Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Inanna
02-07-2018 om 22:07
boeken niet ingeleverd volgens van dijk
Vandaag heb ik de boeken van mijn dochter ingeleverd, 22 stuks, ze had namelijk een dubbel pakket.
een half uur geleden een mailtje waarin doodleuk staat dat de helft niet ingeleverd is en of we even 380 euro willen overmaken.
Ik heb natuurlijk geen enkele vorm van bewijs dat ik alles heb ingeleverd. Het meisje dat de boeken innam ging er nog een collega bijhalen, want iedere keer als ze het 2e exemplaar scande zei de computer dat dat boek al ingeleverd was. Haar collega zei dat ze gewoon moest scannen en aan het einde kwam dat dan wel goed. toen ze alles had gehad gaf ze me de indruk dat het inderdaad allemaal in orde was.
Ik kreeg een briefje waarop 3 mogelijke opties aan te kruisen waren, ofwel alles ingeleverd, ofwel niet alles ingeleverd, ofwel beschadigde boeken die je mee terug had gekregen. Er is niks aangekruist op het briefje, maar dat zag ik natuurlijk ook net pas toen ik ging kijken wat dat eigenlijk voor briefje was.
Morgen gaan we van dijk bellen, maar ik wil graag goed beslagen ten ijs komen, als ik op internet rondkijk krijg ik namelijk de indruk dat het geen fijn bedrijf is om mee te moeten strijden.
iemand ervaring met een situatie als deze? Bij voorkeur met een positieve uitkomst ;)

Ginny Twijfelvuur
17-07-2018 om 20:07
Kan niet zomaar
Aanbesteed is aanbesteed.
Hooguit kun je proberen uit te zoeken of er ontbindende voorwaarden zijn opgenomen. Wat wel helpt is de mr. voeden met info over hoe te voorkomen dat... maar ik denk zo maar dat de invloed van de mr niet heel groot gaat zijn bij dit soort bovenschoolse processen.

Triva
17-07-2018 om 20:07
Ginny
Ja dat begrijp ik maar je besteedt niet aan voor 10 jaar dus wel aan de bel trekken en zeggen dat je van Dijk gewoon een slechte leverancier vindt

anoniem
25-07-2018 om 18:07
levering
Kleine update : het is nog niet opgelost. Zelfs een mailtje van degene die de boeken innam wordt niet geaccepteerd.
Consumentenbond was ook niet echt onder de indruk van het verhaal. School reageert ook niet. We hebben nu de rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. Wat een gedoe allemaal.
Nieuwe boeken komen morgen dan weer wel. Volgens mij zelfs compleet Dit hebben we dan ook nog nooit meegemaakt (en als ik de verhalen van vorig jaar herinner, dan is dit wel al een hele vooruitgang).

Marianne
25-07-2018 om 23:07
Mail gehad
Mail inmiddels gehad, alles goed. Pffff, pak van mijn hart. Sterkte anoniem. Begrijp ik het goed, dat de consumentenbond niks wilde doen?

Petra Pakje
27-07-2018 om 17:07
vraag over speciaal onderwijs (voor mijn boek)
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen, anders hoor ik het graag. Het is namelijk research voor mijn boek (fictie). Daarin beschrijf ik een jongetje van 5 jaar, met gedragsproblemen (woedeaanvallen met name). Ik suggereer dat hij autistisch is, dat woord valt niet. Het grootste probleem is dat hij nauwelijks praat (al kan hij het wel). Hij is wel erg slim.
Hoe waarschijnlijk is het dat hij (nog) op een gewone basisschool zit? Ik heb geen idee wanneer kinderen meteen naar het speciaal onderwijs gaan.
Alvast bedankt voor het reageren.

AnneJ
paar opmerkingen
Gaat het jongentje al naar school?
Heeft hij op school woedeaanvallen of alleen thuis?
Het kan jaren duren voor een kind naar het speciaal onderwijs gaat en soms heel snel. Is maar net hoeveel overlast hij veroorzaakt.
En dat is ook weer afhankelijk van wie er voor hem zorgt of voor de klas staat.
En hoe zijn gedrag geinterpreteerd wordt. Voor je het weet is het gelabeld als 'kindermishandeling' omdat veel hulpverleners en zeker leerkrachten en al het loslopend volk dat tegenwoordig ook scholen bevolkt of ingezet word als preventiewerker het verschil niet kan maken.
Hier een jongetje van die leeftijd. Zou zomaar dit jongetje kunnen zijn. Zijn ouders gaan goed en respectvol met hem om en houden rekening met zijn 'beperkingen' op een vanzelfsprekende intuitieve manier. Anderen denken daar anders over.
Met dramatische gevolgen.
https://www.youtube.com/watch?v=kVbBBisiFo0Mijn zoon had vanaf zijn geboorte bijzondere dingen. Hij is echter pas op 8- of 9 jarige leeftijd of zoiets gediagnosticeerd.
Dochter had minder geluk. Doordat haar angst (bij autisme) geinterpreteerd werd als kindermishandeling heeft het tot haar 14e jaar geduurd.
O ja, mijn kinderen flipten alleen thuis. Ze hielden zich extreem in op school. Thuis ging het los daar waren ze veilig.

AnneJ
O, overigens
Ik zie dat we in de verkeerde draad zitten.
Liever start je een eigen vraag onder 'onderzoek'

Petra Pakje
AnneJ
Dank voor je uitgebreide en supersnelle reactie. Vraag is inderdaad verkeerd door mij geplaatst, had een nieuw topic moeten worden. Ga ik nu doen.

Tango
31-07-2018 om 20:07
Boeken binnen
Even een andere vraag over van Dijk. We hebben de boeken voor zoon binnen, zijn door school besteld. 2 boeken zijn gebruikt, geen probleem op zich maar het ene boek ziet er echt niet fris uit. Het is wel bruikbaar, maar waarschijnlijk heeft het in een tas met een lekkend flesje gezeten.
Wanneer doe je hier nu melding van? Op het kaartje van van Dijk staat dat je moet melden als het boek niet bruikbaar is. Dat is het dus wel, maar ik vond het er echt vies uit zien. Heb er snel een stoffen kaft omheen gedaan en zelfs de eerste bladzijden meegekaft Maar het zag er nog niet smakelijk uit. En als je meldt, heb je dan een beetje snel een ander boek, of duurt dat weken?

V@@s
31-07-2018 om 20:07
melden
Dit zou ik melden. Onze ervaring is dat een nieuw boek er meestal best snel is. Verder meld ik dat soort zaken zodat duidelijk is dat de verantwoordelijkheid niet bij ons ligt.

Drietje
31-07-2018 om 22:07
Melden
Meteen melden. Anders krijg je aan het eind van het jaar een rekening.
Ik zou wel fotos maken van de eerste hoofdstukken voordat je het boek terugstuurt. Dan kun je altijd nog de eerste weken de paginas printen als het nieuwe boek te laat komt.

@nnemoon
01-08-2018 om 15:08
Tango
Jij hebt de boeken al snel binnen. Ik vind het altijd zo leuk om die even door te bladeren. Lijken ze veel op de boeken van vorig jaar of toch weer anders? Wat akelig dat je twee boeken hebt die er niet fris uitzien.
Zoon had hier vorig jaar vier boeken waar iets mee was. Op twee waren lelijke dingen geschreven, van één boek waren de hoeken af en één boek (antwoordenboekje) had volgens mij in een plas water gelegen. Alle vier dus gewoon bruikbaar, maar ik wilde wel dat dit bekend was bij zowel school als bij van Dijk. Foto's van gemaakt en direct melding van gemaakt. Bij het inleveren stond het ook duidelijk vermeld dat de boeken beschadigd waren maar dat dat bekend was.
Als je voor een nieuw boek zou gaan zou ik het boek pas terugsturen als je het nieuwe ontvangen hebt. Of werkt dat niet zo?

Tango
01-08-2018 om 19:08
Tweedehands
In de bijgevoegde papieren stond duidelijk dat je voor tweedehands boeken nooit een rekening krijgt. Dus wat dat betreft maak ik me niet direct zorgen. Ik ga zo nog eens even kijken wat er precies staat en of je evt. kan bellen of mailen. Foto's maken lijkt me goed en inderdaad ook van de eerste pagina's mochten we het boek inderdaad gaan opsturen.
Bedankt voor de tip hiervoor!
@nnemoon. Het was maar 1 boek dat er niet fris uitzag, van Godsdienst, het andere van Engels, ook tweedehands, zag er best goed uit. Ik heb niet alles doorgekeken, de meeste boeken waren inderdaad een vervolg op wat ze vorig jaar hadden. Alleen de boeken van NASK heb ik bekeken omdat dat voor zoon een nieuw vak is. Dit boek heeft dezelfde opzet als het biologie-boek en dat vind ik erg prettig. Was er dus blij mee.
Ik denk dat je niet mag wachten tot het nieuwe boek er is, maar het oude meteen moet opsturen, maar ik ga toch maar even informeren. Het zit me niet lekker dat vieze boek.

Zeetakje
01-08-2018 om 20:08
Ook eens gehad
Even bellen morgen. Wij hebben dat ook een paar jaar geleden gehad. Ik mocht kiezen. Een nieuwe of deze houden. Gekozen voor het laatste. Dan waren we er zeker van dat er geen omruilproblemen zouden ontstaan aan het begin van het nieuwe schooljaar. Wel aangegeven dat we wilden dat er werd genoteerd dat het boek extreem vies en gammel was. Bij het inleveren was de slechte toestand van het boek bekend.
Boeken die worden ingeleverd met waterschade worden bij Van Dijk niet geaccepteerd en moeten worden vergoed. Verbazend dat er dan wel boeken met waterschade aan de leerlingen geleverd worden.

Drietje
01-08-2018 om 21:08
Rekening
Wij kregen wel een rekening voor een al jaren gebruikt boek, voor een klein schilfertje op de rug. We hebben bezwaar gemaakt en het wordt ons kwijtgescholden. Haleluja. En nu maar hopen dat de boeken voor komend schooljaar een beetje op tijd komen.

Tango
02-08-2018 om 15:08
Heb gemeld
Ik heb gemeld in de boekenlijst. Aangegeven dat het boek niet bruikbaar is (wat natuurlijk eigenlijk wel zo is). Ben benieuwd wat er nu mee gebeurt. Ik heb er nog geen informatie over ontvangen. Voorlopig houd ik dit boek maar. Kan wel gaan bellen, maar heeft dat zin dan? Ik begreep eerder hier dat er alleen maar scholieren aan de telefoon zitten.

Zeetakje
02-08-2018 om 16:08
Tango
Dat is ook onze ervaring, maar in dit geval hoeven ze alleen een aantekening te maken dat het boek in hele slechte staat is en dat is iets wat ze (in ieder geval destijds bij ons) wel kunnen en mogen doen. Maar als je het gemeld hebt, zal er neem ik aan wel een reactie komen.

Drietje
10-08-2018 om 08:08
Wonder
Hier gebeurt een klein wonder. De boeken worden vandaag geleverd en volgens de mail die ik kreeg ontbreekt er maar 1 boek en dat is een deel 2, dus voorlopig niet nodig. En dan is ons na de klacht ook al de 'schade' kwijtgescholden aan het dure boek. Zal Van Dijk zijn leven gebeterd hebben of horen wij dit jaar gewoon bij de mazzelaars?
Zoonlief wil nog niet aan school denken, maar ik ga vanmiddag meteen dat pakketje open maken en checken wat erin zit.

Tango
11-08-2018 om 10:08
Hier ook goede service
Het beschadigde boek is vervangen door een ander exemplaar. Heb het nog niet gezien want ik ben zelf niet thuis. Heb ook geen idee wat we met het vieze boek moeten doen. Waarschijnlijk gewoon weggooien.
Nu nog wachten op de ontbrekende boeken voor dochter, besteld bij Studers. Hopelijk komen die ook snel. Heb er flink voor betaald dus dat mag dan wel.

Zeetakje
28-08-2018 om 15:08
Tango
Heb jij nog iets gehoord over het vieze boek? Dochter hier had een boek dat tijdens het kaften al uit elkaar viel. We hebben gebeld en inmiddels een ander boek ontvangen.
Ze zeiden dat we het gammele boek nog niet terug moesten sturen. Instructies over het al dan niet terugsturen van het oude boek zouden bijgesloten worden bij het "nieuwe" boek. Er zat niets bij en ik heb eigenlijk geen puf om er weer achteraan te bellen, terwijl er daar iets misgaat.
Heb jij inmiddels al instructies van Van Dijk over het vieze boek? Anders levert onze dochter het aan het eind van het schooljaar maar weer in denk ik. Weggooien durf ik niet zo goed.

Tango
28-08-2018 om 15:08
Boek
Ja, kreeg keurig een nieuw (gebruikt maar netjes) exemplaar opgestuurd met de mededeling dat we het oude boek mochten vernietigen. Dat is dus netjes de papierbak in gegaan.

Zeetakje
28-08-2018 om 17:08
Tango
Dankjewel voor je reactie. Ik denk dat ik er dan toch nog maar een telefoontje of een mailtje aan ga wagen. Geen idee wat wij met het oude boek moeten doen, maar we hadden er in ieder geval geen melding bij dat we het oude boek mogen vernietigen, dus ik durf het niet bij het oud papier te doen.
We zitten ook niet te wachten op een boete omdat we het oude boek straks niet teruggestuurd hebben. Lijkt me niet, maar je weet het maar nooit. Lekker vaag weer.

anoniem
03-09-2018 om 08:09
uiteindelijk toch een coulance rekening
Uiteindelijk een mail gestuurd met rekening wordt niet betaald totdat rechter etc. etc. Zou binnen een dag reactie krijgen. Dit gebeurde meerdere weken later middels twee facturen, waarbij één volgens hun niet ingeleverd boek in een keer gefactureerd werd als een boek met schade....
Uiteindelijk een review over van Dijk gegeven op een bepaalde website, en voila, binnen no time een reactie van een andere afdeling en uiteindelijk uit coulance de facturen gecrediteerd.
Het klopt dus blijkbaar echt dat dit effectiever werkt dan al het andere.
School gaat er ook achteraan om proberen te regelen dat er weer een inleverbewijs direct bij inleveren wordt ingeleverd.
En anders gaat heel het inleveren gefilmd worden en zal ik de verantwoordelijke van van Dijk bij het inleveren persoonlijk een door ons opgesteld formulier laten ondertekenen. (door omstandigheden hebben we namelijk twee bestellingen en dus twee formulieren, dus voel al weer aan waar dit naar toe kan gaan),

anoniem
29-06-2020 om 08:06
nieuwe werkwijze van Dijk ivm Corona
Vanwege Corona moeten de leerlingen de boeken in een zak in een container leggen.
Geen bewijs of niks wordt er vervolgens meegegeven,
Boeken worden vervolgens een paar dagen later bij Van Dijk gescand en je krijgt dat een bevestiging of factuur.
School zegt : maak maar een foto dat accepteert van Dijk wel als bewijs als er iets niet klopt.....
Helaas hebben wij zulke slechte ervaringen met de communicatie met van Dijk (als zij fouten maken bij het inleveren of scannen van de boeken), dat ik maar weer moet zien of dit dit jaar wel allemaal weer goed gaat.

ElenaH
29-06-2020 om 08:06
Hier
Is het goed gegaan. De boeken zijn een week geleden ingeleverd, inderdaad in een plastic tas. Drie dagen later hadden we de bevestiging: alles was compleet en netjes, rekening € 0.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.