Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

school is er om de kinderen dom te maken!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pindar

Pindar

20-01-2014 om 21:01 Topicstarter

mamahippie

Wel, een jehova getuige zal nooit vragen het zelf eens te onderzoeken.

dus het staat je vrij.

zucht,m ik heb het al eerder gezegd, onderzoek en als het niet klopt verwerp het dan!

Maar doe dat aub na het onderzoek.

En leg uw kind later maar uit waarom U het naar school gestuurd heeft.

Tsjonge jonge jonge.

Met vriendelijke groeten

Pindar

Pipo

Pipo

20-01-2014 om 22:01

Hahaha

Duh, je roept nu wel heel hard VUUR, maar als wij dan vragen WAAR, zodat we desnoods hard weg kunnen hollen, zeg je dat het te ver voert om dat allemaal uit te leggen.

bibi63

bibi63

20-01-2014 om 23:01

Pipo en duh

Precies wat ik bedoel pipo: wat en waarom zou ik iets moeten onderzoeken, als ik geen probleem heb en zie. Ik stel je een concrete vraag Duh: waarom is het in jouw ogen willens en wetens? Wie en vooral waarom? Dat is hetgeen jij in de groep gooit. Daar zou je toch een antwoord op moeten geven. Vooral over dat willens en wetens. Filosoferen of het huidige schoolsysteem manko's heeft kan ik ook, maar jij stelt iets anders: het is expres volgens jou. Geef daar eens antwoord op. Wellicht heb ik dan een reden om verder te 'onderzoeken'. Nu niet.
Bibi

koffiekwast

koffiekwast

20-01-2014 om 23:01

ja duh

Goed plan, ik onderzoek inderdaad maar gewoon zelf de dingen die ik wil onderzoeken. Pindar heeft niet echt genoeg thuisscholing gehad om een boodschap een beetje begrijpelijk over te brengen.

Stenna

Stenna

20-01-2014 om 23:01

geprobeerd

in Google te zoeken: "wie zit er willens en wetens achter ons slechte onderwijs" en ook: "waarom er iemand onze kinderen bewust dom wil maken". Maar helaas, er komt geen antwoord.
Sorry, maar het serieuze raak ik nu wel erg kwijt hoor. Waar slaat dit nog op, beweren dat er iets of iemand een vooropgezette slechte bedoeling heeft en ons hele onderwijs bepaalt, en dan weigeren gewoon simpel even te zeggen wie dan. De AIVD, de NSA, de Taliban, Wilders, Scientology, de Vulcans?

Bianca

Bianca

21-01-2014 om 09:01

Complot, dat vind ik nou weer niet

Ik denk niet (zal Duh wel naïef vinden) dat er een systeem is dat de kinderen willens en wetens dom wil maken. Ik geloof ook zeker in de kracht van een goede leraar.
Ik denk eerder dat kinderen in een soort gareel worden gehouden omdat we dat altijd al zo deden, en dat het dus een gewoonte is geworden. Netjes zitten opletten en netjes werken op tijd komen en luisteren. Goed je best doen (ook al is het saai).

We weten niet beter.

Ooit was het een goed plan om kinderen zo te drillen, ze moesten namelijk later als ze groot waren in een hiërarchisch systeem gaan functioneren, die destijds heel gebruikelijk waren. Ze zijn er nog wel, maar de meeste bedrijven functioneren niet meer zo.

Van een gemiddelde werknemer wordt nu verwacht dat ze meedenken. Maar dat meedenken zijn we afgeleerd (op school!)

Maar dat feit is nog niet doorgedrongen op scholen. Dus leren we daar hoe je feitjes uit je hoofd moet leren en hoe je een toets moet maken (hoog scoren op de cito door oefencito's te maken!)
Als je dat kan ben je een uitmuntende leerling, en krijg je veel complimenten.

Maar als je eigenwijs bent en geen zin hebt om al die onzin in je hoofd te stampen dan haal je onvoldoendes en word je van school gestuurd.

Dit is volgens mij wat Duh wil zeggen. Alleen heb ik het idee dat ze de scholing mist om dit goed onder woorden te brengen (hoe ironisch!).
Ik vind het jammer dat ze op andere vragen niet in wil gaan en alleen met YouTube filmpjes om de oren slaat. En heel specifieke voorbeelden erbij haalt die weinig over het gehele plaatje zeggen.

Nu heb ik zelf ook een filmpje gepost. En hoewel het voor die jongen heel goed heeft uitgepakt, vraag ik me echt wel af of dit voor ieder kind zo zou werken. Ik denk het niet.
Naar mijn idee is dit kind al erg slim en leergierig van zichzelf. En tja ik denk echt niet dat alle kinderen zo briljant en leergierig zijn. Er zijn kinderen die daar echt wel sturing en aanmoediging nodig hebben. En niet allen van ouders (die het soms ook niet in zich hebben om hun kind te stimuleren). School zou dit dan wel moeten doen. Hoewel in de praktijk...

Ik vind school weldegelijk erg nuttig. Kinderen leren toch een aantal basisvaardigheden zoals lezen en schrijven. En vergeet het sociale aspect van school niet.
En op de middelbare school leren ze andere talen en wiskunde en natuurkunde en nog meer vakken die erg handig zijn om te leren. Kennis die je echt nodig hebt.

Ik zou zonder die kennis mijn vak toch echt niet uit kunnen oefenen. Ook al ben ik een creatieveling. Ik moet kunnen rekenen en een foutloze brief kunnen schrijven en soms in een andere taal een klant te woord staan. Wiskunde heb ik nodig om mijn ontwerp werkend te maken.

Ik kan mijn kinderen echt niet alles leren en zou niet weten van wie ze dat dan zouden moeten leren. Natuurlijk kan ik ze vertellen wat ik weet, maar mijn kennis is gericht op mijn vak, dus kunnen ze alleen maar mijn vak leren.
Niet ieder kind kan worden opgeleid door een geniale beroemdheid.

Mijntje

Mijntje

21-01-2014 om 10:01

wat wil je doen?

Wat wil je nu doen: zelf iets doen voor je eigen kinderen (bv thuisonderwijs of verhuizen) of wil je anderen overtuigen.
Ga dan de politiek in. Met hier epistels voltikken bereik je niet zoveel mensen. Met alleen maar roepen dat het systeem niet deugt bereik je ook niks. Wat ga je doen dan?

Creatief

Duh:
"Iedereen is geniaal ( op ongeveer 5% na geloof ik, maar die hebben dan een zware handicap)"

Deze uitspraak bewijst voor mij dat jouw creatieve denken in elk geval weinig te lijden gehad heeft onder een jarenlange schoolgang. Dus het valt wellicht nog best mee met ons schoolsysteem!

bibi63

bibi63

21-01-2014 om 15:01

en nog wat anders Duh, mss stof voor jou om over na te denken

School is een 'systeem'. En natuurlijk is een dergelijk systeem niet perfect. En zijn alle kinderen individuen enz enz. Maar het 'systeem' school heeft ook als doel dat ELK kind in ieder geval het recht heeft (en daardoor, de ouders, de plicht om kinderen naar school te laten gaan) op basis en VO onderwijs t/m (ik dacht) 16 jaar. Het is natuurlijk geweldig als een individueel kind (even los van de ontbrekende diploma's die nu eenmaal in onze maatschappij verweven zijn) op een andere manier kennis vergaart, op individuele en creatieve wijze. Prima, maar dan zullen er heel veel kinderen buiten de boot vallen. Kinderen die misschien iets minder creatief en zelflerend zijn, kinderen die weinig mensen in hun omgeving hebben om hen op andere wijze dingen te leren. Kinderen met ouders die daar weinig energie in kunnen of willen stoppen. Alles zelf willen regelen en op de individu afgestemd is een utopie. Leuk om over na te denken, maar absoluut niet haalbaar. Wij leven hier in een land met ca. 17 miljoen mensen. Zonder regels en sturing gaat dat mis (en met verkeerde regels en sturing uiteraard ook). Ik kan natuurlijk zelf wel bepalen hoe hard en hoe creatief enz. ik door de straten scheur, maar helaas kunnen wij niet zonder geordende verkeersregels.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen hier in NL (als we het even bij ons land houden) een dak boven z'n hoofd heeft, al is het een 1-kamer woning, te eten heeft, medische zorg krijgt, infrastructuur met al z'n voors en tegens, én we met z'n allen hier kunnen leven. En daar zullen we toch met z'n allen voor moeten zorgen. Hetzij door te werken en geld te verdienen zodat je eerste levensbehoeften kunt betalen, hetzij door een uitkering. Maar ook die uitkering moet ergens vandaan komen. Al die systemen, regels, beperkingen zijn niet altijd fijn en perfect. Ook school niet, maar het is wel een vereiste basis om e.e.a. te bewerkstelligen.
Bibi

bibi63

bibi63

21-01-2014 om 15:01

Het is prima om na te denken over andere manieren. Maar die moeten wel haalbaar zijn. En dat mis ik sowieso in jouw postings. Roepen dat e.e.a. niet deugd, maar zonder concrete ideeen hoe dat voor IEDEREEN dan anders zou moeten en kunnen, is wel erg makkelijk.
Bibi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-01-2014 om 16:01

Recht op onderwijs

Onze overgrootouders hebben hard gevochten voor het recht op onderwijs. Juist om kinderen niet de slaaf te laten zijn van kinderarbeid. Juist om meisjes niet verdoemd te laten zijn tot een bestaan als aanrechtslaaf. En nogmaals, het onderwijssysteem is niet perfect, verre van dat. Maar we doen ons best om alle kinderen onderwijs op maat te geven. Het is net als met alles een leerproces van vallen en opstaan.
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/van_kinderarbeid_via_leerplicht_naar_recht_op_onderwijs/

Maar goed, "never argue with a fool". En dat ben je als je heilig gelooft in zulke onzinnige complottheorieën en deze op zo'n manier predikt en verkondigt zonder inhoudelijk en feitelijk op essentiele vragen in te gaan. En iedereen die tegen is, is dom of naief.
Zoals mijn vader, een rasechte vakbondsman, altijd zei: "als je iets wilt veranderen, kom dan goed beslagen ten ijs en stap naar de hoogste instanties. Zorg dat je je verhaal feitelijk goed onderbouwd hebt en dat men je serieus kan nemen. Alleen dan word je gehoord".

Stenna

Stenna

21-01-2014 om 18:01

sociale ongelijkheid

zou nog veel groter worden door thuisonderwijs. Even als aanvulling van Bianca's zinnige stukje over functie van school, naast de nadelen. Want het zou betekenen dan kinderen van laag opgeleide ouders veel minder onderwijs zouden krijgen dan kinderen van hoog opgeleide ouders. Wat zich dan weer doorzet naar hun kinderen.

dc

dc

21-01-2014 om 22:01

en ik

zou dan gewoon vanaf mijn 8e gewerkt hebben. Dan had ik nooit latijnse poezie gelezen en griekse geschiedenis. Dan had ik ook geen engels en frans geleerd waardoor ik buiten nederland kan wonen en werken en andere culturen heb kunnen leren kennen.

Verder werk ik op een school, en ik zie vooral veel gelukkige kinderen, die zichzelf kunnen zijn, en gestimuleerd worden hun sterke kanten te vinden. Het meest negatieve in het systeem vind ik dat de groepen eigenlijk te groot zijn, maar voor kleinere groepen heb je meer geld nodig, en dat is er gewoonweg niet. Complotten heb ik nog niet meegemaakt, en ik werk met het management van de school. Ik zal het morgen even navragen ;-)

Stenna

Stenna

21-01-2014 om 22:01

ja nee maar dc

Jij zit natuurlijk in het complot! Als medewerker management van een school! ;-)

dc

dc

21-01-2014 om 23:01

Stenna

Ssst! Niet verklappen!

Ongelooflijk

90 berichten terwijl de beginposter alleen maar zendt en niet wil ontvangen. Doet me een beetje denken aan Onno.
Die heeft ook eens mij geantwoord dat ik het niet zou begrijpen en dat hij daarom mijn vraag niet zou beantwoorden. Lekkere drogreden!
Ik vind het jammer dat de schrijfster van dit idee zo hard tekeer gaat want op zich is het een interessant idee om school of onderwijs anders in te richten en na te denken over een manier waarop het voor ALLE kinderen goed is. Vooral op dit forum komen nog weleens schrijnenede verhalen langs van kinderen die niet in de middenmootmal passen en de huidige ontwikkelingen lijken te gaan in de richting van dat iedereen die een beetje anders is zich maar moet aanpassen om in die mal te passen. (Oei, gekke grammatica)
Maar goed, ik ga er niet eens over nadenken want met de openingspostmevrouw/meneer valt niet te discussieren.

Bianca

Bianca

22-01-2014 om 09:01

haha

Ja mensen die het systeem in stand houden neem ik niet serieus heer .

Maar inderdaad zonder verplicht onderwijs zou ik ook vanaf mijn 8e (oid) aan het werk zijn gezet. Zo lang geleden is het nog niet hoor, dat kinderen verplicht waren om mee te werken, omdat de fabrieksarbeiders anders niet genoeg hadden om van rond te komen. En het beetje geld wat ze hadden moest ook nog voor een groot deel aan de kerk worden gegeven.

Zelfs mijn eigen moeder heeft nauwelijks onderwijs genoten en daardoor heel wat kansen gemist. Toen ze 14 was ging ze al naast de huishoudschool schoonmaken bij rijke mensen omdat er thuis te weinig geld was. Doorleren was niet voor haar soort mensen, en zeker niet bedoeld voor meisjes.

Dat systeem van toen deugde ook van geen kanten. Dan is het nu toch wel veeeel beter!

Als school kinderen dom maakt en geluk is met de dommen dan moeten kinderen wel heel gelukkig zijn.

Ely

Ely

22-01-2014 om 19:01

Duh, vraag

Stel nou dat we hierin mee willen gaan. Hoe los ik dat dan op? Ik bedoel, leerplicht enzo. Hoe heb jij dat dan opgelost met jouw kinderen?

heeft Duh wel kinderen?

dat vraag ik mij wel heel erg af. Is Pindar niet een of andere idioot die stennis schopt op fora?

Dalarna

Dalarna

23-01-2014 om 08:01

Ik heb volgens mij nog niets Nederlandstaligs gezien waar Pindar mee komt, heel vreemd om zo klakkeloos Amerika met ons landje te vergelijken.

Pindar

Pindar

23-01-2014 om 14:01 Topicstarter

Tsja, jammer maar het is niet anders....

Blijkbaar zijn er veel mensen hier die het niet willen beseffen hoe enorm dom en a creatief school maakt. en mensen die zeggen dat ik het alleen over amerika heb lezen nu niet bepaald goed mijn postings.

Wel, je moet het zelf weten hoor, als je je kindje naar een school wil brengen waar ze de ziel doden, de creativiteit afnemen, hem of haar dommer maken, etc ga je gang maar.

Je kan natuurlijk in de verdediging schieten maar ook dan heb je mijn postings niet goed gelezen.

Je kan natuurlijk ook eens iets anders proberen.

Maar ik zie dat met veel mensen hier niet gebeuren.

Deze zitten hopeloos vast ik dit achterlijke systeem

Maar nee, DAT mag je niet zeggen!

Vooral geen slapende hondjes wakker maken.

Common Core Standards: Is This A One-Size Fits All Type Of Education? – Dumbing Down Our Kids:


http://www.youtube.com/watch?v=xMVu0zreQ68&feature=player_embedded

En je ziet hoe hard mensen hier hun best doem om zichzelf te verblinden om maar vooral niets te hoeven 'zien'.

ik lees hier vooral veel 'angst' in.

Met vriendelijke groeten

Pindar

Dalarna

Dalarna

23-01-2014 om 15:01

niet Amerikaans

nee niet Amerikaans en vervolgens gooi je er weer iets niet-Nederlands in....

Geef ook eens antwoord op hoe we het moeten aanpakken dan? De LPA ontwijken, naar het buitenland emigreren en dat allemaal voor een school die niet zo creatief is... een kind zit meer uren thuis wakker te zijn dan op school hoor dus tijd zat om dat te doen wat je wil.

Je kunt natuurlijk

in de medezeggenschapsraad gaan
crea-bea hulp op school worden
een spreker zijn op een ouderavond

je kunt het ook breder oppakken

en columns gaan schijven over je hiaten in een krant
een blog opzetten
een schoolsysteem ontwerpen en op het ministerie van onderwijs aanbieden

Je kunt er ook een essay over schrijven
Zorgen dat je in DWDD of P&W komt

ideeen genoeg om jezelf te profileren en een statement te maken "en public"

Succes met al je te maken ontwikkelingen!

bibi63

bibi63

23-01-2014 om 15:01

Ja, we weten het nou wel.... Maar van jou weten we niets......(kinderen? hoe oud? welke school? Hoe zou jij het willen aanpakken? enz enz) In ieder geval kom je niet erg intelligent over, je roept iets, onderbouwt niets, komt met vage filmpjes (dat is geen eigen inbreng), niks constructiefs, oplossingsgerichts en vooral je gaat nergens in op concrete vragen van anderen. Dom (dat zal jouw school wel schuldig aan zijn geweest...)
Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.