er goede ervaringen met een bureau in de omgeving van Zeist of De Bilt of Utrecht of eventueel omgeving?
Tip: als je niet wil dat mensen weten dat je uit deze buurt komt, kun je altijd nog een tijdelijk nick nemen!
Dank alvast..

Rosao
05-06-2019 om 12:06
testpsycholoog
Wij hebben in groep 7 voor onze zoon een test laten doen bij De Testpsycholoog. Een landelijk opererend bureau. We waren heel tevreden over de aanpak, het rapport en het contact. Dit is de site: https://detestpsycholoog.nl/

Trijs
05-06-2019 om 22:06
Tip?
Ik heb niet alles gelezen maar deel alleen een mogelijke tip: wij waren een aantal jaar geleden zeer tevreden over UPPP (Utrechtse psychologen- en pedagogenpraktijk).
Wij kregen zelf slecht helder wat er met zoon aan de hand was. Ze hebben heel breed gekeken: intelligentie, neuropsychologisch onderzoek, onderzoek naar ADHD en autisme en stemmingsproblematiek.
We hebben daar geen behandeling voor zoon gehad (was ook niet onze vraag en leek ook niet zinvol); wel een paar begeleidingsgesprekken als ouders na de uitslagen. Doel daarvan was overleggen over hoe we de verkregen kennis konden gebruiken in begeleiding van zoon. Veel aan gehad, ook jaren later nog.

Hsp
06-06-2019 om 10:06
Bureau Bilthoven
Hier ook goede ervaring met Comenius in Bilthoven.
Wij hadden onze zoon breed laten testen, zowel IQ, didactisch als sociaal-emotioneel.
Zeer goede verslaglegging en observaties waardoor we wisten dat hij veel meer voorliep dan we dachten.
Hij heeft daar ook nog therapie gehad ivm een lichte angststoornis door onveilige schoolsituatie.
Hou in je achterhoofd dat er misschien sprake is van dyslexie. Bij kinderen die goed kunnen compenseren, ondanks de dyslexie, vallen vaak door de mand in 3 of 4 VWO.

Zeistenaar
06-06-2019 om 13:06
bedankt weer!
Bedankt weer, alle nieuwe reacties!
Het is zo goed om te lezen.
Ik heb nu even weinig tijd om verder te reageren maar ga hier verder vandaag nog mee aan de slag. Bellen, minimaal naar Comenius.
O ja, Hsp, ik heb ook inderdaad aan dyslexie (maar gecompenseerd) gedacht, al heel lang. Zoon speelt een muziekinstrument en zijn docent zegt dit al jaren.
En hij wordt nog steeds wel liever voorgelezen....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.