Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Misselijkmakend "Straatarm steenrijk" of zo iets (SBS6)

Triva

Triva

24-09-2017 om 13:09

kaaskopje

Ze had helemaal niet 'haar fles chardonnay' gekocht maar een heel ander merk. Waarom is dat toch zo'n probleem, zij vond het grappig, ieder lid van het gezin mocht iets duurders uitkiezen bij die ene keer dat ze boodschappen deden voor de hele week. De zoon had al dure kaas en mocht toen geen ontbijtgranen meer.

Waarom toch al die reacties nav 1 klein stukje bij DWDD?

zebra

zebra

het programma zelf

ik heb eerst de aflevering zelf, Steenrijk/straatarm, bekeken en pas naar aanleiding van deze thread het stukje bij DWDD. Ik kan me voorstellen dat sommige zaken anders overkomen als je alleen DWDD gezien hebt.

zebra

zebra

en die fles wijn

eerlijk gezegd heb ik er niet op gelet of ze nu chardonnay of andere wijn meenamen bij het boodschappen doen. Het maakt me ook verder niet uit, hooguit wat verbazing omdat ik zelf andere keuzes gemaakt zou hebben.

Ava

Ava

24-09-2017 om 19:09

IJsvogeltje

Wat een interessant artikel! Prachtig uitgelegd en heel herkenbaar vwb sommige mensen in onze omgeving. Fijn om daar wat meer begrip voor te krijgen op deze manier.

Het omgekeerde is naar mijn idee trouwens ook waar: zonder af en toe een tekort leer je niet plannen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2017 om 16:09

Triva

Ik borduur misschien inderdaad teveel door op dat stukje in DWDD, maar dat kwam ook door hoe ze daar reageerde. Mijn reactie was niet 'oh ik wil meer zien', omdat ik een onaangenaam gevoel overhield aan hoe ze reageerden, ook in lichaamstaal.

Triva

Triva

25-09-2017 om 17:09

Kaaskopje

Dat snap ik wel maar ik vind het jammer dat Sini niet meer terugkomt, die reageerde wel heel erg overdreven.

Ook is hiermee weer bewezen dat ook de publieke zenders kunnen overdrijven voor de kijkcijfers.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2017 om 19:09

Natuurlijk Triva

Dat zal ook best. Niet alles wat daar gebeurd is hosanna natuurlijk.

Sinilind

Sinilind

25-09-2017 om 22:09 Topicstarter

Triva

Je mag vinden dat ik overdreven reageerde. Ik weet het niet, ik vond die mensen zo onsympathiek overkomen dat ik evht niet wou kijken naar het programma. Ik kijk sowieso heel weinig naar de commerciële zenders en kijk ook alleen incidenteel bij DWDD. Het idee van over een programma komen praten bij dwdd is dat mensen zin krijgen km naar het programma te kijken. Wel, ik kreeg geen zin maar een beetje walging. Voor een deel van de deelnemers, voor het formaat. Waar moet ik volgens jou nog op reageren?
Sini

Sinilind

Misschien had je beter wel kunnen kijken, voor je het draadje startte. Dan viel het onsympathieke nog best mee.

Wat mij ook bevreemde was dat het arme gezin niet aan de eettafel ging eten maar met bord op schoot in de huiskamer, omdat de tafel niet opgeruimd was. Eenmaal in het mooie huis, gingen ze wel aan tafel eten.
Het rijke gezin nam meteen plaats aan de eettafel. Het was dus niet nodig om met bord op schoot op de bank te eten alsof ze geeneens een fatsoenlijke eetplek hadden.

Zo was ook in de slaapkamer van de jongen een strook behang voor een deel van de muur gescheurd. Dat vond ik wel opvallend. Waarom komt dat in beeld en waarom laat je dat zo.

Ik zag ook een krat bier in hun winkelwagen en ik zag ook het postuur van de arme vader. Nu is bier niet zo duur als een goede fles wijn maar bier drink je als water. Als je thuis niet gewend bent bier te drinken, waarom doe je dat dan wel in die week. Oftewel, ik denk dat de vader thuis ook bier drinkt. Een krat bier tikt aan op de kosten.

Als je alles onder een vergrootglas legt, kan je ook je ogen niet sluiten voor dergelijke opvallende zaken.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2017 om 08:09

Sini

Zo verging het mij dus ook. Ons allebei, ook man had al gegeten en gedronken door hoe ze overkwamen bij DWDD. Missie mislukt dus in ons geval. Het kan best zijn dat als ze andere mensen uitgenodigd hadden ik wel was gaan kijken.

Waar wij vroeger wel trouw naar keken was 'Effe geen cent te makken', met het bijna complete gezin Fröger. Die dompelden zich er echt in onder en kwamen oprecht over. Ze zijn zich ook blijven inzetten voor de voedselbank. Ik vond nu net een artikel waarin de zoons terugkeken op het avontuur en ze keken er positief op terug. Uit wat ik lees voelden ze door hun eigen rijkdom ook beperkingen. In een groot huis wonen en niet meteen de straat op kunnen rennen voor een potje voetbal, naar school fietsen was blijkbaar ook niet normaal, dat noemde een van de twee op. Zijn conditie was erop vooruit gegaan en dat merkte hij tijdens voetbal.

Bo

Bo

Laten we nou niet doen alsof 'arme mensen' allemaal heilige boontjes zijn: ideale burgers en door toeval zo in de penarie gekomen. Die zijn er ongetwijfeld, maar meestal valt er echt wel wat op en aan te merken op hun leefpatroon. Of kijk je alleen maar één kant op Sini?

Als je rijk bent lijk je voor sommigen nooit wat goed te kunnen doen.

Probeer ook eens in grijstinten te denken.

Kaaskopje

Kaaskopje

Flanagan

Zoals je kunt lezen verging het mij net als Sinilind. Zo zie je maar hoe belangrijk een eerste indruk kan zijn. Het zou me niks verbazen als meer mensen na DWDD 'laat maar' dachten. Dat het in de serie zelf wel meeviel, dat kan natuurlijk.

Wat dat bier betreft: ik weet natuurlijk niet wat hij in zijn normale arme doen gewend is, maar als je méér geld tot je beschikking hebt, kan het ook zijn dat je dingen gaat doen die je normaal niet kunt betalen. Dat werkt omgekeerd van als je het van minder moet doen. Althans... ik vind dat het omgekeerd moet werken. Sommigen zijn het daar niet mee eens, want stel je voor dat je hun 'enige pleziertje afpakt'. Dus misschien heeft hij zich getrakteerd op een krat bier, terwijl dat thuis niet kan. Een dikke buik hoeft niet door bier te komen. Misschien verkeerd eten, te weinig beweging, je weet het niet. Mijn man was een notoire bierdrinker en dat was hem totáál niet aan te zien.

Maxi

Maxi

26-09-2017 om 09:09

raden, aannemen, veronderstellen

dat is wat er gebeurt en in een straatje praten, een beetje opscheppen, een beetje hypocriet zijn. En dan door mensen die nog steeds het programma niet hebben gezien. Dan heeft het weinig zin verder te praten als degenen die het programma wel hebben gezien zeggen dat het best meevalt. Als je nu te horen krijgt dat die eerste indruk eigenlijk fout is, dan is de hele discussie onzinnig geworden. Tenzij het er eentje wordt die gaat over arm en rijk en niet over een programma.

saar

saar

26-09-2017 om 11:09

Nou Kaaskopje

Missie geslaagd juist volgens mij. Je praat toch over dit programma, op een openbaar forum? Betere promotie is er bijna niet.
Moet eerlijk zeggen dat zelfs ik ben gaan kijken. En ik kijk de laatste jaren alleen maar Netflix, tv staat werkeloos te wezen hier thuis. Ik ben dus gaan kijken nav dit draadje...

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2017 om 22:09

Saar

Ja, dat kan natuurlijk ook :-)

saar

saar

27-09-2017 om 09:09

aandacht is aandacht

Ik heb nu niet het idee dat dit soort omroepen/ programma makers er hoogdravender motieven bij hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2017 om 10:09

Saar

Je kunt vind ik wel merken naar wélke omroep je kijkt. Zo kijk ik liever naar wat men onder de aandacht brengt bij DWDD dan bij WNL en bij RTL zijn ze nogal op zichzelf gericht in RTL Late Night. SBS heeft deze week daarentegen nu al twee keer aandacht gekregen bij de VARA. Reclame voor een andere omroep dus, maar uiteraard wel in de hoop dat dat goed is voor de kijkcijfers. Dat lijkt toch beter te werken dan dat in zichzelf gekeerde gedrag bij RTL.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.