Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Amsterdamse

Amsterdamse

26-08-2017 om 21:08

Welk land is je lievelingsvakantieland? En waarom?

Triva

Triva

29-08-2017 om 09:08

heb ik niet

Ik ben in Ned, Bel, Fr, Lux, Dui, Zwi, Oos, Slo, Tsj, Zwe en GB op vakantie geweest (en door Noorwegen en Denemarken gereden) maar heb geen favoriet vakantieland. Ik ga gewoon naar plekken die op dat moment op mijn lijstje staan

Nu staan nog Schotland, Ierland, het zuiden van Engeland, Noorwegen en Italie (maar dan wel in april) op mijn lijstje. Eigenlijk zouden we vorig jaar al naar Engeland gaan maar dat ging niet door, volgend jaar zit het er ook niet in denk ik maar dan nog: dan komt er gewoon iets anders op het lijstje.

@Emma

@Emma

29-08-2017 om 09:08

Amorgos

Grieks eilandje in de Cycladen. Een piepklein haventje, piepklein schooltje, pittoresk dorpje, beeldig kloostertje tegen een rotswand, van daaruit zie je alleen maar blauw ........fijn wandelen, gezellig eten. Er is een geschiedenis van verdreven zigeuners, lang geleden, dat is minder fraai.
Nu ik het zo opschrijf: het paradijs om een weekje met mijn geliefde samen te zijn ;-)

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2017 om 10:08

Jullie maken me gek!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

kan niet kiezen!

Ik ben inmiddels in 34 landen geweest. En ze zijn zo verschillend, dat ik geen favoriet kan kiezen. De wereld is zo mooi en fascinerend! Wij gaan daarom ook zelden twee keer naar een zelfde land of gebied op vakantie.

Een van de toppers is IJsland: kraters, lavavelden, geisers, kokende modder, zwavelvelden, heet-water-bronnen.... zó gaaf.

Diverse Afrikaanse landen: veel wilde dieren, fascinerende landschappen, slapen in kleine dorpjes waar geen toeristen komen.

Oostenrijk (en ander Alpen-landen): de bergen zijn zó fantastisch.

Israel en Palestina: vanwege de intrigerende geschiedenis.

Zucht... ik wil wel weer op reis!

Mandy

Mandy

Alleen vakantie?

Colombia heeft ons hart gestolen.

Dat zou wel wat minder zijn...

... Als de werkelijke kost zou doorgerekend worden aan de reiziger...

Marjonneke

Marjonneke

29-08-2017 om 16:08

Noorwegen

Ik ben in verschillende landen geweest (niet extreem veel gereisd), en tot nu toe is Noorwegen toch echt wel favoriet. Voornaamste reden: de prachtige natuur! Zweden en Denemarken vind ik ook erg leuk en mooi trouwens, maar Noorwegen wint het toch. Nadeeltje: duur land!

passiebloem

passiebloem

01-09-2017 om 14:09

mij favoriete landen

Op een 1 echt Griekenland. Heerlijk land! Mooi weer, prachtige natuur en stranden, geweldige mensen.
Daarnaast vind ik Italie ook geweldig. Inderdaad Toscane, maar ook Rome prachtige stad. Een groot museum. En heerlijk eten in Italie. Istanbul vond ik voor een citytrip ook prachtig, kom je echt in een andere cultuur.
Ik heb niet zoveel met Frankrijk, alleen Parijs vond ik heel mooi.
Mijn wensen zijn nog Indonesië, Maleisië, Zuid Afrika of Brazilië.

Frankrijk

"Ik heb niet zoveel met Frankrijk". Dat mag natuurlijk ieder voor zich weten. Maar zo'n uitspraak verbaast mij dan wel beetje. Frankrijk is een land met zoveel verschillende kanten, Bretagne is een wereld van verschil met de Cote d'Azur. De Alpen zijn totaal anders dan de Ardeche.
Dat je zegt "Ik heb niks met Denemarken"kan ik me dan beter voorstellen. Want dat oogt nogal monotoon. Nu even wachten tot iemand mij gaat uitleggen dat Denemarken ook een heel wisselend landschap kent ;-)

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2017 om 15:09

Dees

Mijn dochter verbaasde zich er juist over dat ze best veel Nederlanders tegenkwam in de VS. Ze hoefde ze maar te zien om te weten dat het Nederlanders waren, zei ze .

passiebloem

passiebloem

02-09-2017 om 21:09

Akes

Wij vonden Frankrijk enorm duur in de dagelijkse boodschappen en natuurlijk de tol. Dat is iets wat iedere dag terug komt en dat heb ik nergens zo getroffen. Eerlijk gezegd verpest dat wel wat tijdens mijn vakantie. Daarom gaan we ook niet naar Scandinavië.
Daarnaast miste ik ook iets in de sfeer toen wij daar waren. Ik hou wel van de sfeer van de zuidelijke landen. In Italie, Griekenland en Spanje kwam ik dat wel tegen. In Frankrijk niet. Ik vond de mensen ook wel wat stugger.
Wat ons in Italie en in Griekenland trok was de grootste cultuur. Echt letterlijk een open lucht museum. Op Parijs na heb ik dat ook niet zo snel in Frankrijk gevonden.
Maar goed smaken verschillen. Ik ken ook mensen die niks met Italië hebben en dat is volgens mij net zo divers als Frankrijk. Wij zijn 5 keer in Italie geweest en ik zou zo weergaan. We combineren dat vaak met Oostenrijk. De alpen zijn prachtig, maar ik wil toch ook wat meer zonzekerheid in de vakantie.

Kortzichtig

Ik vind het sowieso altijd een beetje kortzichtig als mensen zeggen dat ze niks hebben met een bepaald land. Elk land heeft een rijke cultuur en historie en overal zijn mooie en interessante landschappen. Overal kan je wat leren. Natuurlijk kunnen er hele praktische redenen zijn waarom je niet naar een bepaald land op vakantie wil (duur, logistiek lastig, onveilig, klimaat).

Daarnaast hebben mensen natuurlijk hele persoonlijke overwegingen bij waarom ze niet ergens op vakantie willen. Bijvoorbeeld als je op vakantie wil naar de zee dan is Zwitserland geen logische keuze. Maar dan is Zwitserland nog wel een prachtig land met indrukwekkende landschappen, heerlijk eten, en interessante steden. Het is alleen geen goede keuze voor een zee vakantie.

Eigenlijk is er sowieso geen een land waar ik niet heen zou willen behalve als het echt onveilig is. Zo zou ik nu niet naar (Zuid) Sudan gaan zo vlug of naar Somalië. Maar onder andere omstandigheden zouden dit vast hele interessante landen zijn om te bezoeken en hele waardevolle reizen.

Met de kinderen ben ik nog wat beperkter omdat de logistiek ook goed moet zijn vanwege een kind met een lichamelijke handicap. Dus dan kom je automatisch uit bij wat meer westerse landen (en sommige landen in het Midden Oosten en Latijns Amerika).

Maar dit soort praktische overwegingen is geenszins een indicatie van dat ik andere landen niet graag zou willen bezoeken.

Fransen stug.

Dat hoor ik vaker maar wij ondervinden dat nooit. Als ik met een vrolijk gezicht mijn schoolwoordjes Frans begin te stamelen smelt iedere Fransoos;-)

En mee eens, Frankrijk is groot en de natuur/omgeving zo afwisselend dat je er 10x kunt heengaan en je steeds in een ander land lijkt te bevinden.

Ieder land heeft zijn eigen cultuur, zijn mooie plekjes en leuke en minder leuke mensen.

passiebloem

passiebloem

04-09-2017 om 17:09

Kyana

"Kortzichtig

Ik vind het sowieso altijd een beetje kortzichtig als mensen zeggen dat ze niks hebben met een bepaald land. Elk land heeft een rijke cultuur en historie en overal zijn mooie en interessante landschappen. Overal kan je wat leren. Natuurlijk kunnen er hele praktische redenen zijn waarom je niet naar een bepaald land op vakantie wil (duur, logistiek lastig, onveilig, klimaat)."

Gelukkig mogen we heerlijk kortzichtig onze eigen keuzes maken met betrekking tot onze vakanties:-) Anders zou het wel heel druk worden in Frankrijk....

Astrid

Astrid

04-09-2017 om 17:09

Tja je kunt je geld

Maar 1 keer uitgeven en als je niets met gebouwen, kerkjes, musea hebt of niet per se cultuur hoeft te snuiven maar gewoon wilt uitrusten en hooguit wat uitstapjes maakt, ben je niet kortzichtig naar doe je gewoon wat je wilt.
Ik vind het weer kortzichtig dat iemand dat zou moeten uitleggen omdat een ander het niet oké vindt.

kortzichtg

Ik sloeg daar wat op aan omdat ik Frankrijk een van de meest gevarieerde landen in Europa vind qua landschap. Ik was dus wat verbaasd dat iemand zegt " ik heb niks met Frankrijk". Maar bedoelde er niks mee qua budget en zo.
(Frankrijk is trouwens ook prima land als je gewoon wat wilt uitrusten en hooguit wat uitstapjes wilt maken, maar dit volkomen terzijde)

passiebloem

passiebloem

04-09-2017 om 21:09

Alkes

Ja maar smaken verschillen, wij zijn niet zo van Frankrijk. Vanwege de redenen die ik genoemd heb. Hoe gevarieerd het landschap ook is. En dat kan toch? Als we gaan bedenken waar we op vakantie gaan slaan we Frankrijk over. Het is best raar dat dit hier verdedigd moet worden. Wat iedereen ook van Frankrijk vindt. Voor ons is het niet het vakantieland waar we graag naar toe gaan. ( ok Parijs als uitzondering, die stad vind ik wel heerlijk.) Maar ik kan genoeg mensen die liever niet naar Italië gaan. Dat vinden wij een heerlijk vakantieland. Maar ik vind het niet vreemd als mensen zeggen dat ze niks hebben met Italië. Gewoon omdat smaken verschillen. Gelukkig maar!

Ik ben zelf eigenlijk heel kortzichtig

Ik houd erg veel van cultuur, kunst en geschiedenis. Maar wat betreft de meeste landen heb ik er niet het ongemak en de kosten van een verre reis voor over en neem ik er net zo graag kennis van in mijn luie stoel. Landen waar schrijnende armoede heerst of een grote sociale ongelijkheid trekken me niet. Ik vind het prettig om ongestoord ergens te kunnen lopen zonder dat je als een wandelende portemonnee beschouwd wordt, en iedereen je iets aan wil smeren. Uitgestrekte natuur is niet echt aan mij besteed, en activiteiten waarbij geklommen moet worden al helemaal niet.

Mijn favoriete vakantiebestemmingen zijn gebieden die niet volledig overstroomd worden door het type toeristen dat zich op segways voortbeweegt, waar lekker eten voorhanden is tegen een betaalbare prijs, wat oude stadjes met bezienswaardigheden, niet te veel regen maar ook niet smoorheet, een mogelijkheid om te zwemmen bij voorkeur de zee maar een mooi bergmeer kan er ook mee door, en ik een praatje pot kan maken met de locals.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2017 om 03:09

passiebloem

"Maar ik kan genoeg mensen die liever niet naar Italië gaan."

Ik had ook niks met Italie, tot ik na tientallen jaren weer eens een keer ging...

Een land is zo breed geschakeerd dat je eigenlijk overal wel ergens je draai zou moeten kunnen vinden. Wij gingen dit jaar naar Denemarken en dat vond ik niet veel, maar tja, wat kun je zeggen op grond van de omgeving van Legoland ;-)

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2017 om 13:09

Gevulde portemonnee

Ik vind het prettig om ongestoord ergens te kunnen lopen zonder dat je als een wandelende portemonnee beschouwd wordt, en iedereen je iets aan wil smeren. ===

Ik denk daar ook wel eens over na en mijn ongemak zit meer in dat ik die gevulde portemonnee zou hébben en zij niet. Als zij hem ook hadden werden rijkere toeristen niet alleen gezien als gevulde portemonnee. Tenminste niet meer dan aan onze eigen stranden, in onze eigen pretparken e.d..

Spanje

het verbaast mij echt dat Spanje (bijna) niet genoemd wordt .. en dan bedoel ik niet de toeristische kusten. Die overigens ook mooi kunnen zijn. Maar even het binnenland in en je komt de mooiste streken tegen. Maar wellicht ben ik bevooroordeeld, heb 10 jaar ruim in binnenland van Spanje gewoond, tegen de portugese grens aan

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2017 om 15:09

Chiquita

Ik weet nog, uit het grijze verleden:-), dat een leraar het daar ook over had. Iedereen ging maar naar de kust, maar je moest juist wat meer naar het binnenland gaan, aldus de leraar. Hij kon er lyrisch van worden.

Amsterdamse

Amsterdamse

Levenskunst

Wat me zo aanspreekt aan de Italianen zelf is de levenskunst, die me past: het belangrijk vinden dat het er ook 'mooi' uitziet, zodat het fijn is om naar te kijken (kunst, design, kleding, auto's), het belangrijk vinden om lekker te eten, de kunst van gastvrijheid, en de luidruchtigheid (soms wel erg luid) en de passie.
In Zuid-Amerika vind je dat ook terug.
Ik mis dat in bv Frankrijk en Spanje. En eerlijk gezegd, uiteten in Frankrijk vind ik geen feestje.

margaretha

margaretha

geen voorkeur

Overal is wel wat leuks en moois te vinden. Overigens zijn er in Denemarken hele leuke kerkjes vol met schilderingen te vinden, gezellige stadjes en mooie krijtrotsen maar ook idd veel eentonig vlak land. Het hangt er maar vanaf wat je wil voor vakantie, wat je wil doen (of juist niet).

Ad Hombre

Ad Hombre

Amsterdamse

Inderdaad, uit eten in Frankrijk is vaak een stuk minder dan in Italie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.