Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Barvaux

Barvaux

27-11-2014 om 12:11

Voor je de draad gaat lezen: waar denk je aan bij het woord Koningin?

Dus voor je de rest van de draad leest: waar denk je aan bij het woord Koningin?

sis

sis

28-11-2014 om 17:11

De vraag was anders bedoeld zie ik. Ik heb niet zoveel met het koningshuis, dwz ik ben niet anti, maar het houd me ook niet op dagelijkse basis bezig. Daarom denk ik al gauw aan Maxima, want die hoor ik nog wel eens in het nieuws voorbij komen.

Monique D*

Monique D*

28-11-2014 om 18:11

Waar en aan wie ik denk bij het woord Koningin

Waar ik denk aan het woord Koningin:
Vrouw met aanzien, vermogend, statig, niet van deze tijd en ook niet "van onze wereld", zij wil wel daarbij betrokken zijn, maar is dat niet. Trefwoorden: paleis, kroon en troon.

Aan wie ik denk bij het woord Koningin:
Mijn eerste gedachte was Beatrix. En dan is mijn volgende gedachte: o ja, Maxima, de vrouw van de koning Willem Alexander.

Ik denk ook aan Koninginnedag, o nee, het is nu Koningsdag...

Ik heb nog als 16-jarige meegemaakt dat koningin Juliana haar troon afstond aan haar dochter Beatrix. En ook die knokpartijen bij de Nieuwe Kerk, waar de inhuldiging plaatsvond kan ik mij nog goed herinneren.
Ik heb Beatrix heel lang meegemaakt, het kan zijn dat daarom Beatrix als eerst in mij opkomt als ik het woord Koningin hoor..

Barvaux

Barvaux

Nieuwe stand

Nogmaals mijn excuses dat de eerste vraag niet duidelijk was.

De stand:

Maxima-Beatrix-Elisabeth-Juliana 6-18-2-2

dc

dc

Beatrix

Ik dacht gelijk aan Beatrix.

nog niks gelezen....

Ik denk aan een bij en aan mijn zoon die het dom vindt als ik de dame van het schaakspel zo noem.

Bijenzwerm

In eerste instantie dacht ik aan de koningin en leider van een bijenzwerm. Zodoende zie ik Maxima ook niet zo zeer als de koningin van Nederland want haar man staat op die positie.
Zo waren we hier laatst verbaasd dat ze naar China ging, als hoofdvertegenwoordiger van ons land. Ik moet wel wennen aan het gebeuren dat aangetrouwde leden van het koninklijk huis de positie van leider vervullen tijdens buitenlandse zakenbezoeken.
Niet dat de vrouw van een koning niets meer is dan een broedmachine voor het nageslacht, maar er stroomt ook geen druppel Oranje-bloed door de aderen van de mooie koningin Maxima.
In Amerika hebben ze niet zo'n hoge dunk van koninklijke families, ze hebben meer waardering voor de selfmade-man. In republiek China houdt men zich blijkbaar nog vast aan de eeuwenoude tradities van rangen en standen, vandaar het hartelijke ontvangst van koningin Maxima als vertegenwoordiger van dit bijenvolk.
Op dit moment hebben we geen koningin want we hebben een koning. Ik denk dan dus eerder aan Beatrix, niet vanwege de leeftijd maar vanwege haar rol en anders aan de klassieke koningin Wilhelmina.

Flanagan, Amerika

"In Amerika hebben ze niet zo'n hoge dunk van koninklijke families, ze hebben meer waardering voor de selfmade-man."

Nou, als ze ergens dol zijn op royalty dan is het wel in Amerika. Vooral het Britse koningshuis is een nationale obsessie.

skik

Oh, en nog wat

Maxima ging naar China als vertegenwoordiger van de VN, niet als vertegenwoordiger van Nederland.

skik

Waarom Maxima koningin

Ik dacht ook meteen aan Beatrix.
Weet iemand waarom Maxima wel koningin is en de mannen van de voorgaande koninginnen prinsen?

infoouders

Omdat koningin alleen een aanspreektitel is, geen functie. De grondwet kent alleen de titel koning, Beatrix was dus ook koning, maar omdat dat raar klinkt noemden we haar koningin. Haar man kon daardoor geen koning heten, want dat kan alleen het staatshoofd.

skik

Infoouders

De verklaring die ik ooit gelezen heb is de volgende. Een koning staat hoger dan een koningin (wegens het bezit van een piemeltje geloof ik). Als het staatshoofd een koningin is, zoals bij ons een eeuw lang het geval was, dan kan haar echtgenoot geen koning worden genoemd omdat dat zou impliceren dat hij de baas is in plaats van zijn vrouw.
Dus heet de man van het vrouwelijke koninklijke staatshoofd prins(-gemaal) en heet de vrouw van het mannelijke koninklijke staatshoofd wel koningin.

Hoe dit moet als wij ooit een lesbische Oranje op de troon krijgen zien we dan wel weer, maar vooralsnog komt homosexualiteit merkwaardig genoeg kennelijk in die familie niet voor...

Groeten,

Temet

Temet

Die verklaring is onzin.

De echte verkalring is als volgt. In onze grondwet heet ons staatshoofd koning. Dat is de titel van de functie. De grondwet maakt geen onderscheid tussen man en vrouw. Koningin was niks meer dan de aanspreekvorm die algemeen gebruikt werd toen wij drie opeenvolgende vrouwelijke koningen hadden.

Koningin Beatrix was dus formeel onze koning in haar periode als staatshoofd.. Als prons Claus zichzelf destijd koning had mogen noemen, zou dat de indruk wekken dat hij het staatshoofd was en dus werd die aanspreekvorm bij hem niet gebruikt.

Bij Willem-Alexander en Maxima is het geen problem, er is al een koning en dus is het duidelijk dat de koningin niet het staatshoofd is.

@ skik

Dank je wel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.