Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

AnneJ
09-10-2015 om 16:10
Vluchtelingen
Vervolg op: http://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/because-we-carry

Ad Hombre
18-10-2015 om 11:10
skik & IQ
Als intelligente mensen betere politieke meningen hadden waren ze het op Mensa-bijeenkomsten allemaal roerend eens en was het een harmonieuze organisatie. Het tegendeel is waar.
Lees dit maar eens:
http://www.adamus.nl/mensa-a-critical-review/
Niemand klikt op die links dus ik zal wat quoten:
"Not only that, I got the distinct impression that these people felt that their membership of Mensa – their high IQ – was a vindication of their beliefs. “I’m smart,” they seem to argue, “so what I believe is right.”
This extends all across the spectrum of beliefs, from spirituality to ideologies and political convictions. Climate change deniers on the Mensa forums are as ferociously delusional as anywhere I’ve seen, as are blatant Islamophobic racists (more commonly referred to as PVV/BNP voters). And they see their high IQ as validation, a protective shield that allows them to ignore or discard any criticism."
En ietsje verder:
"So I’m fairly disillusioned. I thought Mensa would bring me great joy, that membership of this high IQ society would help me grow as a person and enlighten me.
Unfortunately Mensa does no such thing. If anything it allows its members to dig themselves deeper in to their own personal convictions, warding off any challenge with the protective blanket of a high IQ."
One man's opinion, but it has a ring of truth to it...

rode krullenbol
18-10-2015 om 12:10
Ter info
Zie:
https://youtu.be/T1RpS7KdyaA?list=PLoduQLeoHjQkBVaEWCx-dQI_Md55AU_20Een (al dan niet vermeend) hoog IQ zegt net zo min iets over iemands niveau van beschaving, als generaliserende uitspraken nopens de mensheid over de eigenschappen van individuen.

Miraya
18-10-2015 om 12:10
Aleppo?
'Helaas wordt dat dan wel integreren op het niveau van Aleppo, wat toch iets minder geslaagd is dan hoe Duitsland er tot nu toe uitzag.'
Onzin, de toestekende Duitser was nog nooit in Aleppo geweest. Volgens mij integreren ze dan keurig tot het niveau van Keulen, precies zoals Duitsland nu is.

Kaaskopje
18-10-2015 om 15:10
Ad en Miraya
Er zijn meer forummers die 'onzin' zeggen als ze het niet eens zijn. Heeft niks met niveau te maken.
Waar ik meer over viel, Miraya, is dat je de link tussen gewone vluchtelingen en IS legt om je punt te maken over die stekende Duitser.
"Zo bezien zullen de enge vluchtelingen van Mark snel kunnen integreren. Want zo groot is het verschil tussen Duitsers en IS-leden ineens niet meer."
Je bedoelt het als grapje, maar ik vind het een fout grapje. Mark vind élke Islamitische vluchteling eng. Je grapje impliceert dat alle Duitsers gelijk staan aan die stekende Duitser en dat alle vluchtelingen gelijk staan aan IS-terroristen.

Kaaskopje
18-10-2015 om 15:10
Buitenhof
Ik was het helemaal eens met Tamar de Waal in Buitenhof:
http://www.npo.nl/buitenhof/18-10-2015/VPWON_1232781
Voor wie verder wil kijken ook een gesprek met Sybrand Buma:

Flanagan
18-10-2015 om 17:10
Praten versus iets doen
Typerende link maar dergelijke conversaties komen op elk niveau voor. Vooral bij mensen die hun tekortkomingen uiten dmv gewichtige discussies waarin de discussies uitmonden in een wedstrijd. Dergelijke mensen met veel geblaat, staan niet snel open voor de ideeën van anderen zodat er niets wordt opgelost. Men praat liever dan dat men iets gaat doen. Men hoort zichzelf graag praten.
De hulp van de vrijwilligers creeërt ruimte voor nog meer vluchtelingen. Waren er geen vrijwilligers om de ideeën uit de politiek te verwezelijken, had de opvang er slechter voor gestaan en was de politiek sneller een andere koers gaan varen in belang van de Nederlandse stabiliteit. Maar de vrijwilligers zijn er wel. In plaats van praten, steken ze de handen uit de mouwen zodat wij minder last hebben van chaos.
Liever dat men de mouwen opstroopt dan de discussies waar toch niets uit komt omdat de discussies niet oplossingsgericht zijn maar vooral een uiting hoe handig een deelnemer de discussie win. Zie de politieke debatten.
Ps ik vind het woordgebruik ' onzin ' zo respectloos. Zo van 'kop dicht' , alleen is dat laatste weer te ordinair.
Wanneer dit woord toeslaat, verzandt een discussie want een ander meent jou respectloos te mogen behandelen.
Net als de leden van de Mensa; zichzelf belangrijker vinden dan een ander.

AnneJ
18-10-2015 om 17:10
Ja die Buma
Het vluchtelingenverdrag zo wijzigen dat we vluchtelingen 'tijdelijk' opvangen met de verplichting dat ze terug zouden gaan als de oorlog over is. En dat zou in het verdrag van 1951 niet aan de orde zijn omdat de toestand toen anders was. Verward verhaal over Polen die niet terug zouden kunnen vanwege de Berlijnse muur?
Zou me wat worden. Het klinkt op afstand wel aardig maar in de realiteit onhaalbaar. In het verhaal van de promovenda de Waal werd al duidelijk dat een voorwaarde voor zo goed mogelijk integreren is dat zo snel mogelijk duidelijk is dat mensen er als burger bij horen en dezelfde bescherming, juridisch en anders krijgen dan de andere burgers, niets meer en niets minder.
Bovendien kwam in haar verhaal nog wat anders aan de orde. De kosten voor de integratie worden volledig gelegd bij mensen die nog geen Nederlander zijn hoe dan ook.
Het behalen van taaltoets en integratietoets kost veel geld maar als je dat niet tijdig behaalt krijg je ook nog boetes van meer dan 1000 euro.
Maakt niet uit of je immigrant/gezinshereniger of vluchteling bent. Ja, tenzij je natuurlijk uit een westers land komt en als kennismigrant binnenkomt. Die hebben wel de middelen maar daar hoeft het weer niet.

Kaaskopje
18-10-2015 om 20:10
Het volk
Ik heb de indruk dat het CDA en de VVD hun best doen om 'het volk' niet totaal van zich te vervreemden, waardoor álles naar de PVV wegstroomt. Dus worden er wat regeltjes veranderd, suggesties en opvattingen geprutteld, in de hoop dat het dan weer even goed is. Ik wil niet zeggen dat de PvdA dan zoveel beter doet. Die gaan mee met de VVD, terwijl ik me niet kan voorstellen dat de PvdA volledig achter dat versoberen staat.
Buma had het ook over dat we na moeten denken over de toekomst. De Taliban timmert weer aan de weg in Afghanistan en dat zorgt weer voor dat mensen zullen vluchten. Voor zover ik kan samenvatten wat hij zei, maakt hij zich toch wel zorgen over een grotere stroom Moslims. Wat doet dat met onze op het christendom gebaseerde maatschappij? Op zich vind ik dat wel een goede vraag. Op dít moment vind ik niet dat we daarover in paniek moeten raken. Er komen té weinig mensen binnen om onze 'van alles wat'-maatschappij totaal om te kunnen gooien naar een Islamitische. Maar wat te doen als meer Islamitische landen leegstromen richting het westen. Of zoals Buma zei, als door klimaatveranderingen een deel van Afrika noordwaarts zal trekken? Als dat in zulke grote getalen gaat als je bij dat soort situaties kan verwachten, dan helpt daar geen lieve moeder meer aan, lijkt mij. Hoe moet je daarmee omgaan, of je op voorbereiden vinden jullie?

Mark74
Een verkrachtingsepidemie
In Duitsland inmiddels. Wat vinden de dames daarvan?
http://nl.gatestoneinstitute.org/6579/verkrachting-migranten

Mark74
@kaaskopje
Volg jij het nieuws niet. Er komt helemaal geen versobering. De VVD mag doen alsof om de PVV de wind uit de zeilen te halen. Het is ook niet een klein beetje doorzichtig.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24625151/__Versobering_asielopvang_uitgesloten__.html

Miraya
Kaaskopje
'Je bedoelt het als grapje, maar ik vind het een fout grapje. Mark vind élke Islamitische vluchteling eng. Je grapje impliceert dat alle Duitsers gelijk staan aan die stekende Duitser en dat alle vluchtelingen gelijk staan aan IS-terroristen.'
Dat is ook precies wat ik probeerde duidelijk te maken. Want dat alle Duitsers niet over een kam geschoren worden met die stekende Duitser, vind iedereen vanzelfsprekend. Iemand als Mark zal mijn suggestie in die richting zelfs te belachelijk voor woorden vinden. Maar exact hetzelfde geldt voor Islamitische vluchtelingen, en dan is het ineens heel normaal om daar een IS-volgeling in te zien.

Kaaskopje
Mark
Ik gebruik de website van het Gatestone Institute toch wat minder serieus dan een betrouwbare Nederlandse krant. Ik wacht het nieuws daarvan dus af.

Mark74
@kaaskopje
Ziende blind en horende doof. Kruip nog maar wat verder onder je steen.
Vandaag twee mensen doodgestoken in azc's in Duitsland. Vast ook allemaal verzonnen.

Mark74
Oh nee.
Dat kwam van de site van Powned en dat staat ook op het lijstje van verboden media van kaaskopje. Wat een zwaktebod.
Open toch maar, kun je gewoon doorlinken naar de Duitse media die het origineel zijn.
In Duitsland "schaffen sie alles". Van onafzienbare stromen vluchtelingen herbergen en integreren zonder noemenswaardige problemen tot het produceren van topklasse dieselauto's die ook nog eens aan de hoogste normen voldoen. Ze hebben ook nog eens heel goed sprookjesschrijvers. Kaaskopje denkt alleen dat ze echt zijn. MOEHAHA!
http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2015/10/twee_doden_bij_steekpartijen_a.html

AnneJ
18-10-2015 om 21:10
Nu op NPO2 Tegenlicht - vluchtelingen en hoe gaan we er mee om
http://tegenlicht.vpro.nl/live.html
Ook twitter #tegenlicht

Ad Hombre
De Nederlanders, zo zijn ze
Als er een probleem is om op te lossen gaan ze het niet oplossen. Nee, dat zou te makkelijk zijn. Ze grijpen de gelegenheid aan om elkaar aan te vallen.
Xenofiel versus xenofoob, xenofoob versus xenofiel.
Als dat geen succes wordt...

AnneJ
Ja Ad
Er zijn ook mensen die de handen uit de mouwen beginnen te steken. Wat je daar ook van vind. Gewoon uit het oogpunt van menselijkheid.

rode krullenbol
Voor ieder wat wils
Nederland kent inderdaad, zoals ik al eerder benadrukte, een rijke traditie van tegenstellingen en het (uiteindelijk) overbruggen ervan. Is het niet eigen aan democratieën, dat zij gepaard gaan met meningsverschil en debat?

AnneJ
Crashcourse vluchtelingenhulp
http://tegenlicht.vpro.nl/talksinhoud/recept-goede-hulp.html
Door voormalig vluchteling, nu student politicologie, Iza Magendane.
"Hoe help je vluchtelingen op een goede manier? Publicist Kiza Magendane was ooit zelf vluchteling, en geeft nu zijn recept voor goede hulp.
Kiza Magendane werd geboren in Congo, maar vluchtte op latere leeftijd naar Nederland. Hier werd hij opgenomen in een Nederlands gezin, waar hij twee jaar heeft mogen wonen. Kiza studeert momenteel politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en publiceert voor verschillende kranten en websites."

AnneJ
Uit Tegenlicht
" 16 miljoen Oostduitsers zijn economisch geintegreerd in een verenigd Duitsland. Kunnen we dan niet een paar miljoen vluchtelingen integreren in heel Europa?"

Mark74
18-10-2015 om 22:10
@Anne
Goede vergelijking. Het integreren van Duitsers in Duitsland vergelijken met het integreren van merendeels nog half in de middeleeuwen levende moslims in een vrij westers land. Kul dus. Verder, Oost-Duitsland loopt nog steeds zwaar achter economisch gezien.
Blijf vooral dromen. Slaap lekker!

AnneJ
Nou ja Mark
Het verschil is denk ik dat ik zelf mensen ken die een Syrische afkomst hebben. Hele normale mensen. Collega's.

Kaaskopje
Mark
het is mij inmiddels ook duidelijk dat dat een hoop ophef om niks was, maar bij mijn weten heeft de regering daar nog niet officieel afstand van gedaan.

Kaaskopje
Nieuwsbronnen
Mark, je slaat helemaal door in wat ik wel en niet zou vinden. Ik heb zo mijn voorkeur van wat ik betrouwbaar nieuws vind. Jij kiest duidelijk voor bronnen die anti-vluchtelingen zijn, PVV waardig. En ik niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.