Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Koolmees
19-04-2013 om 17:04
Koningslied :)
Ik moest zo lachen om de Speld:
http://www.speld.nl/2013/04/19/nederland-getroffen-door-muzikale-aanslag/
Zo’n man maakt miljoenen onschuldige slachtoffers. En niet alleen volwassenen, ook kinderen zijn getroffen. Tienduizenden onschuldige kinderen hebben de woorden ‘De W van wakker stamppot eten’ gehoord. Hartverscheurend.”
Hoe vinden jullie het Koningslied?

Chantal
21-04-2013 om 16:04
Lied nog niet gehoord
Maar inderdaad: Nederland op zijn smalst, vijftien miljoen zeikerds, al die ophef over een liedje. Ja, een liedje waar je nog niet eens mee naar het songfestival hoeft. Pfffftttt!

Vic
21-04-2013 om 19:04
Sneu
Ik heb vanmorgen, na alle ophef, maar eens even geluisterd op Youtube. Inderdaad, een matig nummer. Vreselijke tekst, en niet-lopende zinnen, maar dat is Ewbank eigen. Bij nummers van Marco Borsato moet ik in het begin ook altijd even wennen omdat het niet lekker loopt en er teveel woorden in de melodie zitten. Wat ik in het Koningslied nog het ergst vond was de rap. Als ik rapper was zou ik toch niet "De W van Willem, de W van wakker, stamppot eten" in het bijzijn van de koning durven zingen. Maar wel lullig dat niemand het voor het uitbrengen tegen John E. heeft gezegd dat het zo'n slecht nummer was. Dat had toch wel iemand moeten aanvoelen.
Het afscheidslied voor Beatrix, initiatief van Albert Verlinde, en het nummer van de 3 J's voor Maxima vind ik veel leuker!

Koolmees
21-04-2013 om 20:04
Ook sneu
Ik vind het ook jammer, dat het nu weer zo moet ontsporen richting Ewbanks. Triest dat hij zulke nare twitters over zich heen heeft gekregen.
Maar ik verbaas me er over dat niemand die meedeed, heeft gehoord hoe slecht het lied is. Een hele grote groep artiesten heeft toch meegewerkt. Hebben die een collectieve blinde vlek gehad? Heel apart.
Ik snap ook niet zo goed, waarom ze met zoveel poeha, dat lied aangekondigd hadden. De verwachtingen lagen echt heel hoog daardoor. 'Dan kan het alleen nog maar tegenvallen', dat zegt een vriendin van mij altijd in zulke gevallen.

sus-anne
21-04-2013 om 22:04
Vulpen en suus36 en anderen
ik vind dat als een lied met zoveel bombarie wordt gemaakt, waar iedereen al weken over praat, en waar 50 min of meer bekende zangers en zangeressen aan meewerken, en wat bovendien namens * het volk* aan de nieuwe koning wordt gepresenteerd, dan mag je *men* daar een mening over hebben. En nee ,daarmee bedoel ik niet iemand afzeiken, maar gewoon eerlijk zeggen dat het grammaticaal niet klopt, en dat je het een flutlied vindt,en dat het je verbaasd dat al die 50 ( goede?) zangers en zangeressen niet hebben gezien wat voor vreemd lied dit is .Hoezo mogen we daar opeens geen mening over hebben? en waarom moet jij je diep schamen? omdat jij toevallig een andere mening hebt? wat een onzin.

suus36
Sus-anne
Dit is meer dan een mening hebben. Het fanatisme waar handtekeningacties, facebookprotesten etc werden opgezet heeft me echt verbaasd en vond ik tenenkrommend. Zeggen dat je het niet mooi vindt, ok. Maar dit was met zo'n obsessief fanatisme. Niet je mening geven en verder over gaan tot de orde van de dag, maar er echt werk van maken. En het hebben over "ophangen" en "stenigingen", Sjongejonge. Daar schaam ik me voor (plaatsvervangend dan) en aan de andere kant is het geruststellend. Blijkbaar hebben we het zo goed in dit land dat we hier de tijd en energie voor hebben.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje
Er lopen twee zaken
Het lied en Ewbank persoonlijk. Het lied is echt heel slecht en dat begon al met de melodie. Ewbank noemt het toeval, maar feit is dat de melodie ontzettend op meerdere andere liedjes/muziekjes leek. Niet origineel dus. Het lied is gebaseerd op de zinnetjes en teksten die zijn toegestuurd door 'het volk'. Het zijn niet of amper de letterlijke teksten die ingezonden zijn, maar het heeft als inspiratie gediend. Dus de schrijvers van het lied kunnen zich niet verschuilen achter dat er iets gemaakt moest worden van de ingezonden teksten. Als iemand zijn zinnetjes niet had herkend in het lied, had daar ook geen haan naar gekraaid, want hoe kun je dat verwachten van zoveel inzendingen? Er had dus een mooie vloeiende tekst geschreven kunnen worden die grammaticaal klopte. En daar is Ewbank&Co te licht voor gebleken. Dat kun je Ewbank&Co niet kwalijk nemen denk ik, maar wel de mensen die voor deze insteek gekozen hebben. We hebben in Nederland veel meer kwaliteit als het gaat om het creëren van mooie teksten en melodieën. De Tros of zo had snel een nationaal songfestivalletje uit moeten schrijven zodat 'het volk' een aantal varianten had kunnen keuren en goedkeuren of afwijzen. Dan was het door het volk en met het volk geweest.
Dat Ewbank nu zo afschuwelijk wordt behandeld door een deel van 'het volk' is dieptriest. Je mag verwachten dat hij tegen een stootje moet kunnen, hij had kunnen weten dat er kritiek zou ontstaan, dat is hij misschien ook al wel een beetje gewend, maar aan bedreigingen hoeft niemand te wennen.

Temet
22-04-2013 om 20:04
Grijnzzzz
Ik kijk dagelijks even wat de cartoon van Fokke en Sukke is, en het viel me al op dat ze laat waren vandaag. Toen vroeg ik me al af of ze op de uitspraak in de kwestie-Moskowicz zaten te wachten.
Het koningslied is ondertussen nog niet afgeschreven. vandaag een heel stuk in de krant (Parool) over de affaire, met daarin ook vergoeilijkende opmerkingen dat er wel meer Nederlandse liedjes zijn met slechte/onlogische/niet-kloppende teksten. Kan allemaal waar wezen, maar dit is Het Koningslied, dat we allemaal geacht worden mee te brullen. Als ik de liedjes van Borsato niks vind hoef ik er geen aandacht aan te besteden, en dat geldt natuurlijk voor hele volksstammen. Als er een soort nationaal lied wordt gepresenteerd dan kan daar toch waarachtig wel even een knappe tekstschrijver op gezet worden. En een melodie worden gekozen die a) kort is (twee minuten max, zou ik denken) en b) lekker meezingt? Nou ja, kennelijk niet dus.
Ik zie een klein lichtpuntje. Iedereen die nu op school of op het werk gedwongen wordt tot teamwerk terwijl eigenlijk wel duidelijk is dat dat geen enkele meerwaarde gaat opleveren kan nu het Koningslieddebacle als afschrikwekkend en leerzaam voorbeeld gebruiken. Hebben we er toch nog wat aan.
Groeten,
Temet

Vic
22-04-2013 om 20:04
Ik heb het Koningslied vandaag een paar keer beluisterd, toen ik het aan de kinderen liet horen. Op het melodietje kun je ook heel leuk 'Tussen sterren en de maan, waar de schapenwolken gaan' zingen. Het begint al wat te wennen ;-)

Stenna
22-04-2013 om 21:04
Geen mening en er is toch al een lied
Hoorde vandaag dat er ergens een enquete geweest schijnt te zijn, waarin 40% het lied niet mooi vond, en 60% wel. Waar zit de "geen mening, interesseert met niet" groep dan (daar zit ik in)?
Verder denk ik: we hebben al een koningslied. Een van een voorvader van de nieuwe koning, die ook Willem van Nassau heet. Mooi klassiek en gedragen, en perfect nederlands. Waarom nou nog een?

Stenna
22-04-2013 om 23:04
Enne
Nu zenden ze een spotje uit voor het Bedanken-van-Beatrix- event, met zo'n liedje dat ooit een reclamemelodietje was (vijftien miljoen mensen, op dat ene kleine stukje aarde), ook gezongen door alle nederlandse artiesten. Die is toch ook leuk voor WA?
Maar goed, iedereen zingt maar wattie wil hoor, die dag, kan het schelen.

liora
23-04-2013 om 09:04
Stenna
Waarom een lied? Omdat het feest is. En feest in Nederland is: zet een petje op en studeer een liedje in.

Berber.
23-04-2013 om 09:04
Liora
Juist. En daarom ben ik al blij dat er geen ABC bedacht is...
Ik heb niet dit hele draadje gelezen dus misschien val ik in herhaling maar veel mensen lijken te vallen over de zin "de dag wie je wist" etc. Nou ja, dan zeg ik: als alle Nederlanders mee mogen schrijven waarom zou Johan C. dan achter moeten blijven? Gun die man ook z'n deel.
Alleen het "W van Willem" stuk, dat moet even heel snel geschrapt en daarna voorgoed vergeten worden maar dan gewoon lekker zingen met z'n allen. Get over it. Inhakeeeeen!

Rode Vulpeninkt
23-04-2013 om 10:04
Berber
"Alleen het "W van Willem" stuk, dat moet even heel snel geschrapt en daarna voorgoed vergeten worden maar dan gewoon lekker zingen met z'n allen."
Maar ik vind die W van Stamppot juist zo leuk...
:-)

P
23-04-2013 om 10:04
Vulpeninkt?
In mijn link staat er echt een komma achter wakker hoor...
Grappig dat iedereen het doorleest als de w van wakker stamp(p)ot eten terwijl het is: de w van wakker (komma) stampot eten etc.

Genista
23-04-2013 om 11:04
Grammaticaal staat er óók met die komma gewoon dat de W van stamppot eten zou zijn. In deze constructie wordt het een opsomming, samen met de volgende regel (miljoenen coaches die beter weten). Dus ook de W van miljoenen coaches.
Het blijft een wangedrocht, die tekst. Sorry meneer Ewbank, het is lelijk en ik ga het niet zingen.

Berber.
Zonder komma
was dan toch beter geweest. De W van wakker stamppot eten. Geen speld tussen te krijgen. Ik bedoel, probeer het maar eens te doen als je niet wakker bent.

Genista
Ik begrijp die hele wakker al niet eens :-)
Het komt bij mij over alsof ze maar gewoon willekeurig wat w-woorden wilden gebruiken (en zie hier mijn w-alliteratie, het is zo simpel als wat). Drie vingers in de lucht, Willem Wever weeft witte warme wollen winterwanten! Kom op, kom op!

Sjansje
Wakker
Dat "wakker" snap ik ook niet. Wat heeft wakker met Nederland te maken? Of met stamp(p)ot? Of met Willem?
Had dan "winter" gekozen...

krin
23-04-2013 om 12:04
Wakker, sjansje
Roept bij mij in elk geval meteen de associatie op met de krant van Wakker Nederland. IJzersterke band, die twee woorden.

AnneJ
23-04-2013 om 13:04
Verbond met elkaar
Aardig perspectief in Trouw. Van een positie van koning als door God aangestelde herder van zijn volk hebben we nu alleen nog elkaar. Een volk en een koning die elkaar dienen en steunen. En de belofte om dat samen te doen vind plaats op 30 april en dat vieren we dan.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofie/article/detail/3429869/2013/04/22/Het-koningslied-zegt-meer-over-hoge-cultuur-dan-we-willen-toegeven.dhtml

Rode Vulpeninkt
23-04-2013 om 18:04
Lol genista! en...
http://www.youtube.com/watch?v=FlBZ43v3wVgVers van de platenpers, zouden we in de jaren zeventig zeggen...! :-D