Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

vuurvlinder

vuurvlinder

22-11-2017 om 21:11

schokkend artikel over de blokkade tijdens de sint optocht

Petra

Petra

24-11-2017 om 12:11

Bij mijn weten zijn er toch helemaal geen protesten van randstedelingen bij provinciale/stedelijke/dorpse Sinterklaasintochten geweest? Het protest richt zich toch alleen op de "eigen" intochten (in eigen stad / buurt / school) en op de nationale intocht?

Li

Li

24-11-2017 om 12:11

Dokkum

Ik denk dat het die Friezen worst was of het nou de nationale intocht was of niet. Het ging om hùn kinderen en ik vind dat ze daar gelijk in hadden.

Diana

Diana

24-11-2017 om 13:11

niet onderschatten

Onderschat de sentimenten in de "provincie" niet, niet alleen in het Noorden, ook in het Zuiden en Oosten. De leebaarheid gaat achteruit. Scholen sluiten/fuseren, geldautomaten verdwijnen, bibliotheken fuseren/sluiten, gemeentehuizen zijn minder vaak open, winkels gaan dicht en er komt niets voor in de plaats (niet alleen winkelketens), muziekscholen/theaters/filmhuizen idem. Vaak leeft het gevoel (ik zeg niet of dat terecht of onterecht is) dat dat door "het westen" opgelegd is, terwijl daar nog veel meer aan scholen/cultuur/winkelen is. En dan pakken ze ook nog ons kinderfeest af en willen ze hun wil opleggen op een slecht tijdstip (tijdens de kinderintocht). Zo moet je die sentimenenten zien.
Li: "Ik denk dat het die Friezen worst was of het nou de nationale intocht was of niet. Het ging om hùn kinderen en ik vind dat ze daar gelijk in hadden." Eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 14:11

Sinbad's vrouw

Het gemak waarmee maar aangenomen wordt dat er in de provincie alleen maar achtergestelde gebieden zijn die hoognodig de “verheven” waarden van het westen moeten omarmen.===

Nou nee, ik geloof dat ik juist verwacht dat de 'provincie' niet meer achtergebleven gebied ís. Ik denk helemaal niet in termen van oost en west, maar in 'Nederland'. Mijn eigen familie komt uit het oosten van Nederland, ik heb warme gevoelens voor die kant van het land. Ik heb wel een vader die vond dat je je bij je eigen cultuur moest houden als het op de liefde aankwam. Hij was inmiddels wel zover dat twee geloven op een kussen niet automatisch voor de duivel ertussen hoefde te zorgen, maar ik vrees dat dat alleen om protestant en katholiek ging. Onze relatie mocht dus wat dit stuk betreft. Geen idee wat hij nu van Zwarte Piet vindt, als landgenoot van Sinterklaas zal het hem waarschijnlijk worst zijn.

De tijd waarin Groningers in een trui rond liepen, die in Amsterdam al hopelijk ouderwets was, lag al achter ons dacht ik. Dat had ook wel zijn charme. In plaatsen in 'de provincie' kon je nog winkelen in winkels die je 'bij ons' niet zag. Nu is het een pot nat. Ook wat betreft ziekenhuizen, technische ontwikkelingen, e.d. is er geen sprake van achterstand voor zover ik weet. Maar dat er dus kennelijk toch nog verschil in mentaliteit is, wat een onderwerp als dit betreft, valt mij tegen, dat wel. Ik woon in een provinciestad, niet op de Yuppenbelt, of in Hipsterland, ik woon in een gewone wijk, overwegend wit, geef ik toe, maar wel gemêleerd. Mijn straat is niet méér zwart dan gemiddeld in Friesland of Gelderland. Daarnaast krijg ik dezelfde informatie via de tv en internet als in Drenthe. De tijd dat het nieuws alleen via de krant aangeleverd werd via streekkranten en stadskranten, is voorbij. Dus waarom er dan toch nog sprake is van 'wat denken ze wel daar in de Randstad?', als we het hebben over wat ten grondslag ligt aan de bezwaren tegen zwarte Piet, ontgaat mij. Moet men in de rest van Nederland echt langer wennen aan het idee dat gekleurde mensen gekwetst kunnen worden door hoe Zwarte Piet eruit ziet? Dat gaat er bij mij niet in. Dus wat is het dan wel?

Dan haal je Groningen erbij, de gaswinning. Denk je werkelijk dat ik hier in dat zogenaamd arrogante "Holland", blij wordt van de beelden die ik zie? Ik vind het een schande! Hoe eerder wij zonnepanelen op ons dak krijgen van de woningcorporatie, hoe beter. Onze volgende kookplaat wordt een elektrische, als ik de keus heb. Volgens mij is er niemand die er lichtvoetig over denkt. Nou ja niemand, dat is niet waar. Er was blijkbaar een uitspraak van de Hoge Raad voor nodig om tot de regering door te kunnen dringen dat men zich asociaal gedragen had. Om je kapot te schamen.

Paddington

Paddington

@Alkes

Wat jij van mijn opmerking maakt is onzin. Deze mensen verknallen voor ALLE kinderen. Kinderen hebben er namelijk geen moeite mee. Een witte Piet, Zwarte Sinterklaas? Prima. Paarse Pieten, groene pieten, het maakt kinderen niets uit, zelfs niet als ze zelf niet wit zijn. Volwassenen maken er een probleem van.

Laat dat probleem dan ook op een volwassen manier besproken worden. Ik denk dat het mogelijk is om een wijziging aan de verschijning van Zwarte Piet te maken op zo'n manier dat het racistische is verdwenen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Diana en Li

Ik vind dat er geen demonstraties toegestaan moeten worden tijdens intochten. Niet van voor en niet van tegen. Daar gaat het belang van de kinderen inderdaad voor. Ik weet eigenlijk niet of een demonstratie verbieden past in het recht op demonstreren zoals we dat hier kennen, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat dat gedonder geeft. En dat mag wel meewegen in zo'n beslissing.

Wat betreft dat er té veel verdwijnt in dorpen en kleinere steden, dat gebeurt hier in het westen ook. Bepaalde beslissingen worden door de regering genomen en het verrassende is dat veel van de mensen die in die regering zitten uit de provincie komen. Wat er gebeurd is tussen het moment dat ze in hun dialect bij moeder aan de keukentafel zaten en in het Haagse terechtkwamen... geen idee, maar dat sommigen totaal niet lijken te weten waar ze beslissingen over nemen, dat denk ik soms ook.

40er

40er

24-11-2017 om 16:11

Kaaskopje

Ik vind het heel erg dat Humberto dus al zo lang beveiliging heeft, alleen omdat hij zich heeft uitgesproken voor verandering. Ik ben ook niet tegen veranderen, echt niet, maar kom niet met blauwe, groene of wat dan ook. Roe, oorringen ed is al minder, de kleur word al lichter, prima. Maar ga niet lopen demonstreren bij de kinderen.

Ik kan me alleen ergeren aan het geneuzel over de provincie bla bla bla. Ja ik woon in een dorpje, het is hier hetzelfde gebleven, klopt. Maar de enige kleurling in het dorp roept het hardst dat piet donker hoort te zijn. Ja, het gaat er hier kneuterig aan toe, tenminste, in de ogen van een "westerling".

Maar, zoals al eerder genoemd, er word ons van alles in de mik geschoven, omdat het hoort... Ik snap die Friezen wel. Tukkers zouden hetzelfde reageren denk ik!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 17:11

40'er

Die demonstraties vind ik ook zeer misplaatst, dus daarover zijn we het eens.

Ja, het gaat er hier kneuterig aan toe, tenminste, in de ogen van een "westerling".===

Hoe weet je dat de westerling dat kneuterig vindt? Jonge gezinnen trekken de stad uit, dus blijkbaar worden plaatsen buiten de grote stad gewaardeerd. Ik heb regelmatig de indruk dat mensen uit andere plaatsen, platteland, dorpen, een beetje last hebben van het Calimero-complex. Niet gestaafd aan feiten, maar aan een gevoel dus.

Wat mensen uit 'de grote stad' kunnen denken, tenminste die indruk heb ik van zeer dichtbij :-), is dat een dorp te benauwend is. Iedereen weet alles van iedereen. Maar ook import blijft import. Voor elk wissewasje wat je niet in het dorp kunt doen, moet je een eind verderop zijn. Ik vind die 'zorgen' niet helemaal onterecht. (ik heb in een wat kleiner dorp gewoond) En ik stel me zo voor dat in bepaalde streken, het behoudende karakter van een deel of het merendeel van de bevolking, wel bij de afwegingen hoort of je er wilt wonen of niet. Ik zie mezelf bijvoorbeeld niet in Staphorst wonen, of Urk.

Maar om toch weer een beetje naar het onderwerp terug te gaan: Jij hebt het over kneuterigheid. Het woord kneuterigheid hoeft niet negatief te zijn. Wat wel negatief is, vind ik, is 'wat de (vis)boer niet kent, dat vreet hij niet'. En helaas lijkt dat in sommige kleine stadjes en dorpen wel zo te zijn. Maar dan plak ik er nog een spreekwoord achteraan: onbekend maakt onbemind. Sommige mensen die om het hardst roepen dat alles de schuld is van.. nou ja vul maar in, hebben er zelf nooit last van ondervonden. Dat is niet bij uitstek dorps zeg ik er meteen bij. In mijn wijk zie ik dit ook.

vuurvlinder

vuurvlinder

24-11-2017 om 19:11

proveincie versus randstad

ik woon toch echt in de provincie en herken de sentimenten randstand versus provincie echt niet. Ik vind de verhalen hier ver van me afstaan. Inderdaad in Dokkum was dit jaar de landelijke intocht daar kwamen deze demonstratie met toestemming van de burgemeester. Dat was legaal. Vreemd dat een stel voorstanders van zp dat tegen kunnen houden. Dat is volgens mij niet provinciaals, maar vrij asociaal. Zeker als politie en overheid dit gedrag ook accepteren!

Kaaskopje

Kaaskopje

Vuurvlinder

Wordt nog vervolgd toch, wat betreft of dat nog een zaak gaat worden? Over asociaal gesproken: https://nos.nl/artikel/2204370-pro-zwarte-piet-actiegroep-valt-basisschool-in-utrecht-binnen.html

vuurvlinder

vuurvlinder

Het artikel is

stemmingmakerij...

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 20:11

Hoezo Yvan?

Is het niet gebeurd dan?

Ad Hombre

Ad Hombre

24-11-2017 om 21:11

vuurvlinder

"ongelovelijk, wie verpest nu het sinterklaasfeest:.... "

Stelletje imbecielen.

Maar iemand die ongelofelijk met een 'v' schrijft is ook niet helemaal kosjer. Zelf wel naar de basisschool geweest?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 22:11

Mijn hemel Ad

Ik lees liever een sympathieke opmerking met taalfouten, dan een vileine zonder.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2017 om 08:11

Kaaspokje

Dan zit je bij mij verkeerd

Ad hombre

Je hebt helemaal gelijk dat kleine groepen activisten een wereld van verschil kunnen maken.
Ik dank veel aan dat groepje vrouwen dat zo'n ruim 100 jaar geleden de achtergestelde positie van vrouwen zat waren.
Ik snap overigens heel goed dat voor mannen als jij dergelijke activisten altijd bedreigend zullen zijn. Het gaat tenslotte om jouw priviliges waar ze aan komen. Ik zou zeggen zet je verzet manmoedig voort, maar je weet net zo goed als ik dat het een verloren strijd is.

Het hele jaar door pepernoten

Nu is dat wat overdreven, maar wordt de aversie tegen zwarte piet ook niet geprikkeld tegen de hele kermis daar om heen. Al maanden liggen de zakken pepernoten in de winkel. De verpakking is aangepast maar juist die aanpassing leidt tot vragen of men is doorgeslagen of niet. ( Hierover doe ik geen mening, daar de pepernoten thuis direkt uit de verpakking in de koektrommel verdwijnt, of in de mond; verpakking gaat meteen in de prullenbak).
Maar ik ben wel verbaasd over de wekenlange sinterklaasjournaals. Iedere avond weer kijken kinderen naar dat journaal want dan kunnen ze de volgende dag tijdens speelkwartier inhaken op de laatste gebeurtenissen uit het journaal.. Educatief een goede actie want zo leren kinderen discussieren, maar is deze opgeblazen aandacht voor dit kinderfeest niet mede de basis voor de problemen rond de viering van sinterklaas?
Vroeguh beperkte sinterklaas zich tot 1,5 dag. Hadden we geen feesten via sportverenigingen, bedrijven, geen sinterklaasjournaal of tv-schoentjesacties.
De commercie heeft het feest de nek ongedraad want ik betwijfel of de anti-pieten ook op de barricades waren gegaan als het hele gebeuren niet zo buitensporig lang duurde. Het is ook irritant om van de voren al geconfronteerd te worden met de beelden dat een grote groep donkere mensen voor een blanke man werken. Zo van deze tijd.
Het probleem is misschien niet de herinnering aan de slavernij maar het beeld niet als gelijke gezien te worden en dit zich niet beperkt tot één dag.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2017 om 09:11

Alkes

Zwarte Piet interesseert mij geen ene klap. Maar dat eeuwige gepush van links mag zolangzamerhand wel eens wat tegengewicht hebben.

Het is namelijk nooit genoeg. De hele wereld moet zich naar de kleinste minderheden richten. Er is een miniem percentage trans- of andere soorten sexuelen, maar daar moet de 99% gewone mannen en vrouwen vervolgens genderneutrale WC's voor inrichten.

Het grootste probleem is dat alles wat afwijkt van de 'linkse mening' wordt gedemoniseerd. Rechts heeft zich er allang bij neergelegd dat mensen andere meningen hebben. Soit. Voltaire enzo. Maar heb je een andere mening dan links dan ben je een racist, een seksist of gewoon een fascist.

En dan dat gelul over 'mijn privileges'. Wat voor privileges heb ik?

Als ik als 40 jarige man een 17 jarig meisje op een podium van achteren grijp en in haar nek zoen terwijl ze duidelijk tegenstribbelt kan ik mijn carriere wel vergeten en waarschijnlijk word ik ook nog vervolgd.

Een vrouw kan rustig haar gang gaan, ze is er nog trots op ook:

https://www.youtube.com/watch?v=SyGgMW_sn7k

Is dat het soort van privileges wat je bedoelt?

Anooo

Anooo

25-11-2017 om 11:11

"Het is ook irritant om van de voren al geconfronteerd te worden met de beelden dat een grote groep donkere mensen voor een blanke man werken. Zo van deze tijd.
Het probleem is misschien niet de herinnering aan de slavernij maar het beeld niet als gelijke gezien te worden en dit zich niet beperkt tot één dag."

Doordat de pepernoten in september al in de winkel liggen?

Is er trouwens wel eens stampij geweest over het ontbreken van vrouwen in het gevolg? Nu heb je af en toe een meisjespiet, maar die had je toen ik klein was ook niet. Vrouwelijke sinterklazen nog steeds niet. Het is toch een veel groter percentage dat daardoor benadeeld wordt ;-)

Triva

Triva

25-11-2017 om 12:11

tjonge flanagan

Overdrijven is ook een vak...

Pepernoten komen eind aug/begin sept en dat is al heel lang zo.

Sinterklaasjournaal is al vanaf 2002 en begint de maandag voor de intocht. Dit jaar zelfs als laatste datum mogelijk.

'Vroeguh beperkte sinterklaas zich tot 1,5 dag. Hadden we geen feesten via sportverenigingen, bedrijven, geen sinterklaasjournaal of tv-schoentjesacties.'

Dat was dan wel voor MIJN vroeguh want ik had wel sinterklaasfeest op de sport en bij het werk van mijn vader toen ik nog geloofde en ik ben van begin jaren 70.

Pakkende titel

Een pakkende titel, maar de clue zat hem in de staart.
Alleen zie ik nu dat er een woordje ontbtak.
Zo niet van deze tijd.
Sorry.

Ps Toen woonden wij in het buitenland en zo zijn mijn kinderen niet opgegroeid met sinterklaas en het sinterklaasjournaal. Voor hen staat sinterklaas voor surprises maken. Ze hebben ook nooit in sinterklaas geloofd.
Andere start, zeg maar.

Maar als sinterklaasjournaal dit jaar voor het laatst is, kan de sfeer volgend jaar wel anders zijn, minder kermis.

Ik ben van vlak voor 1970. Zo zie je maar hoe binnen korte tijd veel kan veranderen. Biedt perspectief voor de toekomst.

Erica

Erica

25-11-2017 om 14:11

Niet voor het laatst

maar zo laat mogelijk gestart. Sint komt altijd de zaterdag na Sint Maarten. Dit jaar was 11 november op een zaterdag en kwam Sint dus de 18e aan. Volgens mij begint het Sinterklaasjournaal tegenwoordig wel eerder dan vroeger. Vroeger begon het volgens mij op woensdag en tegenwoordig al op maandag.

Het Sinterklaasjournaal is trouwens goed bezig, vind ik. Iedereen kan Sinterklaas helpen als hulpsinterklaas (althans: elke man), iedereen kan piet worden. Zwart worden de pieten van de schoorsteen, hoe meer ervaring, hoe meer roet. Langzaam kunnen de pieten allemaal roetveegpieten worden. Het is niet erg als je iemand herkent, want dat is dan gewoon iemand die helpt. Hoera!

Petra

Petra

25-11-2017 om 15:11

gewone wc's

"Het is namelijk nooit genoeg. De hele wereld moet zich naar de kleinste minderheden richten. Er is een miniem percentage trans- of andere soorten sexuelen, maar daar moet de 99% gewone mannen en vrouwen vervolgens genderneutrale WC's voor inrichten."

Welnee, die "genderneutrale wc's" (jeweetwel, zo'n gewone wc als je thuis ook hebt) zijn er helemaal niet voor dat kleine percentage transseksuelen. Gewone wc's zijn voor gewone mensen die niet de hele tijd in geslachts-hokjes willen worden ingedeeld en die zich niet prettig voelen bij seksesegregatie. Net zoals we geen seksesegregatie meer hebben op scholen of bij gym, zo is seksesegregatie ook niet nodig of wenselijk bij wc's. Gewone (sekseneutrale) wc's kom ik al heel lang tegen op allerlei campings, bij sommige eetgelegenheden, etc. Gewone (sekseneutrale) wc's zijn vooral een teken dat mensen van verschillend geslacht op een relaxte manier met elkaar omgaan.

Waarom er dan opeens zo'n heisa is gemaakt van de zogenaamde "introductie van sekseneutrale wc's", weet ik niet. Dat was heel dom en heeft juist een hoop ellende veroorzaakt.
Zo lang als ik leef (en dat is al heel lang...) ben ik gewone (sekseneutrale) wc's tegengekomen bij tal van openbare gelegenheden en dat is nog nooit een issue geweest.

Triva

Triva

25-11-2017 om 15:11

Petra

Toch klopt niet zo wat jij zegt, het is volgens mij de bedoeling dat er een vrouwen, een mannen én een genderneutrale wc komt. Niet of-of maar en-en.

Van mij mogen ze het gehandicaptentoilet daarvoor gebruiken, prima oplossing, dat is toch al genderneutraal.

Een hele nieuwe ruimte bouwen vind ik wat overdreven, van een mannen en een vrouwenhok twee genderneutrale toiletten maken vind ik ook niet nodig (dan luister je dus naar een heel klein deel van de bevolking).

En nee ik heb geen enkel probleem met mensen die zo'n toilet willen maar niet ten koste van. Is er ruimte voor een derde ruimte: prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.