Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hsp

Hsp

22-06-2020 om 10:06

Angstzaaien op VO school

zeemeeuw

zeemeeuw

26-06-2020 om 14:06

ElenaH

"En George Floyd had alles aan zichzelf te danken. Per slot van rekening had hij ook gewoon adviseur Europa-communicatie bij het ministerie van Buitenlandse Zaken kunnen worden, net als die andere 'gewone' jongen."

Wat een rare reactie. Je trekt het volledig uit z'n verband.

Dora

"Zelf kom ik bijv uit een vrij lage sociale klasse. Ik heb zeker minder kansen en/of stimulatie gehad.
Maar ik weet niet of ik het nu zo fijn of handig vindt als daar op ingezoomd wordt. Ik heb weer andere levenslessen gehad die mijn kinderen, die beduidend meer kansen en stimulatie krijgen, weer missen."
Goed dat je dit aan kaart. Ik denk dat we meer in variatie moeten denken en minder in hoger lager. Zo zouden we over mensen van een andere cultuur en vaak met een andere kleur, ook wel eens kunnen benadrukken dat we van velen van hen iets kunnen leren als het gaat om het 'om familie geven'. En als het voormalige asielzoekers zijn kan bijvoorbeeld ook wel eens benadrukt worden dat dat vaak sterke persoonlijkheden zijn die vaak heel wat hebben doorstaan en een nieuw bestaan aan het opbouwen zijn. Daarin kunnen ze misschien wel beter tegen tegenslagen dan wie zoiets niet heeft meegemaakt.

Het wordt zo'n tweedimensionale wereld als we alleen in hoger en lager denken.

Triva

Triva

26-06-2020 om 15:06

Waar lezen jullie al die info van Eloise en vooral: waarom?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-06-2020 om 16:06

Ieuw Elena

Wat een nare en zure opmerking over Eloïse (die trouwens helemaal geen prinses is) die tot op zekere hoogte idd ‘gewoon’ is.

Ze namelijk voor alles een mens, een jonge vrouw die aan haar toekomst gaat beginnen. En ja, ze groeit op in een bevoorrechte familie en positie, zeker waar. Dat ontkent ze ook niet volgens mij. Maar voor alles is ze een jonge vrouw met gewone mensengevoelens. Net als jij en ik. ‘Zelfs’ Amalia is wat dat betreft een gewoon mens.

Zonder de realiteit van het bevoorrechte leven van de mensen van de koninklijke familie (of het bevoorrechte van mijn eigen situatie) te ontkennen vind ik jouw opmerking eigenlijk alleen maar zuur en uit de lucht gegrepen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-06-2020 om 16:06

Triva

NOS.nl

Negeren

Het kunnen negeren van huidskleur is natuurlijk een bevoorrechte positie. Donkere mensen kunnen vaak hun huidskleur niet negeren want ze worden er door de maatschappij constant op gewezen, bijvoorbeeld als ze door de politie worden aangehouden of als ze een nachtclub niet in mogen of als iemand zwarte piet naroept...

Dora

Dora

26-06-2020 om 19:06

Ja Kyana

Maarja, jij negeert vast ook (je bevoorrechte positie van) je heteroseksualiteit. Of ben je je er constant van bewust hoezeer je boft dat je niet verstandelijk gehandicapt bent, niet transseksueel, niet manisch depressief, niet in elkaar gemept wordt door je dronken opa of gister onder een bus kwam?

Ik vind het heel goed dat we horen over discriminatie en juig het enorm toe dat we nu de verhalen horen, verandert ook echt mijn beeld.
Maar het verandert niet mijn beeld over huidskleur.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2020 om 13:06

Tamar

maar vaak is het gewoon een luie leraar die geen zin heeft in lesgeven en dan maar een film opzet.===

Los van dat je de film onhandig gekozen kunt vinden, heb ik best begrip voor leraren die de leerlingen een enkele keer even "uit zetten" door een film aan te zetten. Zolang het geen wekelijkse gewoonte is... Heerlijk die rust, even wat nakijkwerk kunnen doen. Dat is iets anders dan luiheid. Om er een spreekwoord tegenaan te gooien: de boog kan niet altijd gespannen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2020 om 14:06

Laks

braam
Dora
"Ik zal dan wel een heel lakse ouder zijn, maar ik kan me helemaal niet herinneren dat ik ooit met mijn kinderen over huidskleur gesproken heb."
Hangt ervan af waar je woont en op wat voor school je kinderen zitten. Ik kan me echt niet voorstellen dat het niet ter sprake komt als je in een zwarte buurt woont of als je kinderen op een zwarte school zitten. ===

Als je niet beter weet dan wat je gewend bent, is er geen directe aanleiding om ergens opeens aandacht aan te geven. Als je gewend bent in gemengd op te groeien, is er geen reden om zwarte kinderen er opeens uit te lichten voor een pedagogisch verantwoord gesprek. Ik weet nog wel dat mij opééns opviel dat een dochter vooral bevriend was met gemengde afkomst-kinderen en eentje alleen buitenlandse ouders. En dat heb ik toen hardop gezegd. "Hé grappig, nooit bij stilgestaan." Het was ook zó normaal.

Dat normale geldt voor zoveel. Eloïse is een normaal meisje in minder normale omstandigheden. Dat valt haar niet te verwijten. Dat hoeft ze ook niet te verdedigen. Ik vermoed dat juist háár ouders vrij goed beseffen dat er meer is dan hun bevoorrechte positie. Moeder is actief op taalgebied. Analfabetisme, achterstanden, dat soort zaken.

Niet weten, als wit kind, dat een zwart persoon het veel moeilijker kan hebben in het leven, is eigenlijk ook niet zo gek. Dat ként hij niet. Jouw wereldbeeld is wat je als normaal kent. Als je niet merkt dat het anders kan zijn, ís het niet anders. Dat kun je kinderen niet verwijten. Maar dat neemt niet weg dat hun ooit volwassen geweten wel gevormd wordt en dat het dan een groot verschil maakt wat hun ouders er in gepompt hebben. En dat hoeft niet eens om details te gaan. Empathie, dat is wel belangrijk. Kun je je zo voor mogelijk in een ander verplaatsen? Wil je dat? Als je niet in staat bent om naar een ander te kijken met de wetenschap dat we in de básis gelijk zijn, dus nog los (maar er zeker wél toe doend) van arm/rijk, praktijkschool/vwo, christen/niet christen e.d., maar o.a. wel zwart/wit, man/vrouw, dan vind ik dat geen blijk geven van een normaal werkend geweten en denkvermogen. Alles wat onder aangeleerd gedrag en denken valt, kun je kinderen niet verwijten, hun ouders mógelijk wel.

Sonna

Sonna

29-06-2020 om 02:06

Vroeger

Ik had vroeger ook zo'n beeldende kunst docent! Die hield anti-amerikaanse tirades en oreerde over de totale vernietiging van de wereld door kernwapens (vroege jaren 80). En het gekke was: ik was in die tijd zo'n alternatief, links jongmens en stond ideologisch helemaal niet ver van hem af maar ik had een enorme hekel aan die man. Ik vond dat hij zijn macht misbruikte door ons tijdens de les te overvoeren met politieke standpunten. Ik vond het indoctrinatie en liet geen kans onbenut om hem op puberale wijze te laten weten hoe belachelijk ik het vond. Dan kreeg ik de wind van voren natuurlijk. En mijn ouders susten me en vonden dat ik me maar koest moest houden. Later heb ik eens gehoord dat er meerdere kinderen angstig en somber waren geworden door zijn lessen.

Op de basisschool van mijn kinderen was eens een juf die zich in een periode van onderwijsacties over VVD-ers zei dat ze asociaal waren. Ik denk over veel dingen compleet anders dan de VVD en ik heb dan ook nog nooit op die partij gestemd maar ik vond dat echt bizar. Besef je dan niet dat er kinderen in je klas zitten wiens ouders VVD stemmen? Dat je nou eenmaal anders naar dingen kunt kijken en andere overwegingen hebt om tot keuzes te komen? Ik heb het er wel bij laten zitten toen omdat ik geen zin had in gedoe. Maar ik vind het op zichzelf heel terecht om een signaal af te geven. Die kinderen kunnen nergens naartoe, kunnen niet weg en kunnen geen weerwoord geven. En zo'n docent gaat in de overdrive over een gevoelig politiek onderwerp. Een gesprek zou ik heel goed vinden, zelfs bij BV, over zwarte kunstenaars bijvoorbeeld. Maar zo'n idiote tirade niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.