Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vic

Vic

16-06-2013 om 12:06

Wat staat er in je boekenkast?

Stenna

Stenna

17-06-2013 om 22:06

Wat heerlijk

te lezen dat nog zo veel van jullie ook gewoon flink wat boeken in de huiskamer hebben staan. Ik zie dat niet veel meer, om me heen. Zo jammer. Ik vind het gezellig staan en kijk ook graag altijd even bij anderen in de boekenkast. Snap niet waarom je je boeken op zolder zou zetten? De bieb is toch niet hetzelfde, de nieuwste boeken hebben ze nog niet of zijn voortdurend uitgeleend. Heel oude boeken hebben ze ook niet meer. Ik was in elk geval blij dat zoon zoveel uit onze eigen boekenkast kon plukken voor zijn lijst. De populaire boeken zijn in de tijd van de schoolexamens altijd uitgeleend ook.

margje van dijk

margje van dijk

17-06-2013 om 23:06

Geen boeken

Wij hebben geen boekenkasten in de woonkamer. Maar om dan als bezoek te concluderen dat we vast geen boeken hebben - nou nee. We hebben gewoon geen ruimte in de kamer om die boekenkasten kwijt te kunnen. Dus bij ons staan ze op de studeerkamer. Het is niet zo'n hele grote studeerkamer maar ik denk dat er zo ongeveer het equivalent van 5 billykasten staat. En die staan dan grotendeels vol in dubbele rijen. En nog steeds niet gesorteerd sinds de verhuizing van 5 jaar geleden. (We zijn dus al begonnen met dramatisch te weinig boekenkasten).

Verder heeft elk kind een aanzienlijke boekenkast, ook in dubbele rijen dik. Ik heb laatst een poging tot tellen gedaan en ik geloof dat we alleen al aan 400 kinderboeken zitten, en dan heb ik bepaalde kasten/dozen nog niet eens meegeteld.

Mijn man houdt van naslagwerken dus we hebben bijvoorbeeld de Times atlas en dan nog allerlei andere atlassen, vogelgidsen, woordenboeken, kunstboeken, andere non-fictie, waaronder veel populair-wetenschappelijk. En natuurlijk de NL en ik gok minstens zo veel of meer Engelse romans/literatuur.

Beneden staan alleen de fotoboeken. En de stapels oude kranten. Die niet weg mogen.

Ik zou wel lachen als iemand hier op bezoek zou komen en verbaasd zou zeggen: "Goh, wat hebben jullie weinig boeken".

Overigens heb ik een zwaar vermoeden dat al die boeken over 1 generatie (als wij dood gaan zeg maar) weggegooid worden. Tegen die tijd zit echt geen mens nog te wachten op een boekenkast. Alles is dan digitaal. Tegen dat licht gezien neem ik me altijd voor geen boeken meer te kopen, maar het lukt me nooit. (Net weer zoiets als 10 boeken aangeschaft voor de vakantie, alle goede voornemens ten spijt).

Margje

Rafelkap

Rafelkap

18-06-2013 om 07:06

Stof

Ivm ruimtegebrek en ook ivm het stof (allergie man) hebben wij de boekenkast boven in de gang, op maat gemaakt tot het plafond, 8 planken van 1.36 en vrijwel alleen maar Nl en buitenlandse literatuur, meest Nederlandstalig. De boeken die we dubbel hadden en veel boeken zijn allang de deur uit en nog puilt de kast uit.

Ik vind het ook leuk om in iemands boekenkast te turen en ik vind het ook gezellig staan, maar vind deze oplossing hier wel perfect als je ziet hoeveel stof die dingen vangen. Er ligt nu ook een laag op. En ik heb het ook niet nodig om te showen hoe intelligent ik ben :-)

Rafelkap

Rafelkap

18-06-2013 om 07:06

op de kinderkamer op zolder nog een ikeakast, waar rode beuk nog haar kritisch oog op heeft laten vallen bij het in elkaar zetten, waarvoor dank :-)
Ik heb al mijn oude kinderboeken daar en intussen een nieuwe verzameling.

Hanne.

Hanne.

18-06-2013 om 09:06

Fiorucci

Bieb aan de overkant is inderdaad een weelde. Zelfs mijn 6 jarige kan al zelfstandig naar de bieb. En daar wordt gretig gebruik van gemaakt!

Hanne.

Hanne.

18-06-2013 om 09:06

Waarom niet op zolder

Waarom zou je je boeken niet op zolder zetten? Je moet ze toch ergens kwijt. De woonkamer staat al vol met speelgoed, gezelschapspelletjes en dus de kookboeken!

Lezen doe ik voornamelijk in bed. Dan is de zolder wel lekker dicht bij want we slapen ook op zolder.

Merel

Merel

18-06-2013 om 14:06

Geen ruimte

Wij wonen nogal klein dus hebben eigenlijk geen muur over om een boekenkast tegenaan te zetten. De kamer is maar 3,5 meter breed en 8 meter lang dus ik kan niet aan beide muren iets zetten, want dan wordt alles veel te krap. Maar we hebben wel hier en daar wat boeken staan. Ik vind het altijd wel leuk staan hoor, ook bij anderen om er even in te snuffelen ;-)
Ik ben wel met een bibliotheek opgevoed dus kocht voorheen weinig boeken. Als ik hem eenmaal gelezen heb hoef ik hem niet perse te houden. Maar mijn dochter wil al haar boeken houden, een echte boeken gek, zij heeft op haar kamer dus wel een paar extra boekenplanken gekregen. En sinds de e-reader is het helemaal makkelijk.

+ Brunette +

+ Brunette +

20-06-2013 om 15:06

Mensen zonder boeken

Even een subdraadje: kennen jullie die? In Nederland? Ik kom ze hier in Spanje regelmatig tegen. Mensen die echt maar een paar boeken hebben. Ook niet in slaapkamer, bergkast of schuurtje. Zulke mensen vinden altijd dat ik indrukwekkend veel boeken heb (een meter of vijf, inclusief kookboeken, woordenboeken, mappen met administratie, e.d.).

amk

amk

20-06-2013 om 16:06

Ja brunette

ik ken in elk geval 1 gezin: 6 kinderen, er zijn tenminste 5 boeken in huis (want door een vriendin en mij gegeven bij de geboorte) maar meer zullen het er vrijwillig niet zijn.
2 alleenstaanden in beide gevallen een: studieboek is nog tot daar aan toe, maar als die niet meer nodig is kan het weg ook. Dislecten hebben niet de behoefte om voor hun lol te gaan lezen over het algemeen

Stenna

Stenna

20-06-2013 om 20:06

Ja hoor

Ik heb ten minste twee gezinnen in mijn familie die geen andere boeken hebben dan de kinderboeken die ik hun kinderen als verjaardagscadeau geef.

Stenna

Stenna

20-06-2013 om 20:06

Afgezien

van wat kook-en tuinierboeken e.d. Maar geen "leesboeken" bedoel ik.

Hanne.

Hanne.

21-06-2013 om 09:06

Zou ik kunnen zijn

Ons gezin had zomaar een boekenloos gezin kunnen zijn.

Wat er aan boeken staat zijn cadeautjes en boeken die ik van huis uit heb meegenomen. Ik heb denk ik al 15 jaar geen boek meer gekocht!

Zegt overigens niets over ons lezen, de bibliotheek wordt trouw iedere 3 weken bezocht en dan gaat er meestal een boek of 15 mee terug naar huis.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2013 om 20:06

Ja hoor

Ik herinner me ook gezinnen waar ik meewarig werd aangestaard als ik een boek meebracht voor de kinderen, of voor hun ouders.

Vic

Vic

21-06-2013 om 20:06

Zielig

Ik heb mijn nichtje regelmatig boeken gegeven, voor het eerst toen ze 3 dagen oud was, maar ook standaard voor haar verjaardag, Sint enzo. Nichtje bleek echter een bloedhekel te hebben aan lezen en onlangs werd geconstateerd dat ze flink dyslectisch is. Arm kind, en dan zo'n tante die je maar blijft lastig vallen met moeilijke boeken. Haar ouders lezen overigens alleen maar functioneel, boeken voor hun werk en incidenteel een kookboek. Ik ga het nu proberen bij neefje (1) ;-)

P

P

21-06-2013 om 21:06

Mijn zoon heeft elk boek altijd gewaardeerd dus het hebben van dyslexie staat niet garant voor het niet fijn vinden als je een boek krijgt. Hij houdt wel duidelijk meer van informatieve boeken overigens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.