Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Temet
06-12-2019 om 17:12
"Helpend"
Na meer dan 20 jaar als zelfstandige gewerkt te hebben, werk ik sinds kort weer in loondienst. Ach, wat komen er een leuke nieuwe dingen op mij af. Bedrijfspasjes. Een kantine. Een kerstpakket. Maar het leukste is misschien wel het taalgebruik, want ik werk nu in een andere sector dan voorheen en er gaat een wereld aan half en heel jargon voor mij open.
Ik werk in de sector zorg/welzijn en ik heb nu al meerdere mensen het woord "helpend" horen of zien gebruiken. Als in "dank je, je commentaar was heel helpend". Of, in een mail van een externe partij aan een collega (na gehakketak over financiering) "dit is helemaal niet helpend". Ik heb iha een vrij scherp oor voor taaltrends, maar deze kende ik echt nog niet. Ik zou dingen zeggen als "behulpzaam", "nuttig", of, als het om het tegendeel gaat, "contraproductief" of iets als "daar hebben we niets aan".
Wie weet gebruik ik straks ook het woord 'helpend' zonder met mijn ogen te knipperen, maar nu vind ik het nog merkwaardig.
Heb ik jaren onder een steen geleefd en is 'helpend' volkomen normaal Nederlands? Is het specifiek iets voor deze sector? Is het iets Amsterdams (in deze sector dan)? Ik hoor graag de reacties van andere forumdeelnemers.
Groeten,
Temet

mirreke
13-12-2019 om 17:12
Sinds mijn partner als zzp-er
in het bedrijfsleven werkt, komt hij regelmatig thuis met uitspraken als ergens 'een klap op geven'.
Oeh!

Temet
14-12-2019 om 13:12
dank
Stom dat ik zelf het verband met de helpende gedachte - die ik inderdaad ken van het forum- nog niet had gelegd.
Er worden hier op het werk ook regelmatig klappen op dingen gegeven trouwens. Figuurlijk uiteraard.
Als jurist ken ik de uitdrukking "ik hoor het u/je zeggen" inderdaad goed. Ik heb hem zelf ook weleens gebruikt tegen een collega (ook jurist) die tijdens een vergadering plechtig beloofde iets te gaan doen wat hij tot dan toe, ondanks aandringen van ons en beloftes van hemzelf, steeds maar niet had gedaan. Mijn ' ik hoor het je zeggen" was toen meer een 'Ja ja, ik geloof er geen barst van'.
Groeten,
Temet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.