Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Stenna
26-05-2013 om 21:05
Koffie afkick
Zijn er nog tips die helpen bij het afkicken van een koffie-verslaving? Ik drink echt veel te veel koffie, vind het zo lekker en voel me zo goed na een flinke kop. Maar dat effect duurt steeds korter en ik ga dus steeds meer drinken, de hele dag door. Nu ben ik al een tijdje niet erg fit, en veel hoofdpijn e.d., let wat beter op mijn leefstijl (meer naar buiten, meer sporten, minder snoepen, vroeger naar bed, etc) en dacht dat ik ook die koffiesloot dan maar eens in moest perken. Maar ik ben echt verslaafd, merk ik! Er zijn ergere dingen, weet ik, maar toch: tips welkom! (en nee: cafeine-vrij werkt niet)

Emmawee
30-05-2013 om 23:05
Minder mg per kop thee / koffie
Op dezelfde wikipedia-pagina staat te lezen dat in een kop koffie 40 - 100 mg caffeïne zit (afhankelijk van de sterkte) en in een kop thee 30 - 40 mg (groene thee 20 - 30mg). Dat is toch een verschil.
Overigens was ik het meest tevreden over mijn koffie gebruik toen ik (op advies van arts / kwakzalver Roy Martina) 's morgens geen koffie dronk en zelf wakker werd met water en verse jus e.d. Pas na de lunch dronk ik dan mijn eerste kopje koffie en dat deed me dan echt heel goed.
Waarom ik weer van dat patroon ben afgestapt is mij een raadsel, maar op mijn huidige werk kan ik moeilijk terug. Hier wordt 's middags geen koffie gezet. Alleen vieze senseo.
Groeten, Maw.

albana
01-06-2013 om 12:06
Koffie/thee
Nou de meeste mensen die ik goed ken en die amper koffie drinken, maar wél thee, die hebben toch een héél ander consumptiepatroon dan ik met die koffie. Die drinken de hele dag door thee! Gewoon continu! Als de thee koud is, drinken ze 'm koud. Ze zetten gewoon een hele pot vol, ook als ze alleen of met z'n tweeën zijn. Want beetje zonde...er moet een zakje of zo'n ei in en daar moet het nodige in anders smaakt ie niet lekker en of je dan 3 kopjes of een hele grote pot (= 8 kopjes) zet maakt dan niet uit. Dat is dus anders dan hoe je koffie zet. Ik zet voor mezelf meestal maar 2 kopjes. Of als ik vermoed dat er zo 1 kan binnenvallen voor de zekerheid 3 maar dan houd het wel op. Per persoon 2 kopjes is wat anders dan een hele pot omdat het toch niks meer of minder kost. Wil ik nogmaals koffie dan moet ik die wederom zetten. Daar zit dus de nodige tijd tussen, ik eet mijn lunch, doe de boodschappen, lap de ramen ofzo en daarna pas weer zet ik de volgende koffieronde. Ondertussen heeft mijn theedrinkende buurvouw de hel pot al leeggedronken....:)
Ik denk dat de theedrinkers er ook niet zo mee bezig zijn. Heb b.v. nog nooit gehoord dat iemand 's avonds z'n thee weigerde omdat ie dan niet kan slapen. Koffie 's avonds daarvan ken ik meerdere mensen die daar hun slaapproblemen aan wijten, maar dan drinken ze i.p. daarvan dus thee Wie heeft er b.v. theeíne-vrije thee in huis? En caffeïnevrije koffie is vrij 'gewoon', toch?
Niemand dus...
groeten albana

Fiorucci
01-06-2013 om 14:06
Albana
Ik ken vrij veel mensen die graag rooibos en andere kruidenthee drinken...zonder theine! Ik vind het dus heel gewoon,eigenlijk.

Carolien
06-06-2013 om 14:06
Maar wat ik dan niet snap...
Ik drink al jaaaaren veel thee, (nooit koffie omdat ik dat gewoon echt niet lekker vind), vaak zo'n 6 glazen per dag, maar heb nog nooit last van afkickverschijnselen gehad als ik het eens niet drink...
Hoe is dat te verklaren? Zit het dan toch allemaal gewoon tussen de oren ;)?

Mamvantwee
06-06-2013 om 19:06
Zes thee is niet veel
Carolien, zes koppen thee op een dag is ongeveer drie kopjes koffie, als je de cafeïne 'telt'. Da's niks, daar begin ik de dag mee.
Daarnaast is het heel verschillend hoe ieder individu op cafeïne reageert: er zijn notoire koffiedrinkers die er prima op slapen, er zijn mensen die van 1 kopje koffie (en dus 2 koppen thee) wakker liggen.
groet, Mamvantwee