Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje
08-03-2015 om 13:03
Wolf in Nederland
Er is een wolf in Nederland! Vind je dat positief of zorgelijk?
Mogelijk, niet zeker, heeft wolf al een schaap te grazen genomen. Ik las dat de bezitter daar een vergoeding voor kan krijgen.

+ Brunette +
23-03-2015 om 16:03
Not in my back yard
Zijn er mensen die het serieus een leuk idee vinden dat er een wolf in de buurt rondloopt? Moeten we zo'n wolf zijn stukje natuur gunnen ? Of moeten we hem beschouwen als ongedierte? Wat te doen als een wolf ergens gaat rondstruinen waar ook wordt gerecreƫerd? We willen toch ook geen ratten, muizen en muggen?

Jaina
23-03-2015 om 17:03
Brunette
Van wolven heb je helemaal geen last in de praktijk. De enige die er last van heeft is de schaapherder of de boer. Dat is inderdaad een lastige kwestie hoewel dat in de praktijk wel mee lijkt te vallen. Er wordt inderdaad wel eens een schaap verschalkt (en daar krijgt men een vergoeding voor) maar in de praktijk komen wolven vaak niet zo dichtbij de kuddes; zeker niet als die goed bewaakt zijn.
In verhouding: er worden per jaar in de Franse Alpen gemiddeld 2500 schapen/geiten door wolven doodgebeten. Er zijn zo'n 850.000 schapen/geiten in dezelfde regio. Daarvan sterven er 46.000 per jaar door ongelukken, doodgebeten door honden (dat komt vaker voor dan de wolf) en andere niet natuurlijke oorzaken.
Kortom in verhouding valt het mee.
Daarnaast blijkt dat door beveiliging (herdershonden, alarm) je ook veel kan voorkomen.
De overlast is reel voor boeren en herders. Dat zal niemand ontkennen.
Echter afgezien van die specifieke groepering heeft niemand last van wolven. Wolven wonen graag afgelegen en bemoeien zich zo min mogelijk bij mensen.
In mijn omgeving is de kuststrook helemaal volgebouwd en ontwikkelt en daar laat zich nooit een wolf zien. Die blijven in de bergen waar geen mensen zijn. Er staat verder geen hekje omheen dus ze zouden in theorie hier best kunnen komen maar dat doen ze niet. Als je gaat wandelen in de bergen zul je ze ook niet zien.
Daarom weet ik ook niet of de wolven zich uiteindelijk wel in Nederland zullen vestigen. Misschien toch wat te veel mensen om hun heen. Voor een enkele wolf gaat dat misschien wel maar voor een hele roedel is dat misschien wat te veel.
Maar mochten ze zich wel vestigen op de veluwe zal er echt niemand last van hebben tijdens een wandeling door het bos.

Jaina
23-03-2015 om 17:03
2500
En die 2500 is aan de ruime kant aangezien in geval van twijfel men er vanuit gaat dat het een wolf is geweest. De schaapherder heeft daar belang bij aangezien hij dan een vergoeding krijgt en bij andere ongelukken niet. Het beleid van de vergoedingen is ruim. Het kan dus best zijn dat in werkelijkheid de hoeveelheid schapen die door wolven worden doodgebeten kleiner is.

Kaaskopje
24-03-2015 om 14:03
Brunette
Nou klink je me toch wat te hysterisch over de wolf hoor:-). Waarom zou je een wolf vergelijken met ratten en voor ongedierte uitmaken? Doe je dat ook met wilde zwijnen, slangen, herten, vossen, wezels, enz.?
Ik zou een wolf rond mijn huis best eng vinden, zo dapper ben ik dus ook weer niet, maar als je weet dat in een recreatiegebied wolven kunnen zijn, dan moet je daar als mens dan maar rekening mee houden vind ik. En moeite doen om die wolf tegen ons te beschermen.

+ Brunette +
24-03-2015 om 16:03
Olie op het vuur
Om heel eerlijk te zijn, deel ik dieren niet automatisch in categorieƫn in maar voor deze discussie leek me het wel interessant de tweedeling schadelijk/nuttig/neutraal te maken.
Anno 2015 valt een wolf in Nederland geloof ik in de categorie wilde dieren die je een soort van leuk moet vinden. Nog niet zo lang geleden was een wolf geen graag geziene gast. Een gifslang in de buurt zou ik ook best eng vinden. Of een kolonie ratten. Herten zijn geen roofdieren, daar ben ik minder bang voor. Maar ze kunnen wel je tuin kaalvreten. Vossen en wezels vind ik ook geen fijne dieren. Het lijkt wel dat als een dier zeldzaam is, het dus automatisch een leuk dier is.

Stenna
24-03-2015 om 17:03
dieren passen zich ook aan
In NL is zo weinig aaneengesloten groen dat een wolf (of meerdere wolven) niet kan voorkomen steeds weer het pad van mensen en hun bebouwde kom te kruizen. Dat is heel anders dan in Frankrijk, Duitsland, Scandinavie of Polen. Mogelijk dat wolven er dan voor kiezen hier weg te blijven, maar mogelijk passen ze zich ook aan, en gaan rondzwerven in de buurt van mensen, waar rijkelijk voedsel voorhanden is e.d. Net zoals met vossen gebeurd is, voorheen ook eerder schuchtere dieren die je niet buiten het bos zag (maar nu vollop). Toch een beetje eng, wolven blijven toch loslopende flinke "honden" met nog vollop jachtinstinct (babietjes op kleedjes buiten, peuters in de zandbak). Nou ja, misschien overdrijf ik, maar ik ben gewoon niet zo van de wilde dieren in het echt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.