Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Annebel
15-03-2017 om 14:03
Gestemd
Wat een rare verkiezingen dit jaar voor mij. Ik heb dit jaar eigenlijk heel lang getwijfeld. Vannacht heb ik zelfs liggen denken. Vanochtend werd ik wakker, ik wist het,ik heb mijn vertrouwde partij gestemd en ik ben helemaal blij en opgelucht. Gewoon met mijn hart gestemd. Nu hard duimen voor de uitslagen vanavond. Dat moest ik even kwijt.

Kaaskopje
16-03-2017 om 01:03
Zorgelijk
Ik ben normaal van het glaasje halfvol, het valt toch wel mee en zo erg kan het niet zijn, maar ik ben echt chagrijnig over een deel van onze Turkse landgenoten en dat DENK dat deel een podium geeft. Zo ervaar ik dat echt. Het is Erdogan hier en AK-parti daar, wie tegenspraak geeft is van de duivel en geen goede Turk. Ik heb de laatste dagen veel meegelezen bij de live-beelden van de NOS en vind veel Turkse reacties echt om te huilen. Gelúkkig komen daar ook reacties van andere Turken op die dit net zo zeer verafschuwen. Dat laat zien dat deze gemeenschap in Nederland ook verdeeld is en je ze dus zeker niet over één kam moet scheren.

Aagje Helderder
16-03-2017 om 07:03
Ik ben teleurgesteld over de uitslag
Aan de ene kant erg blij dat Wilders niet de grootste is geworden en de enorme zege is uitgebleven. Aan de andere kant: 5 zetels winst is wel erg veel, vind ik.
Ik vind het naar dat de VVD de grootste is gebleven. En dat er alleen een coalitie over rechts mogelijk lijkt. Een nieuwe periode Rutte als premier.... Nog meer kaalslag aan de sociale kant. Nog meer ieder voor zich en wie goed kan heeft geluk. Maar wie minder geluk heeft met gezondheid en baan, zakt steeds verder naar de onderkant.
Aagje

Wilgenkatje
16-03-2017 om 08:03
Wijsheid
' goedemorgen, je wordt wakker in een rechts land ' zei m'n man toen hij me met een ontbijtje wekte. Hij was gisteravond de hele tijd opvallend niet met de verkiezingsuitslag bezig, merkte ik toen ik na een vergadering thuis kwam. En dat terwijl hij sinds zijn jeugd actief was in de politiek. Hij besteedt nu zijn vrije tijd aan natuur, milieu en cultuur. En deze avond zette hij mooie muziek op, pakte een boek, geen zin in het hele circus op tv. Bijzondere gewaarwording voor mij. Dus ik ben maar even gaan strijken met de tv aan, in een andere kamer, want ik wilde wel even kijken,
Lichtpuntje is dat Wilders niet de grootste werd, al ben ik bij het zien van het aantal stemmers in mijn dorp verbijsterd hoeveel mensen hem kozen.
De formatie wordt knap ingewikkeld. Ik wens alle betrokkenen veel wijsheid.
En ellendig voor de PvdA, dit verlies, de kiezer heeft altijd gelijk zegt men, maar dit is te gek. Zware klus hoe het verder moet.

Flanagan
16-03-2017 om 09:03
Met dank aan stemkompas
Omdat de debatten de laatste jaren zo laagvloers erliepen, volg ik de debatten niet meer. Ik heb een beroep gedaan op stemwijzer omdat de partij die daaruit komt, naar alle waarschijnlijkheid het meest overeenkomt met mijn waarden en standpunten. Toch werd het deze kleine partij niet, de lijsttrekker was in mijn ogen, niet vrij van smet.
De stemkompas kwam met een andere parij, wederom een kleine partij. Na jaren op een grote partij gestemd te hebben omdat je stem er voor zou zorgen dat die partij daadwerkelijk deel zou gaan maken uit een nieuw kabinet, maar waar na coalitie vorming de standpunten werden ingeleverd alsof ze geen waarde hadden, dacht ik, waarom niet stemmen op een kleine partij. Zo worden ze steeds wat groter.
Ik geloof dat een kleine partij wat standvastiger zijn omtrend hun standpunten.
De grotere partijen gaat het meer om het meedoen in het kabinet dan om het uitvoeren van hun beleid, is mijn indruk.

Sally MacLennane
16-03-2017 om 09:03
Flanagan
"De grotere partijen gaat het meer om het meedoen in het kabinet dan om het uitvoeren van hun beleid, is mijn indruk."
Ik hoop dat je gelijk hebt. Anders ziet het er heel somber uit voor mensen met een uitkering of laag inkomen. Blijkbaar denken veel mensen dat dat allemaal uitzuigers zijn die gewoon wat meer onder druk gezet moeten worden. En ik merk dat dat idee me verdrietig maakt en voor mij zwaarder weegt dan de opluchting dat de PVV niet de grootste is geworden.

Jaina
16-03-2017 om 10:03
Sally
Er zijn natuurlijk heel veel redenen waarom mensen op de VVD stemmen. Niet perse omdat ze alle mensen met een laag inkomen uitzuigers vinden. Een deel van de VVD stemmers stemt uiteraard met de eigen portemonnaie (maar dan doet een deel van de SP stemmers ook). Maar er zijn natuurlijk ook genoeg stemmers bij die kiezen voor de VVD omdat ze denken dat de VVD juist zorgt voor meer algemene welvaart en de economie stimuleert door het ondernemerschap te bevorderen (meer banen), lagere belastingen (je kan meer van je inkomen houden) en een goede infrastructuur. Anderen kiezen misschien voor de VVD omdat ze graag in defensie willen investeren of zo. Natuurlijk zijn er genoeg VVD stemmers (en stemmers algemeen) die uitkeringsgerechtigden als uitzuigers zien maar dat zal niet voor elke rechtse stemmer gelden.

Phryne Fisher
16-03-2017 om 10:03
Zeker niet
Ik ben niet voor verlaging van de uitkeringen maar vind wel dat er al genoeg genivelleerd is. Afschaffen van het eigen risico in de zorg bijv met hogere premies tot gevolg. Slecht plan, de middeninkomens betalen al duizenden euro's meer dan mensen met een minimuminkomen. Daarbij, er blijven altijd mensen die met een wissewasje al naar de dokter rennen. Met de fysio en tandarts in het basispakket wordt dat 10 keer zoveel.

Li
16-03-2017 om 11:03
rechts
heeft helemaal niet gewonnen. De VVD heeft zetels moeten inleveren, de PVV is groot maar niet gigantisch en mag niet meedoen. Groenlinks is de grootste groeier, maar zal straks waarschijnlijk ook niet mee mogen doen. Een rare uitslag.

Phryne Fisher
Denk
Wat voor gevoel kregen jullie bij Denk? Je mag er natuurlijk niets over denken, en ik vind mezelf ook toleranter dan dat, maar zo'n enorme groep al dan niet bebaarde allochtone mannen bij elkaar gaven me toch een ongemakkelijk gevoel. Een en ander werd versterkt door de Turkse muziek die werd gedraaid, maar mijn ultralinkse dochter vond dat we ook niet zeuren als er Amerikaanse muziek gedraaid wordt ;-)

Li
Denk
Die zijn precies even gestoord als de PVV en hebben ook heel goed naar de PVV gekeken. Copycats.
O ja, en ik heb een ultrarechtse dochter, maar die mag gelukkig nog niet stemmen :-)

Sally MacLennane
Denk
Ik ben links en ik weiger te geloven dat alle niet-westerse allochtonen extremistische haatbaarden zijn. Maar ik heb begrepen dat DENK wel erg hoog heeft gescoord in de grote steden. En dat dit geheid te merken is bij de gemeenteraadverkiezingen. En wat voor gevolg dit zal hebben. Ik ben hier niet bang over, maar vraag me wel af hoe dit gaat ontwikkelen in de toekomst.

Pug
die zijn eng
Vooral de achterban van Denk is eng. Lees maar eens op hun Facebookpagina. De aanhang legt heel sterk de nadruk op hun anderszijn (moslim), en als daar iets van gezegd wordt roepen ze even voor de vorm dat ze de enige partij voor álle Nederlanders zijn. Het is wel duidelijk dat het de meesten daar helemaal niet om gaat. De partij moet vooral voor moslims opkomen. Autochtone sympathisanten worden door de aanhang getolereerd zolang ze ook voor moslims opkomen. Zo niet, dan worden ze gehaat en uitgescholden.
Net zo eng is dat de partij zelf helemaal niet modereert of ingrijpt in de discussies.
Ik denk dat ze vooral veel gaan trollen in de kamer. Hier kan gewoon niets constructiefs uitkomen.

Li
Sally
Normale moslims zullen heus niet op de Trollenkoning gestemd hebebn hoor. Die stemmen gewoon rechts of links, net als andere Nederlanders, met hun gevoel en/of hun portemonnee. DENK is eerder een moslim-variant van PVV dan van SGP.
Viel het jullie trouwens op dat de aanhang van GroenLinks echt melkwit is?

Kaaskopje
Phryne
Daarbij, er blijven altijd mensen die met een wissewasje al naar de dokter rennen. Met de fysio en tandarts in het basispakket wordt dat 10 keer zoveel.===
Kijk, dit vind ik dus een typisch staaltje 'ik ben beter dan het plebs', waar ik tegenaan loop bij de VVD. Ik heb voor mijn werk met mensen aan de telefoon gezeten, die ontzettend goed in de gaten hielden of ze nog wel recht hadden op fysiotherapie of tandartsbezoeken. Mensen die na dat gesprek moesten constateren (middenin het jaar) dat hun budget op was en ze daardoor niet meer konden gaan. In een bescheiden av-pakket zitten 9 of 12 behandelingen. Daar ben je met een pijnlijke rug zo doorheen weet ik uit ervaring. 30 euro per zitting is voor veel mensen niet op te brengen. Besef je dat mensen hun gebit verwaarlozen, omdat de premie voor de tandartsverzekering te hoog is? Ik ken voorbeelden waar dat gebeurt. En dan heb ik het niet over mensen in de echte minima-groep.
Als iedereen nu eens dezelfde premie zou gaan betalen voor één basisverzekering, zonder 5 of 10 procent korting, zonder provisie voor allerlei tussenstations, zonder afkoop van het eigen risico (ja ja, ik ken het rekensommetje), kortom alles een pot nat en één tientje premieverhoging p.p., zou ik wel eens willen weten hoeveel dat op zou leveren en of daar echt niet de tandarts mee naar de basisverzekering gehaald zou kunnen worden. Het is een belachelijk duur systeem doordat het tot een commercieel product is gemaakt. Iedereen wil er een graantje van meepikken. Ik heb echt geweldig leuk bij een verzekeraar gewerkt, maar dat mooie kantoor wordt niet van de lucht betaald. Er gaan miljoenen in om. Denk daar maar eens aan als je bij de tandarts zit, omdat jij het kunt betalen en een ander niet.
Uiteraard begrijp ik dat het niet leuk is als bij al die tussenstations, zoals assuradeuren e.d. werk zou verdwijnen als ze geen tussenpersoon meer mogen spelen bij zorgverzekeringen (ik ben daar zelf ook de dupe van geworden). Gelukkig zijn er nog andere zaken die ook verzekerd worden, waar wel winst op gemaakt kan worden.

Kaaskopje
Phryne
Ik heb al gezegd hoe ik over DENK denk. Podium voor extreme Erdogan-aanhangers.

AnneJ
Denk
Ik ben bang dat het elkaar versterkt. Zij worden niet serieus genomen en gaan dan zelf ook de kont in de krib gooien. Maar ik ben van mening dat ze primair wel een punt hebben. En het is een goed idee om ook mensen in de kamer te hebben die een andere kant kunnen belichten.
Ze hebben toch ook niet meteen kooltjes op het vuur gegooid in het conflict met Erdogan van afgelopen weekend? En dan zitten ze gewoon in een spagaat, maar ze hebben aangeboden om te bemiddelen. Als ze die toon nou voortzetten lijkt het me gewoon nuttig.
En dan negeer ik maar even die verhalen over nepaccounts. Dat soort gedrag is gewoon niet waardig, maar het gebeurt. Maar spielerei.

Phryne Fisher
16-03-2017 om 12:03
Rekensommetjes
Tandarts kost je 100 euro per jaar, bij een redelijk gebit met af en toe een dingetje. De verzekering 16 euro per maand voor een flutdekking. Ik heb die alleen voor de beugel en de ongevallendekking, maar je zou best zonder kunnen. 100 euro per jaar is geen tientje per maand. De SP heeft het almaar over een boete voor ziek zijn, maar het zijn gewoon kosten die betaald moeten worden. En daar mag je als patiënt best zelf aan bijdragen, net als alle kosten die je voor je rekening krijgt. Het overgrote deel komt nog steeds uit het collectief.

AnneJ
Nou Phryne
Aan de tandartsverzekering zit een maximumvergoeding. De rest moet je zelf betalen. Bovendien als er ingrepen zijn komen ze toch weer aan je eigen risico.
Zoon moet inmiddels voor zijn verstandskiezen. Ben benieuwd wat dat grapje gaat kosten. Het is een grote onzekerheid.
Tenzij je toch wel wat geld hebt liggen, dan valt het wel mee. Maar aan de onderkant kun je dat risico op extra kosten gewoon niet dragen.

sara
voor iedere sch××t naar huisarts
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die voor weinig zaaks naar tandarts rennen, naar artsen wel.
Maar helpt eigen risico daar dan tegen? Mensen die graag artsen bezoeken zijn denk ik snel door eigen risico heen, en dan is het alsnog 'gratis' rest vh jaar. Daar moet toch iets beters voor te verzinnen zijn?
Ik zou trouwens willen dat ik 100 euro uitgaf aan tandarts pj. Koopje!!

Phryne Fisher
Studenten
Voor studenten zouden ze het eigenlijk anders moeten regelen. Ik heb stille hoop dat de basisbeurs weer wordt ingevoerd. Nu krijgen die studenten de ziektekosten voor hun rekening, terwijl er meestal nagenoeg geen inkomen is.

Triva
phryne
Mijn zoon krijgt meer zorgtoeslag dan dat hij aan ziektekosten betaalt. Tenminste zolang hij niet voorbij de huisarts komt en de tandarts niet meer kost dan 100 euro dit jaar.

Pooh bear
Eigen risico
Zowel mijn man als ik zijn die eigen risico toch echt elk jaar helemaal kwijt. En niet aan wissewasjes of aan de tandarts.
Mijn man aan medicijnen voor zijn oogaandorning. En zelf ben ik het al kwijt aan een jaarlijkse controle onderzoek. Waar ik ook niet meer vanaf komt.
Ik vind het bij elkaar best een groot bedrag elk jaar

sara
16-03-2017 om 13:03
Hoe oud is je dochter?
Hier mag zoon gelukkig ook nog niet stemmen, over 4 jaar wel.
Ik hoop steeds dat hij tegen die tijd bij zinnen is gekomen;)
Ik snap er niks van, al is afzetten tegen ouders natuurlijk wel weer normaal. (en levert iig discussiestof op, hoe moet hij dat anders leren?)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.