Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Merle
01-01-2020 om 14:01
vuurwerk
Eerlijk is eerlijk: ik vond het vuurwerk boven mijn stad heel mooi. En toch vind ik het tijd worden een algeheel verbod in te stellen. Het is simpelweg te gevaarlijk. Eigenlijk gewoon wapens in de handen van 13-jarige jongens geven.
Wat vinden jullie?
Zie ook dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=rGJseovT8ugennuh: nog een gelukkig 2020 iedereen

Rosalie
03-01-2020 om 09:01
Kortzichtig
De politici van VVD en CDA die niet aan een verbod willen pakken ons toch ook wat af? Een gezellige jaarwisseling, die niet op een slagveld lijkt, waarbij je niet de volgende ochtend een blik op het nieuws werpt om te zien wat er is afgebrand en hoeveel slachtoffers er zijn gevallen, waarna in de loop van de dag bekend wordt gemaakt dat de materiele schade bij particulieren tussen de 10 en 20 miljoen bedraagt, daarbij komen dan nog de medische kosten, kosten van arbeidsongeschiktheid, letselschade, de schade bij de overheid en bedrijven.
Ik vind de partijen die niet ingrijpen nalatig. Nalatig om de kleine Jelle en zijn vader te beschermen, maar ook de jongens van 12 en 13 die er nu van verdacht worden schuldig te zijn aan hun dood, en de rest van Nederland die gewoon over straat willen kunnen en erop willen kunnen rekenen dat hun huis er nog staat.

Ginny Twijfelvuur
Ja typisch dat dat dan weer uit die hoek komt
Vraag me af of als er nu, met dit sentiment, verkiezingen zouden zijn het nog invloed zou hebben op het stemgedrag van mensen. Zouden partijen die voor beperking van de vuurwerk overlast zouden zijn, nu opeens meer stemmen krijgen?
Zeker nu de slachtoffers een naam en gezicht hebben gekregen?

M Lavell
Ach vvd en cda, pfff
Bang voor carbidschietende boeren https://nos.nl/artikel/2317127-klaver-over-carbidschietende-boer-niet-flirten-met-geweld.html

Kaaskopje
03-01-2020 om 13:01
Ginny
Parkeerdekken op een winkelcentrum liggen niet binnen de bebouwde kom en hebben de wonderbaarlijke eigenschap dat vuurwerk er kaarsrecht boven de lucht in gaat en weer neervalt? En er zijn geen omwonenden waarvoor goede luchtkwaliteit belangrijk is, of huisdieren of dieren die op stal staan? Ik zie meldingen van overleden dieren door een hartaanval van de schrik, stress (en ook daardoor ongelukken)? Er zullen vast gemeenten zijn waar voldoende ruimte is voor vuurwek, maar het lijkt me niet handig als daar uitzonderingen voor gemaakt worden. Gewoon korte metten met vuurwek voor het hele land.

Ginny Twijfelvuur
03-01-2020 om 18:01
Dat is jouw mening
Neem ik aan, Kaaskopje?
Het gaat ook om draagvlak hè. Misschien, heel misschien is er meer draagvlak voor regulering dan voor botweg afschaffen die hap?

Kopzorg
03-01-2020 om 20:01
Mening afhankelijk van waar je woont.
In de wijk bij mijn ouders was wel wat geknal vanaf het moments de verkoop was gestart maar dat kon je niet echt overlast noemen. Zeker niet als je het vergeleek met de knallen in onze wijk.
Hier werd door de buurjongen al geknald vanaf september. Die had vuurwerk meegebracht uit Polen toen hij daar op zomervakantie was. Echt 4 keer in de week een enorme knal maar nooit op hetzelfde tijdstip dus ik kon er geen rekening mee houden. Iedere keer schrok ik verschrikkelijk.
Tussen kerst en oud en nieuw werd er iedere dag wel een paar uur geknald. Met van die doffe dreunen, vreselijk!
Als ik in de wijk van mijn ouders zou wonen had ik waarschijnlijk een andere mening dan nu.
Met kind met NAH zit ik nu in het kamp totaal verbod per direct.
Andere woonsituatie in een wijk met minder geknal zou mijn mening wat kunnen verzachten.
Nieuwjaarsdag waren mijn ouders hier een die vonden het verschil gewoon opvallend tussen hier een bij hun.
Vader had vroeger altijd wel wat vuurwerk, deed mee met de buren maar eigenlijk al heel lang niet meer.

Triva
03-01-2020 om 21:01
Kaaskopje
Van mij mag het afgeschaft worden maar het verbaast mij enorm dat je zo koppig een vuurwerkvereniging afkeurt en met allerlei onzinargumenten komt. Zie het als een overgangsfase en juich het toe! Veilig legaal vuurwerk lijkt me logisch bij zo'n vereniging, ja er daalt wat neer maar alleen op oudjaarsdag en niet meer vlak bij woningen zoals nu.

Kaaskopje
03-01-2020 om 22:01
Triva
Ik vind het zelf (uiteraard) geen onzin argumenten. Vuurwerk in clubverband blijft overlast veroorzaken. Hoe meer ik besef hoe groot die overlast is, hoe meer ik voor een totaalverbod ben. Terwijl ik er voorheen echt van genoot. Ik besefte toen niet dat mensen volledig binnen moeten blijven vanwege hun gezondheidsproblemen, of hun huisdieren. Ik stond ook niet stil met de impact voor de natuur. Dat besef is er nu wel. Dus ook als clubs heel georganiseerd en vakkundig vuurwerk de lucht in laten gaan, zorgt dat voor overlast in meerdere vormen.

Kaaskopje
RTL enquête
Belangrijkste conclusies uit de enquête:
61% is voor een vuurwerkverbod voor particulieren. 21% is tegen en 18% is neutraal.
20% van de ondervraagden is na de afgelopen jaarwisseling van mening veranderd en nu voor een verbod
46% verwacht dat er de komende jaren een verbod komt
81% heeft begrip voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk
48% wil het liefst één grote centrale vuurwerkshow in hun eigen gemeente
18% wil zelf in zijn of haar eigen straat vuurwerk afsteken
14% van de ondervraagden ziet het liefst helemaal geen vuurwerk meer

Dendy Pearson
Kopzorg
Ik geloof zeker dat de mening afhangt van waar je woont. Hier wordt er niet al in september vuurwerk afgestoken, hulpverleners worden niet belaagd, er worden geen kraaienpoten voor brandweerauto’s gelegd, er wordt geen vuurwerk naar een rouwstoey gegooit etc.
Hier wordt geknald, maar ook opgeruimd. Er zijn wel wat prullebakken gesneuveld, maar de beelden die ik op tv heb gezien komen echt niet hier vandaan.
Ik begrijp het volkomen als er een verbod komt en zal er dan ook niet om piepen.
Maar stiekum vind ik het dan toch wel jammer dat ik door het absurde gedrag van anderen niet meer samen met mijn zoon rotjes kan afsteken. Want daar hebben we samen heel veel plezier mee.

Kaaskopje
Oh ja toejuichen
Nee ik juich clubs niet toe. Ik vind het idee van vuurwerkclubs bizar. Waar denk je dat je die kunt realiseren en kunt garanderen dat het geen nadelige effecten heeft voor de omgeving? Hoeveel clubs mag een gemeente hebben?

Triva
03-01-2020 om 23:01
Kaaskopje
Dan draai ik het om: ok totaal verbod. Hoe gaan we dat handhaven als ze nu ook al dagen knallen voor het mag? Je kunt het in het buitenland kopen of bestellen. Verder: hoe compenseren we de fietsenmakers die alleen nog kunnen overleven door bij te verdienen in de vuurwerkverkoop? Wie gaat de fietsen dan nog repareren? Wie compenseert hun aanschaf van dure bunkers etc om vuurwerk te mogen verkopen?

Triva
wie heeft het over garanderen dat de omgeving er geen last van heeft? Ik garandeer jou dat er minder last van is. Echte vuurwerkshows geven net zoveel last als vuurwerkclubs.
Wie stopt die idiote allesbranders in huis waarvan de rook in mijn slaapkamer waait? Is ook heel gezond...

Ad Hombre
Uniek
Het blijft een uniek Nederlands fenomeen die vuurwerkoorlog bij iedere jaarwisseling.
Ik hoop dat ze het snel verbieden, voor dat mijn jongste niet meer in toom te houden is. Die vindt het nu al (cat1) veel te leuk...

Aagje Helderder
Triva
Dus in jouw ogen moeten we vuurwerk blijven toestaan omdat dat beter is voor de economie en dus de werkgelegenheid. En omdat je van allesbranders ook last hebt. Vat ik het zo kort en bondig samen?

Bosbes
Geweldig Aagje!
Dat lijkt mij een mooie samenvatting.
Voor de fietsenmakers.
Ik zie het me al uitleggen aan buitenlandse vrienden: nou, er willen heel veel mensen niet aan, onder andere omdat onze fietsenmakers dan misschien deels verdwijnen.
Wie repareert dan onze fietsen als er een vuurwerkverbod is?
HAHAHA!

Bosbes
je kunt nog meer niet handhaven
Overigens kunnen we het ook wel toestaan dat je mag moorden. Niet te handhaven, zoveel mensen die ze niet pakken. Het gebeurt toch wel. Dus waarom nog verbieden, he.

Ginny Twijfelvuur
Nou nou nou
Gaan jullie lekker? HAHAHAHA
Waar is dat nou weer voor nodig.
Ik geloof niet dat een volledig verbod er doorheen komt.
En verder ben ik van mening dat met verenigingen er de minste kans is op veel overlast, dagenlang, van illegaal afgeschoten knalvuurwerk.
Dat is echt andere koek dan een show van siervuurwerk, op een goed gekozen plaats. Mooi alternatief voor de echte hobbypyromanen.

Aagje Helderder
Wat bedoel je Ginny
met ‘waar is dat nu weer voor nodig’?
Volgens mij zeg ik niets dat Triva zelf niet ook zegt. Haar stellingname mag toch samengevat worden om te verifiëren of ik het goed begrepen heb en om er over door te spreken?

Ginny Twijfelvuur
04-01-2020 om 01:01
De HAHAHA
Van Bosbes vooral.
Maar ik vond jouw ‘samenvatting‘ eigenlijk ook wel een beetje onder de gordel.

kenfan
04-01-2020 om 02:01
Clubs!
Ik zie hier een mooie taak voor de carnavalsverenigingen (in het Zuiden) en de Ijsclubs (inde rest van het land). En hoewel ik niet snap waarom iets waar oogartsen al jaren alarm overslaan al niet lang verboden is, heb ik toch weer vanachter het zolderraam erg genoten van de kapitalen die mijn buurtgenoten de lucht ingeschoten hebben. DIt jaar hebben ze nog een tandje bijgezet, tot half 2 prachtig siervuurwerk!

V@@s
04-01-2020 om 10:01
Als we nu eens beginnen met verbieden voor minderjarigen
Vuurwerk is gevaarlijk, dat zou gewoon alleen moeten mogen bij 18+ of in elk geval onder toezicht van een volwassene (21+).
Daarbij dan ook ouders aanspreken als hun kinderen toch betrapt worden met vuurwerk.

AnneJ
Ouders
Natuurlijk kun je ouders betrekken mochten kinderen opgepakt worden met vuurwerk. Echter het is een leeftijd dat kinderen dat buiten ouders om regelen.
Weet ik uit heel eigen persoonlijke ervaring. Nou ja, dat is natuurlijk voor mij lang geleden, maar ik denk dat het nu niet veel anders gaat.
Ik stond vorige week bij de Action achter twee van die jonge jongens, 13-14 jaar, die argeloos vuurwerk kwamen afrekenen en uiteraard bij de Action dat niet konden aanschaffen.
Echter ik haalde het vroeger ook bij iemand uit de garageverkoop, buiten mijn ouders om, dat zal nu nog zo zijn.

Triva
Aagje
Moeilijk he als iemand 'advocaat van de duivel' probeert te spelen, helemaal lastig als je #58 niet meeneemt in je 'samenvatting'.
Ik erger me aan iedereen die denkt dat het heel simpel is om alle vuurwerkverkoop alleen tijdens afschiettijden toe te staan (vanaf 18 uur op oudjaarsavond) en aan iedereen die denkt dat afschaffen een simpel iets is en dan dus maar vervolgens elke stap in de richting van afschaffen afschiet omdat dat geen afschaffing is.
Nogmaals: van mij mag het per direct afgeschaft worden maar dan wil ik een goede financiële compensatie voor de fietsenmakers want als die omvallen weet ik niet waar ik met mijn fietsreparatie nog naar toe moet. Dat kan makkelijk betaalt worden uit de bezuiniging voor alle vuurwerkslachtoffers in de zorg maar het is makkelijker om mijn tekst grappig 'samen te vatten' en verder niet aan oplossingen te denken.
Maar als het de bedoeling is dat we hier alleen maar klagen en zeuren en roepen om afschaffing, mij best, dan pas ik verder. Ik dacht dat dit een discussieforum was.

Triva
V@@s
De politie lukt het nu al niet om te handhaven. Hoe denk je dat ze dan OOK nog moeten gaan controleren op leeftijd?
Als men belt over vuurwerkoverlast komt men al bijna nooit (te weinig mensen) en als men komt zijn de afstekers allang weg.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.