Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

KVR

KVR

17-09-2013 om 23:09

Water uit plastic fles ongezond?

Ik drink graag ongeveer bevroren water. Heb steeds een plastic fles water in de vriezer liggen, schenk er een glas uit, vul de fles bij en terug in de vriezer. Nu zegt mijn buurvrouw dat dat ongezond is en dan niet het ijskoude water op zich maar het bijvullen van de fles. Waarom weet ze niet. Weten jullie het?

Stenna

Stenna

27-10-2013 om 02:10

weekmakers

Afgezien van de bacterieen, als je steeds weer opnieuw eruit drinkt en bijvult zonder ze goed schoon te maken, is de reden dat je frisdrankflesjes van zacht plastic niet opnieuw moet gebruiken dat er weekmakers in dat plastic zitten, die bij herhaald opnieuw vullen langzaam maar zeker oplossen (in de vloeistof). Daar hebben de fabrikanten de flesjes nl niet op gemaakt en getest. De max norm van weekmaker wordt niet overschreden bij 1x gebruiken, daarom mag het erin. Weekmakers lijken op oestrogenen, en kunnen bij grote hoeveelheden mannelijke onvruchtbaarheid en vrouwelijke geslachtskenmerken bij mannen veroorzaken (maar dan gaat het wel om echt grote hoeveelheden). Wat het effect is bij kleinere hoeveelheden over lange tijd is niet erg bekend, kanker relatie wordt nog onderzocht. Ik neem het risico niet en gebruik harde plastic flessen die speciaal gemaakt zijn om steeds weer te vullen (Mepal en sportmerken voor onderweg en sport, op het werk heb ik een glazen flesje staan).
Ik vraag me nog even af: als je ze in de afwasmachine was, heel vaak, worden ze dan steeds harder en onbuigzamer, en breken ze niet op een gegeven moment? Dat zou betekenen dat de weekmakers er dan goeddeels uitgespoeld zijn misschien.

PS weekmakers zorgen er dus voor dat het plastic enigszins zacht en buigzaam blijft, zoals bij de frisdrankflessen. BPA is (dacht ik) ook een weekmaker, weet dat niet helemaal zeker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.