Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bibi63
01-03-2014 om 15:03
Gemeenteraad verkiezingen
Ik ben dit jaar van plan te stemmen op een plaatselijke partij (dus een partij die verder niets te maken heeft met de landelijke politiek). Reden hiervoor is dat ik wbt de Gemeenteraad verkiezingen zaken in onze Gemeente anders/beter zou willen zien.
Maar is dat slim.....? Wbt de landelijke politiek zou ik graag stemmen op een bepaalde partij (die ook in onze Gemeenteraad deelneemt en op zich best oké wat mij betreft inzake de plaatselijke politiek, maar de plaatselijke partij heeft wbt plaatselijke zaken meer mijn voorkeur).
Hm, een beetje vaag misschien, maar in hoeverre heeft het kiezen voor de aankomende Gemeente verkiezingen invloed op de landelijke verkiezingen?
Gr. Bibi

AnneJ
07-03-2014 om 00:03
De 8 vragen van Asha ten Broeke ja of nee
http://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/jeugdwet-aangenomen-in-de-2e-kamer#comment-6651257
http://www.twitlonger.com/show/n_1s0mgvh
Spannend welke standpunten, voor of tegen de stellingen, de diverse partijen innemen. Zou ik ook graag weten.
"1. Keukentafelgesprekken ihkv de Wmo kunnen ook door vrijwilligers worden gevoerd.
2. Als een kind of volwassene hulp nodig heeft die onder de Wmo of Jeugdwet valt, moet die in principe geleverd worden door het netwerk van wijkgenoten, vrienden en familieleden.
3. We maken emancipatiebeleid om ervoor te zorgen dat de steun en zorg uit het sociaal netwerk van een hulpbehoevende niet onevenredig op de schouders van vrouwen terecht komt.
4. Wanneer de Wmo-zorg of Jeugdzorg te duur wordt, verhogen we liever de gemeentebelastingen dan dat we minder zorg gaan leveren.
5. Opvoedondersteuning of lidmaatschap van een sportclub zijn goede alternatieven voor psychiatrische jeugdzorg.
6. Indien noodzakelijk voor het welzijn van het kind moet ggz-zorg buiten de regio worden vergoed door de gemeente waarin het kind woont.
7. Kinderen die nu in de GGZ onder behandeling zijn kunnen in 2015 gewoon nog steeds terecht bij hun vertrouwde psychiater, psycholoog of therapeut.
8. Uitkeringsgerechtigden kunnen bepaalde zorgtaken overnemen, zoals wondverzorging en het wassen van zieke of gehandicapte mensen."

tsjor
07-03-2014 om 23:03
Heldere visie op positie van gemeentes
Vorige week zaterdag in Trouw een heldere analyse van bestuurskundige Jouke de Vries:
'De globalisering roept echter ook een tegenreactie op, namelijk de lokalisering van politieke en bestuurlijke processen. Dat betekent dat mensen zich in de grotere wereld steeds meer richten op het lokale bestuur, dat nog overzichtelijk is en waar de kiezers nog invloed op kunnen hebben. Het gevolg van deze twee ontwikkelingen is zonneklaar. De nationale staat raakt steeds meer taken en bevoegdheden kwijt aan Europa en aan de gemeenten. Politiek Den Haag kleedt zichzelf uit.
De gemeente zal zich steeds meer ontwikkelen tot de eerste overheid. De taken van de verzorgingsstaat worden door dit kabinet naar de gemeenten gedecentraliseerd. Dat betekent dat de verzorgingsstaat zich verplaatst naar het gemeentelijke niveau, terwijl de nationale overheid zich vooral nog bezighoudt met justitie en veiligheidsvraagstukken. De centralisatie van de politie is van die laatste ontwikkeling een voorbeeld. We krijgen dus te maken met een lokale verzorgingsstaat en een nationale veiligheidsstaat.'
Ik zie het al voor me: de gemeentes hebben veel taken die diep ingrijpen in het persoonlijke leven van mensen, zij zullen de resten van de verzorgingsstaat zo goed mogelijk willen redden, en altijd te weinig geld hebben, zelf geen geld kunnen genereren (verhogen van de belasting op buitenreclame levert niet zoveel op), dus zeuren ze bij Den Haag. Den Haag kan eindeloos geld genereren door allerlei belastingen, zal het gezeur van de gemeentes zat zijn, heeft ook geen affiniteit meer met de levensbehoeftes van burgers, maar heeft als eigen taak nog beveiliging, justitie, defensie. en dus gaat het geld naar JSF, naar meer bevoegdheden voor de inlichtendienst om af te luisteren, nar politie die zonder rechterlijk bevel mogen binnenvallen als ze denken dat er ergens illegalen zijn etc.
Ik ben er heel erg van overtuigd, dat de gemeenteraadsverkiezingen heel belangrijk zijn geworden, maar ja, hier is 'lokaal' de grootste partij en ik heb geen idee waar die voor staan. ER bestaat volgens mij nergens nog een visie over hoe je een sociale staat op lokaal niveau organiseert. Behalve dan dat de visie van de keukentafel: mensen het zelf moeten doen, met buren en familie.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.