Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Teuntje
31-08-2018 om 12:08
Zomertijd rules?
Europese Commissie is voor afschaffing van systeem zomer- en wintertijd, las ik op nu.nl.
Nou prima, dacht ik, lekker gewoon onze goeie ouwe wintertijd het hele jaar door. Maar helaas, het plan is om van de zomertijd de default te maken, de klok gaat in de herfst dus niet meer een uur terug. Dat betekent dat het midwinter tot een uur of half tien duurt voor het een beetje licht wordt... ik vind het 3x niks! En midwinter wat langer licht in de avond boeit me echt niet. Van mij mogen dan best om 5 uur de kaarsjes aan.
Maar blijkbaar ben een uitzondering want een enquete heeft gezegd dat 80% voor is. Wat zijn de meningen hier?

Aagje Helderder
02-09-2018 om 10:09
Ik ben een avondmens
In de zomer geniet ik van de lange avonden, zeker in de tijd van de zomertijd. Ook al levert het me twee keer een ontregelde week op, ik vind de wisseling van zomer- naar wintertijd daarom prima.
Maar als ik altijd moet leven in wat nu de zomertijd is, voorzie ik bij mezelf ernstige problemen. Ik vind het namelijk nu al lastig om in de winters ‘s ochtends op gang te komen als het nog donker is. Als het nog langer donker is in de ochtend vrees ik dat ik een groot deel van de morgen niet functioneer. Terwijl ik prima vanaf vier uur/half vijf in de middag in het donker kan functioneren tot diep in de avond/begin van de nacht.
Ik ervaar het dus compleet tegengesteld aan Ginny: lang donker in de morgen geeft mij bij deelname in het verkeer een veel onveiliger gevoel dan eerder donker in de namiddag.
Grappig hoe verschillend dit voor mensen is.
Aagje

Ginny Twijfelvuur
Sociale veiligheid Kapla
En in de ochtend maakt het niet uit.
Denk ik.
Maar daarvoor zou je dus eigenlijk de tijd zonsopkomst half november (ofzo) moeten bepalen. Misschien dat ik die, als ik dadelijk wat tijd heb, ga googlen.
En Triva: even opnieuw lezen....

Phryne Fisher
Hmmm
Van mij hoeft het echt niet tot 22.00 uur licht te zijn. Dan moet daarna je avond nog beginnen en kun je dus niet al om 23.00 uur naar bed, wat nodig is als je om 7 uur op moet. De zon op om 4 uur lijkt me dan weer geen probleem, dan slaap je toch.
Wintertijd dus! En misschien kunnen we ons gelijk hardmaken voor het aanpassen van de maatschappelijk gebruikelijke werktijden. Niet meer 9-17 als standaard, maar 10-18, en de scholen vanaf 09.30 uur. Dan ben je wat later thuis en eet je war later, maar dat is niet erg want je wekker mag ook later. Daar zouden wij in ons gezin allemaal erg van opknappen.

Triva
02-09-2018 om 11:09
Phryne
Tja dan ga ik echt muiten, ik vond het heerlijk dat ik de kinderen om 8 uur op school kon brengen. Ik wil echt geen geschuif in schooltijden. Variabele kantoortijden lijken mij een betere oplossing, waarom moet iedereen om 9 uur beginnen, zou veel beter zijn voor de drukte in ov en op de weg als al die avondmensen een uur later komen en een uur later gaan.
Nee om half 6 wil ik aan het avondeten zitten, mijn man is half 5 thuis, geen geschuif daarin wat mij betreft.

Triva
Ginny
Kwart voor 9 nog donker en dan is het vakantieperiode, leg eens uit, je hebt het niet over de huidige wintertijd volgens mij maar over een vaste zomertijd? Ok ik heb me een kwartier vergist maar dan nog. Alleen in aug, sept en okt verschuiven de tijden snel, in nov, dec en jan gaat het heel langzaam.

Phryne Fisher
Triva
Ik wil best om 10 uur beginnen op mijn werk, maar dan zit ik dus thuis een uur te niksen omdat de kinderen om 07.45 uur de deur uit moeten. Wij staan niet vroeg op om een lekker lange dag te hebben. Dat uurtje, of twee, plakken we liever ‘s avonds aan de dag vast.

40er
Phryne
Alsjeblieft niet zeg! Werkgevers zouden er flexibeler in kunnen worden, voor zover dat kan. Maar ik zou niet graag verplicht worden om zo laat te moeten beginnen! En man al helemaal niet. Die zit om 7.00 op kantoor tot uiterlijk 16.00. Kind heeft momenteel 2 dagen dat hij om 10.00 moet beginnen, maar ook laat thuis, dat zijn de dagen waarop hij het minst te genieten is.
En waarom begint je avond pas om 22.00 als het langer licht is? De avond begint toch gewoon om 18.00, ongeacht hoe licht of donker het is?

Triva
02-09-2018 om 12:09
idd 40er
Dan zou haar avond in de winter al om half 5 beginnen maar nee dan moet ze nog uren werken

Triva
Phryne
Ik heb de oplossing, we werven meteen ochtend- en avondleerkrachten en ze werken om en om. Die van mij kunnen dan om 8 uur beginnen en die van jou om 10 uur. Van 12:30-14:30 wordt er dan in kleinere groepjes gewerkt omdat er dan de meeste leerkrachten in het gebouw zijn en dan zijn mijn kinderen al weer klaar.
Maar serieus: je begrijpt niet dat er met jouw plannen ook heel veel mensen in de problemen komen?

Wilgenkatje
Tijdzone
Ten tijde van de Duitse bezetting is de klok ook al verschoven, om aan te sluiten bij de tijdzone van Duitsland. 40 'minuten. Nederland ligt aan het westen van deze tijdzone. We zouden misschien beter bij Engeland passen.

Kaaskopje
Kaptablokje
Ik vind winkelen totaal niet belangrijk. Ik kom bijna nooit in de stad . Het was voor mij vooral een duidelijk voorbeeld van hoe het dan zit met het daglicht of nachtdonker.
Mijn man is net als jij, dat is een eeuwig meningsverschil tussen ons. Ik vind vroeg donker iets om depressief van te worden. Extra zuur dat ik door mijn ogen nu meer baat heb bij gedempt licht. Werd ik vroeger iebel van dichte gordijnen bij daglicht, nu heb ik het soms zelf nodig om tv te kunnen kijken in de avond. Ik probeer daar niet depressief van te worden.
De wintertijd is de tijd, die we gewend zijn. Als 'in den beginne' bepaald was dat de wintertijd een uur later of eerder moest beginnen, was dat normaal geweest.

Kaaskopje
02-09-2018 om 13:09
Verkeersbewegingen
Om eerlijk te zijn dacht ik niet direct aan verkeersbewegingen bij mijn voorbeeld van winkelen. Maar puur egoïstisch bekeken, speelt dat wel een enorme rol voor mij. Hoe vroeger het donker is, hoe korter mijn 'bruikbare' dag.

Ginny Twijfelvuur
02-09-2018 om 13:09
Tijden
Ik heb ze even opgezocht
Wintertijd
1 november
Zon op 7.36 uur
Zon onder 17.11 uur
30 november
Zon op 8.25 uur
Zon onder 16.31 uur
1 januari
Zon op 8.48 uur
Zon onder 16.38 uur
31 januari
Zon op 8.22 uur
Zon onder 17.25 uur
15 februari
Zon op 7.55 uur
Zon onder 17.53 uur
Loopt redelijk lineair, dus op 15 november hebben we het dan over 8.00 resp 16.48 uir
Bij voortgezette zomertijd zou dat betekenen dat wij in de maand december en januari in het donker naar werk en school moeten. Daar kan ik mee leven. Ook omdat de twee donkerste weken eruit vallen.
Voor onze vroege vogels komt daar nog 2x 2 weken bij. Dat is dus een maandje extra tov van wat ze gewend zijn.
Daarentegen kunnen ze dan wel in de avond met daglicht naar huis.
Al met al valt het hier dan nog steeds positief uit. Veel positiever dan wintertijd in de zomer.
Maar handhaven van het huidige systeem heeft al met al wat mij betreft toch wel de voorkeur.

Clair
03-09-2018 om 08:09
veel
Wij zijn wel eens in Oost Polen op vakantie geweest, dicht bij de grens (van de tijdzone en de Oekraïne. Dat scheelde ongeveer een uur v.w.b. Zonsondergang met Nederland. Om 21.15 waren we thuis en het was nog licht!

Half a twin
04-01-2019 om 09:01
Voor de voorstanders van permanente zomertijd
Kijk even naar buiten en bedenk dan dat het bij permanente zomertijd dan al 10.17 is.
Dat wil toch niemand?

Triva
04-01-2019 om 12:01
Half a twin
Precies wat ik ook altijd zeg maar ja kijk maar naar Lubach: als je vraagt wil je zomertijd of wintertijd dan klinkt zomertijd zo aanlokkelijk, dan denken mensen aan mooi en warm weer en is opeens hun hele denkvermogen verdwenen.
Ik begrijp niet waarom we willen veranderen, nu heb je het beste van twee werelden en als we al willen veranderen dan moeten we de tijd van de UK nemen maar ja dat is weer lastig aangezien we de grens met Duitsland delen.

Yanea
Gewoon halverwege gaan zitten
Ik ga voor optie 4: het hele jaar door een tijd, halverwege de zomer- en wintertijd ☺

Aagje Helderder
Ooo ja
Dat gevoel van HaT had ik vandaag dan wel niet, maar in december toch meerdere malen: dat ik buiten was na 9:00 uur en het nog niet eens echt licht was. De gedachte dat het bij een permanente zomertijd het dan op de klok een uur later is, vind ik echt afschuwelijk.
Ik ben voor permanente wintertijd.
Aagje

Triva
Ook geen permanente wintertijd, dan gaat de zon om 20:00 uur onder in augustus en is het veel te vroeg licht in juni/juli.

Aagje Helderder
Van mij mag ook de wisseling zomer-/wintertijd blijven hoor. Maar als dat afgeschaft moet worden, dan ligt mijn voorkeur toch bij de permanente wintertijd.
Aagje

skik
04-01-2019 om 15:01
Neeee
Niet voor altijd wintertijd! Ik roei een zit de dagen al weer af te tellen tot eind mmaart als de zomertijd ingaat, dan kunnen we weer 's avonds gaan roeien. Nu kan het alleen in het weekend. En eind oktober is het 's avonds roeien weer afgelopen. Als die periode geen zes maar slechts vier maanden zou duren word ik echt heel verdrietig. Tenzij ze de rivier verlichten, dan vind ik het wel weer prima
skij

Half a twin
Skik ik snap je
Echt voor buitensporters zou altijd zomertijd fijn zijn, lekker nog even over dat veld hollen zonder dir nare schaduwen, door de lichtmasten veroorzaakt, wasrdoor je de kuilen niet meer ziet.
Masr snap jij ook dat de echte ochtendmensen, waar ik mezelf toe reken, nu al moeite hebben met het feit dat het last licht wordt? Vandaag was het om 9.17 nog niet licht en met permanente zomertijd wordt het dus na tienen pas echt licht in de winter. Dat lijkt me ze vreselijk.

Triva
half a twin
Ja vandaar: niet veranderen. Ik begrijp niet waarom het nu opeens moet worden afgeschaft.

Temet
04-01-2019 om 16:01
Dat moet ook niet!
Het moet ook helemaal niet veranderd worden, voor zover ik weet. Echt, ik snap er niks van. Ik heb echt het idee dat omdat die Juncker erover begon men nu ineens het idee heeft dat er per se iets zou moeten veranderen. Maar goed, de boel loopt hopelijk met een sisser af omdat niemand een zooi verschillende regelingen binnen de EU wil, en de landen het onderling ook niet eens gaan worden. En dan met een jaar wordt het onderwerp stilzwijgend van de agenda afgevoerd...
Groeten,
Temet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.