Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mamaaah!!

Mamaaah!!

08-08-2018 om 07:08

Aansluiting groep 3


Misschien omdat je versnellen alleen doet als daar een goede reden voor is?

Jouw gedachtengang voortzettend zouden zittenblijvers dan dus een voorsprong moeten hebben. Of denk je dat daar wèl andere factoren meespelen?

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2018 om 22:08

Jippox

"Jouw gedachtengang voortzettend zouden zittenblijvers dan dus een voorsprong moeten hebben."

Dat lijkt me logisch. Zie, je kunt het best...

Marianne

Marianne

30-08-2018 om 09:08

Ad Hombre

Zittenblijvers hebben een voorsprong aan het begin van het jaar. En die is meestal snel afgelopen, ze zijn niet voor niets blijven zitten. Daarom wordt er tegenwoordig tegen zittenblijvers gelukkig ook wat ander aangekeken.
Ook alleen anecdotisch bewijs, ik heb nog nooit in een klas gezeten waarbij de zittenblijvers niet al vanaf het begin voorbijgestreefd werden door de slimsten van de klas. En ik herinner me nog steeds het gezicht van een van die zittenblijvers toen bij een zogenaamd moeilijke opdracht aan het begin van het jaar zij een nette voldoende had en er verschillende kinderen voor wie die stof nieuw was het een stuk beter gedaan hadden.
Ik heb ook nog nooit zittenblijvers meegemaakt die aan het eind van het jaar niet weer onderaan bungelden. Van een heb ik overigens het sterke vermoeden dat die dislectisch was, daar was toen geen oog voor.

Versnellen is een ander verhaal. Dat doe je niet alleen met goede redenen als het goed is, zet je meteen een trajcet van compacten en verrijken in, zodat een kind niet al snel weer de stof voorbij is. Is dat ideaal? Nee, vaak ook niet. Maar ja, hb-onderewijs is vaak of niet voorhanden, of niet te betalen. En een kind in de groep laten waarin het niets te leren heeft en het sociaal vaak ook niet op de plek zit is meestal een slechtere optie dan versnellen. Er zijn heel goede onderzoeken over zowel blijven zitten als versnellen.

logisch?

Nou, niet dus. Want uit onderzoek blijkt dat op de langere termijn zittenblijven juist een ongunstig effect heeft op de schoolse prestaties en schoolloopbaan. Dit in tegenstelling tot het effect van versnellen...

Als je niet alleen op je gevoel af wilt gaan, maar ook je verstand wilt gebruiken: zie bijvoorbeeld deze link:

https://wij-leren.nl/effect-van-zittenblijven-of-versnellen.php

Flavia

Flavia

30-08-2018 om 12:08

Marianne

"Ik heb ook nog nooit zittenblijvers meegemaakt die aan het eind van het jaar niet weer onderaan bungelden"

Ik ken er meerdere, mijn dochter is er 1 van. dochter was het slachtoffer van het niet uitvoeren van de core business van de school in groep 3. (leren rekenen, en gramatica, schrijven ging nog net, lezen kon ze al) Er zijn er meer die hier problemen mee hebben gehad bij haar in haar klas (was een groep 2/3 waar 2 kleuterjuffen voor stonden, dus groep 3 sneeuwde nogal onder in het aanbod)
In de eerste keer groep 6 bungelde ze onder het midden. In groep 8 zat ze vlak onder de top omdat ze toch nog steeds wat last had van het gebrek aan les in groep 3. Wat maar weer aantoond dat de basis echt belangrijk is.

Flavia

Flavia

30-08-2018 om 12:08

toevoeging

Dat was overigens wel met een schoolwissel en een aangepast leerprogramma in de 2e keer groep 6.
zoals de nieuwe school het zei: wat ze al weet gaan we niet nog een keer doen, dat levert alleen maar frustratie en verveling op.

Herfstleerlingen die kort gekleuterd hebben scoren gemiddeld 5 punten hoger op de groep 8 eindcito dan gemiddeld. "Echte" versnellers zitten daar nog eens 5 punten boven. Dus ja, Ad, die gegevens over vroege leerlingen kun je absoluut niet doortrekken naar versnellers.

https://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het-onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/hoe-succesvol-zijn-de-leerlingen-die-versnellen-in-hun-verdere-loopbaan

En dat internationaal onderzoek

Dat internationaal onderzoek van Ad (https://editorialexpress.com/cgi-bin/conference/download.cgi?db_name=ESPE2016&paper_id=215) is een vergelijking tussen 20 landen. Daar staan geen resultaten in over individuele landen. Het kan best zijn dat 5 landen zodanig boven of onder de denkbeeldige "lijn" liggen die ze door die 20 landen getrokken hebben, dat het gevonden verband tussen vroege leerlingen en schoolniveau helemaal niet op gaat voor die landen. Uit zo'n onderzoek kun je echt geen conclusies trekken over Nederland.

Het artikel houdt zich sowieso niet bezig met onderzoeken per land of er een effect is van leeftijd op schoolkansen, het gaat om het verschil tussen landen met vroege en late middelbare schoolkeuze. Er worden allerlei onderzoeken geciteerd die stellen dat er een effect is, maar niet een daarvan gaat over Nederland. En daar is een goede reden voor, zoals in een van de geciteerde onderzoeken staat: "Australia, Germany, Hungary, Ireland, the Netherlands, Switzerland, and the United States are excluded because their rules regarding the school cut-off date either differ across regions, which are not reported in TIMSS, or the cut-off date is at the discretion of educators and/or parents. "
(http://econ.ucsb.edu/~kelly/maturity_feb06.pdf)

Anyway, een effect van leeftijd op onderwijsprestaties en dus onderwijskansen bij een jaarlijkse selectie voor het middelbaar onderwijs is waarschijnlijk een noodzakelijk kwaad. Zeker in Nederland waar jonge leerlingen niet alleen jonger zijn, maar ook nog eens minder onderwijs gehad hebben (i.t.t. tot de meeste andere landen waar jongere kinderen op een jongere leeftijd beginnen aan het onderwijs).

De vraag is niet zozeer OF dat effect er is, maar of een harde afkapdatum - waarbij leerlingen zoveel mogelijk bij hun leeftijdsgroep blijven - beter is voor leerlingen dan een zachte afkapdatum waarbij de prestaties van de leerling meegewogen worden. Dat is niet een vraag die je kunt beantwoorden door te wijzen naar allemaal landen met een harde afkapdatum en te zeggen: "oh, er is een effect van leeftijd op onderwijskansen, dus versnellen is slecht". Je zou net zo goed kunnen zeggen: "oh, er is een effect, dus een harde afkapdatum is slecht".

Marianne

Marianne

30-08-2018 om 19:08

Flavia

Het verschil is waarschijnlijk dat ik nog leraren had die allemaal de kweekschool gehad hadden in plaats van de Pabo en dus allemaal les konden geven. Kinderen die bleven zitten deden dat omdat ze ondanks dat ze wel les gehad hadden niet mee konden komen. Kinderen met leerproblemen dus. Tegenwoordig hoef je geen leerproblemen te hebben om te blijven zitten, en dat op zich is een groot probleem.

hé Ad

Kom op, je hebt de laatste reacties zeker weten gelezen. Wees eens sportief en regeer nog eens!

Mamaaah!!

Mamaaah!!

01-09-2018 om 14:09

De versnelling is een feit

Hij kan nu niet meer terug naar groep 2

De eerste week is erg goed gegaan, hij vindt het heel leuk op school. Hij wordt ook prima gewaardeerd in de klas, veel kinderen ( en hun ouders) weten niet eens dat hij jonger is, het valt ook niet op. Dus het jonger zijn is geen probleem, maar ik hoop gewoon dat hij snel wat vriendjes maakt in zijn eigen klas. ( Dus niet in groep twee of in een parallel groep drie)

Het meisje van het strand ( piemel meisje) is trouwens laatst weer "over zijn grens" ( of in ieder geval over de grens van haar moeder )gegaan met hem knuffelen en weer piemel zeggen enzo. Hij zei het volgens de moeder van een vriendje die hem uit school haalde, niet terug...

Mijn vraag is eigenlijk hoe we hem kunnen helpen om adequaat te reageren in voor hem moeilijke sociale situaties. ( Piemel meisje, een ouder die in de ochtend vraagt wat hij ervan vindt in groep drie, mensen die hem een hand willen geven of willen zeggen dat hij zo gegroeid is etc)

Tango

Tango

01-09-2018 om 14:09

Misschien

Kun je thuis met hem oefenen in standaard zinnetjes die hij terug kan zeggen als iemand iets doet wat hij niet leuk vindt, of vraagt hoe hij het vindt in groep 3. En verder vind ik het helemaal niet raar als hij niet weet wat hij moet zeggen, zeker niet als iemand zegt dat hij zo groot is geworden. Dat weet mijn zoon van 13 niet eens.

Fijn dat hij het naar zijn zin heeft in groep 3. Als hij gewaardeerd wordt zal hij ook heus wel aansluiting gaan vinden. Geef hem eerst even de tijd om te wennen en zijn plekje te vinden.

Mamaaah!!

Mamaaah!!

01-09-2018 om 17:09

Tango

Je hebt helemaal gelijk! Zo gek is het niet dat hij dat niet weet, maar inderdaad dat clownen... 🤡
Ik gaf hem voorheen vaak alternatieven voor moeilijke momenten, dat ga ik weer meer doen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.