Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Elena

Elena

01-02-2016 om 23:02

wat zeggen jullie? Taalverschillen

Noet

Noet

04-02-2016 om 10:02

het werkwoord boodschappen

in de regio waar ik vandaan kom hebben velen het ook over: X is te boodschappen ipv X is boodschappen doen of boodschappen aan het doen.

Je gaat tenslotte ook bieren ipv bier drinken in de kroeg.

met de wagen

Een oom zei vaak met de wagen ipv met de auto (ik zeg oto). Mijn moeder vond dat maar ordinair ! Ijskast, plafon, onder de doesj, restoran, pansion. Het woord lunchen gebruiken we nooit. Sjirurgie, wc, onderbroek(nooit slip), enerzjie,
Een tante die Engels had gestudeerd vroeg bij de slager om corned beef, hij begreep niet dat ze kornetbief bedoelde (echt waar).
Mijn moeder vond het belangrijk dat wij netjes praatten. Dat doe ik nog steeds. Als iemand doezen zegt denk ik altijd eerst dat het een grapje is !

The car

Een familielid had het quasi over the car: gaan we met the car?

Vaatwasser of afwasmachine

Ik vind vaat gewoon een verschrikkelijk woord. De vuile vaat, vaatdoekje, vaatwasser, brrr. Rotterdamsig. Afwasmachine dus voor mij.

skik

bieb63

bieb63

04-02-2016 om 23:02

Skik

Dat wist ik niet....... Vaat, vaatdoekje en vaatwasser klinken voor mij heel normaal en ik kom en woon niet in R dam. Overigens vind ik afwasmachine ook heel normaal. Ik gebruik het doorelkaar. Is vaat een rotterdams woord?

Bieb

Het zal vast niet specifiek Rotterdams zijn, maar ik vind het zo Rotterdams klinken. Of misschien gewoon erg volks. Net zoiets als kroten in plaats van rode bietjes. Of wagen in plaats van auto en woning in plaats van huis. Die woorden zijn ook niet fout of de alternatieven beter, maar ik vind ze gewoon niet fijn klinken.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2016 om 23:02

Woning

Ik sta versteld Skik. Wat is er nu niet fijn aan woning? Ik ga natuurlijk niet naar mijn woning, maar naar huis. Maar ik zoek wel een nieuwe woning als ik wil verhuizen.

Er wordt wel vel aan Totterdams toegeschreven. Doesen, vaat... :-)

Kaaskopje

Misschien komt het ook wel door wie het zegt. En hoe het gebruikt wordt. Als je zegt: In 2016 worden er 10.000 nieuwe woningen gebouwd vind ik het normaal. Als je woning gebruikt voor één specifieke huis, dan vind ik het naar. Komt denk ik door het type dat ik die dat woord op die manier hoor gebruiken. Zo'n Rotterdammert die zegt: ik pakt effe de wagen, gelukkig ken ik die altijd voor me woning kwijt.

Gebruik jij ook woning als het om je eigen huis gaat? Van jou kan ik het hebben hoor ;0)

skik

Magalí

Magalí

05-02-2016 om 00:02

Rode bietjes

Rode bietjes ken ik als krootjes, ik dacht dat dat Zeeuws is?

Half a twin

Half a twin

05-02-2016 om 08:02

Raadsel

Waar wonen inwoners van Nordukkerhout en Kaduk aan c?
Enkele ooms en tantes van mijn man wonen daar, hoewel ik zelf afkomstig ben uit die contreien had ik geen idee waar ze woonden. Mijn wiegje stond aan het uiterste noordpuntje van de provincie.

Noet

Noet

05-02-2016 om 09:02

bollenstreek

in de Zuiderzeepolder is het ook zo leuk, met al die oude dialecten die inmiddels wat door elkaar heen lopen. Zeeuws met Drents, en Limburgs. Vooral bij de oudste bewoners hoor je het nog goed.

bieb63

bieb63

skik

Ik vind juist wagen iets wat 'deftige' mensen zeggen. Verder heb ik het altijd over mijn huis. Maar wel over we hebben een beneden/boven woning. En heel gek, dan weer wel hoekhuis...en niet hoekwoning. Hm, apart eigenlijk

Ad Hombre

Ad Hombre

skik

"Of wagen in plaats van auto en woning in plaats van huis."

Leder in plaats van leer. Bweeh.

Huurbaas in plaats van huisbaas.

Woningbouw in plaats van woningbouwvereniging.

Overkopen in plaats van overnemen.

Allemaal heel erg fout in mijn oren.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-02-2016 om 10:02

Vaatdoekje

Bedoelen jullie met vaatdoek het gele doekje (ook te verkrijgen in roze en blauw) of aanrechtdoekje?

Noet

Noet

05-02-2016 om 10:02

dat doekje waar de vaat op staat uit te druipen voor je het met de theedoek afdroogt, vandaar de naam vaatdoekje.

angel3

angel3

05-02-2016 om 11:02

en dan nog die puberwoorden erbij

Dan wordt het helemaal een leuke rijstebrij :)
Zoon zegt nl niet auto of wagen. Die zegt: gaan we rijden of met de fiets?
HUH?
Zijn klasgenoten zeggen het ook.
Soms belt ie op: mam mag ik rijden? hij bedoelt dan : kom je me ophalen met de auto?

Dussss.......

Laatst appte hij K.
Alleen de K.
In mijn tijd betekende dat nog k*t.
of kanker. Hij bedoelde echter oke.
Kee zeg maar. Op zń engels maar dan kort.
Ook normaal blijkbaar op zijn school.
Je krijgt er behoorlijke misverstanden van

Elisabeth

Elisabeth

angel3

Ja!!! Bij mij ook af en toe KK! Dus dan zeg ik dat het erg op de Ku Klux Klan lijkt en het telkens daarmee associeer.
"mam...doe normáál, betekent gewoon kee kee" (Oke dus....pfff)

Lou

Lou

Beter haal je die punt weg mam

Ja lachen die pubertaal. "Beter gaan we met de auto" betekent "We kunnen beter met de auto gaan." Dochter van 14 heeft ook een keer een uitgebreide instructie gegeven over de verschillende manieren waarop je oké kunt schrijven en wat dat dan betekent. Veel verschillen. Vooral met of zonder punt maakt uit! "Beter haal je die punt weg mam."

Jamie

Jamie

05-02-2016 om 12:02

Daar had ik laatst al een discussie over, in sommige delen van het land schijnen pubers met ok opkankeren te bedoelen, ja zo ken ik er nog wel één. Zelf een nieuwe betekenis bedenken die te gruwelijk is om uit te spreken en dan anderen verwijten dat ze niet weten dat ok opeens iets anders betekent?

Lou

Lou

05-02-2016 om 13:02

Jamie

Oooh da's erg, die kende ik niet en dat bedoelde mijn dochter gelukkig niet. Het ging meer van:
okkie = oké leuk
okeeej = hm nou vooruit dan maar
ok. = goed dan maar ik ben wel boos

THeekopje

THeekopje

05-02-2016 om 14:02

Ben ik nodig

Dat ben ik nodig ken ik ook uit het Noorden. Niet speciaal een plaats, ik hoorde het daar vrij vaak.

Daar heb ik geen belang bij vind ik een vreselijke uitdrukking. Mensen bedoelen "ik heb geen interesse" maar het klinkt als "ik word er niet beter van dus heb ik geen interesse". Leuk als je probeert mensen te bewegen tot iets dat juist ook niet voor hun eigenbelang bedoeld is.

Veel woorden spreek ik redelijk netjes uit (doesjen, lunsjen en dergelijke) maar ik betrap mezelf wel op tampasta inderdaad.

Ik zeg wel eens bammen of bammetjes om mijn echtgenoot te pesten, die heeft er een hekel aan.

Bij wijze van slappe ironie zeg ik ook vaak weps, raps of gerapste kaas. Oeps, straks denken mensen nog dat ik niet beter weet.... .

Irritant vind ik trouwens: catalOOOgus of normalIIIIIter. Grr.

Lou

Lou

05-02-2016 om 15:02

oubollige humor

Weps en raps dat hoor ik ook heel vaak. Kan ik nog hebben, haha, maar waar ik me dan weer wel aan erger is die oubollige humor van mensen die nooit gewoon komkommersla of barbecue zeggen maar ALTIJD kwamkwammersloeg en barbeknoei. Scheetje beef. Met verkrachte eenden. Kramperen, consternatiebureau. Dat werk. Mijn schoonfamilie zit er vol mee, daar zal mijn irritatie vandaan komen.

Kroot is Frans

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kroot

"Kroot is een verbastering van het Franse carotte, wortel. In het Nederlands wordt het gebruikt als aanduiding van een knolgewas. In Vlaanderen is het naargelang de streek synoniem van biet, peen, voederbiet. In een groot deel van Nederland, vooral de Randstad en omgeving, is het synoniem van rode biet."

Ik dacht ook dat het Rotterdams zou zijn. Ook het woord krotenkoker (raar ventje oid) werd in mijn familie nog wel gebezigd.

Magalí

Magalí

05-02-2016 om 16:02

Jaaa, krotenkoker!!

Was ik helemaal vergeten, maar mijn vader zei dat vroeger regelmatig. Ik heb 'kroten' opgezocht en het is een woord uit het westen des lands. Niet specifiek Zeeuws of Rotterdams dus.

Alleen in het gezin

Natuurlijk zijn er ook familieuitdrukkingen die alleen in het gezin voorkomen.
Een voorbeeldje van ons gezin: op fietsvakantie kwam ons een tegenligger tegemoet, dus vooropfietsend waarschuwde ik: Let op! Tegenligger! waarop mijn dochter antwoordde: Wàt? Een tenenlikker? Die bleef er natuurlijk in tijdens de vakantie. En hielenlikker kreeg een hele nieuwe invulling, natuurlijk de mensen die ons achterop gefietst kwamen en wilden inhalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.