Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sinilind
12-07-2020 om 10:07
Hoe kijken jullie terug op de afgelopen maanden?
De vraag komt uit het besef dat de Corona tijd me veranderd heeft, niet noodzakelijk beter of slechter maar zeker veranderd. Het zal deels te maken hebben met het feit dat het bijna gelijk na de breuk met mijn vriend kwam, maar het is voor mij een eenzame periode van bezinning geweest. Nu dat het werk en buitenleven weer op gang komt merk ik dat het me nog moeite kost om met alles mee te doen en om uit de bezinning/reflectie/observerende stand te komen waarin ik gekomen was tijdens Corona.
Wie merkt ook een verandering in zichzelf door/tijdens Corona? Niet alles was positief, zeker niet, maar het besef is bij mij neergedaald dat de ritme van het leven voorheen te snel en hectisch was.
Sini

Sinilind
15-07-2020 om 18:07
Triva
Ik moet naar Frankrijk... ja ik heb er mijn hele familie (broer, zus, neefjes nichtjes, ooms en tantes) mijn oude moeder uiteraard, en een grote deel van mijn vriendenkring. Of had je niet door dat ik Francaise ben?
En je meent dat skivakantie en carnaval de Covid-epidemie veroorzaakt hebben? Nee de mensen massa die ermee gepaard gaan hebben de uitbraak veroorzaakt. Massa tourisme in de zomer gaat precies voor de zelfde resultaten zorgen.
Sini

Sinilind
15-07-2020 om 19:07
Over de zon
Ik begrijp prima dat veel mensen blij wordt van zonnige warme dagen aan het strand, ook al is het niet mijn ding. Ik viel heel erg op de formulering het hele jaar ploeteren en dan 2 weken zon verdiend hebben. Als je je leven zo inricht dat je het gevoel hebt dat je het hele jaar door aan het ploeteren bent, en opleeft door de 2 weken zon, dan vraag ik me af of de prioriteit niet eerder is het leven zo inrichten dat je niet 50 weken lang het gevoel hebt om te ploeteren.
Sini

Triva
en sini
Daar heb jij toevallig NIKS mee te maken als zij hun leven zo inrichten! Die zijn hier misschien wel heel gelukkig mee en voelen zich ook zo. Ben jij ook zo gelukkig?

ElenaH
Hanny
'Geen andere mensen die van ons verwachten dat we op bezoek komen. '
Ja, in plaats van snel overgeprikkeld en socially akward werden we hier ineens 'levensreddend bezig' 😀

Flavia
16-07-2020 om 08:07
terug naar de openingsvraag
Ik vind het vreselijk.
Thuiswerken is niet mijn ding, zeker niet als er aan het begin van de coronatijd nog aan de kozijnen van het gebouw wordt gewerkt. Wij van het bedrijf al vanaf half februari thuis moeten werken en op dit moment al 10% in het kantoor aanwezig mag zijn mits er toestemming is van het crisisteam. Ik verwacht niet dat wij voor 2022 (ja, 22) weer normaal naar kantoor gaan. Ik mis mijn collega's, teams is toch niet hetzelfde. Door een reorganisatie vorig jaar is onze afdeling overbelast en door onze tak van sport kwam er door Corona nog eens een verhoogde productie met bijbehorende vragen bij.
Dan nog een puber thuis die in de 3e periode eindelijk het licht had gezien qua studeren, na een workshop gevolgd te hebben, en ipv van een gemiddelde 6.2 (6.3 nodig om over te mogen) in die periode een dikke 7.5 stond. Die ipv 4x per week trainen en wedstrijden en toernooien elk weekend totaal stil stond. Na 2 weken begonnen de trainingen van de trainingsschool wel weer maar dat is toch heel anders dan met je racket, een shuttlekanon en een trainer naast de baan te trainen.
Inplaats van onze omgangsregeling kon ze ook regelmatig niet naar haar vader omdat die in de risicogroep valt. Ik vind mijn dochter erg lief maar vind mijn tijd alleen ook wel fijn.
Vervolgens nog het aanbod om een door mij zeer gewenst huis te kunnen kopen, maar dan wel ongeveer gelijk de overdracht en een zware renovatie te moeten regelen.
Je ouders niet te kunnen bezoeken, mijn vader heeft het video bellen ontdekt, mijn moeder weet hoe ze de telefoon op moet nemen maar daar blijft het bij. Haar structuur viel volledig weg, haar begeleiders mochten ook niet meer komen. Ze heeft vanaf maart alleen mij nog gezien, want vrienden heeft ze niet/nauwelijks, door haar autisme zal ze ook niemand bellen en als ze al iemand tegenkomt in de supermarkt zal ze ook geen boe of bah zeggen.
Mijn vrienden niet kunnen zien, telefoon is toch niet hetzelfde als met een wijntje en goed eten in een restaurant.
In het begin en nu voor sommige producten nog steeds lege schappen was wel een vreemde gewaarwording. En ik had door Ad en ook door de vroege maatregelen van mijn werkgever wel wat aan mijn kleiner wordende voorraad gedaan.
De goede dingen: geen idee, ik hoor iedereen over 'rust', nou niet kunnen vinden. Vakantie gaat gelukkig wel door. Tijd om te klussen of op te ruimen: niet kunnen vinden. Werkgever zou liefst zien dat we meer dan full-time gaan werken: vorig jaar geprobeerd, 20% viel of viel bijna uit. O, ja 1 voordeel, doordat we thuis moeten werken heb ik de mogelijkheid gehad om mijn kat 4 weken lang om het uur eten te kunnen geven tot hij ook dan alles onder begon te spugen en we hem moesten laten inslapen.
Ik prijs me gelukkig dat we geen zieken of overledenen in de omgeving hebben gehad. We houden ons nog wel aan de 1,5 meter, maar omdat we nog steeds weinig mensen zien valt dat niet eens zo op. In de supermarkt houd ik er wel rekening mee, in mijn tweede thuis op het moment: de bouwmarkt ga ik niet op vrijdagmiddag of zaterdag maar op maandag middag.
Ik hoop dat na de schoolvakantie de regelmaat vooral weer terug keert, dan ga ik me mentaal waarschijnlijk ook beter voelen.

Mijntje
16-07-2020 om 09:07
Sini
Ik ben het helemaal met je eens!
Wel vind ik het heerlijk rustig dat iedereen naar dezelfde stranden en oorden trekt en vrijwillig bij elkaar gaat zitten. Kan ik weer de rustige plekken opzoeken Maar van verheidswege moeten ze dat vliegen naar die paradijsjes beter aanpakken, anders gebeurt er niks.

Johanna
16-07-2020 om 13:07
Verder
En hoe gaat het denken jullie verder met de corina in Nederland?
Ik snap er soms niks van. Ik zie werkelijk nergens meer mensen afstand houden. Maar toch zijn er amper besmettingen meer en overlijdens.
In de landen om ons heen lijkt het soms weer de verkeerde kant op te gaan.
Krijgen we denken jullie in het najaar weer overvolle ic's etc?

Kaaskopje
16-07-2020 om 14:07
Kyana en algemeen
Waarom niet als je daar de mogelijkheden toe hebt?===
De wens en behoefte begrijp ik meer dan volledig. En toch had ik gehoopt dat de corona-ellende dit zou omkeren. Eerlijk... als ik kon zou ik volgende maand mijn koffer pakken en op wereldreis gaan. Ergens zijn is toch anders dan op tv zien of in een tijdschrift plaatjes kijken. Geuren, vochtig, droog, schemering, geluiden... die maken het bijzonder. En toch. We weten inmiddels dat er een "en toch" is en ik ben van mening dat het gesprek daar wel over zou moeten gaan. Ipv dat sommigen (algemeen bedoeld) direct terugslaan met "bemoei je er niet mee!" Stel dat je wéét dat de buurman of -vrouw losse handjes heeft, zeg je dan "maar ik bemoei niet"? Na enige twijfel zou je denk ik toch de politie bellen voor advies. Dat is een morele plicht vind ik. Wel een dappere beslissing. Nu is de wereld het "slachtoffer" van ons gedrag. En kennelijk vinden sommige mensen dat niet dusdanig zorgelijk, dat het tot dat (hier figuurlijke) bellen met de politie komt en tot een beetje bijgestelde keuzes leidt.
"We leven maar een keer, ik heb hard gewerkt, ik heb er recht op, ik heb het verdiend." Staat daar iets tegenover? Wat het weer enigszins in evenwicht brengt?

Triva
kaaskopje
Vergeet niet dat veel vakanties allang geboekt waren en dat men (ja ook die hardwerkende mensen) hun geld helemaal niet kunnen terugkrijgen.
Ik vind het prima dat men wat gaat veranderen maar men wijst wel altijd naar een ander.
"Maar van verheidswege moeten ze dat vliegen naar die paradijsjes beter aanpakken, anders gebeurt er niks."
Noem die middellandse zee oorden maar 'paradijsjes', ik wil daar nog niet dood gevonden worden en zit liever in Drenthe ;)

Kaaskopje
Triva o.t.
Ik vind dan ook werkelijk dat je dingen zegt die niet kúnnen.===
Ik zei eerder dat het de toon is die de muziek maakt. Jij hebt het recht om het oneens te zijn. Sini heeft het recht op gedachtes daarover. Dat het niet in jouw straatje past is geen overtreding van wat dan ook. Je hebt hier niet de rol van opvoeder of moderator, zoals ik bijvoorbeeld op Facebook ben van een groep. Je bent een van ons. Jij gaat dus niet over wat toelaatbaar is. Je kan het oneens zijn.
Dit haakt heel direct aan bij jouw eerdere opmerking dat ik te negatief over je denk. Ik zou niets liever willen dan anders denken, maar je maakt het mij daarin (ongetwijfeld onbewust) vaak erg moeilijk.
Ik merk aan reacties dat ik diezelfde irritatie ook weleens oproep. Nou ja, we kunnen elkaar dan misschien de hand schudden. Blijven oefenen 😉.

ElenaH
Simpel
'Maar van overheidswege moeten ze dat vliegen naar die paradijsjes beter aanpakken, anders gebeurt er niks."
Dus allemaal GroenLinks stemmen de volgende keer.

Kaaskopje
16-07-2020 om 15:07
ElenaH
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Links inhalen is overal toegestaan 😉.

Mijntje
"Dus allemaal GroenLinks stemmen de volgende keer."
Deden we al. Vond ik altijd al. Nu moeten de andere partijen dat ook nog vinden, maar die kijken naar andere belangen. Kortermijn. Geld.

Johanna
Voor de groen linksstemmers
Hoe vinden jullie het dat er zoveel geld naar het buitenland gaat voor steun of dat het de intentie is dat geld te sturen?

Pluk
16-07-2020 om 17:07
Toerisme
Betekent inkomen voor heel veel noodlijdende landen. Als dat deels wegvalt zijn de problemen voor de plaatselijke bevolking niet te overzien.

Johanna
Geld
Ik bedoel niet toerisme. Ik bedoel financiele steun van overheid naar overheid.

Johanna
Toerisme
Het hangt zeker samen.
Maar is het niet veel logischer om het geld meer in Nederland te houden? Neem alleen al verzorgingstehuizen waar ouderen vaak veel te weinig aandacht en zorg krijgen omdat alles supersnel moet. Een thuishulp heeft geen tijd om met een eenzame bejaarde man even rustig thee te drinken terwijl dat zo nodig is.
Waarom niet meer geld daarheen?
Ik ben op dit punt het wel eens met Wilders

ElenaH
16-07-2020 om 18:07
Johanna
Maar ligt dat aan het feit dat Nederlanders geld uitgeven in het buitenland? Of aan het feit dat zorgverzekeraars liever winst maken dan geld aan zorg besteden?

Johanna
Puur
Het gaat me puur even om het geld dat obze regering geeft aan decregering van bv Italie om dat land te steunen in de coronatijd.
Is dat niet iets wat je pas kan doen als in je eigen land alles ruim voldoende op orde is?

AnneJ
Te kort door de bocht Johanna
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2020/12/de-handelsrelatie-met-italie
Wij verdienen aan het zakendoen met Italie.
"Aan de export naar Italië hield Nederland, na aftrek van de kosten van geïmporteerde goederen en diensten als input voor deze export, in 2016 circa 13,3 miljard euro over. Vooral de groot- en detailhandel en zakelijke dienstverlening verdienen aan deze export. "
Als de Italianen geen geld meer hebben en sterk moeten afslanken dan verdienen we te weinig aan de Italianen en gaat onze eigen zekerheid ook door het afvoerputje.
Je gaat tegenwoordig in Europa veel samen op. Overigens ook met de rest van de wereld. Valt er ergens een gat in de begroting dan voel je dat hier onmiddellijk.
Daarom is het belangrijk om te zorgen dat de geldstromen blijven stromen.

ElenaH
Eens met AnneJ
'Het gaat me puur even om het geld dat onze regering geeft aan de regering van bv Italie om dat land te steunen in de coronatijd.'
Zoals AnneJ al zegt, het is puur eigenbelang om Italië te steunen. Bovendien, een land als Griekenland loopt veel belastinggeld mis door de ontwijkconstructies van Nederland. Dat schijnt om meer geld te gaan dan Griekenland van de EU aan hulp krijgt.

Johanna
Maar wat
Zou er gebeuren als het geld niet naar Italie wordt geboekt maar dat het wordt gepompt in de bejaardentehuizen. Wat zou het resultaat zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.