Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
wat zeggen jullie? Taalverschillen | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Elena

Elena

01-02-2016 om 23:02

wat zeggen jullie? Taalverschillen

Ad Hombre

Ad Hombre

03-02-2016 om 07:02

Elisabeth

"Euries nog erger dan uro's :-)
Hoor ik ook regelmatig. Vreselijk!"

Da's van die humor die *een* keer leuk is. Maar sommige mensen houden er niet meer mee op. Sleurhut, dat was er ook zo een, een keer een leuke vondst, maar als een Tokkie hem snapt, dat moeten we dat vervolgens decennialang aanhoren tot hij weer een nieuwe spitsvondigheid aangereikt heeft gekregen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-02-2016 om 08:02

Gehoord

Ik hoorde laatst iemand restranden zeggen, als meervoud van restrant. Ik zeg trouwens restoorant, dus ook niet helemaal zoals het hoort. Ik zeg ook plafond, want dat is allang niet Frans meer.

bieb63

bieb63

03-02-2016 om 08:02

beetje eens met Ad

T'is inderdaad niet logisch. Je zegt iets óf zoals het in de oorspronkelijke taal gezegd wordt, eventueel met een enigszins Nederlandse tongval (dus bijv. wel een 'zachte' t achter restOrant, ipv de volledig Franse uitspraak met de 'deftige' n op het eind), óf je zegt het volledig Nederlands uitgesproken, restaurant dus. Dus waarom iemand does zou zeggen ipv doesj, daar zie ik de logica niet van in. Zeg dan gewoon douge, want zo zou je het in het Nederlands uitspreken.
Ik zie het dan ook meer als óf een bepaalde manier van spreken in een bepaalde streek, óf inderdaad als slordig (Nederlands) spreken. Niet als een consequent iets uitspreken zoals je het schrijft.
Overigens: ooit iemand magine horen zeggen (behalve een kind misschien dat net leert lezen)? Iedereen en overal zegt toch masjine? Dus ook daar is de logica ver te zoeken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-02-2016 om 09:02

Het is ook niet logisch

Ik zeg inderdaad restorant en geen restaurant.
En zeker geen restoran. Maar wel plafond.
Plafond heb ik nog nooit gehoord. Zelfs niet van mijn Hollandse man en zijn familie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-02-2016 om 09:02

Plafon ...

Hij gaat uit bij dit draadje, die autocorrect.

Elisabeth

Elisabeth

03-02-2016 om 10:02

hmmm

Dan ben ik een tokkie ;-)
Ik zeg dus : does en het woord lunch gebruik ik helemaal niet, ik zeg gewoon middageten.....
En soms roep ik: voer!!!!

Dat ben ik nodig

Dan nog even een hele andere. Hier in het Noorden zeggen veel mensen (bijna allemaal). Dat ben ik nodig. In plaats van dat heb ik nodig.
Vind het zo raar, dacht eerst dat het Fries was maar dat is het ook niet perse volgens mij. Wie herkent dat ook?

Nur

Nur

03-02-2016 om 11:02

Ciska

Ik kom oorspronkelijk uit het noorden maar dat herken ik dan weer niet. Misschien iets heel plaatselijks?

Li

Li

euro's

Je kan ook nog uiro's zeggen, zoals mijn ouders. Het was er niet uit te krijgen bij ze. En Almere was Almère.

"Daar heb ik niks mee"

Die uitdrukking bleek kennelijk ook uit Noord-Nederland te komen toen vrienden hier in de Randstad me een beetje raar aankeken toen ik die uitdrukking bezigde. Ben ook opgegroeid in Zuid-Holland, maar mijn ouders kwamen uit noord-Groningen vandaan.

Noet

Noet

dat ken net

kan het nu wel of kan het nu niet?

Aan de ene kant van de afsluitdijk wel, aan de ander kant niet.

Magalí

Magalí

03-02-2016 om 12:02

Daagje

Ik zie op facebook regelmatig het woord 'daagje' langskomen, toevallig allemaal mensen uit Papendrecht en omstreken. Is dat ook iets uit die streek? Want ik ga een dagje uit, of een dagje niks doen. Maar geen daagje.

angel3

angel3

03-02-2016 om 13:02

wat ik ook weleens hoor

Is tataar ipv taRtaar en Avund ipv avOnd. Dat laatst avUnd brrrrrrr. Bij Humberto hoorde ik het gisteravond weer of is het Huumberto? oemberto? :)

is het wiekend of weekend?

Hier inmiddels steeds platter dialect, wel worden de werkwoordsvormen nog goed uitgesproken en verbeterd indien nodig

elena

elena

03-02-2016 om 14:02

aanvullend

Dat iemand bijvoorbeeld aanvullond zegt en ochtond ipv aanvullend en ochtend. Ik geloof dat dat Ammsterdams is. Robert ten Brink zegt dat vaak zo. Vervolgons etc

Christel

Christel

03-02-2016 om 15:02

Daar heb ik niks mee

ken ik ook. Geboren en getogen in Rotterdam en niemand van de familie komt of woont in Noord Nederland.

Emma

Emma

03-02-2016 om 15:02

Ad hombre

Doezen associeer ik met vrijgevochten gristenen die zich niet meer willen schamen en hardop durven te zeggen dat ze "lekker gaan doezen" :-)
Lunsen: collega die nonchalant wil overkomen maar dat zeer zeker niet is!

Noet

Noet

03-02-2016 om 17:02

dresswar

waar toch echt een dressoir staat.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2016 om 18:02

Daar heb ik niks mee

Is dat ook al streekgebonden? Ik vind het een heel erg normale zin.

Wat ik tijdens mijn werk nog wel eens gehoord heb is: Daar heb ik geen belang bij. Toen ik het voor het eerst hoorde vond ik dat zo'n aparte manier om te zeggen dat iemand geen belangstelling heeft. In mijn beleving zeg je dat je ergens wel of geen belang bij hebt, als je er wel of geen voordeel aan denkt te hebben.

Oeps foutje

De zin verkeerd ingetypt, ik bedoelde: "daar kan ik niks mee worden"...

grappig

Hier zeggen we oto ( en ik kom uit noordholland), ijskast (niet van adel), doesjesn, lunsjen, wc, gebakje, restorant, sjierurgie en iets tussen entousjast en antoesjast in.
Zeuven zeggen we niet, vooral mijn dochter krijgt hier helemaal de kriebels van.

Egel

Egel

03-02-2016 om 22:02

nog een draadje

Toen ik iets ander zag, vond ik precies zo'n draadje als deze uit 2009.

http://www.ouders.nl/forum/off-topic-discussies/auto-of-ooto-uitspraakirritaties

Zeven jaar geleden scheelde het niet veel qua inhoud, grappig!

bieb63

bieb63

03-02-2016 om 23:02

Mijn man

En zijn familie zeggen altid porsje ipv porsie (portie in schrijftaal). Geen idee waarom, we komen uit dezelfde (Randstad) regio. ik vind het gek klinken... ;)

Half a twin

Half a twin

04-02-2016 om 10:02

Heb net de hele draad gelezen

Was er eerder nog niet toe gekomen maar was wel nieuwsgierig naar de taalverschillen in sommige families en regio's.
Ik zeg zelf doesjen en lunsjen, restorant en oto. Maar hoor om mij heen ook wel van die afgrijselijke uitspraak als hier genoemd werd. Doezen en zo.

Heb in mijn familiekring 1 persoon die haar afkomst en weinig scholing (alleen lagere school) wil verbloemen door woordgebruik dat geleend is uit de betere kringen waardoor soms de meest wonderlijke woorden voorbij komen in een totaal verkeerde context. Lachen gieren brullen.
Zit ze te vertellen dat haar man de crocussen lineair geplant heeft maar dat daar na opkomst weinig meer van te zien is. Na gevraagde verduidelijking bleek dat de crocussen geplant waren in rechte lijnen wat een leuk effect zou moeten geven in het grasveldje. Bij haar is ook nooit iemand dood gegaan of overleden maar daar zijn mensen gestorven(uitgeproken met zo'n hete aardappel o).

Half a twin

Half a twin

04-02-2016 om 10:02

verschil kennen en kunnen

Hier in het dorp kennen veel mensen het verschil tussen kennen en kunnen niet. Vraag aan een mede ouderraadslid:ken jij de moeder van x? Ja die kan ik wel! Kan jij even koffie halen bij de supermarkt? Ja dat ken ik wel!
Het leukst zijn dan de mensen die het echt netjes willen doen. Kan jij even koffie halen zou nog kun jij even koffie halen kunnen worden maar kun jij de moeder van x kan echt niet. En dat horen ze zelf niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.