Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

SilSil
06-02-2016 om 00:02
Inburgeringstest
Ik deed hem en had 3 vragen fout: gezakt dus. En jullie? http://actie.vluchtelingenwerk.nl/inburgeringstest?question=1

Limburgse
08-02-2016 om 16:02
katholiek en carnaval
Klopt wat Hortensia schrijft, en dat geldt ook voor carnaval/ vasteloavend. Van oorsprong een heidens feest, niet uit te roeien, dus dan maar een katholiek feest ervan gemaakt! Nog wat katholieke rituelen (Aswoensdag) eraan toevoegen, en klaar
Wiki: 'De Romeinen vierden het feest van de saturnaliën dat veel kenmerken van het hedendaagse carnaval had zoals drink- en eetgelagen, een soort Prins Carnaval, vermommingen en optochten door de straten.
Het 'heidense' carnaval werd in heel Europa gevierd. Antropologisch gezien is het carnaval een omkeringsritueel, waarin maatschappelijke rollen worden omgedraaid en normen over gewenst gedrag worden opgeschort.'

Hortensia
Limburgse
Klopt helemaal
Ik heb nog nooit carnaval van dichtbij gezien, maar zou graag eens een echt Limburgs carnaval willen meemaken. Maar ik heb sowieso al een zwak voor Limburg en de cultuur daar (ben waarschijnlijk ook de noordelijkste luisteraar van L1 ).
Daar hebben de meeste mensen van boven de rivieren geen idee van, wat daar leeft.

elena
kom op zeg
Ik ben geloof ik echt te gereformeerd opgevoed want het gaat er bij mij niet in dat bij Pasen het nieuwe leven van Jezus gevierd wordt. Zeg dan iets als dat hij opnieuw tot leven is gekomen of zo. Ik vind het zo raar klinken. Voor mij is de wederopstanding en het nieuwe leven vieren iets heel anders. Ik mis het opnieuw-element.

Hortensia
Elena
Ik ben het helemaal met je eens. Maar het begrip "wederopstanding" viel misschien buiten de verplichte taalcursus

Magalí
08-02-2016 om 17:02
Hortensia
Inderdaad, heel interessant! Eigenlijk kun je dus beter zeggen dat de christelijke feestdagen meeliften op de datums van de heidense feestdagen, dan andersom.

Hortensia
Die andere link die hier stond
Heeft iemand die test van de link van Tuesday Next al gedaan? Ik zeg er wel bij dat die verouderd is (2005).
http://educatie.ntr.nl/nationaleinburgeringtest/online-test/
Wat vinden jullie van die test? Ik vind dat er een paar vreemde dingen in staan. Heb wat vragen hier neergezet:
"Een collega van u gaat trouwen. Ze geeft een klein feest. U bent niet uitgenodigd maar u wilt wel iets doen. Wat doet u?
- u geeft een cadeau, bijvoorbeeld iets voor de keuken
- u stuurt een envelop met geld
- u stuurt haar een kaartje"
Dat komt op mij over als een besloten trouwerij.
Ik zou zowel een kaartje als een cadeautje kunnen doen, afhankelijk van mijn contact met haar. Tenzij we iets doen met de Lief-en-leed-pot.
Ik heb het goede antwoord gegokt (het kaartje). Verklaring nadat ik de vragen heb ingevuld: "Als iemand in uw omgeving trouwt is het de gewoonte om een kaartje te sturen of te geven. Een cadeau of geld geeft u als u bij het feest aanwezig mag zijn."
Dus is het not done dat ik haar een cadeau(tje) geef als ik dat wil?
"Uw vierde kindje is helemaal gezond ter wereld gekomen. U ontvangt een oproepkaart van het consultatiebureau. Wat doet u?
- u gaat met uw kindje naar het consultatiebureau
- u gaat niet omdat die afspraak niet verplicht is
- u gaat niet omdat u nu wel weet hoe alles moet"
Ik denk dat alle drie de antwoorden goed kunnen zijn en dat dat van de ouder afhangt. Ik denk dat ik alleen zou gaan voor de vaccinaties. Mijn antwoord was zowel B als C (ik koos B), maar dat is dus fout.
De uitleg achteraf zegt: "Het is inderdaad niet verplicht maar wel beter om te gaan. Het consultatiebureau begeleidt ouders bij de opvoeding en houdt de gezondheid en ontwikkeling van het kind in de gaten. Het kind krijgt hier ook de nodige inentingen."
Ik had het kunnen weten
Nou, hierover hebben we op OOL al de nodige discussies gehad
Dit is ook een heel gemene. "U ruikt een gaslucht in uw huurwoning. Wat moet u dan doen?"
- alle ramen en deuren open en het energiebedrijf bellen
- alle ramen en deuren dicht en een erkend installateur bellen
- de hoofdkraan sluiten en de afdeling huisvesting van de gemeente bellen"
Zal ik je eens wat vertellen? Alle drie is fout. Het juiste antwoord heb ik geleerd toen ik hier jaren geleden zelf eens mee te maken kreeg. Ik zette toen braaf alle ramen en deuren open en belde wat men toen de "gasdienst" noemde. Antwoord A dus.
Die gasdienst vertelde me toen dat het juist niet verstandig is ALLE ramen en deuren open te doen, omdat dan moeilijker is te detecteren waar het lek zit. Wel een raam open, maar niet alles.
"Hoe lang doet u er ongeveer over om met de trein, zonder vertraging, van Amsterdam
naar Enschede te reizen?
- 1 uur
- 2 uur
- 3 uur"
Antwoord: "Volgens de routeplanner van de NS duurt het 1 uur en 58 minuten om van Amsterdam Centraal naar Enschede te reizen."
Joh, zat ik er even naast, als treinreiziger... Ik dacht: die intercity redt het wel in een uur. Mispoes.
Maar je moet dus ook de complete routeplanner uit je hoofd kennen? Of is het toegestaan die even erbij te pakken als je je inburgeringsexamen doet?
"Waar is de bloembollensector het grootst?
- Flevoland
- Noord Holland
- Zuid Holland"
Hillegom, Lisse, Keukenhof, het bekendste bollengebied, en dat ligt in Zuid Holland!
Hoewel...
Wel eens de tulpenvelden van Flevoland gezien? Die liggen dus door héél Flevoland.
En kennen jullie de wijde omgeving van Anna Paulowna inclusief de Bloemendagen, begin mei? Mijn nicht in Schagen verdiende in de vakantie leuk geld met bollen pellen.
Veiligheidshalve koos ik toch maar Zuid Holland. Het juiste antwoord was bijna een persoonlijke tik op de vingers : "De Keukenhof mag dan wel in Zuid-Holland liggen, maar Noord-Holland is de provincie waar de meeste bloembollen worden geteeld. Zuid-Holland komt op de tweede plek."
Bummer. Wéér een fout!
Mijn uitslag: 5,3. Helaas, ik ben niet ingeburgerd. En ik dacht dat ik best wel een beetje algemene ontwikkeling had...

Hortensia
Magali
Ja, min of meer wel, hoewel het onbekend is dat Jezus werkelijk in de winter is geboren (wat automatisch inhoudt dat Maria Lichtmis, 40 dagen na kerst en rechtstreeks verbonden met de geboorte van Christus, niet per sé begin februari was, maar het was wel een mooi excuus om dat aan een oud Keltisch feest rondom een heidense godin te hangen ).

Magalí
08-02-2016 om 19:02
Hortensia
Inderdaad! Ik heb ooit ergens gelezen dat Jezus in de zomer (of in ieder geval in een heel ander deel van het jaar dan december) geboren moest zijn, omdat er toen een komeet (ster van Bethlehem) te zien was.

V@@s
in elk geval niet in de winter
want dan zijn er geen herders in het veld met hun schapen.

Hortensia
Magali en V@@s
Ik had de feiten even niet paraat, maar inderdaad, dat van die komeet en die schapen herinner ik me nu weer!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.