Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Katniss

Katniss

14-03-2014 om 19:03

Winkels die verdwijnen

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2014 om 13:03

Natuurlijk doen we er zelf aan mee

Zo realistisch moeten we wel zijn. Zodra ik uit de muur kon pinnen deed ik dat, dus ik heb de baan van mijn man ook wegbezuinigd. Had ik dat niet gedaan, dan een ander wel, dus daar voel ik me niet persoonlijk verantwoordelijk voor. Het is een niet te stuiten proces. Er komen andere mogelijkheden en die worden benut, zo simpel is het.

Het is jammer, dat bij dit proces slachtoffers vallen. Natuurlijk had ik de kruidenier in het straatje verderop gegund dat hij tot zijn pensioen kon blijven, maar ik ben wel zo egoïstisch dat ik aan mijn eigen portemonnee denk. Dus als ik moet kiezen tussen een kassabon die lager uitvalt en een kassabon die aan de hoge kant is, dan kies ik toch voor de eerste. Hetzelfde voor verf, kapper, bloemen, vlees etc.. Sympathieke gedachte dat de plaatselijke middenstand voorrang moet krijgen, maar dat moet wel bij mijn financiële mogelijkheden passen.

Maar niet alleen financieel gezien staat of valt een winkel met de welwillendheid van klanten, maar ook als het aankomt op 'gemak'. Zelfs als dat wat duurder is. En dat heeft natuurlijk voor een groot deel te maken met het gegeven dat vrouwen niet meer en masse voor het huishouden zorgen. Dus bestelt een gezin bij Albert in plaats van naar AH te gaan. Net als kleren, dierenspullen, verzorgingsartikelen, etc.. Dat plaatselijke middenstanders daar niet tegenop kunnen is echt heel jammer, maar niet te vermijden.

Maar om terug te komen op de pinautomaat, vind ik dat banken daar boven moeten staan. Dit gaat niet om concurrentie, maar om maatschappelijk belang. Wat mij betreft wordt daar ook wat belastingeld ingestoken.

Dalarna

Dalarna

21-03-2014 om 20:03

Kaaskopje

Ik zie het niet als 'maatschappelijk belang' in dorpen waar geen winkels zijn. Hoe vaak zal daar nu nog gepind worden door mensen die elders niet kunnen pinnen? Ik zie niet in waarom je het wel normaal vindt dat alleen een supermarkt overblijft en de bakker en slager failliet gaan maar dat een grote bank wel een voorziening moet treffen gewoon omdat het een 'grote bank' is. Waarom zeg je dan niet dat de AH ook maar in dat kleine dorpje open moet blijven? Wat is het verschil? Natuurlijk wordt er in kleine dorpjes zonder winkel gepind omdat het pinapparaat er is maar ik pin ook alleen maar als ik boodschappen doe dus als ik toch al mijn boodschappen een dorp verder moet doen zou er voor MIJ geen verschil zijn. Dus je houdt het pinapparaat open voor de enkele bejaarde omdat het een 'maatschappelijk belang' zou zijn terwijl die bejaarde veel meer heeft aan een supermarktje die wel weg mag omdat het financieel niet haalbaar is?

Dalarna

Dalarna

sinbadsvrouw

"Bij ons in de gemeente hebben we een lidl, een aldi, een poeiz, een plus, een AH en een jumbo. Toen de lidl en de plus kwamen, kon de groenteboer zijn deuren sluiten. Het was voor hem niet meer te doen. "

Waarom redde de groenteboer het nog wel met alleen de poeiszz (wie heeft toch DIE naam bedacht....), plus, ah en jumbo?

Poiesz

is de familienaam van de oprichter volgens mij

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

Geen idee waarom

Hij het toen nog wel (net) redde.
Wat ik me voor kan stellen, is dat toen de lidl en de plus daar kwamen, dat het te maken had met de locatie.
Die groentenboer zat midden in de stad, en er is toen door een genius besloten dat er een nieuwe grote winkellocatie bij moest komen, die goed bereikbaar was, en waar veel parkeerruimte was.

Die winkellocatie waar onderandere ook een bristol en een action bij zitten, loopt sindsdien als een tierelier.
je kunt nu je auto neerzetten, en alle "daagse" boodschappen op 1 plek doen.
Als je voor die tijd naar een goedkope supermarkt wilde, en naar een andere voor de merkartikelen dan moest je naar een andere plaats rijden in de stad. En ik kan me zo voorstellen dat dat "de loop" naar de groentenboer eruit gehaald heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2014 om 01:03

Dalarna

Jij lijkt te blijven hangen in het idee dat je geen geld in je eigen woonplaats nodig hoeft te hebben als je daar toch niet naar winkels kunt gaan. Maar je hebt toch niet alleen geld nodig voor winkels? Juist in plaatsen waar geen voorzieningen meer zijn, kan ik me voorstellen dat thuiskappers daar op inhaken, bijvoorbeeld. Of de glazenwasser, die moet toch ook betaald worden? Het is toch belachelijk dat je daar eerst voor naar een ándere woonplaats moet?

Wat mij betreft zou er ook een supermarktje in iedere woonplaats moeten zijn. Maar aangezien supermarkten vaak op franchisebasis worden geëxploiteerd, kun je moeilijk verwachten dat een eigenaar jaar in jaar blijft zitten als er niet voldoende wordt verkocht. Voor een bank is een pinautomaat een extra kostenpost, helaas. De eigenaar van een winkel moet van zijn winkel leven. Ik zou er overigens begrip voor hebben als provincies geld uit zouden trekken om op zijn minst rijdende winkels mogelijk te maken in winkelloze dorpen. Even een veiling houden voor welke winkelketen dat mag gaan doen, subsidie geven en rijden maar. Maar dat zal wel weer te simpel bedacht zijn door mij:-)

Dalarna

Dalarna

22-03-2014 om 10:03

Kaaskopje

Jouw argument gaat toch echt alleen op voor bejaarden die alleen wonen en niet meer naar het andere dorp gaan voor de boodschappen en dus iemand moeten betalen om dat te doen én geen internetbankieren hebben. Voor alle andere mensen gaat het niet op.

Sinbads vrouw

"idem dito met de SRV-wagen die hier ooit kwam. Doordat er steeds meer vrouwen overdag gingen werken, en langs een van de steden kwam op weg van en naar het werk, werden de boodschappen daar gedaan. De klanten die de SRV man nog had, waren steeds minder thuis. En de enkele bejaarde die nog op het dorp woonde die deed nog wel boodschappen bij de SRV man, maar ja, die gingen ook naar een bejaarden of een verzorgingshuis."

Maar die winkeliers, kleine zelfstandigen, moeten ook met hun tijd meegaan. Als die SRV man nou s avonds langs zou komen, heeft deze man wellicht wel bestaansrecht in een klein dorp.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 00:03

Dalarna

Ik zeg eerlijk dat ik geen statistieken heb, waaruit blijkt hoeveel ouderen er zijn die geld halen voor kleine betalingen. Maar ik vind het echt erg dat ouderen niet meer op eigen houtje aan geld kunnen komen als álles uit hun dorp verdwijnt. Het is eigenlijk niet eens interessant of iemand dat geld wekelijks of een keer per jaar nodig heeft, het gaat mij om het simpele gegeven dat iemand niet meer over zijn geld kan beschikken, omdat er geen bank, supermarkt die extra contant geld wil uitbetalen, of pinautomaat meer in de woonplaats is. Dit kabinet wil dat ouderen zolang als mogelijk zelfstandig blijven, daar hoort ook bij dat die ouderen bij hun geld moeten kunnen komen. De huidige hoogbejaardengeneratie is té laat met de voordelen van internet in aanraking gekomen om daar nog volledig op in te kunnen haken. De uitzonderingen daargelaten. Misschien dat het over een jaar of 20 realistisch is dat er geen pinautomaten meer in kleine dorpen staan, maar nu nog niet.

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 12:03

Kaaskopje

Ik kan mij maar zeer weinig voorstellen van zelfstandig wonende ouderen zonder winkel in hun dorp die in de problemen komen. Hoe komen ze dan aan hun boodschappen? Ik ga overigens zelf binnenkort internetbankieren aanvragen zodat ik daar mee kan werken voor mijn vader. Hoe kun je iemand wel vertrouwen om je boodschappen te laten doen maar niet voor jou te pinnen of het via internetbankieren te doen en dan toch nog zelfstandig kunnen wonen? Ik kan het gewoon maar moeilijk rijmen allemaal en daarom vind ik dat jij overdrijft of geen idee hebt over de aantallen die hier écht door in de problemen komt.

De dorpen waar ik het over heb hebben nóóit een bank gehad dus die mensen zijn gewoon gewend dat ze hun dorp uit moeten. Mensen uit dorpen die vroeger een winkel hadden en nu niet meer zijn allang aangepast aan die situatie. Ook de oudere alleenstaanden daar. Die zijn óf verhuisd of ze hebben dit allang geregeld.

Schilder mij niet telkens af als iemand die geen cent over heeft voor een pinautomaat voor bejaarden, dat slaat nergens op. Kijk liever over de aantallen waar je het over hebt en waar je zoveel energie in steekt. Er zijn belangrijkere zaken in de wereld dan een pinautomaat in dorpen waar geen supermarkt is voor zelfstandig wonende bejaarden.

Eigenlijk

Hebben de huidige bejaarden het ook over zichzelf afgeroepen. Veel kleine dorpen in mijn regio hebben jarenlang plannen voor nieuwbouw in hun dorp tegen gehouden, met als gevolg dat de jongeren naar steden in de buurt vertrokken. De bestaande huizen waren veel te duur voor starters. Dorpen vergrijsden en werden daarmee minder interessant voor middenstanders. Als de ene winkel vertelt, vertrekt de volgende ook op termijn en zo is het dominoeffect in gang gezet. Tja, ze hadden die dorpen gewoon moeten laten groeien en ruimte moeten bieden aan een nieuwbouwwijkje. Maar dat is achteraf...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2014 om 14:03

Dalarna

Jij kunt het je niet voorstellen, nou ik wel.... Mijn vader van bijna 86 rijdt nog iedere week met de auto naar een naburig dorp voor de boodschappen. Dat gaat een keer ophouden en ik probeer niet al te veel vooruit te denken, maar die mensjes hebben echt wel een probleem dan. Dat jij het je niet kunt voorstellen, wil nog niet zeggen dat het geen reëel probleem is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2014 om 15:03

En leuke theorie Gonniegans

Maar ik herken hem toch niet.

De plaatselijke supermarkt in het dorp van mijn ouders is juist gesloten doordat iedereen met een auto naar de Jumbo, AH, Edah, C1000 reed. Als je het als winkelier alleen van de mensen zonder auto moet hebben wordt de spoeling wat dun blijkbaar.

Dit is echt een reëel probleem dat de leefbaarheid in veel kleine kernen ernstig nadelig beïnvloed. Ik zit eigenlijk te wachten op een of andere ouderenpartij die dit gaat oppakken....

Kaaskopje

Kaaskopje

Dalarna

Schilder mij niet telkens af als iemand die geen cent over heeft voor een pinautomaat voor bejaarden, dat slaat nergens op. ===

Jij bent zelf begonnen over dat je er niet veel voor voelt te betalen voor het instant houden van pinautomaten in kleine bankloze dorpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Het zou voor iemand als ik erg vervelend zijn

Wij hebben geen rijbewijs, dus boodschappen zou ik in het dorp doen en ik zou niet op een partij stemmen die nieuwbouw tegenhoudt, maar ik zou waarschijnlijk wel graag in mijn dorp oud willen worden. Soms kun je er niet persoonlijk iets aan doen dat de omstandigheden nadelig worden.

Dalarna

Dalarna

Ginny

Je begrijpt het punt niet geloof ik. Als jouw vader niet meer zelf kan rijden heeft hij toch nog steeds niets aan een pinautomaat in zijn dorp?

Dalarna

Dalarna

Kaaskopje

Ja, dat heb ik gezegd maar jij denkt echt veel te makkelijk over hoeveel er daar gepind MOET worden, dus alleen door mensen die nergens anders kunnen pinnen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2014 om 17:03

Want het leven bestaat uit meer dan boodschappen doen....

Al is het maar dat ie zelfstandig zijn geldzaken kan blijven beheren, en niet van anderen afhankelijk is om zijn kleinkinderen een zakcentje toe te stoppen, een boodschapje met ons of de buurvrouw te verrekenen, de hulp, de glazenwasser, de tuinman en noem maar op te betalen.

Ik geloof dat er hier al voorbeelden genoeg gegeven zijn en dat ik niet degene ben die het niet begrijpen wil...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

En wat denk je

Dat die pin automaat alleen gebruikt wordt door mensen die nergens anders kunnen pinnen.

Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik kies er toch doorgaans voor om te pinnen bij de dichtstbijzijnde pinautomaat. Daar kom ik in ieder geval vaker dan in de stad of op het winkelcentrum.

neteret mut

neteret mut

probleem is ook

steeds minder openbaar vervoer als je vergelijkt met bv 30 jaar geleden (of als je wil van 70 jaar geleden)

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 19:03

Ginny

Ten eerste wérken de meeste mensen al niet in dat dorp en ten tweede moeten ze er toch minstens twee keer per week uit om boodschappen te doen. Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik pin nog niet eens gemiddeld eens per week.

Ik ben er nu wel klaar mee, ik reageer niet meer in dit draadje, ik heb blijkbaar andere dorpen en situaties voor ogen dan jullie en het missen van een pinautomaat in een dorp zonder winkels is echt niet het enige probleem dat zelfstandig wonende ouderen hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Dat denk ik ook

Dalarna....

Kaaskopje

Kaaskopje

Inderdaad

Ik kom uit een dorp waar langs één kant nog wel een lijnbus rijdt. Die bus doet dit dorp nog wel aan, maar alleen bij een bushalte langs de doorgaande weg. Moet je aan de andere kant van het dorp zijn, dan is dat nog een hele tippel. De bus die aan de andere kant van het dorp binnenkomt en dwars door het dorp heenrijdt, de bus waar ik vroeger mee reisde, is gereduceerd tot een belbusje. Voor die bus moet ik eerst met de trein naar een ander dorp en vanuit dat dorp gaat die belbus maar een beperkt aantal keer per dag. In de avond kun je het schudden. Een ontzettend onaantrekkelijke regeling voor mensen die 'eventjes' op en neer willen naar dat dorp of naar de stad. Zonder auto is het behelpen geblazen. Ik ben dan ook blij dat mijn vriendin, die daar nog woonde, éindelijk naar onze stad is verhuisd. Doei doei dorp. (Ach, terwijl ik het schrijf merk ik toch dat dit vaarwel ook weer niet zo luchtig voelt:-))

Wat betreft de dichtstbijzijnde pinautomaat, ben ik natuurlijk verwend, omdat er (nu) rondom pinautomaten zijn, maar tot een tijdje terug was er op een punt nog geen automaat en die werd echt gemist (niet alleen door mij dus:-)). Als je met de trein reisde en je stapte uit bij het tweede station van onze stad, dan was er binnen een straal van 10-15 minuten lopen nergens een pinautomaat. Dus als je even snel een patatje wilde halen vanuit je werk of na een lange reis, maar geen contant geld op zak had, was het jammer. Sinds een tijdje hangt er een pinautomaat in de supermarkt. Niet eens alleen voor dat patatje, maar ook als je gewoon wat geld nodig hebt. Tot 8 uur 's avonds bereikbaar weliswaar, maar het is een hele verbetering.

Kaaskopje

Kaaskopje

Tja...

Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik pin nog niet eens gemiddeld eens per week.===

Gemiddeld genomen pin ik inderdaad ook niet elke week. Maar ja, ik heb dan ook geen mensen die aan huis leveren. Ik kan nog naar de kapper en mijn ramen was ik zelf. Je gaat erg uit van je eigen situatie. Dat jij het niet doet zegt niets over een ander. Er zijn ook mensen die liever niet voor elk wissewasje pinnen, waardoor ze het overzicht kwijtraken.

neteret mut

neteret mut

23-03-2014 om 20:03

O.T.

Ik heb elke week wel cash geld nodig ook al woon ik in een grotere stad (80.000 inw.), wel in Belgie. Tandarts, huisarts, fietsenmaker, bakker, groenteboer, het leeghalen van de beerput, kapper zijn voorbeelden waar ik cash moet betalen, of naar een andere tandarts enz. gaan. Gelukkig altijd wel een geldautomaat in de buurt. Andere voorbeelden schoolboeken via de school, sommige campings (ook weer in Belgie). Hoe de situatie in kleine dorpjes in NL is kan ik niet goed beoordelen, ik weet dat ik hier elke week cash geld nodig heb en dat het dan handig is om dat dichtbij te kunnen doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.