Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Fooi geven?

Ad Hombre

Ad Hombre

18-07-2016 om 19:07

zebra

Je voelde jezelf in je goedgevigheid afgewezen. Ik heb met je te doen. Afschaffen maar die fooiengewoonte. Hetr doet meer kwaad dan goed ;-)

Tonny

Tonny

18-07-2016 om 22:07

oke Ad, maar als je in een land bent

waar fooien er nadrukkelijk bij horen? Houd je jouw instelling dan ook vol?

zebra

zebra

19-07-2016 om 06:07

Ad Hombre

vind het een vreemde opmerking die je daar maakt maar dat kan ook aan mij liggen!
De meeste keren wordt de bon pas opgemaakt als ik bij de bar sta om af te rekenen en dan zeg ik gelijk nadat ze het bedrag noemen dat ze het naar boven (ik noem dan het afgeronde bedrag) mogen afronden.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2016 om 09:07

Tonny

Nee, dan pas ik me meestal aan, dat doe je als je 'te gast bent'.

Wat niet wegneemt dat ik me toch wat genaaid voelde toen de fooi in een Amerikaanse diner ooit gewoon vast naar eigen inzicht ingevuld op de bon stond. Misschien hoort dat daar zo, of dachten ze dat die foreigner wel niet zou weten hoe het hoorde.

Maar ik vind het wel fijner in landen als Japan of China waar ze je gek aankijken als je wel een fooi geeft.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2016 om 09:07

zebra

"vind het een vreemde opmerking die je daar maakt maar dat kan ook aan mij liggen!"

Het zijn vaak juist de 'vreemde opmerkingen' die je aan het denken zetten en tot dieper zelfinzicht leiden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2016 om 10:07

Ad Hombre

Valt die laatste opmerking ook niet onder 'weekmakers'?

Dat stelt mij overigens wel gerust. Dan kan ik gewoon doorgaan zoals ik altijd doe, ook al heb ik het gevoel dat je mijn opmerkingen vreemd vindt. ;-)

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2016 om 13:07

Kaaskopje

"Valt die laatste opmerking ook niet onder 'weekmakers'? :-)"

Nee, da's achteraf, dan noem ik het een wasverzachter

bieb63

bieb63

19-07-2016 om 20:07

Vast gebruik versus individueel intiatief

Op zich is het m.i. nogal simpel. Het is in de NL horeca (ik zeg bewust NL, want alle gebruiken van andere landen weet ik niet) een relatief vast gebruik om een fooi(tje) te geven. Zo'n vast gebruik dat daar ook een zekere vaste aanvulling op het salaris is van de medewerkers. Er wordt rekening mee gehouden dat de medewerkers nog iets extra's hebben aan het eind van de maand naast hun vaste salaris. Niemand is het verplicht, niet iedereen doet het (soms ook met een reden), maar het gros van de mensen geeft in de horeca wel een fooi. Dus een vast gebruik en een standaard (wisselende) aanvulling op het salaris.
Verder zijn er niet echt branches waar dit een vast gebruik is en dus ook niet een maandelijkse aanvulling op het salaris. Dan is het gewoon een extra'tje waar de betreffende loodgieter of kapper of weet ik wie dan mazzel aan heeft. Maar dat is zeker niet gebruikelijk of iets waar je van uit kan gaan.

Tonny

Tonny

20-07-2016 om 10:07

verplichte fooien

zoals Ad beschrijft in de VS, en zoals ik van een vriendin weet uit het cruisevakantieleven, vind ik erg hinderlijk, ik snap niet waarom dit zo gaat. Pas de prijzen dan gewoon aan!

Voor mij heeft en houdt de fooi de intentie van een extraatje als je extra blij bent met een bepaalde dienst, niet een verplichte toeslag op de rekening.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2016 om 16:07

Inclusief

De prijzen al bij voorbaat verhogen onder het mom van 'inclusief fooi', vind ik best een agressieve manier van geld opeisen. Gewoon aan de klant overlaten.

bieb63

bieb63

20-07-2016 om 20:07

Kaaskopje

"De prijzen al bij voorbaat verhogen onder het mom van 'inclusief fooi', vind ik best een agressieve manier van geld opeisen. Gewoon aan de klant overlaten."

Feitelijk gebeurt dat in NL ook. Wij kennen niet het fenomeen (zoals in Frankrijk?): Vleesschotel kost X euro en dan erbij vermelden dat dat excl. 10% service is (die dan ook nog moet worden betaald). In NL is die 10% gewoon in de prijs van het gerecht meegenomen (en betaal je dus ook gewoon.....).
Ik persoonlijk vind dat prettiger en logischer, waarom moeilijk doen, dat gebeurt in andere branches ook niet. Je betaalt de prijs die wordt aangegeven en daar zijn naast het product alle overhead kosten in meegenomen. Een fooi, is dan ook echt een fooi, die je vrijwillig toevoegt en geen enkele verplichting is (los van het feit dat dat in NL weer vrij gewoon is in de horeca).

Stenna

Stenna

23-07-2016 om 21:07

Ad en Tonny

Dat is inderdaad redelijk gebruikelijk in de V.S., om het fooi bedrag alvast in te vullen. Dat doen ze niet alleen bij onwetende toeristen. Er zijn ook redelijk vaste normen voor hoeveel % dus dat is niet zomaar naar eigen inzicht. Je mag het er wel weer aftrekken (doorstrepen) en niet betalen, dat is je goed recht, maar dan is wel gewenst uit te leggen waarom je niet tevreden was. Dat vragen ze ook als je geen fooi geeft, wanneer het nog niet ingevuld is. Het idee ervan is, dat je het personeel aanzet tot meer vriendelijkheid en betere service. En dat werkt dus ook, want nergens kom je (ik in elk geval) zulk ongeinteresseerd, ongemotiveerd en onbeleefd of stuntelig horecapersoneel tegen als in NL. Zo ideaal is ons systeem dus niet vind ik. Ik denk dat we ook het enige land zijn waar restaurant bediening een scholieren/studenten bijbaantjes is (vandaar het gestuntel waarschijnlijk) en geen echt beroep.

Stenna

Stenna

Naja, franse obers zijn ook geen lichtend voorbeeld van vriendelijkheid. Maar wel professioneel.

Astrid

Astrid

Als die vriendelijkheid oprecht was of werd, dan had het nog een doel.
Nu zie je overal de overdreven nep- en klefheid van afspatten en dat vind ik eigenlijk nog veel vervelender.

Stenna

Stenna

23-07-2016 om 22:07

ik niet

Natuurlijk is de vriendelijkheid en beleefdheid van Amerikaans horicapersoneel gemaakt. Maakt mij niks uit. Ik word nog steeds liever vriendelijk en beleefd behandeld dan ongemotiveerd en bot. Ze hoeven ook niet mijn echte vrienden te worden, alleen maar netjes hun beroep uit te oefenen. Met alles wat daar bij hoort.

Astrid

Astrid

23-07-2016 om 23:07

daar zit gelukkig natuurlijk

nog een wereld van verschil tussen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2016 om 14:07

Stenna

En dat werkt dus ook, want nergens kom je (ik in elk geval) zulk ongeinteresseerd, ongemotiveerd en onbeleefd of stuntelig horecapersoneel tegen als in NL. ===

Over de top vriendelijkheid waarvan het glazuur van je tanden valt, hoeft van mij ook niet hoor. Ik vind dat ik gemiddeld genomen vriendelijk en prettig geholpen word in Nederland. Ook door studenten. Ik ben dit weekend toevallig twee keer in een restaurant geweest en beide keren was er niets op aan te merken. En natuurlijk kom je wel eens een hork tegen, maar zo is dat bij alles.

Felice bij Happy Italy

Ik zat vrijdag bij Happy Italy aan de pasta met Jongste om het begin van de vakantie te vieren. Dat is een budgetitaliaan waar ze in Bella Italia niet happy van zouden worden. Pizza's zijn meer dan ok, maar ze laten je zelf de pasta bij een gerecht bepalen. Da's echt gek.

Zoon had een pizza van nog geen zes euro, ik penne met blauwe kaassaus. Geen exquise gerechten, maar uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Jong personeel (leeftijd van mijn eigen kinderen) dat zich de benen uit het lijf rende en opvallend vriendelijk was tegen de gasten. En dit hun kans op fooi minimaal is, omdat je er alleen met pin kunt betalen.

Ik was zo aangenam verrast dat ik geheel vrijwillig, zonder enige sociale druk, zomaar twee zilverglimmende muntstukken op de tafel achtergelaten. Omdat ik nou eenmaal een Gutmensch ben.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2016 om 15:07

Stenna

Als jouw beeld van Nederlands horecapersoneel zo negatief is, ben ik wel benieuwd wat jouw gebruikelijke gelegenheden zijn. Niet met name genoemd, maar wat voor type zaakjes ga jij geen?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2016 om 15:07

ga jij heen

moest het zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2016 om 16:07

Kenfan

Toevallig zaten wij vrijdag ook bij een Italiaan, niet Happy Italy, waar wij sinds dit jaar ook kunnen eten, maar bij een kleine pizzeria in de stad. En daar mocht ik ook uit diverse pasta's kiezen. Spaghetti, macaroni en tagliatelle. Ik koos macaroni en dat bleek penne te zijn. Een beetje hippe Italiaan laat je blijkbaar kiezen. (Via Social Deal, 12 euro per persoon, voorgerecht, hoofdgerecht en ijsje toe! )

Astrid

Astrid

hier ook

Afgelopen week gegeten bij een gewoon Nederlands restaurant met een oerhollandse niet-sjieke naam, geholpen door jonge mensen (rond de 18 schat ik) en een fantastische avond gehad. Attent, zorgzaam maar niet opdringerig, vriendelijk, netjes, hadden het niet beter kunnen treffen. En voor een prijs dat je denkt klopt dit wel?
12.50 voor voorgerecht, hoofdgerecht en dessert, drankjes ook voordelig.
http://www.proeflokaalbregje.nl/

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Klopt Kenfan

Volgens mij refereerde ik ergens eerder in deze draad aan een soortgelijke ervaring bij HI.

Wat een verademing. Dat maakt de lange rij voor de deur en het vreetschuuridee bijna weer ongedaan.
Bij ons ging vanalles mis, maar de glimlach waarmee het opgelost werd was onbetaalbaar.

Kwaliteit van het eten vind ik dan weer wat minder. Eenmaal in Italiƫ op vakantie geweest en voorgoed verpest, vermoed ik.

Stenna

Stenna

24-07-2016 om 20:07

Kaaskopje, wat voor restaurants

Zeer gevarieerd. Van snelle hap, eetcafee en italiaan tot de grote sjiek. Ik zeg ook niet dat het overal slecht is. Maar gemiddeld gesproken een stuk slechter dan elders. Ik reis heel veel voor mijn werk, naar allerlei landen, daar eet ik dan altijd buiten de deur (ook heel gevarieerd, afhankelijk van of het van mijn dagforfait moet, uitgenodigd word, of in het programma zit) en zie dan toch wel echt een verschil, door de bank genomen. En in landen met het sterke fooien systeem is het beter, vind ik. De service dan. Niet de arbeidsomstandigheden natuurlijk.

Jaina

Jaina

24-07-2016 om 20:07

Service

Meestal vind ik de service in Nederland redelijk goed. Niet altijd. Bij Happy Italy heb ik juist een vrij slechte ervaring (hoewel de serveerster die we als tweede hadden wel lief en goed was). Laatst was ik in Nederland bij een kleine lunchroom wat wezen eten. De service was slecht maar het eten was enorm lekker en ook nog eens goedkoop. Veel lekkerder dan ik had verwacht gezien het soort etablissement en de prijzen. Dus dat compenseerde de service weer. Over het algemeen heb ik geen hele slechte ervaringen.

Wel is de service in de VS inderdaad gemiddeld een heel stuk beter. Dat de fooi al op de bon wordt geschreven heb ik daar eigenlijk zelden meegemaakt. Wel dat er een flinke fooi wordt verwacht uiteraard.
Ook in Europa ben ik wel eens een al ingevulde service charge tegengekomen. Ik ben er geen fan van. Het is overigens niet verplicht om dan te betalen natuurlijk al doe ik dat meestal wel. 1x gehad in Londen dat de service gewoon echt niet goed was en toen heb ik principieel geweigerd om de charge te betalen.

Hier in Frankrijk is het geven van fooi niet altijd even gangbaar. Ik doe het wel eens maar ook regelmatig niet. De service is hier wisselend. In echte toeristen restaurants is het vaak slecht. Daar is het eten ook nog meestal niet lekker en duur. En veel obers hebben daar geen fijne houding. In buurt restaurantjes en andere lokale tenten is het meestal wel goed. Daar zijn de mensen vaak erg vriendelijk en behulpzaam. Maar je komt van alles tegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.