Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Triva

Triva

31-05-2016 om 15:05

Zwarte piet

Triva

Triva

01-06-2016 om 16:06

Cernunnos

Eigenlijk wilde ik niet meer reageren maar je zegt zelf zo'n waar woord dat ik wel moet....

'Het kan gewoon naast elkaar bestaan. het is toch een visie van iemand?'

Klopt, het kan NAAST elkaar bestaan, dus lekker in je eigen draadje.

SInt moet weg, Piet mag blijven (en Amerigo ook)

Om het even wat voor kleur, ik vond/vind Piet toch heel wat boeiender dan Sint. En dan bedoel ik niet die dommige Pieten, maar juist de stoere. Sint die met z'n opgeheven vingertje uit dat vermalendijde boek voorleest, en die dan Piet nog nodig heeft om in de zak te kijken. Ondertussen staat Piet op z'n handen. Terwijl Sint met moeite op z'n paard kruipt, sjeest Piet op z'n waterscooter over de rivier. Piet heeft bovendien het belangrijkste bij zich: pepernoten.
Als Sint weg is, is Piet ook automatisch geen knecht meer en is die verwijzing naar slavernij ook weg.
Piet moet wel van paarden houden, want ook Amerigo fleurt de boel op.
Dus: Sint weg, Piet blijft.
(Of doe ik nu aan leeftijdsdiscrimiatie vanwege de erg oude Sint?)

Li

Li

01-06-2016 om 17:06

Sint weg, Piet wit en Amerigo zwart? Ieder z'n zin.

Trivia

Nee hoor, ik geef gewoon mijn mening HIER.

Ik laat me absoluut niks voorschrijven door jou.

het hele idee al. Dat je dat in je hoofd krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2016 om 01:06

Parka

Vertel mij dan eens waarom de pro-pieten en de antivluchtelingen zich dan zo buitengewoon nationalistisch gedragen op o.a. Facebook en ook steeds meer gewoon in het openbaar? Het 'ons volk' en 'landverraders' vliegen je om de oren. Ze weten vaak niet eens waar ze het over hebben. Zo word Doloris Leeuwin verteld, dat ze terug moet gaan naar waar ze vandaan komt. Nou ja, Utrecht dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2016 om 02:06

Alicia

Het argument dat 'ze' onze maatschappij volledig naar hun hand willen zetten en dat we straks niks meer te vertellen hebben, komt inderdaad erg vaak voorbij. Ze pakken alles van ons af. Straks mogen we niks meer. Straks mogen we niet eens meer kerst vieren, of pasen, straks moeten we allemaal meedoen met het suikerfeest, straks lopen onze vrouwen ook met een burka, straks.... En als klap op de vuurpijl pakken ze ook nog onze Zwarte Piet af. Zonder Zwarte Piet kunnen we geen Sinterklaas meer vieren, onze arme kindertjes zitten te huilen voor de tv!

Wat die VN-mevrouw betreft, moet ik eerlijk zeggen dat ik me ook aan haar irriteerde. Ze gaf blijk totaal niet te snappen wat de Sinterklaas-traditie inhield. Ze vond dat we net zo goed Santa-Claus konden overnemen van Amerika en wist blijkbaar niet dat het juist omgekeerd was. Sinterklaas is meegenomen naar Amerika. Ze legde niet rustig wat er in haar ogen aan het zwarte piet verhaal niet deugde, maar trok meteen fel van leer. Ze gedroeg zich als een olifant in een kast vol Delfts Blauw en gele klompjes. Dat had anders gekund. Ik werd overigens ook nijdig over het gedrag van Quinsy Dario. Man, wat een arrogante kwal is dat. Maar goed, het bracht al met al wel iets aan het rollen en persoonlijk vind ik dat als je verder kunt kijken dan zo'n VN-dame en de Quinsy Dario's, je toe moet geven dat Zwarte Piet inderdaad niet meer gepast is en dat eigenlijk ook nooit geweest is. Maar goed, we leden met z'n allen aan onwetendheid, laat ik het daar op houden. Wie nu nog aankomt met dat Zwarte Piet totaal niets te maken heeft met het uiterlijk van een 'neger' (wie aanstoot neemt aan het woord 'neger': ik gebruik het hier enkel om het duidelijk te maken) kan ik niet meer serieus nemen. De overschakeling naar Sinterklaas met andere Pieten, voelt misschien even of er een oude pleister wordt afgerukt, maar dat gevoel verdwijnt ook wel weer.

Alicia

Alicia

02-06-2016 om 07:06

klopt kaaskopje

Ik begreep dat Zwarte piet pas in beeld kwam in de 18e of 19e eeuw, wel degelijk als slavenhulpje van de grote, slimme, rijke en vooral blanke sinterklaas. Dat riekt toch naar kolonialisme. Dus ik snap wel waarom mensen zo reageren. De manier waarop is soms wat frustrerend, maar de associatie snap ik wel.
Aan de andere kant zijn er op de wereld zo veel andere (ergere?) vormen van schending van mensenrechten, dat ik me afvraag of dit nou zoveel aandacht verdient.
Lastig.

mieke

mieke

02-06-2016 om 08:06

zwarte Piet

Ik ben al jaren een voorstander van het veranderen van de huidskleur van Zwarte piet. Mijn oudste zoon is bijna 14, mijn jongste is net 7 jaar. Ik heb nog nooit mijn kinderen iets wijsgemaakt. Tot mijn oudste naar school ging deden wij ook niks aan Sinterklaas maar daarna kom je er nauwelijk onderuit en dat enthousiaste snoetje en de spanning van het Sinterklaasjournaal ik vind het enig. Maar ik lieg er nooit over. Ze vragen gewoon niks, ze volgen het journaal en nemen het voor waar aan. Tot ze oud genoeg zijn maar ook dat gaat vanzelf.

Dus al jaren kijken wij naar het Sinterklaasjournaal. Toen mijn oudste 4 was of zo voeren ze onder de regenboog door en veranderde een deel van de Pieten in regenboog pieten. Briljant vond ik dat. Mijn zoon accepteerde dat ook direct. Maar ze zetten niet door en de Pieten kleurden weer terug.

toen mijn jongste 4 jaar was begonnen ze met de roetpieten. Mensen die piet wilden worden, konden zich opgeven en kregen pieten training en veranderde in roetpieten en er liepen ook nog wat clownspieten rond. Om een of andere reden vond mijn zoon dat dus weer niks want dat waren geen echte pieten. Het waren oefenpieten. De kleur maakt hem duidelijk niks uit maar het moeten wel echte pieten zijn. Echte Pieten komen van de pietenboot en zijn geen gewone mensen die voor Piet trainen.

Het is blijkbaar in de ogen van het Sinterklaasjournaal vreselijk moeilijk om iets te bedenken om de Pieten een ander uiterlijk te geven. Dat is helemaal niet zo want kinderen accepteren alles. Zolang het maar op die boot of nog in Spanje gebeurt. Of in het Pietenhuis.

Wat ik wel vreselijk vind is die nare sfeer die nu hangt rondom Sinterklaas en Zwarte Piet. De voorstanders doen net alsof hun hele leven afhangt van de kleur van zo'n Piet en de tegenstanders doen er alles aan om kinderen een feest te ontnemen. Hoe halen ze het bijvoorbeeld in hun hoofd om bij de ingang van een kinderfeest te gaan lopen schreeuwen en protesteren. Kinderen van vijf jaar zijn niet bezig met de kleur van Zwarte Pieten en discrimineren niet.

Dus hup. Doe er een andere kleur sminck op en daarna is het klaar met dat gezeur.

lieverdje

lieverdje

02-06-2016 om 09:06

opapiet etc.

Eerlijk gezegd snap ik niet wat er erg is aan zwarte piet. Ik weet wel dat het te maken heeft met afrikaanse slaven etc (alhoewel ik als kind nooit het verband had gezien tussen piet en afrikanen. Goed, vroeger was piet dom en alles, maar dat is niet meer. Nu is zwarte piet is toch een leuk personage, de held, populairder dan sinterklaas? De pieten doen alles; ze vullen je schoentje, ze brengen de zak op pakjesavond, ze doen gave kunstjes of ze zijn heel grappig..... en sinterklaas zit een beetje op een stoel en wordt best wel oud en eigenzinnig intussen. Eigenlijk vonden we het hier wel jammer dat opapiet weer uit beeld was! Die was hier in huis heel erg populair en die hadden we afgelopen jaar nogal gemist. Het was best charmant (vond ik) dat sinterklaas vervangbaar is en dat iedereen, óók een zwarte piet, die taak kan overnemen.
Het grappige is dat ik weer afrikanen ken die fan zijn van zwarte piet en het juist leuk vinden dat piet zwart is. Kan ook nog......

Persoonlijk vind ik de roetveegpiet ook maar stom. De kleren van de piet zijn toch ook niet vies, ze passen ook helemaal niet door de schoorsteen en bovendien zijn de pieten zo wel erg herkenbaar. Wat dat betreft heeft sinterklaas een betere vermomming:-) Kinderen weten ook heus wel dat zwarte pieten geschminkt zijn, dus kun je ze makkelijk een andere kleur geven, zou ik zeggen. Heel smaakvol in een kleur die terugkomt in het pak bijvoorbeeld! Of zorg dat mensen met een donkere huidskleur geschminkt worden in een lichte kleur, dan wordt het een soort kleur-uitwisselfeestje. Zou dat niet wat zijn? Misschien worden andere bevolkingsgroepen ook meer uitgenodigd om mee te doen, krijgen we ook afrikaanse, arabische en chinese pieten....

Parka

Parka

02-06-2016 om 10:06

Kaaskopje

Geen idee, ik doe er aan beide kanten niet aan mee. Maar om in te vullen waarom al die domme mensen zo denken vind ik niet veel slimmer.
Evenals de opmerking dat je wel "toe moet geven dat".
Ik moet helemaal niks.

Het feit dat beide kanten opgefokt raken zegt meer over die beide kanten. Ik snap nooit zo goed waarom mensen het zo vreselijk belangrijk vinden zich met hart en ziel in dat soort discussies te werpen. Dan moet je toch aan weerszijden je eigen mening wel heel belangrijk en juist vinden dat je iedereen wilt overtuigen.

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 11:06

Parka

"Ik snap nooit zo goed waarom mensen het zo vreselijk belangrijk vinden zich met hart en ziel in dat soort discussies te werpen. Dan moet je toch aan weerszijden je eigen mening wel heel belangrijk en juist vinden dat je iedereen wilt overtuigen."

Daar zit meer achter: niet gehoord worden (of denken dat je niet gehoord wordt).

Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als het als volgt verliep: de gekleurde Nederlander spreekt zijn gevoel uit over Zwarte Piet.
In plaats van meteen te steigeren, is dan de reactie: "Joh, wat vervelend voor je! Wij realiseren ons blijkbaar niet wat dit voor jullie betekent, en het is ook absoluut nooit onze bedoeling geweest, maar ik wil hier graag met je over praten."

Ik denk, oh, ideale wereld, dat de antipietenbeweging dan minder radicaal uit de hoek zou zijn gekomen.

Resultaat, opnieuw in die ideale wereld: de soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend. Wij leren meer over wat ons (nog tamelijk recente) aandeel over het slavernijverleden. Zij leren dat Zwarte Piet voor ons juist een heel lieve, leuke man is en een heel belangrijke rol speelt voor Sinterklaas, zonder slaafse onderdanigheid. Misschien hier en daar een klein compromis. Regenboogpietjes bijvoorbeeld. En pikzwarte pieten.

Ach ja, in een ideale wereld...

Het is blijkbaar makkelijker je grote scheur open te trekken over en weer. Want racisme (en reken maar dat je bijna dagelijks wordt geconfronteerd met je getinte huidskleur!). En daar tegenover de vooroordelen over die asociale allochtonen die jouw cultuur verkwanselen terwijl ze al overal worden voorgetrokken (oh ja?) en ons hun wil opleggen. Onvrede. Ontevredenheid.

Parka

Parka

Hortensia

"Daar zit meer achter: niet gehoord worden (of denken dat je niet gehoord wordt)."

Dat denk ik ook wel. En ik vermoed diep van binnen dat het ook een soort vissen naar schouderklopjes is en je boven de ander stellen; aan welke kant je ook zit. "kèk mèn nâh lekkâh denke, ik ben ech lekkâh bezig." Terwijl voor mij de echte helden bijna altijd onzichtbaar zijn en in stilte hun werk doen.
Voor nu blijft het van alle kanten erg lawaaierig.

Hortensia

Hortensia

Parka

Vooral dat lawaaierige stoort me zo. Het lijkt soms wel of heel Nederland zo staat te brullen (pro en contra). Alles wat aandacht krijgt, groeit.

Graag wat meer (media)schijnwerpers richting de stille, onzichtbare helden die jij noemt. Want ik word hier echt heel naar van.

Geen meningen kwestie

Het grootste misverstand is dat gedaan wordt alsof het een meningenkwestie is. Dat je voor of tegen zijn relevant is. Dat geldig os hoe leuk je piet vindt.

Dat doet er allemaal niet toe.

Wat er toe doet is dat de figuur discriminerend opgevat kan worden en klaarblijkelijk wordt.
In een beschaafd land pas je daaraan aan.
Ook als je dat stom vindt.
Dat mag je best vinden.
Dat mag je ook zeggen.
Maar dat verandert niks.

Zeur niet.
Grow up.

Miriam

"Het grootste misverstand is dat gedaan wordt alsof het een meningenkwestie is. Dat je voor of tegen zijn relevant is. Dat geldig os hoe leuk je piet vindt.

Dat doet er allemaal niet toe"

En dat is natuurlijk ook maar gewoon een mening

Alicia

Alicia

maar M Lavell

Even advocaat van de duivel spelen : dit is Nederland. En land van blanke mensen. Die geen problemen heen met Zwarte Piet. Dan komen er buitenlanders hier naar toe. Vrijwillig. En die weigeren zich dan aan te passen aan onze gebruiken.
Stel je voor dat wij in Iran gingen wonen en riepen dat hun gebruiken en gewoontes gewijzigd moesten worden. Dan zou ook niemand verwachten dat er geluisterd wordt.

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 12:06

Alicia

Bij dat "vrijwillig naar Nederland komen" plaats ik toch een vraagtekentje Immers, Suriname en de Antillen waren Nederlandse koloniën, en de Marokkanen en Turken hebben we hierheen gehaald om het werk te laten doen dat wij te zwaar vonden.

(ik chargeer een beetje, zo zwartwit, no pun intended, ligt het ook weer niet, maar toch...)

lieverdje

lieverdje

M lavell

"Wat er toe doet is dat de figuur discriminerend opgevat kan worden en klaarblijkelijk wordt.
In een beschaafd land pas je daaraan aan."

Ik zou denken dat zwarte piet er op zich niet toe doet. Dat er discriminatie is, blijkt maar weer, maar ik zie niet waarom de discussie zo hevig over zwarte piet moet gaan. Sinds zwarte piet geen dom typetje meer is, is het meer een soort idool. Door die stomme discussie is het een symbool van discriminatie geworden, maar dat was het tot een paar jaar terug m.i. niet. Als 'de blanke Nederlander' willens en wetens had willen discrimineren, zouden er toch negatieve vooroordelen gekoppeld moeten worden aan zo'n symbool.

In Engeland is het helemaal not-done om symbolen van onderdrukte bevolkingsgroepen te gebruiken. Het wordt daar als 'insulting' gezien als je een afrikaanse batik zou dragen, of je je kinderen indiaantje zou laten spelen. Ik hoop toch niet dat we die kant op gaan!

Wat dat betreft hoop ik dat het zwaartepunt van het discriminatiedebat naar de auto van Typhoon verschuift, en het sinterklaasfeest een beetje met rust gelaten kan worden. Dat gekleurde mensen zonder reden worden verdacht lijkt mij een écht probleem. Dat volksfeest niet.

Alicia

Alicia

snap ik Hortensia

nou kan ik natuurlijk zeggen dat het feit dat Suriname en de Antillen Nederlandse koloniën waren, geen reden is om ook hier te komen wonen. Ze hadden gewoon in Suriname en op de Antillen kunnen blijven. Dus in die zin blijft het vrijwillig.
En de Turken en Marokkanen moesten weer naar huis na het werk, ze hebben er zelf voor gekozen om hier te blijven (volgens mij zijn dat ook niet de bevolkingsgroepen die tegen Zwarte Piet zijn).

Het is ook niet echt mijn mening, meer dat ik me kan voorstellen dat je als bevolking niet zomaar alles doet wat een buitenstaander roept. Als mijn buren vinden dat ik minder tegens en meer gras hoor te hebben in mijn tuin vanwege het milieu, ben ik niet verplicht daar gehoor aan te geven.

Triva

Triva

02-06-2016 om 16:06

Alicia

'Even advocaat van de duivel spelen : dit is Nederland. En land van blanke mensen. Die geen problemen heen met Zwarte Piet. Dan komen er buitenlanders hier naar toe. Vrijwillig. En die weigeren zich dan aan te passen aan onze gebruiken.'

De meeste mensen die tégen zijn zijn hier gewoon geboren, je gaat het hun ouders of grootouders of nog verder weg verwijten dat ze hier heen zijn gekomen? Tot hoever moeten we terug daarvoor?

Sterk hoor

'Zij' zijn hier want 'wij' waren daar.
De oorspronkelijke bewoners van Nederland waren waarschijnlijk Neanderthalers.
'Wij' stammen allemaal af van immigranten. Uiteindelijk van de oudste mens in Afrka.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlanders
77,5% kwam als jager/verzamelaar 35.000 jaar geleden in de Oude Steentijd (Paleolithicum) West-Europa binnen
20% kwam als boer 7.000 jaar geleden in de Nieuwe Steentijd (Neolithicum) Nederland binnen, en
2,5% kwam als recente immigrant

Mirjam (ot)

Even heel iets anders, ben je inmiddels al oma geworden?

skik

bloemetje

bloemetje

02-06-2016 om 16:06

Alicia

"Even advocaat van de duivel spelen : dit is Nederland. En land van blanke mensen. Die geen problemen heen met Zwarte Piet. Dan komen er buitenlanders hier naar toe. Vrijwillig. En die weigeren zich dan aan te passen aan onze gebruiken."

Eh.... dit meen je toch niet echt serieus? "Nederland is van de blanke mensen"? Sorry, ik sta hier met verbazing naar te kijken. Nederland IS niet een land van blanke mensen. Nederland is het land van de mensen die er wonen, ongeacht de kleur of afkomst die zij hebben. Of iemand Belgisch bloed, Amerikaans bloed of Afrikaans bloed heeft, dat doet volstrekt niet ter zake. Het zou wat zijn zeg!

Li

Li

02-06-2016 om 17:06

wauw

Wauw, dus 97,5% van de Nederlanders stamt af van jagers en verzamelaars die hier in het Stenen Tijdperk al woonden? Dat had ik niet gedacht, ik dacht eerder in de richting van 50% of minder, met al die havens en boten. Wel weet ik dat men hier in de 7e eeuw nogal lang resistent was tegen het christendom. Missionarissen vermoorden was toen een geliefd tijdverdrijf. En calvinisten in de 17e eeuw hebben gepropbeerd die katholieke Sinterklaas (toen nog zonder Zwarte Piet) te verbieden, maar dat is niet gelukt. Een beetje anarchisme zat er vermoedelijk altijd wel in.

Overigens schijnen die Neanderthalers nog altijd in ons DNA te zitten. "Alles best, maar je komt niet thuis met een neanderthaler, begrepen???" werkte toen ook al niet.

wij en zij

Als we voor het gemak de Nederlanders even verdelen naar 'voor zwarte piet' en 'tegen zwarte piet', dan kun je volgens mij deze twee groepen nou juist niet herkennen aan hun kleur. In beide kampen treft men alle mogelijk kleur (en herkomst) variaties.

Ach, was de wereld toch maar wat overzichtelijker...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.