Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Flavia
14-01-2019 om 15:01
Kleine stapjes duurzaamheid
Naar aanleiding van een andere draad.
Welke kleine stapjes doen jullie in het kader van duurzaamheid?
Onder het motto verbeter de wereld begin bij je zelf en vele kleine druppels maken ook een meer.
Geen grootse acties als auto de deur uit of nooit meer vliegen maar kleine dingetjes.
Zelf ben ik overgestapt naar cuploze theelichtjes en heb ik nu net roestvrijstalen theelichthouders gekocht zodat ik ze nog wel in mijn theelicht kan zetten.
We zijn net overgestapt op tandenborstels met verwisselbare kop zodat je niet steeds de hele tandenborstel weg hoeft te gooien.
Ook heb ik ipv kunststof schuursponsjes nu sponsjes van sisal gekocht.
De grootste stap voor mij is vooral van alles minder te gebruiken.
Dus niet meer een scheut allesreiniger, maar de 10 ml per emmer die de fabrikant aangeeft. En dat structureel op alles toegepast.

Stelle
06-02-2019 om 10:02
En dus?
Natuurlijk weet ik dat het allemaal niet klopt.
Maar iedereen zoveel mogelijk naar eigen eilandje lijkt me geen oplossing. (en uiteraard volkomen onmogelijk)

Ginny Twijfelvuur
Kaaskopje
Zijspoortje: kom jij niet in aanmerking voor taxivervoer? Heb je je daar al eens in verdiept?
Staat een beetje haaks op deze discussie, ik weet het....

Hangkous
Groene oase in betonjungle
Wij hebben net als de buren links en rechts nog gras in de tuin, heggen en perken. Wel een flink terras met schuttingen van 180 hoog en 2,5 lang.
Alle buren verder aan onze brandgang hebben en betonjungle met als "grappig" bijeffect dat al het water dat er valt onze tuinen instroomt. Al die mega terrassen liggen op afschot naar de brandgang om geen enorme plas bij je achterdeur te hebben.
Zelfs afgelopen zomer met maar weinig regen hebben onze borders het overleefd. De bloembakken dan weer niet want die konden niet profiteren van die toestromende nattigheid.

Stelle
Mijntje
Dank dat je attendeert op feit dat fietsen gezonder is;) ik zou het anders nog vergeten.
Misschien doe ik teveel boodschappen, kan.
Maar ik krijg ze, bij wekelijks halen, echt niet in fietstassen. Vaker gaan zou dan optie zijn maar ik heb het idee dat hoe vaker ik ga hoe meer dat ik koop.(en met auto kies ik dus vaker voor grotere verpakkingen)
Naar huis lopen is geen optie, zou bijna een uur zijn. Geen tijd voor, ik loop al 1 a 2 uur per dag met hond. (en loop daarbuiten al veel) Op loopafstand alleen een Jan linders en die vind ik echt niet fijn.
Ik snap nog steeds niet waarom bijv appels niet los in een tas kunnen. Oké, pruimen oid kan ik me nog iets bij voorstellen, toch vrij kwetsbaar. Een appel is hard zat, net als uien, paprika, avocado enz.
Iemand noemde de soja burger (of was dat ander draadje?) Wat een kul. Soja wordt vooral gebruikt als veevoer. Met je stukje vlees eet je dus een hoop soja.
Lijkt me sowieso niet verstandig vegetarische alternatieven negatief weg te zetten. Met flink vlees minderen lossen we al een hele hoop op, en dat op vrij simpele wijze. Dat stukje vlees is echt niet minder lekker als je het maar 1 x per maand eet, bijv.

Hangkous
06-02-2019 om 11:02
Stelle
Goed voorraad beheer en goed plannen zijn de toverwoorden om op de fiets boodschappen te doen.
Ik ga iedere dinsdag eerst naar de markt, waar ik 2 fietstassen vol en een mandje voorop helemaal vol vandaan sleep.
Dat gaat dan om 5 kilo aardappelen, 5 broden, 1 of 2 stukken kaas, vis indien gewenst, wat van de reformkar en dan fruit voor 7 dagen en groenten voor 4 dagen. Als het nog past ga ik gelijk langs de slagerij voor de dingen die ik daar wil hebben. Meestal zijn dat geen kilo's en dat kan in zo'n mini rugzakje op mijn rug als het moet. 12 minuten enkele reis.
Als ik dan thuis gelost heb drink ik een kop thee en maak ondertussen het boodschappenlijstje voor de supermarkt. Kijkend naar wat er nog is, wat ik echt moet kopen en wat er bijna op is maar nog even kan wachten.
Als ik dan door de super ben gelopen heb ik weer de hele fiets vol. Supermarkt is op 5 minuten enkele reis.
Vrijdag ga ik alleen naar de supermarkt voor zaterdag, zondag en maandag, de groenten en wat brood en vleeswaren.
Maandagochtend is mijn sportochtend en als er in het weekend toch iets zeer noodzakelijks op is gegaan of er zijn grote verpakkingen nodig (WCpapier/keukenrollen) rijd ik na de sport nog even langs de supermarkt. Daar kom ik toch langs dus het is geen extra rit.
Een briefje kan je ook helpen om niet teveel te kopen. Hier zijn we met 4, waarvan 2 pubers die me de oren van de kop vreten en als het moet kan er altijd iemand mee-eten.
Nou moet ik zeggen dat het wel scheelt dat er hier geen bier gedronken wordt, en alleen frisdrank in het weekend. Water, thee, koffie, melk of aanmaak is het hier door de week.
Zelfs voor verjaardagen haal ik alles op de fiets, alleen moet ik dan vaak wel 2 keer rijden of mijn plan een beetje aanpassen en alle boodschappen over 2 dagen verdelen.

Stelle
Hangkous
Klinkt alsof je veel tijd hebt om boodschappen te doen.
Ben je je er van bewust dat veel mensen die tijd niet hebben?
Tijd is mijn schaarste goed, het beetje dat ik overhoud wil ik echt aan andere zaken besteden.
Ik plan dan ook uitstekend, want wil zo weinig mogelijk tijd ermee kwijt zijn.

Stelle
Ik moet wel zeggen
dat ik in de supermarkt wel zie dat de meeste mensen heel veel minder spullen hebben. En toch komen ze allemaal met auto, fietsen zijn op parkeerplaats op 1 hand te tellen. Dat lijkt me weer zonde.

Merel
1x per week boodschappen
Ik heb, toen ik wilde bezuinigen, besloten om echt maar 1x in de week boodschappen te doen. Jaren lukte dit me niet, totdat ik er écht voor ging zitten.
De eerste keer heb ik op zondagmiddag mijn boodschappenlijst gemaakt, ik denk dat ik er wel 3 uur over deed . Maar het lukte wel! En nu ik dit al een paar jaar doe merk ik dat ik nu in een kwartiertje klaar ben met mijn lijstje. Ik ga wél met de auto. Eerst naar de Lidl, daar haal ik 90% van mijn boodschappen (2 km van mijn huis) en op de terugweg kom ik via een hele kleine omweg bij de Jumbo en AH (die zitten hier op 50 meter van elkaar af) en daar haal ik de dingetjes die ze niet bij de Lidl hebben.
Thuis alles uitpakken en ik ben weer klaar voor een hele week.
Het scheelt me enorm veel tijd en ook geld (doordat ik niet vaker ga en me echt aan het lijstje houdt, dus geen impuls aankopen)

Pirata
06-02-2019 om 12:02
Vaker naar winkel
Ik vind het juist zo leuk om op de dag zelf te bedenken/koken waar ik dan echt trek in heb. Voor mij zou het niet fijn zijn met zo'n planning te werken.
Wel hebben wij een soort restjesdag: alles dat ik vind in de koelkast dat niet meer lang houdbaar is uitstallen op het aanrecht, en dan bekijken wat je er mee kunt maken. Dat kan dan een 3 gangenmenu worden van restjesgroentesoep met daarna knolselderijlasagna en bosvruchtencrumble. Of een soort van paella. Al naar gelang wat er nog lag. Meestal op zondag want dan is er tijd om grappige gerechten te bedenken.

Tijgeroog
06-02-2019 om 12:02
Stelle
Omdat ik geen zin heb om 15 of 20 appels moeizaam op te stapelen op de weegschaal in de winkel, ze daarna stuk voor stuk in m'n tas te stoppen en thuis allemaal weer uit de tas te moeten vissen om in de fruitschaal te leggen.
Dus heb ik een herbruikbaar zakje en levert dat me wat extra gemak (dus kostbare tijd op.
De paprika en avocado gaan wel los in m'n tas, want daar koop ik er maar 2 of 3 van.

Flavia
06-02-2019 om 15:02
Kaaskopje (ot)
Volledig off topic maar je opmerking over het missen van het fietsen ivm je verminderde zicht triggerde me. Wellicht kun je via de WMO in aanmerking komen voor een duo fiets?Er is veel mogelijk met aanpassingen van fietsen.

AnneJ
06-02-2019 om 16:02
Staar Kaaskopje
Er kan mogelijk sprake zijn van staar? Ik zou er ook een bezoek aan de oogarts aan wagen.

Stelle
06-02-2019 om 21:02
Grappig Tijgeroog, niet vervelend bedoeld!
Maar echt grappig hoe je zaken zo verschillend kunt ervaren. Ik ben lui en gemakzuchtig maar losse appels in mijn kar leggen vind ik nu geen moeite, evenveel werk als in een zakje stoppen lijkt me?
Ik gebruik dan wel geen weegschaal, hoeft bij appie niet, scheelt wellicht.
Ter plekke bedenken wat je wilt gaan eten lijkt me erg leuk, heb ik het helaas te druk voor. Sinds ik probeer minder te gaan (idd zo'n 1x pw) maken we aan het eind van die week meer op, er is gewoon niets anders meer;)

Emmawee
06-02-2019 om 21:02
Drawdown
Dit vond ik net op Facebook. Een verrassende lijst van maatregelen waarmee CO2 uitstoot kan worden teruggedrongen. Even kijken of ie al in de bieb ligt.
https://vakantaseren.nl/2019/02/06/drawdown-een-inspirerend-koffietafelboek-over-klimaatmaatregelen/

Tijgeroog
06-02-2019 om 22:02
Stelle
Geeft niet hoor. Maar voor 4 appels zou ik het niet erg vinden, voor onze weekvoorraad wel. Als het alleen in het karretje leggenwas, zou het ook niet erg zijn, maar m’n zakje leegschudden boven de fruitschaal gaat heel soepel.
Overigens gebruik ik vrijwel altijd zelfscanners. Ook bij de ah, en dan moet je wel wegen. Wat overigens ook betekent dat de appels niet bij de kassa nog een keer uit het karretje hoeven, maar meteen tot thuis in m’n tas zitten.
Hoe kijkt de kassière eigenlijk als er 20 appels over de band naar haar toe komen rollen?
Voor de volledigheid: ik heb deze zakjes: https://www.ecomondo.nl/winkel/take5nets-herbruikbare-groente-en-fruitzakken/
Ah en Lidl hadden laatst iets vergelijkbaars.

Boink
06-02-2019 om 23:02
Ik vind dat
Eerlijk gezegd ook een beetje smerig. Kleine kinderen die met poep-of-weet-ik-het-schoentjes in die kar zitten. En ja ik spoel mijn fruit af, maar niet onder 70 graden :-)

Kaaskopje
Flavia o.t.
Stomtoevallig zag ik afgelopen week twee keer mensen met zo'n fiets rijden en heb dat tegen man gezegd. Als er een bakje voor de hond tussen ons in kan komen is het perfect!

Kaaskopje
AnneJ o.t.
Ik heb 18 jaar geleden al staar gehad. 4 jaar erna had ik een gladvochtloslating en dat is weer de aanzet geweest voor waar ik nu mee te maken heb. Helaas niets meer aan te doen. Ik heb door mijn hoge bijziendheid erg zwakke netvliezen. Een operatie zou er net een te veel kunnen worden, dus komt het erop neer dat ik moet koesteren wat ik heb.

Tijgeroog
Kaaskopje (ot)
"Als er een bakje voor de hond tussen ons in kan komen is het perfect!"
Tùssen jullie in?? Wat onromantisch! ;-)

Flanagan
07-02-2019 om 11:02
Kaaskopje (ot)
Voor elk probleem bestaat een oplossing; zowel een hondenbak als boodschappenmandje.
Je kan ze zelfs allebei opeen duofiets plaatsen. Boodschappen voor, hond achter.
Met en zonder e-bike uitvoering.

Kaaskopje
07-02-2019 om 12:02
Gekeken o.t.
Ik vind het wel erg leuk! Flanagan, ik had andere websites bekeken, maar die van jou kwam niet uit Google
. Ze leveren wat de bedoeling zou moeten worden. Nu nog 6000 euro op tafel toveren...

Kaaskopje
Tijgeroog
Misschien vinden wij het juist met hond in het midden wel romantisch .

Flavia
kaaskopje
Jullie hoeven die € 6000 niet op tafel te toveren als je het via de WMO kunt reglen. Ik zou daar eerst beginnen. Het is een aangepaste fiets vanwege jouw beperkte zicht.
Als je slecht ter been bent heb je de mogelijkheid tot een scootmobiel, jij hebt een andere noodzaak.
Ook mijn zus kreeg destijds de aangepaste fiets vanuit de AWBZ/WMO van de gemeente van mijn ouders zodat er thuis ook met haar gefietst kon worden. Zij woonde toen in een andere gemeente in een instelling.

Kaaskopje
Flavia o.t.
Ik blijf maar even o.t.'en
Ik ga het eens uitzoeken. Misschien dat het ook nog helpt (als "van de nood een deugd maken') dat man nah heeft (niet aangeboren hersenletsel). Ik moet sowieso eens kijken of we via wmo en indicatie kunnen krijgen, ook voor een ander terrein. Ik vind het wel stappen hoor, maar goed, als het helpt heeft het zin.

Tijgeroog
07-02-2019 om 13:02
Anders ot
Zou je op marktplaats eens naar een tweedehands tandem kunnen kijken. En informeer eens bij Visio of Bartimeus wat zij aan mogelijkheden zien.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.