Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jobje

Jobje

16-11-2015 om 15:11

Ik vier mijn verjaardag en er komt bijna niemand

Margo

Margo

18-11-2015 om 10:11

het voordeel

van verjaardagen, kerst- en andere feestdagen is dat je eigenlijk altijd weet wanneer het valt. Je hoeft je agenda of kalender er maar op na te slaan en je ziet wie er jarig zijn of wanneer Kerst enz. valt.

Soms viert iemand het op een andere dag, dat kan, dan kan het gevolg zijn dat er mensen niet kunnen komen.

Maar het is toch van de pot gerukt als je dan hoort dat je kinderachtig bent dat anderen jou niet even een avondje jarig kunnen laten zijn?
Dat je daarvoor gewoon 6 weken (! wie verzint zoiets, je weet toch wanneer iemand jarig is?) van te voren een bericht voor uit moet doen en dan maar moet afwachten?
Dat het anderen blijkbaar niets interesseert, dat maakt je niets stoerder of meer "zen" in het leven staan.

Het is gewoon balen als mensen hun huis vol lekkere dingetjes halen, zin hebben in een feestje en dan horen dat mensen andere prioriteiten hebben. Stel nou dat jarig Job het hele jaar al moeite heeft om afspraken met vrienden voor elkaar te krijgen, dat ze de familie al niet al te vaak ziet.
Mag ze dan álsjeblieft balen als ze iets organiseert, misschien al voorbereidingen heeft gedaan, en iedereen laat het afweten?

Denk je echt dat het leuk is zo een feestje te organiseren een volgende keer?

Angela67

Angela67

18-11-2015 om 10:11

margo

ook jij redeneert vanuit het feit dat omdat de jarige het belangrijk vindt, iedereen het dus belangrijk genoeg moet vinden.

het punt is: iederéén heeft een verjaardag. Dus er zijn 7 miljard verschillende ideeën over hoe je dat zou moeten/willen vieren.

En natuurlijk zul je iemand die je na staat, liever een plezier doen dan iemand wat verder weg van je staat. Maar ik ga echt niet per uitnodiging heel goed nadenken of iemand ernstig gekwetst raakt of niet.

gr Angela

balen

Natuurlijk mag iemand daar best van balen. En dat uiten ook nog. Alleen de manier waarop Jobje dit deed vond ik niet zo volwassen. Er lijkt bij haar ook erg weinig 'ruimte' voor het beeld dat mensen er ook heel anders tegen aan kunnen kijken en dat ze er zelfs heel misschien ook anders mee om zou kunnen gaan. Ja, dan maak je het jezelf niet makkelijk…

Pirata

Pirata

18-11-2015 om 11:11

wat een gezeur

Iedereen die niet kan heeft zich nota bene netjes afgemeld. Als je kort van tevoren iets organiseert, calculeer dan vooraf in dat een groot deel van de genodigden misschien al iets anders heeft op die dag.
En doe dan wat leuks met de mensen die wél komen, als je toch niet wilt schuiven. Ga lekker naar een restaurant of nodig iedereen uit voor de dierentuin.
Op mijn verjaardag komt bijna nooit meer dan 6 man, want ik ben midden in de zomervakantie jarig. Pech, ik geniet dan wel extra van de verjaardagen van anderen en maak het op andere momenten hier gezellig.

Twixje

Twixje

Ik ben jarig in een maand zonder rare feesten en festiviteiten maar ook ik vier mijn verjaardag niet meer, ook niet de ronde getallen.
Er komt (kwam) gewoon eigenlijk niemand.

Mijntje

Mijntje

flexibel

De inkopen waren nog lang niet gedaan, Margo.
Misschien ben ik heel flexibel. Ik ben ook bijna jarig en heb nog geen plannen. Misschien komt er iemand langs, misschien ook niet, ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik weet ook nog niet of mijn man vrij kan nemen. Voor mijn part ga ik samen met mijn oudste een taart bakken en daarna een dvd kijken, liggend onder een deken op de bank. Vind ik ook leuk. Ik zie wel. Ik ben eraan gewend dat dingen altijd anders lopen dan ik van tevoren bedenk.

Jaina

Jaina

Vriendschap, familiebanden

Als iemand niet op je verjaardag komt zonder daar een hele goede reden voor te hebben dan voel je waarschijnlijk je minder gewaardeerd. Er zijn natuurlijk mensen die helemaal niet om verjaardagen geven en je hebt ook altijd wel een paar types in je familiekring of vriendenkring rondlopen die niet van feestjes houden en dus sowieso niet komen. Echter bij de mensen waar je normaalgesproken wel op elkaars feestjes komt kan het al een afwijzing voelen. Je bent dan duidelijk geen prioriteit voor die mensen. En daardoor zie je toch de band die je met die mensen hebt anders. Blijkbaar is jouw vriendschap niet zo belangrijk voor ze. Zeker als jullie normaal gesproken wel allebei waarde hechten aan dit soort zaken. Ik kan me dus wel voorstellen dat Jobje gekwetst is.

Als mijn vrienden me uitnodigen voor een verjaardagsvisite of feestje dan zal ik altijd proberen te gaan. Zelfs als het logistiek me niet uitkomt of er geen zin in heb. Ik doe het namelijk niet voor mezelf maar voor die ander. Voor die ander is mijn aanwezigheid blijkbaar belangrijk. Als ik zo afzeggen met een stomme reden (te druk, moe) dan is dat gewoon niet leuk voor die ander. En ondanks dat ik misschien echt druk en moe ben zal ik uit liefde voor die persoon toch komen. Dus tenzij ik echt niet kan (ziekenhuis, werk wat ik niet kan verschuiven) kom ik of ik nu wel of geen zin heb.

Een week of 2 van te voren uitnodigen vind ik overigens echt heel redelijk.

Angela67

Angela67

18-11-2015 om 12:11

jaina

het is juist niet zo dat ze altijd wel komen, lees Jobjes reactie maar. ze had het juist niet gevierd een aantal jaren en verder gaat het ook vooral om vrienden waar ze van baalt. maar die nodigde ze juist zelden uit (wel familie).
dus het verhaal blijft in mijn ogen dat zij het heel persoonlijk opvat, jij ook, en dat mensen haar DUS minder zouden waarderen. Die link zie ik niet
gr Angela

Margo

Margo

nee, ik bedoel

Nee, ik bedoel dat ik het vervelend vind dat anderen bepalen of iemand zeurt of niet. Die mensen redeneren namelijk net zo goed vanuit zichzelf als ieder ander. ("het interesseert MIJ niet, dus JIJ mag niet zeuren")

Zelf vier ik mijn verjaardag al bijna 20 jaar niet meer en de mensen die jaren ervoor niet wilden/konden komen sturen niet eens een felicitatie. Hoeven ze niet te komen, hoor je nog niets. Heel apart en als ik daar mijn conclusies uittrek, ben ik daar net zo vrij in als anderen die dat niet wensen te doen.

Ik vind het vaak een beetje ikke-ikke en dat te bespeuren vind ik jammer.

helga

helga

he bah

Ik vind het zo dwingend allemaal.
Voor mij zijn verjaardagen gewoon niet belangijk.
Mag dat ook?
Heb al een flink conflict in familie gehad omdat ik een verjaardg vergeten ben. Tsja, jammer dan, ik vergeet mijn eigen verjaardag nog.
En ik ben lang niet altijd in de stemming voor feestjes, heb het soms druk genoeg met mijn eigen leven. Ik doe mijn best, meer kan ik er niet van maken. Feestjes die als een verplichting voelen, bezorgen me meer stress dus daar moet ik al uitgeruster voor zijn om daar naar toe te willen.

helga

helga

Margo

En ik vind het dan weer vervelend om voor egoistisch uitgemaakt te worden. Dat ben ik beslist niet. Onattent, vast, naar niet egoistisch.

Mijntje

"Ik ben ook bijna jarig en heb nog geen plannen. Misschien komt er iemand langs, misschien ook niet, ik weet nog niet wat ik ga doen.¨

En da's nou net het verschil. TO had wel plannen en dan is het toch teleurstellend als het gros zich afmeldt terwijl ze mensen ruim op tijd uitnodigt en haar verjaardag niet op Sinterklaasdag viert maar een week er voor, de meeste genodigden vorige jaren wel kwamen en TO daardoor het gevoel heeft dat mensen andere zaken belangrijker vinden dan haar verjaardag? Allemaal een kwestie van perceptie, maar da's haar perceptie.

skik

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 14:11

Helga

Jij vind verjaardagen niet belangrijk hebt en je hebt het te druk voor feestjes. Dat is prima maar blijkbaar is het voor andere mensen wel belangrijk. Ik vind verjaardagen ook niet zo interessant maar sommige mensen hechten er veel waarde aan. Uit liefde voor die mensen ga ik dan. Niet omdat ik het feestje zo leuk vindt en niks beters kan verzinnen maar omdat ik de persoon graag mag en het fijn vindt om dit voor iemand te doen als zij dat belangrijk vinden.

Angela67

Angela67

jaina

maar hoe kun je dat weten?
TS heeft het jaren niet gevierd, daarvoor/tussendoor alleen met familie. en dan nodigt ze niet-familie een keer uit en die moeten dan meteen weten dat TS heel teleurgesteld is.
Daar gaat het om.
gr Angela

Jaina

Jaina

Angela

Ja, dat is ook wel zo. Ik weet ook niet hoe duidelijk ze heeft gecommuniceerd dat het echt een feestje zou worden en ze het echt super leuk zou vinden als die mensen komen. Ik ben zelf wel gevoelig voor zo'n boodschap. als je me zegt dat je het echt graag wat groter wil vieren dit jaar en dus veel mensen gaat uitnodigen en je er een knalfeest van wil maken dan snap ik dat het belangrijk is en dan kom ik. Maar als je inderdaad het nooit viert dan denken mensen dat je er geen belang bij hebt of waarde aan hecht.

Puck

Puck

Margo

Ook ik zie geen enkel verband tussen egoisme een ikke-ikke en niet naar verjaardagen gaan. Wat een rare redenatie. En tja, kennelijk ben jij dan een typje dat het wel belangrijk vind en dat mag, maar ik zeg toch ook niet dat ik jou egoistisch vind omdat jij wilt dat iedereen zich opoffert om naar jouw verjaardag te komen. Overigens zou op de dag zelf vieren geen optie zijn hier: ik zie mij door de weeks met werk en school niet 200 kilometer rijden naar familie. Tjonge... egoistisch he!

Margo

Margo

zoals ik al zei

IK vind het vervelend dat TS weggezet wordt als zeur als zij HAAR gevoel hierover uit. Dat mag ze en daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar iemand wegzetten als kinderachtig en een zeur, dat vind ik een dooddoener.
En als IK vind dat ik in mijn omgeving of bij sommige reacties een ikke-ikke-gevoel krijg, dan is dat mijn gevoel en ook dat mag en ook daar hoeft iemand het niet mee eens te zijn. Ik probeer niemand te overtuigen, geef puur mijn eigen mening en ervaring weer.
Een reactie als: te druk met mijn eigen leven is een reactie die ik ook wel eens hoorde.
Ik heb ook gezegd dat ik mijn verjaardag zelf al jaren niet meer vier, dus hoe belangrijk ik dat zelf zou vinden lijkt me duidelijk: niet zo belangrijk, anders zou ik het blijven proberen denk ik. Wel vond ik het raar dat er dan niet eens een felicitatie af kan. Kleine moeite lijkt me.

Jaina

Jaina

Te druk

Te druk vind ik altijd zo'n stomme reden om iets af te zeggen. Als je echt iets op dat zelfde tijdstip hebt dan natuurlijk maar in zijn algemeenheid dat het een drukke periode is en je dus geen zin/tijd hebt om langs te komen is natuurlijk flauwekul. iedereen heeft het druk. Ik ken maar weinig mensen behalve hele jonge en hele oude mensen die het niet druk hebben. Je geeft daarmee gewoon heel duidelijk aan dat die persoon geen prioriteit voor je is en ik kan me voorstellen dat dit kwetsend is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2015 om 15:11

Ja das haar perceptie

Misschien heeft ze het mis, misschien voelt ze het goed aan. Wie zal het zeggen....
Feit blijft dat het gewoon rot is als het zo loopt. Reacties als: ik heb niet eens 20 vrienden, of: ik vier mijn verjaardag nooit doen er niet toe en helpen niet. Jobje heeft het er maar mee te doen.

Ik vier mijn verjaardag ook niet supergroot, maar ook ik zou me wel achter de oren krabben als alleen met mijn ouders en een stel zouden overblijven. Dat voelt dan toch als een koude douche. Dat er ergere dingen zijn en dat er meer mensen zijn die het niet getroffen hebben, doet daar niets aan af.

Jobje: ik zou lekker met de ouders en de schoonouders gaan eten. Wellicht dat ene stel ook nog meevragen. En dan een gezellige foto op Facebook planten :-)

diana

diana

18-11-2015 om 16:11

balen

Ik zou als het bij mij net zo zou gaan als bij Jobjes feestje ook vreselijk balen. Stom dat iedereen afzegt, hopelijk heb je toch een leuke verjaardag!

helga

helga

18-11-2015 om 16:11

Jaina

En die instelling, daar heb ik dus echt moeite mee. Iedereen heeft het druk, ja vast, doet er voor mij niet toe, jij kunt hoe dan ook niet in 'mijn drukte' kijken.
Jij kunt ook niet oordelen over mijn prioriteiten. Het klopt dat ik (helaas) vaak hele andere prioriteiten heb dan verjaardagen.
Zitten mensen in problemen, sta ik altijd voor ze klaar. Ik ben niet egoistisch, maar stel wel mijn prioriteiten anders.

prioriteiten

kun je alleen zelf stellen. Het gaat altijd mis als een ander dat denkt voor je te kunnen doen en/of er een oordeel aan gaat verbinden.
Als je er simpelweg vanuit gaan dat een ander een uitstekende reden heeft waarom het de prioriteiten stelt zoals hij/zij doet, en vooral ook dat dat helemaal niet perse over ons gaat, dan hoef je er ook helemaal niet zoveel aan te verbinden.

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 17:11

Helga

Het is uiteindelijk waarschijnlijk vaak een optelsom. Ik ken Jobje niet maar ze klinkt erg teleurgesteld in haar vrienden. Misschien hebben ze haar al vaker laten vallen? Ik denk dat het probleem misschien wel daar zit. Als jij een fantastische vriendin bent die altijd voor anderen klaar staat en heel veel samen met je vrienden doet dan zal er vast niemand over vallen als je een keer niet op een verjaardag komt. Maar als je misschien sowieso al niet zo'n goede vriendin bent en weinig tijd en aandacht heb voor je vrienden dan is het feit dat je ook al niet op de verjaardag komt waarschijnlijk net even te veel. Ik ben me er van bewust dat ik van alles invul voor Jobje maar ze klinkt wat verbittert alsof er al veel vaker iets is voorgevallen.

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 17:11

Jippox

Als ik een vriendin heb die nooit tijd heeft voor mij, die er nooit voor me is en die geen enkele aandacht heeft voor zaken die ik belangrijk vind dat kan ik weinig anders dan daar een oordeel aan te verbinden. Ik concludeer dan dat ik blijkbaar niet belangrijk ben voor die persoon en dat de vriendschap niet zo veel voorstelt. Natuurlijk gaat het dan niet om een enkele verjaardag maar meer om een optelsom.

nee ja

Als je nooit op geen enkele wijze iets aan iemand hebt, dan noem ik dat ook geen vriendschap. Maar als iemand er een bepaalde periode 'niet is', of bij bepaalde gelegenheden dan kun je ook gewoon aannemen dat daar een goede reden voor is.
Ik bedoel: iemand kan ook ziek zijn of zo vol van zorgen enz. dat er even geen ruimte is voor andere dingen. Of iemand kan moeite hebben met feestjes met meer mensen, maar je wel graag 1 op 1 zien. Enz. enz.

Je kunt dus (wil ik maar zeggen) ook -zeker zolang je de precieze reden niet kent- uitgaan van goede bedoelingen. Of in ieder geval geen slechte op jouw persoon gerichte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.