Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Flavia
14-01-2019 om 15:01
Kleine stapjes duurzaamheid
Naar aanleiding van een andere draad.
Welke kleine stapjes doen jullie in het kader van duurzaamheid?
Onder het motto verbeter de wereld begin bij je zelf en vele kleine druppels maken ook een meer.
Geen grootse acties als auto de deur uit of nooit meer vliegen maar kleine dingetjes.
Zelf ben ik overgestapt naar cuploze theelichtjes en heb ik nu net roestvrijstalen theelichthouders gekocht zodat ik ze nog wel in mijn theelicht kan zetten.
We zijn net overgestapt op tandenborstels met verwisselbare kop zodat je niet steeds de hele tandenborstel weg hoeft te gooien.
Ook heb ik ipv kunststof schuursponsjes nu sponsjes van sisal gekocht.
De grootste stap voor mij is vooral van alles minder te gebruiken.
Dus niet meer een scheut allesreiniger, maar de 10 ml per emmer die de fabrikant aangeeft. En dat structureel op alles toegepast.

Pirata
16-01-2019 om 09:01
Triva
Is dat huur van de panelen?
Ik zie dat ook af en toe voorbij komen en vraag me af of dat voor ons gunstig uitpakt.
Voorlopig vertikt Nuon het om panelen op dakkapellen te leggen dus ik ben nog zoekende.

Flanagan
16-01-2019 om 09:01
Spijtig te lezen dat een passysteem niet het gewenste effect bereikt. Weer een illusie armer.

Alison
16-01-2019 om 10:01
Hangkous
Ik zag ooit een draad die je op/om een leiding kunt doen om bevriezen te voorkomen. Voor die ene keer zou je een verlengsnoer kunnen gebruiken als je geen stopcontact op de wc hebt.
Misschien dat kerstverlichting er om heen draaien ook werkt. Die is ook op batterijen.

Flanagan
16-01-2019 om 10:01
Sinds de aanwezigheid van panelen de WOZ- waarde van een koophuis verhoogt, krabbelt menig huiseigenaar achter de oren; ben je duurzaam bezig en schaf je een pakket panelen aan, wordt je achteraf verrast met een hogere WOZ-aanslag.

Flanagan
16-01-2019 om 11:01
Hangkous,
Zou een isolatieslang niet afdoende zijn? Lijkt mij wel onrustig als je zo op het weer moet letten.
PS. Eens hadden we een bevroren leiding. De koude wind had gezorgd voor bevriezing van de leiding in de kruipruimte. We hebben dit probleem opgelost door er een warmtelamp op te laten stralen. Dat is beter voor de leidingen dan te werk gaan met hogedrukspuit.

Pirata
16-01-2019 om 11:01
Kerstverlichting
Die kerstverlichting is tegenwoordig meestal met LED lampjes. Die worden niet warm...
De kou gaat invallen lees ik net. Ik ga eens speciaal isolatiefolie voor mijn laatste stukje enkel glas plakken. Daar moet op termijn nog e.e.a. vervangen worden.

Hangkous
16-01-2019 om 12:01
Op het weer letten zit in onze natuur
Wij leven heel erg met de natuur en letten op het weer. Ik leef zonder droger en bij een dag mooi weer doe ik meerdere wassen die ik buiten laat drogen. Ik heb geen droger. Bij die noord-oosten wind in combinatie met vorst schakelen we naar het andere programma in onze thermostaat en klaar is Kees.
Die leiding van de verwarming zit in de muur daar kom ik niet makkelijk bij. Alle andere leidingen die door de kruipruimte en zo gaan zijn al geïsoleerd, het is dit rottige stukje dat met die bepaalde wind dan altijd net wel/net niet bevriest.
De eerste winter die wij hier meemaakten was de winter van de laatste Elfstedentocht en toen was er niets bevroren, toen stond er nog een grote conifeer naast de voordeur die die muur uit de wind hield. Conifeer is gesneuveld bij rioolwerkzaamheden dus nu moet af en toe het andere programma in de thermostaat, dat gebeurt niet eens elke winter, voelt voor ons niet als heel veel moeite.
Het niet hebben van een droger is ook iets dat ik echt doe met oog op het milieu. Als de straat droogt, droogt de was dus die hangt dan buiten, ook in de winter.

Jo
16-01-2019 om 13:01
@ Flanagan e.a.
Mijn voorbeeld was bedoeld als contrast in gas verbruik tussen woningen. Niet tussen personen. Ik vertik het om in de koude te gaan zitten, dus als IK het koud heb dan verwarm ik ook. Mijn verbruik is niet het resultaat van zuinigheid (wel van bewustheid). Bij veel woningen verdwijnt binnen een uur de warmte nadat de verwarming uit is gezet. Ik heb het gevoel dat de woonkamer wel langer warm blijft sinds ik hr++ glas heb. Eigenlijk wordt het niet kouder dan 18,5 graden.
Voor de renovatie had ik geen thermostaat, dus geen idee wat de gemiddelde temperatuur toen was. Warm water kwam uit de elektrische boiler, die enorm veel stroom vrat.
Bewuste milieu "maatregelen", daar heb ik er eerlijk gezegd maar weinig van. Afneembare fietstassen (zie ander draadje) hebben als voordeel dat je ze mee neemt in de winkel en geen extra draagtas nodig heb. Dat doe ik al jaar en dag zo, dus al voordat er betaald moest worden voor tasjes. Wat ik wel heb veranderd is altijd een opvouwbaar tasje onder mijn zadel en in nog een reserve in de zijvakken van mijn fietstassen. Plastic tasjes heb ik in het verleden nooit weggegooid en worden nog steeds hergebruikt als bijvoorbeeld een van mijn kinderen een maaltijd mee naar hun huis/vader nemen.
Ik erger mij wel aan het tasjes gedrag van ons plaatselijke Turkse winkel. Hoe vaak ik al gezegd heb dat ik geen tasje wil en dat dit ook niet mag, het dringt niet door. Ja, sperzieboontje kunnen toch niet los?! Nee, maar een voorverpakt pak rijst hoeft echt niet in een zakje! (Zelfs in Turkije geldt vanaf 01-01-19, dezelfde plastic draagtassen politiek!, 0,4 cent per tasje.)
Een auto heb ik niet, wel rijbewijs, durf niet te rijden, maar ook niet noodzakelijk. Dus ik fiets. Voor een droger had ik geen plaats/behoefte aan. Ruim balkon, waar het prima kan drogen. Bij twijfel weer, dan hing/hangt het in de woonkamer te drogen op het moment dat ik niet thuis ben. Na mijn werk was het droog en er ook niet tegen aan hoeven kijken. Vliegen??? Laatste vakantie was bijna 8 jaar geleden. Ik ga net zo lief bij mooi weer op de fiets naar de Nederlandse kust.
Ik ben minimaal 5 dagen per week in het zwembad, waar ze ook een douche hebben. Oke de chloorlucht krijg ik niet helemaal weggeschrobd, maar ik zie geen noodzaak om het douchen thuis te herhalen.
Ik ben mij er van bewust dat het van invloed is op mijn ecologische voetstap/milieu, maar dat is dan eerder bijkomstigheid die bij mijn karakter en woonomstandigheden past.
En volgens mij geldt deze bijkomstigheid ook voor een vegetariër. Het milieu zal nooit de hoofdreden zijn om geen vlees te eten.
Bij aanschaf van een nieuwe apparaat, bijvoorbeeld een wasmachine, vergelijk ik alleen energie zuinige apparaten. En omdat ik de laatste 3-4 jaar het een en ander heb moeten vervangen voldoet elke apparaat in huis hier aan. Verder heb ik alleen spaar en voornamelijk led lampen. Stroomverbruik was 1432 kWh afgelopen jaar. Sinds kort let ik meer op waar bijvoorbeeld die paprika vandaan komt... Dan gaat mijn voorkeur uit voor een Hollandse bij de Turk of eentje met een plekje bij de boer om de hoek, dan een in plastic verpakt exemplaar uit Spanje.
Qua tweede handskleding ben ik degene die het eerstehands heeft gedragen en daarna weggeef of schenk aan de kledingbank.

Kaaskopje
16-01-2019 om 14:01
Echt voor het milieu
Wij hebben op zich al een vrij sobere leefstijl, maar wat ik wel echt bewust voor het geheel doe is vlees minderen. Ik ben nu nog gemakzuchtig met afvalscheiden, zeg ik eerlijk, maar zodra de ondergrondse container voor restafval in werking gesteld wordt, gaan we er serieuzer werk van maken. Dan kan het meeste in de tuin verzameld worden en later aan de straat gezet worden. Dat gaat flink schelen.
Ik had het toevallig met iemand over tandenborstels. Zij gebruikt een bamboe-tandenborstel. Geen batterijen en geen plastic. Dat vond ik best een goed idee (zeg ik, nadat ik noodgedwongen een nieuwe plastic tandenborstel moest kopen dit weekend...).
Kleding gaat hier heel lang mee en gaat naar de kringloop. Verwarming bespaar ik niet op door mezelf in de kou te zetten. Dat vind ik echt onaangenaam. Ik krijg snel ijsklompjes (handen). Ik zit wel met een sjaal of zo'n omslag'deken' in de huiskamer om het warmer te hebben met een iets lagere thermostaatstand, maar minder dan 21 graden wordt dat niet.
Ik lees dat Glassex aangevuld wordt met water. Dat kan uiteraard. Ik was gewoon weinig de ramen, dat scheelt ook .
Wat betreft verpakkingen, zou het prettig zijn, maar vast moeilijk realiseerbaar, als je alles uit een tank kon tappen. Ik kreeg vandaag bericht binnen dat Picnic binnenkort ook bij ons kan bezorgen, ik begrijp uit de informatie dat Picnic minder keus aanbiedt, dus moet je het doen met wat ze hebben. Ik vind dat eigenlijk prima. Waarom voor 1 soort product ik weet niet hoeveel merken? Zo werk(t)en Aldi en Lidl altijd, maar ook daar zijn A-merken binnengesijpeld. Ik zou het zeker voor supermarkten een uitstekend idee vinden als de aanvoer van eigen merk producten (dit is slechts een idee van mij, dus of dat uitvoerbaar is, kan anders liggen) in een tank met tapje aangeboden worden met glazen statiegeldflessen die je kunt vullen en hervullen. Ik zou zo best afwasmiddel, shampoo, douchegel e.d. willen tappen. Hetzelfde met melk, vla, yoghurt en karnemelk. Dat scheelt toch weer een béétje.

Jo
16-01-2019 om 15:01
fiets versus bezorger
Zelf op de fiets gaan halen is milieuvriendelijker dan door een bezorger te laten brengen.
Internetbestellingen laat ik vaak bij de winkel zelf afleveren of bij een bezorgpunt brengen. Hoofdreden is wel dat ik geen zin heb om op mijn vrije dagen op mijn klok te moeten kijken, dat is voor mij een beperking van mijn vrijheid. Dan pak ik nog liever de fiets. Maar de overlast van de bezorgdiensten (bijv PostNL, maar ook Jumbo) in woonwijken doet deze hoofdreden steeds meer naar de achtergrond verdwijnen en fiets ik naar een winkel/bezorgpunt om gewichtigere redenen.

Vogel
16-01-2019 om 21:01
Kaaskopje
Google eens op verpakkingsvrije winkel, daar is een deel van jouw fantasie al gerealiseerd. Zuivel kan bij de boer, als je het geluk hebt dat er een in de buurt zit.

Kaaskopje
16-01-2019 om 21:01
Picnic bezorgt elektrisch 😊 Je andere bezwaren zijn wel waar. Zo irritant dat wachten! Maar ik laat het juist bezorgen, omdat ik dan niet naar de stad hoef. Nu kan ik thuis gewoon doen wat ik wil. Het gaat mis als ik meer te doen heb en ze komen maar niet.

Jo
17-01-2019 om 08:01
@ Kaaskopje
De titel was fiets versus bezorger
Niet elektrisch versus benzine/diesel...…
De elektrische bus van Picnic belast het milieu veel meer dan mijn ordinaire fiets (die minstens jaar mee gaat). Denk hierbij aan de productie, de accu (mijn fiets heeft 2-4 kleine batterijen voor de lamp) en de uiteindelijke hoeveelheid schroot die overblijft.
Groene stroom moet ook opgewekt worden en getransporteerd.

Kaaskopje
17-01-2019 om 09:01
Ik snap volledig dat een elektrisch vervoermiddel ook zo zijn vervuiling met zich meebrengt, maar als je het verhaal van de productie en schroot even overslaat is zo'n vervoermiddel schoner voor de lucht. Hier in de stad rijden inmiddels ook elektrische stadsbussen, is dat ook geen goede zaak? En ja, die batterijen zijn uiteraard wel weer een vervuilend probleem, daar heb je helemaal gelijk in.
We hebben ook een e-bike... geërfd, daar worden ook boodschappen op vervoerd en het stelt mijn man in staat om zonder openbaar vervoer enorme stukken te fietsen in de zomer. Ik fiets helemaal niet meer, ik loop of ga met de bus. Ik vind het positief dat Connexxion de elektrische bus in is gaan zetten. Ik vind het ook positief dat een bedrijf als Picnic op die manier bewust bezig is, zo worden we ook minder afhankelijk van oliestaten. Over een jaar of wat rijdt er geen vervoermiddel met motor, dus niet jouw ordinaire fiets met lampjes op batterijen, meer die op benzine op diesel rijdt.

Jo
17-01-2019 om 12:01
@ kaaskopje
"Hier in de stad rijden inmiddels ook elektrische stadsbussen, is dat ook geen goede zaak?"
antwoord had ik al gegeven
elektrisch versus benzine/diesel...…
Uiteraard juich ik elektrisch rijden toe.
Over een jaar of wat, rijden er helaas nog steeds vervoermiddelen op benzine en diesel. Misschien minder in West Europa. Maar denk aan Afrika waar schepen vol met door "ons" afgedankte elektrische apparaten en auto's naar toe gaan. Landen in het Midden Oosten waar praktisch voor nop brandstof getankt kan worden of de VS met haar halsstarrige leider.
ps. zie nu dat ik het aantal jaren ben vergeten te vermelden dat mijn fiets mee zal gaan... minstens 20 jaar

Vogel
19-01-2019 om 15:01
Handtas
Vandaag in het Volkskrant magazine, een artikel over kleine stapjes duurzaamheid, te beginnen met de inhoud van een gemiddelde handtas. Van menstruatiecup tot herbruikbare koffiebeker, en van Fairphone tot composteerbaar kauwgum.
https://www.volkskrant.nl/de-gids/verander-de-wereld-begin-in-je-tas~bad98c95/

Kaaskopje
19-01-2019 om 16:01
Je hebt gelijk, wat wij doen zal op wereldniveau een druppel op de gloeiende plaat zijn, maar zo moet je niet denken, vind ik. Ik doe het ook lang nog niet perfect. Maar ik denk dat in grote mate geldt dat er een bewustwording gaande is in de maatschappij. Lachten mensen vroeger nog bepaalde onderwerpen weg, of waren ze verontwaardigd over hoe je het waagde om iets ter discussie te stellen, nu lijken steeds meer mensen geneigd om toch wat serieuzer na te denken over wat ze dan wél kunnen doen. Ook in landen in Afrika en Azië zijn dat soort bewegingen te zien. Gaat het snel genoeg? Nee.

Yanea
19-01-2019 om 18:01
Vogel
En nu maar hopen dat al die fairtrade spullen pas aangeschaft worden als de huidige spullen versleten zijn.

Vogel
19-01-2019 om 19:01
Yanea
Ja, daar heb je wel een punt. Gewoon blijven nadenken kan geen kwaad.
Deze week kreeg ik, na afloop van een congres, het verzoek ‘vanwege het milieu’ mijn badge in te leveren. Letterlijk één stap verder kreeg ik een plastic wegwerpflesje water in mijn handen gedrukt.
En ik heb mezelf er ternauwernood van weerhouden een herbruikbaar notitieblokje te kopen voor boodschappenlijstjes. Maar die schrijf ik eigenlijk gewoon achter op gebruikte enveloppen en in vieren gescheurde brieven. Bij nader inzien nóg duurzamer dan zo’n notitieblokje. :-)

Kaaskopje
20-01-2019 om 00:01
Wat zou je gemeente moeten doen?
Waarmee zou de gemeente waarin je woont in jouw ogen goede stappen maken op het gebied van duurzaamheid?

Yanea
20-01-2019 om 07:01
Kaaskopje
De gemeente kan helpen bij het ontwikkelen van alternatieven voor de gasleiding: KWO, thermische bronnen, restwarmte van bedrijven voor stadsverwarming, windenergie, dat soort dingen.

Roda
20-01-2019 om 14:01
Vogel - boodschappenlijstje
Heb je een iphone? In de app Herinneringen kun je ook heel goed je boodschappenlijst kwijt. Ook nog samen delen met je huisgenoten. Super handig en duurzaam:-)

Wilgenkatje
20-01-2019 om 18:01
minder gaan winkelen en niet door webshops scrollen
Dat helpt echt, al lijkt het een open deur.
Winkelen vinden veel mensen een gezellig tijdverdrijf (ik ook!), en voor je het weet zitten er spullen in je tas die je echt niet nodig hebt (vooral in de uitverkoop/outlet/koopjeshoek). Vier de overwinning als je allerlei leuke hebbedingetjes kon laten liggen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.