Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango

Tango

19-03-2019 om 21:03

Provinciale verkiezingen

Jo Hanna

Jo Hanna

20-03-2019 om 20:03

Dat geroep om Caroliene

Ben ik nou de enige die zich afvraagt of dat een vooropgezet plan was? Hij heeft er enorm veel aandacht mee gegenereerd en het maakte hem zo geweldig authentiek en menselijk. Ik zou het een slimme zet hebben gevonden.

En voor beide gestemd 'natuurlijk'. Ik snap mensen die niet gaan ook maar ik heb voor mezelf een principebesluit genomen dat ik altijd ga. Ik ben de schaamte voorbij dat ik hoegenaamd niet weet waarvoor en op wie precies. Ik doe maar wat. Ik wil gewoon deel uitmaken van het stelsel omdat ik daar grote waarde aan hecht. De inhoud vind ik op dit moment in mijn leven minder belangrijk. Ik ben toch zelden tevreden .

Groet,
Jo Hanna

Keukske

Keukske

20-03-2019 om 21:03

Skik, Bo - Limburg

http://www.arnokorsten.nl/PDF/Politieke%20partijen/De%20monsterscore%20van%20Wilders%20in%202010.pdf

Dit is een analyse over de Wildersstemmers van Arno Korsten, hoogleraar bestuurskunde en ook consultant op het gebied van politiek bestuur en overheidsorganisatie.

Niet zozeer angst voor het onbekende, het wat als... speelt een rol, maar wel oa minder binding met randstad/Den Haag, grensgebied zijn, sociale zekerheid.

Er speelt wél een buitenlanderprobleem, mn van criminelen (drugs) uit Oostbloklanden. Limburg is de meest onveilige provincie.

Zuid-Holland

Stemmen geteld tot 20.30 uur, mogelijk nog 1 zetel verschil als alles geteld is, wint de FvD. Meer stemmen dan de VVD. Voor een deel ten koste van de PVV. En natuurlijk ten koste van de regeringspartijen. Ook de SP heeft fors verloren.

Jo Hanna

Jo Hanna

Buitenlander’probleem’

In het zuiden des lands (ik woon in NBr) zien we relatief weinig niet-westerse allochtonen maar vooral veel Polen. Het grootste probleem daarmee is vermoedelijk dat veel bedrijven zonder hen geen personeel zouden hebben maar dat woonruimte zeldzaam en slecht is. De anti-islam retoriek sluit daar hoe dan ook niet bij aan.

De georganiseerde drugscriminaliteit is in onze provincie een groot ding en een zeer multiculturele sector. Maar dat loopt voor ons, argeloze burgers, niet zo in de gaten.

Groet,
Jo Hanna

Pooh bear

Pooh bear

ook gestemd

Ik stem altijd dus ook vanmiddag heb ik gestemd. Mijn dochter mocht dit jaar voor het eerst stemmen en was helemaal trots.
De provinciale staten wist ik al vrij snel waar ik op moest stemmen maar waterschap vond ik best lastig had eigenlijk geen idee.

Was wel flink geschrokken van de exit poll zoals ik er nu naar uit zie woon ik in een provincie waar FvD de grootste partij is

Roda

Roda

Die FvD die zo ontzettend veel winst maakt. Maar niemand van de collega partijen kent de mensen of hun programma. Wat moet dat worden?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

Lijkt wel wat op begintijd van Fortuyn in Rotterdam

En die verkiezingen na zijn plotselinge levenseinde. Het leverde veel gedoe op met allerlei mensen die het lastig vonden in de politiek. We zullen zien wat voor mensen FvD zal inzetten. En of ze serieus gaan meedoen in het provinciebestuur. Een bizarre ontwikkeling is het wel. Al die verschuivingen. Pfoe. Onrust.

Bo

Bo

Waar halen ze voldoende capabele mensen vandaan? Ben benieuwd of het weer zo'n LPF debacle wordt.

Voor de VVD lijkt me het een prima uitslag. Regeringsverantwoordelijkheid en nauwelijks verlies. Een sterk blok aan de rechterkant maakt het voor de VVD makkelijker steun voor hun plannen te krijgen.

Wir schaffen das!

Volgens zoon kan het Amerikaanse politieke systeem Trump aan, De EU en de Provincie kunnen de FvD aan.:-)

Geharrewar

Ik verwacht van het FvD inderdaad LPF-achtige toestanden. Bij dit soort snel groeiende partijen die het voornamelijk moeten hebben van hun voorman komt er niet zoveel van terecht als er op stel en sprong onervaren mensen in besturen komen te zitten. Dan volgt gehakketak, de boel zakt in en we zijn zo weer een paar jaar verder zonder dat er iets constructiefs is gebeurd. Veel geschreeuw, weinig wol, die PVV voor kakkers.

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-03-2019 om 22:03

Ik stem altijd op de VVD. Van mij mogen ze nog wel even zo doorgaan.

Ik snap best dat er op FvD wordt gestemd. Het is een mooi alternatief voor die enge Wilders waar toch wel heel vaak een hoop onzin uitkomt.
Ik sta trouwrns achter de standpunten van FvD als het gaat om het klimaat. Maar het lijkt erop dat deze partij, net als de PVV, op één persoon in gebaseerd en dat voelt niet goed.

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-03-2019 om 22:03

Raar

Het is toch apart volk, die FvD’ers. Ik zag 3 vrouwen in die zaal, bij Wilders is dat toch meer gemixt?

Dendy

"Het is een mooi alternatief voor die enge Wilders waar toch wel heel vaak een hoop onzin uitkomt."

Wat voor onzin zegt Wilders die Baudet niet zegt? Is Baudet niet gewoon Wilders met minder rimpels en een sjiekere uitspraak? Een soort Wilders 2.0 eigenlijk... (nieuw! nu met extra moeilijke woorden!)

Groeten,

Temet

Populariteitspoll

https://forumvoordemocratie.nl/standpunten
De volksraadpleging tot wet verheven. Niet de representatieve democratie maar de onderbuik, de waan van de dag, regeert.

Tineke

Tineke

21-03-2019 om 00:03

Volgens onze oudste (die dit jaar mag stemmen) is er een bekende YouTuber die heel erg anti-klimaatakkoord is en roept dat het allemaal wel mee valt etc. Hier zullen veel jongeren door beïnvloed zijn denk ik en FvD gaan stemmen.

Zelf heb ik gemerkt, ik weet niet of dit toeval is, dat Thierry Baudet aanhangers net zo hard gaan schreeuwen als hij. Dat wil zeggen dat ze spammen op Facebook met allerlei artikelen over dat het klimaatakkoord zo'n onzin is enz. Die mensen heb ik inmiddels geblokt voor hun berichten, of ontvriend.

Zelf GL gestemd. Ze zijn misschien inderdaad wat linkser dan ik in mijn standpunten, maar ik hoop dat het de rechterkant wat uitdempt. Zelden krijgt een partij immers zijn zin in alles . Voor waterschap heb ik blanco gestemd. Ik vond op de lijst niet een partij waar ik een goed gevoel bij had en ik vind het vaak ook lastig om hier een goed gefundeerde mening over te hebben omdat ik er niet zoveel verstand van heb.

Triva

Triva

21-03-2019 om 00:03

Tineke

Waarom heb je de stemwijzer niet gebruikt voor de waterschappen? Als je een stelling tegenkomt die je echt van belang vindt kijk je wat de partijen daarover zeggen... Blanco, wat heeft dat nu voor zin?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2019 om 02:03

Goed gevoel waterschappen

Ik denk dat je bij de waterschappen niet snel fout kunt zitten als je een 'linkse' of 'groene' partij had gekozen, tenzij je vanwege bijvoorbeeld agrarische of andere belangen nadeel denkt te hebben van 'linkse' of 'groene' standpunten. In dat geval zit je beter bij de richting die bij het CDA of de VVD past.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2019 om 02:03

Dendy

Ik schakel deze kennis maar even los van wat we verder met elkaar uitwisselen . Ik snap écht niet dat ten eerste een vróuw achter de FvD kan staan (wat een vrouwonvriendelijk gewauwel komt er uit die kerels zeg!) en ten tweede dat je meeloopt met hun ontkenning van het klimaatdrama. De drie mensen die ik 'ken' van het Forum, zijn alledrie zéér bijzonder en dat is dit keer geen compliment. Annabel Nanninga... mijn hemel!

Floria

Floria

21-03-2019 om 07:03

Ergerlijk

Ik vind het iedere keer bijzonder ergerlijk dat er een bepaalde groep is die kiezers aan de tegenovergestlde kant van het spectrum totaal niet serieus neemt en dan geschokt en verbaasd is wat die mensen, die zij dom vinden en noemen, hebben gestemd. Het is iedere verkiezing zo! En nog begrijpen ze er helemaal niets van hoe dat kon gebeuren. Hoe is het toch mogelijk dat men, die zich voorstaat op de eigen intelligentie en inzicht in de maatschappij, dat keer op keer niet aan ziet komen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-03-2019 om 08:03

Tja toch onbegrip hier

over het stemgedrag van zovelen. Niet omdat ik niet snap dat anderen het niet met mij eens zijn. Er zijn genoeg partijen waarmee ik het niet eens ben en waar ik dus niet op zal stemmen. Maar dat betekent niet dat ik die afserveer of de mensen die er op stemmen. Het is prima om binnen een land verschillende opvattingen te hebben.

Maar dat mensen massaal stemmen op een partij waarvan eigenlijk alleen 3 mensen bekend zijn, die onzichtbaar was in de campagne en waarvan de 2 bekendste mensen misogyne en xenofobe uitspraken doen, op een arrogante en hautaine manier spreken over mensen die andere opvattingen hebben en die zeggen dat ze anti-elitaristisch zijn terwijl het elitarisme er bij henzelf afdruipt, dat vind ik dus wel onbegrijpelijk.

Wat ik van deze uitslag wel begrijp is dat nog weer meer mensen zich niet meer herkennen in de gevestigde politieke partijen en uitwijken naar ‘nieuw en anders’. Dat signaal vind wel iets om heel erg serieus te nemen. Net als de mensen die van daaruit stemmen op partijen die mij op z’n zachtst gezegd niet aanspreken. Terwijl ik Baudet en Hiddema niet serieus kan nemen. Maar electoraal gezien hebben ze wel iets heel erg goed gedaan. Zucht.... Wat nu?

Aagje

Hangkous

Hangkous

21-03-2019 om 08:03

uitwijken naar nieuw en anders

Dat had je in sommige provincies ook kunnen doen met code oranje. Ook een nieuwe beweging die vindt dat de politiek anders moet maar dan op een nette manier zonder dat veel geschreeuw maar weinig wol gedoe van FvD en PVV.
PVV heeft verloren, gelukkig. De grote winst van FvD stemt mij niet gerust, knap is het wel dat zo'n schreeuwer zoveel mensen achter zich kan scharen.
Ik denk ook wel dat hij door de gebeurtenissen van maandag wat meewind heeft gehad.

Ik denk het niet

Ik verwacht geen geharrewar.
De personen die op de lijst staan zijn volkomen onbekend. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar zelfs op de kieslijst is de vermelding nagenoeg anoniem zonder aanduiding of het een man of een vrouw is, zonder voornaam.
Ik vind het wonderlijk dat dat verschil in vermelding is toegestaan, maar kennelijk mag dat.
Hoe dan ook: Ik verwacht dat er een gedegen rekrutering gedaan is en dat dan vooral op nepotistische kwaliteiten. De jongens (en misschien een enkel meisje) van het dispuut.
Vervolgens hoeven die mensen niet zoveel te doen.
Baudet en Hiddema doen in de kamer ook nauwelijks wat.
Ik weet niet of er een aanwezigheidsplicht in de provinciale staten geldt. Zo niet, dan zal het me niet verbazen dat de dames en heren slechts sporadisch aanwezig zullen zijn.

Facebook event

"Maar dat mensen massaal stemmen op een partij waarvan eigenlijk alleen 3 mensen bekend zijn, "
Onder ons. In het openbaar.
Wie weet zijn ze in de FvD app-groep wel heel bekend.
Ik denk juist dat dat aan de hand is. Het zijn mensen die op twitter, instagram of waar ook hun volgers hebben. Ik vermoed dat dat ook heel bewust zo georganiseerd is.
FvD heeft in alle provincies wel partijbijeenkomsten gehad die altijd goed bezocht zijn.

Bo

Bo

21-03-2019 om 09:03

elitair vs bekakt

Het valt mij op dat meerdere mensen de begrippen 'elitair' en 'bekakt' door elkaar halen. Elitair is het pluche, het establishment. Elitair is de PvdA die mijlenver van haar eigen achterban (de arbeiders) af staat. Elitair zijn politici die anders doen dan zij prediken. Die denken: die regels gelden niet voor mij. Links lullen, rechts vullen.. dat soort lui.

"De elite is een benaming voor een kleine, besloten groep mensen die bevoorrecht zijn en vooraanstaand zijn"

Dat heeft niks met bekakt zijn te maken. Er zijn zat bekakte mensen die helemaal niks te vertellen hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2019 om 09:03

Goed punt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.