Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Slonzen op het schoolplein

Gonnie, osm

"En eerlijk is eerlijk, ik schrik er soms van. Deze mensen kom ik op mijn werk of vriendenkring nooit tegen."

Eye-opener: Jullie schoolplein is duidelijk geen OSM-omgeving voor jou, waar de Viva-mamma's de boventoon voeren. Dat kun je veroordelen, maar je kunt het ook zien als een verrijking. Dat je tot de ontdekking komt dat iemand er bijvoorbeeld in jouw ogen onverzorgd uitziet, maar - verrassing - toch een heel leuk mens is, of niet. Het een heeft namelijk niks te maken met het ander.

Verder is oordelen/veroordelen heel menselijk, iedereen doet het, ik ook. Ik probeer me er wel bewust van te zijn en het minder te doen.

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2013 om 16:07

Lieve ingrid

Als ik overdag op terrasjes zit, heb ik ook wel een leuk wapperjurkje aan hoor, maarre...dat werkt echt niet fijn, hoor, feestkleding...ik denk niet dat je kunt afgaan op kleding die mensen op een terras dragen.

Fiorucci

Fiorucci

Gemeleerd

Niks zaliger dan een gemeleerd schoolplein. Beter dan eenheidsworst waar je al uit de toon valt omdat je haar net wat roder/korter/langer/blonder is...

Fio... (en mea...)

t was maar een voorbeeldje. Of het nou over het schoolplein gaat, of over een terrasje of over een begrafenis...ik ben gewoon iets minder van de 'je neemt me maar zoals ik ben en het interesseert me helemaal niks wat de rest van de wereld daarvan vindt' En dat verbaast me soms. ik vind niemand er een minder mens om. Echt niet.

Overigens denk ik dat we 'zonder plaatjes' behoorlijk langs elkaar heen praten allemaal. Want ik weet zeker dat wat ik 'best netjes' vind door sommige mensen als behoorlijk casual zal worden gedefinieerd, en door anderen als poepchique.

net zoals er bij eet-draadjes mensen zijn die op een doordeweekse dinsdag exquiser eten dan anderen met kerst heb je ook qua kleding/uiterlijk volgens mij een behoorlijke variatie in wat mensen als 'normaal' beschouwen. En dat levert over en weer verbazing op. Niks mis mee. Hoewel het als je niet uitkijkt idd snel ontaardt in oordelen. Maar ik vind het altijd wel leerzaam om te horen hoe anderen er over denken.

enne...Mea...je bent een schat. met of zonder uitgroei, slonskleren of wat dan ook. En dat meen ik!

Ingrid

Tigress

Tigress

Slons?

Sommige zullen mij als slonzig betitelen, anderen als casual. Het is maar net hoe de standaard van de kijker is. Een variatie op: Love is in the eye of the beholder zullen we maar zeggen. Ik heb nu veel minder geld te besteden dan vroeger en zorg er wel voor dat ik me verzorg, maar ik kan me niet veroorloven om om de zoveel weken naar de kapper te gaan. Ik verf mijn haar zelf en het is lang. Ik loop niet in de laatste mode maar het is niet versleten en schoon.

liora

liora

18-07-2013 om 19:07

Evelyn

Beetje late reactie, maar haha. Prachtig hoor die appeltjesbroek :-)

liora

liora

18-07-2013 om 19:07

Oordelen

Waarom mag oordelen niet? Dat is toch juist het leukste wat er is?

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2013 om 20:07

Liora

Ik ben er vrij allergisch voor, oordelen naar uiterlijk. Maar dat komt vast omdat ik ervaring heb met beoordeeld worden op uiterlijk, en het ook zie gebeuren bij mijn kinderen. En natuurlijk, verbazen doe ik me ook vaak.

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2013 om 20:07

Wat mij altijd verbaasd....

Ik vind het zo mal om te stellen dat iemand die zich niet opmaakt dus niet verzorgd is...ik verzorg mijn huid heel goed, maar gebruik geen make-up. (Ik heb last van hooikoorts en heel gevoelige ogen.) Maar ik lees ook hier weer dat dat onverzorgd zou zijn. Zo gek vind ik dat.

Ely

Ely

18-07-2013 om 21:07

Waar ik me nou zo over verbaas

Is dat alles wat ook maar enigszins riekt naar oordelen hier door sommigen zo snoeihard veroordeeld wordt. Prima voor mij hoor, leven en laten leven maar wringt dat niet ergens? De veroordelenden veroordelen? Of oordeel ik nu hahaha

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

markia

markia

18-07-2013 om 21:07

Misschien omdat mensen met (voor)oordelen en geroddel/gepest/gehoon/gelach over hun uiterlijk te maken hebben gehad en dat het dus een gevoelig punt is.

Of gewoon omdat we met ons allen hier toch wel volwassen genoeg zouden moeten zijn om niet kinderachtig te hoeven zijn?

Ik denk dat niemand (voor)oordeelvrij is, alleen sommigen doen niet echt hun best het te verbergen; heel onbeleefd.

Ely, je bent me voor

ik wilde net tegen Liora zeggen dat ik natuurlijk geen oordeel heb over mensen die houden van oordelen ....

Ely

Ely

18-07-2013 om 22:07

Pesten/honen/uitlachen

Is natuurlijk gewoon niet alleen onbeleefd maar ook heel naar. Maar ik las in Gonniegans haar berichten dat niet. Wel een beetje iets bevreemds maar niet genadeloos veroordelen of pesten oid. Maar goed, dat is mijn filter

markia

markia

18-07-2013 om 23:07

niet perse op die manier hier, al zijn een aantal vrij uitgesproken over wat verzorgend/oordelen is.Maar de blikken en het vrij luide gefluister, gewijs of nakijken, bijna zonder het te verbloemen, dat herken ik wel van bv op het werk alwaar een aantal dames elkaar niet zo aardig vinden. Daar hoef je ze eigenlijk niet voor te verstaan.
En dat is echt plaatsvervangend beschamend.

Ik vraag me dan ook wel af of ze de moeite niet nemen het voor zich te houden, niet bij machte zijn dat te doen, denken dat ze het doen of weet ik het wat.

Ely

Ely

18-07-2013 om 23:07

Het verbindt

Vrees ik, daarom doen ze het. Denk ik...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2013 om 01:07

Fiorucci stiletto-tuinieren

waarom zou je in een pakje lopen op stiletto's als je net je tuin aan het doen bent?===
Uitermate handig! Gaatjes prikken voor je stekjes, onkruid uitsteken, het gras verticuleren... Ik kan je legio tips geven voor tuinieren op stiletto's:-)

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2013 om 01:07

Ik vind het nogal meevallen

Ik woon op het schoolplein, dus ondanks dat ik geen basisschoolkinderen meer heb, zie ik de ouders van de huidige scholieren wel. Gemiddeld genomen vind ik het nogal meevallen met de slonzigheid. Maar dat zal ook liggen aan mijn definitie van slonzigheid. Een spijkerbroek met t-shirt is misschien niet de meest spannende keuze, maar er is niets mis mee. En dat broeken op kuitlengte fout zijn daar viel ik net bijna door van mijn stoel. Capri's bedoel ik dus.
Wat moet een vrouw dragen als het mooi weer is om het predikaat 'verzorgd' te verdienen? Moet de keus altijd óf een rok/jurk zijn óf een gekleedde lange broek? Ik draag sinds twee jaar broeken op kuitlengte en geloof me, dat was een hele overwinning voor mezelf. Ik draag steunkousen en ik durfde tot twee jaar geleden mijn onderbenen niet te laten zien. Maar ik ben dus sinds twee jaar om en het kan me ook echt niet meer schelen dat mensen kunnen zien dat ik steunkousen draag. Maar ik heb mijn grenzen. Ik wil niet dat mensen de bovenboord van de steunkousen kunnen zien. Je zult mij dus niet in een kek jurkje tot boven de knie met daaronder pontificaal mijn besteunkousde onderbenen zien. Oh wat lijkt het mij leuk om jurkjes met blote benen te kunnen dragen, maar dat zit er niet meer in. Dus vandaar: capri's en ook een witte legging tot op mijn kuiten voor onder mijn jurk. Daaronder draag ik gewoon nette schoenen. Met dichte neuzen. Geen vlotte sandaaltjes, maar neutrale instapschoenen. Reden: ik heb een halve grote teen en ik heb geen zin in allerlei blikken. Dus ik verberg het. Dus voor wie mijn kleding fout vindt... het zij zo.
Ik verbaas me ook over het oordelen over grijs haar. Ik vind het eigenlijk best erg dat de norm is dat je als jong-grijzende vrouw je haar hoort te verven. Blijkbaar is het dus normaal dat je je natuurlijke haarkleur moet verdoezelen om het stempel 'verzorgd' te mogen ontvangen. Ik heb de leeftijd dat grijze haren erbij gaan horen, maar ook op deze leeftijd doen vrouwen nog steeds alle moeite om die weg te werken. Waarom? Ik heb een grijze pluk in mijn haar en het heeft wel wat vind ik.
Natuurlijk veroordeel ik ook wel eens, ik ben ook maar een mens. En dat gaat dan toch om mensen die té strakke shirtjes over hun juist daardoor té duidelijk zichtbare vetrolletjes persen. Ik zag vandaag ook een vrouw lopen die er zo bij liep. Ik snap dat niet. Een shirt in een iets grotere maat kost meestal net zoveel, dus daar kan het niet in zitten.

Fianna

Fianna

19-07-2013 om 05:07

Maakt het uit

Waar je je al niet over kan verbazen of druk maken. Leef en laat leven is mijn idee dan. Vind andere dingen (zoals omgangsvormen) veel belangrijker ;-)Over iemands uiterlijk oordeel ik allang niet meer.
Ik vind Nederlanders over het algemeen vrij snel oordelen (en roddelen). In Ierland nooit meegemaakt en woon nu behoorlijk afgelegen in Canada en hier interesseert het niemand een zier wat je draagt. Wat een verademing! Vooral voor kinderen is dat fijn!

Fianna

Fianna

19-07-2013 om 05:07

Krin

''Ik vraag me bij mensen vaker af wat ze denken dan dat ik me bezighou met hoe ze eruitzien, en waarom. Echt. Zoveel boeiender.''

Helemaal mee eens!!!

Fiorucci

Fiorucci

19-07-2013 om 08:07

Markia

Ik reageerde op Liora's posting over oordelen.En in die reactie staat ook waarom ik er niet dol op ben.

Oordelen

Waarom oordelen niet mag? Wat heet mogen, ik kan het je moeilijk verbieden Ik kan wel antwoorden waarom ik het zo onprettig vind: omdat oordelen zo gauw veroordelen wordt. Omdat je je als "beoordeelde" al snel gedwongen voelt je te verdedigen. Qui s'explique, s'accuse (je ziet het hier al gebeuren: misschien was die moeder wel net gescheiden en had daardoor geen energie, misschien was ze wel net in de tuin aan het werk, waarom ik tóch nagels lak terwijl ik weet dat... enz).

Berber.

Berber.

19-07-2013 om 11:07

Ach 2

Een beetje oordelen mag, kan zelfs best lollig zijn. Als je je maar realiseert dat jouw oordeel de waarheid niet hoeft te zijn en het dus ook niet als zodanig gaat verkondigen.

Kom op, iedereen doet het, alleen de één weet het van zichzelf en de ander niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2013 om 11:07

Oordelen => verwonderen

Misschien kun je oordelen beter vervangen door 'verwonderen'. Je mag je verwonderen over een ander en dat is misschien ook nodig om je eigen identiteit e.d. te kunnen bepalen.

Berber.

Berber.

19-07-2013 om 12:07

Nee kaaskopje

Als ik nou ergens jeuk van krijg op dit forum is het wel dat iedereen hier zich de hele dag moet gaan lopen te verwonderen. Dus nee, ik verwonder me niet. Ik oordeel, maar hou mijn oordelen wel voor mezelf.

Berber.

Berber.

19-07-2013 om 13:07

Ik ben nooit te beroerd om mijn oordeel bij te stellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.