Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pindar
19-01-2014 om 21:01
school is er om de kinderen dom te maken!
We leren dat scholen er zijn om kinderen dingen te laten leren etc etc.
Maar scholen zijn er helemaal niet om kinderen slimmmer en weet ik wat te maken.
Scholen zijn er om van de kinderen goede aangepaste slaafjes te maken,
die na jaren van scholing niet meer kunnen denken en wiens creativitet vernietigd is.
Waarom blijven we de kinderen dan in godsnaam naar school brengen?
Met vriendelijke groeten
Pindar

Pindar
20-01-2014 om 12:01
Bianca
Bedankt voor je reactie! Een verademing. Niet omdat je zij het gedeeltelijk aan mijn zijde staat, maar omdat het een meer 'normalere' reactie is dan van vele anderen, die in een soort knee-jerk reflex onnadenkend afwijzen wat ik (en anderen) over publieke scholing beweer.
Ik ben het echter niet met je eens dat mijn mening kort door de bocht is, ik ben van mening dat het nog vele male erger is dan ik hier neerschrijf.
Zo zijn er veel subtiele mechanismen op school die een kind 'schaden'.
Zie hiervoor bv het werk van John Taylor Gatto, een onderwijzer die zelfs onderscheiden is geweest en zag dat 'zijn'kinderen stommer uit de school kwamen dan ze er in gingen. Hij zag bij veel leerlingen genialiteit, en deze verdween naarmate iemand meer scholing had.
Hij geloofde het allemaal eerst ook niet, maar ging het toch onderzoeken en kwam op verbijsterende zaken uit die je eigenlijk wel ziet maar waar je niet bij stil staat.'
En en opmerking dat ik 'in iemands hoofd kan kijken" slaat op niks, dat beweer ik ook nergens,
Ergens snap ik de reacties wel, want het is een controversieel onderwerp, net als bv vaccinaties (levensgevaarlijk!) maar ja daar mag je natuurlijk ook geen vraagtekens bij zetten.
Anyway, het enige wat ik hoop dat een ouder dit eens leest, nadenkt en onderzoekt en dan zijn/haar eigen conclusies trekt,
Dat zou al een hele winst zijn.
Met vriendelijke groeten
Pindar

Pindar
H.L. Mencken
The most erroneous assumption is to the effect that the aim of public education is to fill the young of the species with knowledge and awaken their intelligence, and so make them fit to discharge the duties of citizenship in an enlightened and independent manner. Nothing could be further from the truth. The aim of public education is not to spread enlightenment at all; it is simply to reduce as many individuals as possible to the same safe level, to breed and train a standardized citizenry, to put down dissent and originality. That is its aim in the United States, whatever the pretensions of politicians, pedagogues and other such mountebanks, and that is its aim everywhere else.”
― H.L. Mencken

Pindar
Biance
Ik denk dat het kind wat niet naar school wil, heel goed aanvoelt dat er iets niet klopt. In die zin lijkt ze (ook een belangrijk punt) 'gezonder' dan de ander hierin.
Het meest van het onderwijs gebruikt de linkerhersenhelft, we worden daar a.h.w. door het systeem in 'opgesloten'. Waarom? Om dat de echte genialiteit en intuitie en weet ik wat via de rechterhersenhelft 'loopt.'. Sluit dat min of meer af en je kan de boel beter controleren
(conformisme).
Met vriendelijke groeten
Pindar

Pipo
kringetje
Hoe zijn de 'zij' (de "politicians, pedagogues and other such mountebanks") in dit verhaal in hun jeugd op die geestdodende, verstand-knechtende scholen ooit zo slim en inventief geworden dat ze dit verderfelijke schoolsysteem in stand kunnen houden?

Pipo
En nogzowat
http://xyofeinstein.wordpress.com/2013/08/13/een-vlinderschool-fladdert-over-onderwijsmythes/
Dat linker- versus rechterbrein is een mythe. Misschien heeft Duh toch wel gelijk dat er iets schort aan het onderwijs - bij haar/hem is het vermogen kritisch te denken, beweringen te toetsen en niet alles wat op internet staat klakkeloos over te nemen in elk geval danig aangetast.

Pindar
20-01-2014 om 13:01
Pipo
Je doet nu nogal wat aannames!
Je kent mij niet. Je weet niet wat en hoe ik het doe! en je denkt dat ik alles van internet 'pluk' wat niet zo is.
btw dat het een mythe is over het brein is aantoonbaar onjuist.
EN , je leest blijkbaar niet eens of niet goed, ik zeg zelfs dat mensen een en ander zelf moeten gaan onderzoeken,
Maar ja, als je denkt dat je bewuste en onbewuste aannames juist zijn dan ga je ze natuurlijk niet onderzoeken.
duh??
Met vriendelijke groeten
Pindar

Pipo
In mijn eerste reactie doe ik geen aanname, maar stel ik een vraag.
In mijn tweede reactie doe ik geen aanname, maar stel ik een bron tegenover jouw aanname. Ik ben een en ander zelf gaan onderzoeken, zoals jij mensen aanspoort te doen. En kom daarbij tot andere conclusies.
Duh.

Stenna
aannames
Jij doet ook een heleboel aannames over ons, Duh, terwijl je ons niet kent. Je neemt zomaar aan dat wij niet nadenken over onze keuze om ons kind wel naar school te sturen, of daar nooit over na hebben gedacht. Je zegt:
"Anyway, het enige wat ik hoop dat een ouder dit eens leest, nadenkt en onderzoekt en dan zijn/haar eigen conclusies trekt"
Misschien onvoorstelbaar voor jou, maar het zou kunnen dat sommigen mensen wel nadenken, wel lezen en onderzoeken, en toch een andere conclusie trekken dan jij. Waarom is er maar 1 visie mogelijk als je nadenkt? Moet iedereen precies hetzelfde denken (heb je dat soms op school geleerd, dat dat wenselijk is?)
je zegt:
"Ergens snap ik de reacties wel, want het is een controversieel onderwerp, net als bv vaccinaties (levensgevaarlijk!) maar ja daar mag je natuurlijk ook geen vraagtekens bij zetten."
Je mag overal vraagtekens bij zetten. Dat doen wij ook. Wij zetten vraagtekens bij wat jij zegt. Mag dat niet? Je post op een publiek forum, dus je bent uit op reacties, neem ik aan (ja, ook een aanname). Of niet?

Bianca
reactie
Tja, ik vind het lastig hoor. Ik heb bij mijn kinderen nog niet het idee dat ze in hun genialiteit zijn gesmoord. Maar wie weet heb ik dat nooit door gehad? Of ze zijn niet geniaal?
Beide kinderen krijgen thuis genoeg ruimte om hun genialiteit te ontdekken en te uiten. Tenminste dat hoop ik en daar werk ik ook aan. Ik stimuleer ze om hun creatieve ideeën uit te werken.
Waar ik merk dat veel kinderen dat vaak thuis niet mogen, vaak vanwege de rommel. Vriendinnetjes die over de vloer komen zijn meestal aangenaam verrast.
Dus het thuisfront werkt ook niet altijd mee, en daar krijgen de kinderen net zo goed te maken met soms verstikkende grenzen.
En tja rommel en herrie mag ook al niet op school. Logisch aan een kant. Maar orde en rust werkt misshcien voor een aantal kinderen averechts?
Wel een kind die supertrots was op haar goede rapporten. En een die het koud laat. Hoewel nu ze 10 is begint het te komen: ze wil ook een rapport zonder onvoldoendes. Dat lijkt aardig te lukken.
Die jongste zou volgens de theorie van Duh "gezonder" zijn. Maar ik zie dat toch niet zo.
Mijn oudste heeft het in ieder geval een stuk makkelijker omdat ze als een vis in het water is in het onderwijssysteem. Of dat zich later uitbetaalt moeten we nog afwachten.
Dit is ook wel een interessante link (als hij al niet was gepost):
http://www.collective-evolution.com/2014/01/07/this-is-what-happens-when-a-kid-leaves-traditional-education/

Pindar
20-01-2014 om 15:01
Bianca
Iedereen is geniaal ( op ongeveer 5% na geloof ik, maar die hebben dan een zware handicap)
Dus jouw kinderen zijn ook geniaal.
Met vriendelijke groeten
Pindar

Pindar
20-01-2014 om 15:01
Bianca, bedankt voor die link!
Echter, ik vetrouw TED tegenwoordig niet meer zo, daar ze
bv alles wat tegen Monsanto (GMO) ingaat boycotten en over bewustzijn willen ze volgens mij al helemaal niets weten. Zo hebben ze lezingen van Hancock en Sheldrake tegengehouden.
Maar wel bedankt voor de link!
Hier is nog een mooie link!
http://www.youtube.com/watch?v=4iPXRgJEk6k(Educational ~ Valedictorian Speaks Out Against Schooling)
Met vriendelijke groeten
Pindar

Pindar
20-01-2014 om 16:01
Bianca
Net die link (TED) bekeken en erg indrukwekkend!
Ik zou kinderen aanraden gillend weg te rennen van het huidige achterlijke schoolsysteem, inclusief universiteiten!
een en ander mooi verwoord:
"Just look at us. Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, major media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.”
― Michael Ellner"
btw ik ben erg blij met de wat serieuzere reacties hier!
Is toch wel een heel belangrijk iets lijkt me om na te denken over de scholing van je kind?
Met vriendelijke groeten
Pindar

Stenna
serieus
Wat zijn precies de serieuzere reacties volgens jou? Alleen degene die jou gelijk geven?

Bianca
Ik probeer er niet al te negatief in te staan. Mijn kinderen hebben immers leerplicht (in Nederland op het bizarre af, probeer maar eens een dagje vrij te regelen bij een niet officiële gelegenheid).
Ik leer ze wel kritisch te zijn, ook en vooral op de leerstof. En zeker op de knutstelopdrachten.
Kijk eens bij een gemiddelde kleuterklas naar binnen en er hangen 30 soortgelijke werkjes; daar gruwel ik echt van! Waarom worden er niet wat vrijere opdrachten gegeven.
Als dat nou een keer zo gebeurde, maar die werkjes zijn steeds 30x gelijk.
Laat die kinderen lekker zelf iets bedenken, zo moeilijk kan dat niet zijn...
Ik ben overigens wel blij dat we in Nederland wonen. Als je ziet hoeveel ellende en armoede er in de wereld is, vind ik dat we het hier nog zo slecht niet hebben, ook nog niet eens qua onderwijs. Er zijn landen waar een kind vanaf kleuterleeftijd de fabriek in wordt gestuurd. Dat is toch erger.
En ieder kind geniaal hangt ook weer af waar je zelf die lat legt. In feite zeg je dan dat iedereen geniaal is.
Zou dat zo zijn? Zo ja dan spoelen we heel wat potentieel weg.
Maar wat schieten we eigenlijk op met zoveel geniale mensen; wie regelt dan de rotklussen nog....

Pindar
Stenna
Nee, en je hebt overduidelijk niet gelezen wat ik geschreven heb!
what else is new?
Met vriendelijke groeten
Pindar

Pindar
Bianca
ja we zijn allemaal geniaal en ja we gooien enorm veel potentiaal weg
btw heb je de link al bekeken over die Valedictorian?
Met vriendelijke groeten
Pindar

Bianca
20-01-2014 om 17:01
Ja duh die heb ik bekeken
En zei ik dat al niet eerder; een papiertje zegt in feite niks.
Je leert hoe je testen moet maken. Een er nuttige vaardigheid (not).
Maarja werkgevers vragen erom, het is vaak verplicht. En iedereen doet het dus.... (kuddedieren?)
Ik ken zoveel mensen die zonder scholing erg goed zijn (en waren) in hun vak. Deze mensen zouden nu nooit meer zover kunnen komen. Dat is wel in mijn ogen erg nadelig veranderd.

Pindar
Bianca
Ikheb verschillende mensen gekend met weinig of geen scholing en die waren echt geniaal op het gebied waar hun intresse lag.
Zo heb ik iemand gekend die nooit officiele scholing heeft gehad in informatica, maar hij zette regelmatig '' hoge heren' op hun plek!
en terecht! en die hoge heren waren erg arrogant en deden alsof ze alles wisten,m aar ze draaiden voor je neus als ze ergens niet uitkwamen. Ik had en heb het hoogste respect voor dit soort mensen.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik geloof dat Edison ook geen geschoolde mensen aan wilde nemen.
en lees eens wat van Victor Schauberger. een boswachter, die zeer zeer veel ontdekt heeft door in de natuur te vertoeven! Meer dan een doorsnee natuurkundige! Die kunnen zo bij zo niet goed denken.
Hij zag zijn broer naar de universiteit gaan en voor zijn ogen zag hij dat zijn denken 'gek' werd, in de zin van niet meer vrij en onafhankelijk. En zoals ik al eerder zei op school worden de kinderen ook nog eens bekogeld met leugens tot en met de wiskunde toe!
Met vriendelijke groeten
Pindar

Pindar
Common Core
En voor iedereen denkt dat school 'normaal' en 'goed' is
bekijk aub dit even, maar 4 minuten van uw leven!
http://www.youtube.com/watch?v=wZEGijN_8R0(Arkansas Mother Obliterates Common Core in 4 Minutes!)
En denk nu niet dat dit in nederland niet gebeurt!
Met vriendelijke groeten
Pindar

Stenna
20-01-2014 om 20:01
serieus.
Integendeel, Duh, ik lees je heel goed. Maar je reageert alleen nog maar op Bianca. Er zijn nog andere serieuze vragen en reacties, ga daar ook eens op in? Op serieuze wijze dan, niet door ze af te serveren als ondoordacht.

bibi63
20-01-2014 om 20:01
Het is de manier waarop je het brengt. Het gaat niet alleen om het feit of jij gelijk of geen gelijk hebt in je basis idee. Daar kan ieder anders over denken en wellicht een keer over nadenken. Alles kan.
Maar als jij roept dat school kinderen 'bewust' dom houdt en vooral geestelijk verkracht en wat je al niet meer roept, dan kom je niet over als een serieuze poster en wakker je mensen ook niet aan om over jouw ideeen na te denken. Integendeel. Het gros van de leraren (en schoolbesturen) hebben alleen maar als doel de kinderen zo goed mogelijk dingen te leren, ze fijn te laten voelen en ze een bagage mee te geven. Of dat in de praktijk dan ook altijd werkelijk zo is, kun je over discussieren, maar school (en dus de 'mens' (lees leraar enz)) uit te maken voor lui die kinderen bewust iets slecht willen toebedelen, dan sla je de plank mis, of in ieder geval de plank voor een 'normale' discussie. De discussie moet gaan over het feit of het systeem goed is of niet, of deels, niet over dat de mensen achter de school slecht zijn, want dat slaat echt nergens op.
Bibi

Pindar
20-01-2014 om 21:01
Bibi
Dan snap je het niet of dan wil je het niet snappen!
Ik sta er nog steeds 100% achter dat de scholen willens en wetens de kinderen dom houden en geestelijk verkrachten. Jazeker.
Maar.......
Jij maakt er iets anders van nu. Je zegt dat de leraren dat willens en wetens bewust zouden doen en dat heb ik nergens beweerd.
Ik ben de eerste om te zeggen dat de intentie van de leraren door en
door goed is en de meeste denken zeker te weten goed te doen!
Verder vind ik je reactie ook een beetje bizat over hoe ik het breng.
Als er brand is roep ik heel hard `VUURR!!!` en gaan we ook niet
bakkeleien over hoe ik het breng!
Maar goed, de meeste leraren weten helemaal niet dat ze het doen!
Hoewel er wel een paar wakker beginnen te worden, gelukkig1
Het is echt allemaal heel slim en sluw en subtiel opgezet.
Maar ja, je kan blijven schreeuwen dat het hoe je niet bevalt zodat je niet hoeft te zien wat er echt aan de hand is.
Mijn advies aan jou, ga het eens onderzoeken!
Helemaal los van wat ik gezegd heb hier.
Ja ja ik weet het, dat ga je toch niet doen.
btw heb je de video´s gezien waarvan de linken er door mij en
anderen hier gepost zijn?
Hmm dag ik al.
Ik hoop dat er verstandigere ouders zijn die dit lezen.
Met vriendelijke groeten
Pindar

mamahippie
hmmm....
ik krijg hier net zo'n gevoel bij als je soms hebt met Jehova's getuigen en dergelijke....

bibi63
En WIE doet dat dan "willens en wetens"???? En met welk belang?? Jij stelt niet dat onderwijs niet goed is omdat...... (wat dan ook), maar je stelt dat het willens en wetens gebeurt. WIE en WAAROM?
Bibi

Pindar
bibi63
DAT zijn al betere vragen!
Goed zo!
en ga het nu eens onderzoeken dan kan je er achter komen.
Er IS echt een reden voor. Maar dat allenmaal hier neerzetten zou te ver voeren. het is veel en complex,
Met vriendelijke groeten
Pindsr