Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Flavia

Flavia

14-01-2019 om 15:01

Kleine stapjes duurzaamheid

Oh ja

Een soort wedstrijdje met jezelf, dat herken ik wel. Zo wil ik ieder jaar nog minder gas gebruiken en nog minder energie. En elke maand nog meer kilometers fietsen en nog meer stappen zetten (stappenteller op telefoon) enz. enz.
Als je dit soort zaken als een spelletje ziet, dan kun je jezelf best motiveren om het steeds beter te doen.

Boink

Boink

01-02-2019 om 19:02

Ja ik ook, zo herkenbaar

Toen ik tijdelijk aan de lopende band werkte, deed was dat het enige waardoor ik het volhield. Steeds sneller, steeds meer handigheidjes, sneller onthouden, fouten zien. Ik was mijn eigen voorman.

Dito met de stappenteller, bij de fysio, het huishouden enz.
Mijn leven is een wedstrijd. Met mezelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 01:02

Yanea

Een tijdje terug lieten ze op tv ook zien dat de afstand naar de containers idioot lag was voor sommige mensen. Dat slaat nergens op. Vervelend voor je dus. Dan voel ik me wel een pieperd met mijn 'dan moet ik er helemaal mee naar de supermarkt'. Nou ja, gelukkig gaat het hier binnenkort los met de nieuwe opzet, dus dan kunnen we het meeste langs de weg zetten en ons restafvalzakje maar iets verder dan nu.

Hangkous

Hangkous

02-02-2019 om 07:02

Behalve glas....

Wordt alles hier in de straat opgehaald.
Restafval en GFT daar heeft ieder huis een container voor.
Papier mag in dozen of bunders aan de stoeprand maar je kon ook een container aanvragen
PMD bied je in zakken aan. Zakken per rol ophalen op verschillende punten in het dorp. Dat doe je als je er toch bent.
Voor textiel en kleding wordt er een aantal keer per jaar een zak in je brievenbus gedaan met een stickertje erop wanneer het wordt opgehaald.
Glas moet je zelf brengen naar diverse glasbakken in de buurt of op de milieustraat. Gescheiden op kleur.

Het meeste kan ik dus thuis al scheiden, ik heb alle mogelijke containers. De PMD zak hangt in de papierbak, die met nee ja sticker toch te groot is.
Op de ophaaldagen zet ik de juiste bak/zak buiten.
En als ik boodschappen doe neem ik statiegeld flessen mee. Eens in 2 weken breng ik glas naar de bak.

Ik kan mij voorstellen dat mensen zonder tuin die alles in huis moeten bewaren tot de betreffende ophaaldag wat minder fanatiek zijn. Ook degenen die heel ver weg hun afval moeten brengen zullen wat sneller zegeen dat iets restafval is dat wel wordt opgehaald.

Gaming zou een goede stimulans kunnen zijn. Plus punten op een pasje voor alles wat je gescheiden inlevert en minpunten voor iedere kilo restafval? Daar kan vast wel iemand een systeem voor bedenken.

Hangkous

Hangkous

02-02-2019 om 09:02

O nog wat vergeten

Frituurolie en frituurvet noet je wegbrengen. Dat neem ik dan mee als ik glas wegbreng.

Flavia

Flavia

02-02-2019 om 09:02

park

het zou in elk geval handig zijn dat alle verzamelcontainers bij elkaar staan, de glasbak staat bij supermarkt A, de pmd bij supermarkt B, papier bij de flat aan de andere kant van de wijk, textiel bij een kerk, rest en groen bij meerdere flats maar niet bij die van mij. chemisch afval kan alleen bij het depot aan de andere kant van de stad.
Als appartementbewoner krijg ik wel conditie van het wegbrengen van mijn afval.
De sport is nu zo min mogelijk te produceren. 1/2 grijze zak per maand rest, 1 grijze zak pmd, elke week een pedaalemmerzak groenafval inclusief kattebakvulling (papierkorrel).

Ik confronteer ons ook echt met het afval door het maar 1x per maand weg te brengen. Lees: ik ben er te lui voor om het vaker te doen maar het maakt wel dat we zeker aan het eind van de maand er veel beter op letten wat en waar we kopen om minder afval te hebben, zelf zakjes en bakjes mee die steeds weer gebruikt kunnen worden scheelt afval of je het nu wel of niet kunt recycelen, iets wat niet gemaakt hoeft te worden scheelt altijd.

Happy

Happy

02-02-2019 om 10:02

Minder vlees eten

Lukt best, maar wat me zo tegenvalt zijn al die plastic verpakkingen. Die zitten natuurlijk ook om het vlees, dat weet ik, maar omdat de makers van vleesvervangers zeggen dat ze zich ook inzetten voor het milieu, zou het mooi zijn als zij aan alternatieven voor plastic werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 12:02

Hangkous

Ik ga vandaag eens kijken wanneer ze bij ons beginnen. Door jouw opmerking over de zak in de papierbak, vraag ik me af of dat hier ook de bedoeling gaat worden, want ik meen dat wij ook een bak voor twee doelen moeten gaan gebruiken. Even lezen dus .

Bij huizen zonder tuin, waren altijd andere regels dan bij eengezinshuizen. Ik liep vannacht een ander rondje met het hondje dan normaal en zag op de andere hoek van de straat waar wij onze vuilnis ook moeten zetten, wel meer containers bij de appartementen (voor mensen met een indicatie). In het donker niet gekeken waarvoor dan. Vandaag zag ik ook een boze foto van iemand in de wijk van zo'n container waar nu al allemaal vuilniszakjes omheen stonden. Ja dat gaat natuurlijk ook gebeuren.

Verpakking van eten

Ik vervaas me vaak over de hoeveelheid verpakkingen rondom fruit/groente en vlees. Waarom moet een komkomer in een plastic condoom, of een stronk broccoli... WAAROM? De logica ontgaat me compleet.
In Frankrijk zijn er steeds meer supermarken die overgegaan zijn aan los verkopen, ook rijst, pasta, etc. Ik zou het toejuichen als de plaatselijke ah het ook zou doen.
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

Weinig

Als ik lees hoe weinig jullie nog maar naar het restafval brengen, gaat dat zeker een nieuwe sport voor ons worden .

Jasmijn

Jasmijn

4 bakken nu in de achtertuin

Wij hebben hier nu 4 bakken, restafval, papier, plastic en groen. Iedere week moet er wel wat naar buiten. Groen mag iedere week, waarom snap ik niet want ik heb bijna geen groen. Ja soms een oude bos bloemen. (ik heb bijna geen etensresten, alles bewaar ik en die en hap eten die op een bord is overgebleven na het avondeten, die gooi ik gewoon in de keuken bij het restafval, anders zou ik voor die ene hap de keukendeur van het slot moeten halen, schoenen aan moeten trekken, de halve tuin doorlopen om het in de groene bak te doen, en voor die ene hap ga ik ook geen extra klein groen afvalbakje in de keuken zetten) De tuin doe ik pas weer in de zomer.
Papier mag een keer per maand, restafval een keer in de 3 weken en plastic ook een keer in de drie weken. Het gaat prima, maar als je een wat kleinere tuin hebt dan zit je met die bakken toch aardig krap en het staat ook niet zo leuk van die grote bakken naast je gezellige tuinsetje.
Glas gaat hier in de glasbak, die staat toevallig om de hoek op loopafstand, dat scheelt weer.
Ik ben er ook nog niet uit wat nu dé oplossing is voor al dat verzamelen van afval. Inderdaad, je keuken/tuin ziet er uit als een kleine milieustraat. Aan de andere kant, als je iedere keer als je naar de supermarkt gaat ook daar je restafval weer weg doet, dan is het misschien allemaal wat minder in je huis en tuin? (je gooit het weg, daar waar je het ook gehaald hebt) Dan zou je een soort grote boodschappentas met klepjes moeten neerzetten waar je alle 4 de items in kwijt kan (papier, rest, plastic en glas)(groen maar niet, dat is wat te groot aan volume) en dan neem je die tas iedere keer in een greep mee. (maar dan moet je dus wel minstens een keer in de week naar de supermarkt gaan, anders is je tas vol)

Yanea

Yanea

Sini

Het schijnt dat komkommers en broccoli langer netjes en goed blijven in plastic. De vraag is natuurlijk wat erger is: voedselverspilling of plastic verpakkingem.

Flavia

Flavia

Voedselverspilling

Voedselverspilling is een grotere belasting voor het milieu dan die verpakking.
Ik heb daar ooit een link van gehad, die zal ik later vandaag even opzoeken.

Stelle

Stelle

Geen groen?

Heb je dan alleen kant en klaar maaltijden ofzo?
Ik heb veel 'groen', bij veel groente en fruit heb je toch schillen en stukjes die je niet eet?

Verder vind ik het bewaren en scheiden van plastic een heel gedoe, we moeten het ook altijd met auto brengen naar een milieu perron.
Maar we doen het, al heel lang, heel nauwgezet.
Nog steeds vind ik dat ik veel te veel plastic heb, weet niet goed hoe te verminderen. Ik ga alleen naar Appie, geen tijd om nog elders inkopen te doen. Wat me bij Appie dan wel stoort is dat bijna alle mensen alle losse fruit of groente toch weer in een los zakje doen. Ik ben zo wat de enige die appels gewoon los in karretje legt. Waarom??
OK, zo'n karretje is ongetwijfeld ongelofelijk vies. Maar ik geloof niet dat de appels schoon bij Appie in rek liggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Glas

Ik heb eens gekeken... Ik zie dat onze wijk het eerste half jaar aan de beurt is, dus dat kan ieder moment. Wat wel tegenvalt is dat ik het verkeerd had wat glas betreft. Daar zie ik 'glasbak', dus kennelijk niet in een container aan huis. Ik vrees dat ik in het begin een geheugensteuntje aan de koelkast zal moeten hangen over wat waarin moet.

Mijn eerste gedachte was dat het wel meevalt met glasafval in ons huishouden, maar dat valt denk ik nog tegen. Appelmoes en sommige groenten halen we met glasverpakking.

Kleding gaat altijd naar de Kringloop. Ik vind die zakken voor op straat altijd 'gedoe'. Ik vergeet het 9 van de 10 keer ook. Ik geef het altijd mee aan mijn man. Net zo makkelijk (hij is daar toch al).

Stelle

Stelle

Kaaskopje

Zeg jij nu dat je nog geen glas scheidt?

Jasmijn

Jasmijn

geen groen?!

Ja nu je het zegt, ik gooi inderdaad de kontjes van de komkommer en courgette wel gewoon weg (maar ik snij ze ze kort mogelijk af, zonde anders) aardappelen eet ik met schil 99% van de keren, fruit eet ik zelden.
Champignons daar snij ik niets van af, de stronkjes eet ik gewoon op. Broccoli gaat ook geheel op.
Maar inderdaad, misschien gaat er toch ongemerkt meer groen in het restafval dan ik dacht.
(stronk van de ijsbergsla, vel van ui en knoflook, heel soms aardappelschillen, heel soms een bananenschil, stronkjes van de prei, steeltje van de paprika) Ok, ik ga er eens op letten, dan maak ik toch maar een klein groenbakje om eens per dag te gaan legen, maar nog steeds krijg ik het niet voor elkaar om die groene bak iedere week te vullen, ik blijf dat ophaal schema apart vinden.

Stelle

Stelle

Hier om de week

de groencontainer.
Ik mag niet klagen, iedereen heeft flinke tuin hier.
Maar toch vind ik het niet fijn in zomer, dan heb ik altijd last van maden.
In de winter lijkt me iedere week overbodig.

Angela67

Angela67

02-02-2019 om 13:02

Milieucentraal over verpakkingen

https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/verpakkingen/

"Verpakkingen hebben impact op het milieu: er zijn grondstoffen en energie nodig om ze te maken en ze geven afval. Maar verpakkingen zijn vaak ook nuttig. Eten blijft vaak langer houdbaar door de verpakking en raakt minder beschadigd tijdens transport en opslag. Daardoor hoeven we minder voedsel weg te gooien en minder nieuwe etenswaren te kopen. Goed nieuws voor het milieu, want de verpakking zorgt maar voor zo'n 10 procent van de milieu-impact van voedsel. 15 procent zit in voedselverlies (eten weggooien) en de rest zit in het voedsel zelf (de teelt en transport)."

Na deze inleiding wordt alles nog verder uitgewerkt!

Groet,
Angela

ps dat laatste zinnetje: "de rest zit in het voedsel zelf (de teelt en transport)", dat is zo'n 'grote bult' dat dan weer de vraag is: hoe kun je daar je inkoopbeleid op verbeteren . . ?

Pirata

Pirata

Groen

Ik heb altijd een klein bakje in de keuken staan, daar gaat het kleine groenafval in. Koffie, thee, schillen, dat werk. Ik leeg m regelmatig in 1 van onze groenbakken.
Ja die stinken in de zomer, dus niet direct bij de keukendeur zetten. En maden moeten ook leven.
Wij hebben 3 groenbakken en dat is nauwelijks genoeg 's zomers. In de winter te veel.

Kaaskopje

Kaaskopje

Stelle

Ja, dat heb ik eerder ook al ruiterlijk toegegeven. Mijn hoop lag bij dat het straks ook bij huis mag, maar we zullen er dus mee aan de wandel moeten.

OND

OND

Met al dat bullshit management

over "just-in-time" en zo zouden plastic verpakkingen voor voeding goeddeels overbodig moeten zijn, kwetsbare waar (vlees, vis, ...) uitgezonderd.
Het wordt eens tijd dat die fancy, overbetaalde managers hun talenten op dat vlak ook eens in de praktijk gaan bewijzen...

Angela67

Angela67

dat eten . .

Dat is ook weer in 'stukken te hakken' (pun intended)

https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/

*minder vlees eten: "laat lamsvlees en rundvlees staan, want die hebben de meeste milieu-impact / kip de laagste milieubelasting / kaas klimaatimpact is vergelijkbaar met rundergehakt en lamsgehakt."

*groente en fruit in de hoofdrol: "ingevlogen groente en fruit belasten het milieu het zwaarst. Europese vollegronds-groente is juist wél een goede keuze, net als producten uit kassen met veel energiemaatregelen. Maar hoe zie je dat? De Groente- en fruitkalender helpt je om milieubewust te kiezen."

*keurmerken voor duurzame voeding: "Met de 10 topkeurmerken wordt bewust boodschappen doen een stuk makkelijker. Ze zijn ambitieus, helder en worden goed gecontroleerd. Check het plaatje waar jij meer over wilt weten in de Keurmerkenwijzer."
.
*impact van biologisch eten?: "Biologisch of gangbaar: wat is beter voor het milieu? Op sommige punten scoort biologische landbouw beter, op andere juist minder goed. Milieu Centraal zet de verschillen voor je op een rij. Waar kun jij op letten in de supermarkt?"

Ik ga maar eens even lezen en kijken waar ik mijn foute veronderstellingen moet gaan bijschaven . . . Ik denk dat ik meestal wel weet wat ongeveer impact is en welke 'basisoverwegingen' ik moet hanteren, maar blinde vlekken te over ben ik bang...

gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

Bakje op aanrecht

Ja, wij gooien ook op het aanrecht van alles in een bakje en dat wordt dan eens per dag geleegd. Waar ik weleens lui mee ben is brood. Als er onverhoopt brood weggegooid moet worden doe ik dat met zak en al in de vuilnisbak. Maar ook dat is verleden tijd als we met het nieuwe systeem moeten werken.

De bak voor GFT staat iets verder van het huis dan de zwarte bak, inderdaad vanwege de maden in de zomer. Zoveel mogelijk in de schaduw zetten en regelmatig groen tuinafval erop gooien helpt wel wat. Wij hebben een vrij royale tuin voor een stadshuurhuis. Als je een postzegeltje hebt, kan ik me voorstellen dat het minder prettig is als de boel volstaat met kliko's. Een achterbuur zet in de zomer de groene bak buiten de schutting. Ik vind dat altijd wat asociaal. Ruimte zat in die tuinen.

OND

OND

Hier werd tot voor een paar jaar

een keer per maand het glasafval opgehaald. Wie wat bokalen wou om confituur te maken kon dus kiezen.
Wel illegaal natuurlijk, vermits, bij gemeentereglement, alle op de stoep gezette afval automatisch eigendom werd van de gemeente... Wie er dus een bokaaltje uitviste was een dief.
De stomste stoot die die oelewappers ooit hebben uitgehaald.
Of nee: het wederrechtelijk beleggen van de liggende gemeentelijke gelden in Dexia-aandelen via de Gemeentelijke Holding was nog net iets stommer. Toen Dexia omviel waren de centen weg. De pensioenen van de gemeente-ambtenaren dus...
Over het gerechtelijk gevolg dat daaraan zou moeten gegeven worden blijft het oorverdovend stil, maar het huishoudelijk afval moet dezer dagen wel per kilo afgerekend worden.
O, en de gemeentebelastingen gaan naar omhoog. De"pensioenbom" van de gemeente-ambtenaren, weet u wel. Hoe moeten al die armlastige gemeenten die overdreven pensioeneisen van hun ambtenaren anders bekostigen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.