Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
wit is ook een kleur | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

passiebloem

passiebloem

16-12-2016 om 22:12

wit is ook een kleur

Jaina

Jaina

19-12-2016 om 10:12

Jo (Sylvana)

Je kan het wel of niet eens zijn met de mening van Sylvana Simons maar dat doet er echt helemaal niet toe. Echter zij heeft ontzettend veel haat over zich heen gekregen omdat ze als zwarte vrouw een mening durft te verkondigen die afwijkt van het gemiddelde.
De meeste mensen lijken de partij waar ze is bij is aangesloten af te keuren en ik begrijp prima waarom dat zo is. Echter Sylvana krijgt enorm veel meer over zich heen dan de beide heren die de partij hebben opgericht. Natuurlijk zullen die hun portie haatmail ook wel krijgen maar de reactie op SS is disproportioneel.
En dat komt deels omdat ze een vrouw is en deels vanwege haar huidskleur.
Als vrouw een afwijkende mening hebben kan nog net maar als donkere vrouw een mening hebben dat moet je niet willen.
De reacties op SS geven echt heel goed weer dat er nog steeds is enorm scheef zit in de maatschappij en dat veel mensen zich heel makkelijk bedienen van racistische argumenten (en seksistische) om iemand het zwijgen op te leggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2016 om 11:12

Flanagan

Ik was al bang dat je het meende. Ik schrik daar wel van eigenlijk.

Weet je hoeveel witte mensen ik tegenkom die geen centimeter opzij gaan en kijken alsof dat hun volste recht is? Dagelijks! Moeders die hun kind van school afhalen of er naartoe brengen. En als je op een stoep loopt die net iets te smal is voor 3 of 4 personen? Ik schiet meteen naar achteren om ruimte te maken, ook omdat tegenliggers op de een of andere manier denken dat zij dat niet hoeven te doen. Gistermiddag nog, ik liep met mijn hond richting straat, staat er een oudere vrouw, 60 of zo, op mijn paadje op iemand te wachten. Prima hoor. Toen ik vervolgens vriendelijk vroeg of ik mijn eigen tuin uit mocht lopen keek ze me ijzig aan. Ik zal haar wel ergens mee gestoord hebben of zo...

Dat jongetje uit jouw voorbeeld is je misschien inderdaad aan het uitdagen, hopelijk groeit hij over dat gedrag heen. Zo niet, dan is hij goed geïntegreerd.

Je hoeft er niets voor te doen om gediscrimineerd te worden. Ook harde werkers, goede ouders, ijverige kinderen, goed gedrag, maar behept met een getinte huid, worden gediscrimineerd. Maar goed... ergens zullen ze het wel verdiend hebben blijkbaar.

Half a twin

Half a twin

19-12-2016 om 11:12

Sylvana versus Aboutaleb

Wat Sylvana over zich hhen heeft gekregen is te erg en teveel. Dat even als eerste zeggen, op die manier ga je niet met elkasr het gesprek aan.
Maar is het ook niet haar gedrag dat dat oproept? Ze is fel kiest scherpe woorden trekt snel de rascisme kaart. Aboutaleb daarentegen heeft ook een meningmaar spreekt rustig kiest zij woorden zorgvuldig en dat scheelt een hoop denk ik.
Sylvana wordt door mij in het hokje veel geschreeuw en weinig wol geplaatst. Daar ga ik niet speciaal voor zitten om haar mening te horen. Van Aboutaleb wil ik wel horen hoe hij over bepaalde onderwerpen denkt hij brengt zijn standpunt rustig en beheerst. Laat mij meer nadenken dan die schreeuwers.
Flanagan zegt het treffend, sommigen staan niet open voor gelijkwaardig contact en dat staat integratie in de weg en lokt discriminatie uit.
Respect afdwingen lukt niet door hard te schreeuwen en met vingers te wijzen. Dat staat gelijkwaardig contact in de weg. Wat niet wil zeggen dat je iemand dan maar met haatmail moet bestoken. Wat gij niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet.

Jo

Jo

19-12-2016 om 12:12

@ Passiebloem

Bedoel je dat mijn woonomgeving, een gemengde wijk, een gemengde vriendenkring, in een gemeente aan de Zuid West kust van NL, niet repressief is voor het hele land? Of komt het door mijn opvoeding waarbij ras, godsdienst en seksuele voorkeur absoluut geen issue was?
Als kind zijnde weet je niet beter en denk je dat iedereen zo ruimdenkend is. Tot ik in een relatie belandde met een Turk (en een Turkse gemeenschap) . Waar respect voor Joden, Christenen, Hindoestanen, heidenen, homo’s, andersdenkende ver te zoeken was/is. Waar integratie door ongekend chauvinisme ver te zoeken is. Waar o.a. producten van Ariel in de ban worden gedaan wegens banden met Israël. De Turkse TV en Turkse taal hoogtij viert en de kloof met de Nederlandse maatschappij niet wordt gedicht maar in stand wordt gehouden. Sterker nog , ik zie de kloof de laatste jaren zelfs vergroten. Is de Nederlandse maatschappij schuldig aan die kloof?
Uiteraard zijn hierop uitzonderingen. Maar doorgaans zijn dit mensen die juist weer afstand hebben genomen van hun eigen gemeenschap. Dit zijn voornamelijk hoger opgeleide personen.
Turkse werkgevers , zoals de eigenaren van supermarkten, restaurants, döner salons, reisbureaus, beveiligingsbedrijven, uitzendbureaus voor pijpfitters/lassers hebben doorgaans alleen allochtonen in dienst. Is hier spraken van discriminatie omdat zij liever werken met ons kent ons mensen?
Mijn zoon verwacht ook te moeten verhuizen omdat in onze woonomgeving weinig kans is op een geschikte baan bij de opleiding die hij nu volgt en reizen niet tot zijn favoriete bezigheid hoort. Omdat hij erg honkvast is, is verhuizen een grote stap. Maar als honkvastigheid geen toekomst biedt dan is de keuze snel gemaakt. Zoals een bekend Nederlands gezegde luidt: als de berg niet tot Mohammed komt zal Mohammed tot de berg gaan!

Jo

Jo

@ Jaina

“Je kan het wel of niet eens zijn met de mening van Sylvana Simons maar dat doet er echt helemaal niet toe.”
Doet er niet toe!!!!

Haar mening en de manier waarop zij dat uit is toch juist de reden dat zij wordt gevierd of verguisd? Een blanke Hollandse vent met dezelfde mening en spreekpodia zou evenzeer shit over hem heen hebben gekregen van personen die het niet met hem eens zijn. Als je jezelf in de spotlights zet en een mening ventileert van een relatief kleine minderheid dan kan je ook verwachten dat de meerderheid het hier niet mee eens is en van zich laten horen. Maar goed ik heb mij verre gehouden van heel die Zwarte Pieten discussie, dus ga hier ook niet verder op in.

En die oprichters van DENK…….. Ach, Sylvana is een grote publiciteitsstunt voor een partij die polarisatie juist in de hand werkt.

En de programma makers gaat het alleen maar om kijkcijfers. Vuurwerk is aantrekkelijk maar kan bij onjuist gebruik voor gevaarlijke situaties zorgen.

Li

Li

naar een ander land

waar je in de meerderheid bent vertrekken is een serieus alternatief hoor, of zijn we zo van onszelf overtuigd dat we denken dat àlles beter is dan hier weggaan?

On topic: ik zou die reactie van Sunny Bergman op de zwarte en witte boekverkopers niet gehad hebben. En weet je waarom niet? Omdat ik het voorrecht had een semester lang college te hebben van een zwarte wetenschapper, die door zijn kennis en intellect ver boven iedereen uitstak.

Het gaat dus om rolmodellen, en dan niet één Obama in het buitenland, en al helemaal geen Gloria Wekker met haar rancune, maar meerdere mensen die hun intellect mogen ontwikkelen en een goede positie bereiken. Dat begint deels thuis (màg je je eigenlijk wel ontwikkelen?), maar vooral bij het advies op de basisschool. Daar deugt niets van. Niet eens vanwege racisme, maar gewoon omdat er niet echt naar potentie gekeken wordt. En op de middelbare school zit je dan vast op een bepaald niveau. Daar zou de aandacht naar moeten uitgaan. Niet naar de erfzonde van "de witte mens" - die racistische term alleen al, bah.

Kaaskopje

Kaaskopje

Half a twin

Maar is het ook niet haar gedrag dat dat oproept? ===

Mijn heel erg eigen mening is, dat ik vind dat Sylvana de zaak niet 100 procent goed doet door zich zo 'black power"-achtig, zwart vs wit, op te stellen. Tot ze de politiek in ging had ik niet zoveel moeite met haar. Mooi dat ze zo vol is van zwarte muziek en daar een soort ambassadeur van is. Ik vond dat ze regelmatig wat doorsloeg in dat 'black power-gedrag', maar goed ieder zijn ding. Maar sinds ze in de politiek zit vraag ik me wel af waarom ze uitgerekend met DENK in zee is gegaan. DENK is vooral een pro-Erdogan-Turks/Marokkaanse-wij willen ook vrij op Suikerfeest- partij in mijn ogen. De zwarte Nederlander is bijzaak. Ze laat ook niet zien dat ze veel inzicht heeft en op haar taak als politica berekend is. Dáár reken ik haar nu op af, niet op haar kleur. Maar ook al vind ik dit, keur ik alles wat wijst op discriminatie in haar richting ontzettend af. Net als alles wat ze om haar oren krijgt. Het is te gek voor woorden dat welke politicus dan ook (ja zelfs Wilders) beveiliging nodig heeft vanwege politieke of persoonlijke uitspraken. Met de dood bedreigd worden is nooit verdiend, net als discriminatie niet. Nooit.

lieverdje

lieverdje

19-12-2016 om 13:12

Sunny Zeurkous

Ik bekijk de documentaires van Sunny altijd met grote interesse. Ze heeft ook nu weer een punt, wat hier iemand (Skik geloof ik) zei:
"Het kan echt geen kwaad om je als blanke bewust te zijn van de white privilege die je dagelijks geniet. Snap je meteen dat 'gewoon jezelf aan je schoenveters omhoog trekken' of 'niet meteen de racismekaart trekken' jegens donkere mensen misplaatst is. "
Ben ik het helemaal mee eens.

Aan de andere kant denk ik wel elke keer weer: zucht, daar trapt ze weer een paar open deuren in met haar amsterdamse zeurstemmetje. Ik vind haar op zich heel dapper, maar alsjeblieft, laat een ander die docu inspreken, op zijn minst. Of maak de stijl van de documentaire minder persoonlijk; ik heb namelijk een beetje de neiging om er tegenin te gaan omdat Sunny bij mij iets van irritatie opwekt. Ik weet ook niet of ze nou werkelijk zo naief is dat ze niet eerder heeft opgemerkt dat ze meer bevoorrecht is dan haar gekleurde vriendinnen.... maar blijkbaar wel. Daarom slaat ze naar mijn idee hier en daar ook wel de plank mis: de situatie met dat hekje 'verboden toegang', waar haar gekleurde vriendin niet langs durfde te gaan is daar een voorbeeld van. Sunny heeft iets ontdekt, nl. dat haar voorrechten niet vanzelfsprekend zijn voor iedereen, en zoekt óveral naar bevestiging van haar ontdekking.

Het experiment met de poppen vind ik ook niet helemaal zuiver. Het is maar net wat je ervaringen zijn als kind: dat het zwarte kindje als het domste wordt gekozen, kan aan vanalles liggen. Hier zou het zomaar omgekeerd kunnen zijn, het slimste kind van de klas hier is namelijk donker, maar in veel gevallen zal het een gekleurd kind (zeker in de jonge kleuterleeftijd) niet goed nederlands spreken bijvoorbeeld. Blijkt ook nog eens dat de kinderen die ze heeft gevraagd allemaal 'progressieve linkse' ouders hebben, wellicht uit Sunny's vriendenkring. Maar het zou zomaar kunnen dat die progressieve kliek in zijn geheel tamelijk naief is. Hier stond ik laatst toch even met de oren te klapperen toen ik een kennis (hoogopgeleid, progressief en goedbedoelend) blij hoorde opmerken dat zwarte mensen niet konden zwemmen. Hoezo? Nou, een gezamenlijke Afrikaanse kennis wilde zwemles nemen, omdat hij in zijn jeugd dat niet had geleerd. Hij werd blijkbaar afgeraden het te proberen, want afrikanen zouden heel lastig de slag te pakken krijgen. Net als dat afrikanen wel heel hard kunnen lopen. Jaja.

pia

pia

waarom

Wat ik mij afvraag is waarom een kind MOET kiezen tussen een zwarte en witte pop en waarom het niet beide poppen ook als optie heeft.

lieverdje

lieverdje

je gediscrimineerd voelen

Dat is wel een lastige.
Ik heb een vriendin van Turkse afkomst, hier geboren, helemaal Nederlands/Turks. Zij heeft blijkbaar nog regelmatig het gevoel dat zij/haar gezin wordt buitengesloten. Haar dochter (een klasgenootje van mijn kind) bijvoorbeeld wordt maar weinig uitgenodigd op kinderfeestjes en als meestal niet of laatste gekozen. Ik denk dat het ligt aan dat meisje: het is nógal een pittig ding, die nogal dwingend overkomt en sociaal wat te leren heeft. Het broertje van het meisje, idem dito. Het zijn een beetje een prinsje en prinsesje, zeg maar. Maar bij vriendin zeurt toch in het achterhoofd: wij zijn Turks, wij zijn (een beetje) anders en daarom hoort mijn dochtertje er niet bij.
Ik denk dat het soms wel waar is dat er discriminatie mee speelt, maar ook wel weer niet. Ik denk dat veel mensen geneigd zijn om de oorzaken falen en afwijzing buiten zichzelf te zoeken. In het geval van een ander uiterlijk, is het makkelijk daar naar te wijzen. Maar dat geldt niet alleen voor afkomst, maar ook voor seksuele geaardheid bijvoorbeeld, of randstad v.s. platteland.

lieverdje

lieverdje

ook dat

pia, inderdaad.
Ik vond de vraag: welke pop is de baas? ook gewoon raar. En dat een kind een pop van zijn eigen kleur kiest vind ik ook niet vreemd. Van de kinderen die werden gefilmd was er maar een (ongeveer) zo bruin als de bruine pop, de rest was tamelijk blank. Want dat is ook zoiets: een kind van een 'zwarte' en een 'witte' ouder is net zo goed half wit als half zwart natuurlijk.

Jaina

Jaina

Sylvana's mening doet er inderdaad niet toe omdat veel mensen helemaal niet inhoudelijk op haar ingaan maar haar aanvallen vanwege haar afkomst en vanwege haar vrouw zijn. Een witte man zou niet dezelfde sh*t over zich heenkrijgen omdat hij niet op die twee aspecten aangevallen wordt.
Overigens is Sylvana's mening verder helemaal niet zo extreem. ze verkondigt zaken misschien niet altijd even handig en diplomatiek maar dat is secondair.
Ik snap prima dat mensen inhoudelijk de discussie met haar aan willen gaan maar dat is een heel ander verhaal.
De punten waarop ze aangevallen wordt zijn niet inhoudelijk en geven goed weer dat er een reflex is naar racistische uitingen.

Jaina

Jaina

Anecdotes

Anecdotes zijn heel aardig maar dat is natuurlijk weinig wetenschappelijk. Het is ook moeilijk om hier wetenschappelijk bewijs van te vinden. perceptie speelt naar beide kanten toe een grote rol.

Ik spreek vaak allochtone studenten door mijn werk en veel daarvan vinden uitendelijk met succes een baan. ik ken ook veel autochtone studenten die moeite hebben werk te vinden. Je kan uiteraard wel vaststellen of allochtone studenten er gemiddeld langer over doen om werk te vinde maar dat geeft nog niet 100% de oorzaak weer. Racisme speelt ongetwijfeld een rol maar spelen er ook andere zaken? Brieven die minder goed zijn, minder zelfvertrouwen door eerdere afwijzingen, cultuur in een bedrijf minder goed aanvoelen?

Sociaal-economische klasse speelt ook een grote rol. Autochtone studenten uit lagere milieus hebben ook meer moeite om werk te vinden en zich staande te houden.

Er heerst vaak een hele sterke witte middenklasse cultuur in het soort banen waar mijn studenten op solliciteren. Dat maakt het moeilijker om binnen te komen als allochtoon en het maakt het moeilijker om je staande te houden voor zowel allochtonen als autochtonen uit een afwijkende klasse.

Mijn allochtone studenten hebben soms moeite in hun eerste baan en tijdens stageplaats om zich staande te houden en hebben soms ook het gevoel buitengesloten te worden. Wat deels ook wel terecht is. Al gaat het maar om iets simpels als elke vrijdag middag naar het cafe waar veel wordt gedronken en waarbij een moslim meisje zich niet goed thuis voelt. In plaats van dat ze ook eens een keer naar een koffie bar of restaurant gaan zodat er voor haar ook een keer een sociale activiteit is waarbij ze zich thuisvoelt. Dat soort dingen is heel subtiel maar ook wel heel lastig.

En als je bijvoorbeeld door de politie vaak staande wordt gehouden omdat je er verdacht uitziet, of er in de bus niemand naast je gaat zitten terwijl het vol is, of je op het vliegveld er elke keer wordt uitgepikt vanwege je afkomst dan ga je ook vanzelf je buitengesloten voelen. En dan word je vanzelf paranoia. Dat zijn allemaal dingen die mensen in mijn omgeving regelmatig overkomen en als het maar vaak genoeg gebeurd dan ga je vanzelf alles als racistisch zien (ook als het helemaal niet zo bedoeld is)

Kaaskopje, #53

Ik had geen woord gerept over de afkomst van het jongetje. Het ging mij ook om de houding.
Is de houding van iemand onprettig, neem je automatisch afstand. Dat is toch geen discriminatie.
Net op de werkvloer of in de tram: als iemand een respectloze houding aanneemt, mijd je diegene. Ongekeerd opent een respectvolle houding heel wat deuren.

Jaina #51

Ik zeg niet dat het een goed idee is, maar dat het zo werkt. Een werkgever is gebrand op een geolied team.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2016 om 14:12

Flanagan

Was hij wit dan?

Wat de boer niet kent

Communicatie of een houding die je niet gewend bent kleur je makkelijker zelf in als negatief terwijl dat niet per se zo bedoelt is.
Daar kun je je beter van bewust zijn zodat een vragende houding, wat bedoelt iemand eigenlijk of wat gebeurt er eigenlijk, meer neutraal is dan invullen vanuit je eigen perspectief.
Een jongetje, dat rechtdoor loopt en niet vanzelf jou ontwijkt, en dat dan invullen als onopgevoed, vind ik wel zo'n moment om toch wat neutraler te reflecteren. Kinderen zijn vooral met zichzelf bezig en beseffen niet altijd de sociale codes vooral niet als dat in een gemengde omgeving is.
Elkaar beleefd de ruimte gunnen doet echt niet iedereen en er is blijkbaar dan ook een soort hiërarchie. Mannen zijn vaak meer geneigd om geen rekening te houden en vrouwen om meer te anticiperen op ontwijken. Maar hoe steviger je jezelf opstelt, des te meer kans dat een ander je ook gaat ontwijken, of je hebt een (bijna) botsing. Het kan een subtiel spel zijn. En met mensen uit een land waar het verkeer links is, kun je ook nog andere ontwijkmaneuvres tegenkomen.:-)

Jo

Jo

@ Jaina

Ik schreef ook niet "dezelfde", maar evenzeer.

Als jij 1 woord al verkeerd leest en daar je eigen draai aan geeft dan weet ik niet hoe de rest van mijn postings is overgekomen. Prima als jij een andere mening hebt dan ik. Jammer dat je niet de moeite neemt om goed te lezen maar wel je gelijk wilt hebben door een
mijn woorden te verdraaien zoals jij ze in jouw betoog uit komen.

Ik wens je nog een hele fijne dag toe.

Jo

Jo

@ Kaaskopje

In de politiek gaat het om zo veel mogelijk stemmen/zetels.
Wat maakt het uit uit welke hoek ze komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Bijzonder...

Flanagan: Verder denk ik dat een werkgever bj de keuze rekening houdt met de culturele kwaliteiten van een sollicitant in het algemeen. Moet de nieuwe werknemer vroeg beginnen en stipt op tijd komen, is het verstandig vooral een Aziatisch persoon uit te nodigen. Zo heeft iedere cultuur zijn eigen plus- en minpunten. De werkgever puzzelt voor de beste combinatie; voor ik-figuren is niet snel een plekje.===

Als een werkgever daar inderdaad rekening mee houdt mag hij daar wat mij betreft voor op de vingers getikt worden.

Ik ken een Aziatisch meisje die wel eens te laat is, Surinamers die keurig op tijd of zelfs daarvoor aanwezig zijn, moslims die heel prettig samenwerken, dus het zijn aannames die jij hier deponeert ingegeven door vooroordelen uit jouw pet. Het zal ijdele hoop zijn, gezien dat jij dit zo normaal vindt om te zeggen, maar ik hou toch béétje hoop op dat werkgevers daar boven kunnen staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

Ja, voor DENK zelf is Sylvana een mooie stemmentrekker, maar ik snap niet dat ze daar ingestonken is. Als je dit bedoelt tenminste.

Kaaskopje

Kaaskopje

Het is meestal niet mijn bedoeling om voor een ander te praten, maar ik 'ken' Jaina als iemand nooit bewust woorden verdraait. Het zal dan niet duidelijk zijn geweest of per ongeluk verkeerd begrepen.

Cursus ( ot)

Tijdens een cursus veilig rijden, leerde mijn man op een tweebaansweg bewust middenop te rijden ipv ruim op tijd aan de kant te gaan. Uitleg was dat iemand met dergelijke assertieve houding, zichzelf gemakkelijker in de problemen bracht. Ze geven zo een ander de ruimte die door de ander ook genomen wordt ook. Het rekening houden met de ander komt dan te veel van één kant terwijl beide automobilisten met elkaar rekening dienen te houden.
Daar zit wel een bron van waarheid in. Dat gold ook voor het jongetje, wiens moeder het drukker had met haar mobiel dan met haar kind.

Druk met je mobiel

Dat zie je helaas veel ouders doen. Ongeacht de kleur of herkomst. Echter bij een situatie met mensen van een andere herkomst is de neiging om het aan hun 'cultuur' te wijten of hun anderszijn en daarmee als vaststaand achterlijk, groter. Anders is het toch vaak meer verontschuldigend, moeder lette even niet op want was met haar mobiel bezig. Kan gebeuren, kan jezelf ook gebeuren.
Nou ja, jezelf niet natuurlijk.:-)

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2016 om 15:12

Flanagan

Misschien vind je dat ik er teveel mee doorga, maar je hebt nog niet gezegd of het jongetje wit of gekleurd was. Daarom trek ik gezien hoe je hier aandacht aan besteedt, mijn eigen conclusie en dat is dat je observatie niet neutraal is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.