Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

AnneJ
31-05-2016 om 18:05
Fooi geven?
We krijgen straks een bezorging van Ikea en ineens vraag ik me af of ik nog wel een fooi hoor te geven?
Het is hier, vooral 's avonds een aanloop van jewelste in de buurt aan bezorgers van UPC, IKEA, supermarkten, postorderbedrijven, webwinkels, pizza- en maaltijdbezorgers.
Het wordt zo gewoon dat ik me afvraag of het nog wel normaal is om fooi te geven?
Ik ben het nog wel gewend. Ook als ik uit eten ga, of zoals nu bij een bezorging.
Dan denk ik ook dat die bezorgers en bedienend personeel, vast geen hoog salaris hebben.
Toch het grijpt zo om zich heen dat ik me afvraag of dat nog wel gebeurt.

Appeltaart
19-06-2016 om 15:06
kapper nee, pizzabezorger ja
Grappig draadje. Nooit gerealiseerd dat een fooi geven neerbuigend kan zijn. Nooit over nagedacht waarom ik eigenlijk fooi geef en aan wie dan wel of niet. Dat gaat voor mij op gevoel, en is dus inderdaad best wel inconsequent als je erover nadenkt. Ik weet dat in Frankrijk er op een gegeven moment op de bonnetjes stond: service compris, m.a.w., de ober heeft een regulier inkomen en hoeft niet van de fooien zijn loon bij elkaar te sprokkelen.
In de praktijk: ik geef de pizzakoerier wel: dat zijn jonge jongens met een bijbaantje. De krantenbezorger geef ik ook een tientje aan het eind van het jaar, elke dag weer voor dag en dauw op om de krant voor 06.30 in mijn brievenbus te duwen, nou dat vind ik echt wel een bedankje waard hoor. Voor mijn schoonmaakster koop ik ook een kerstkadootje. ik denk dat dat een beetje in hetzelfde spectrum zit.
De kapper zou ik nooit een fooi geven, tarieven vind ik hoog genoeg (voor wat ze levert). Ik geef ook geen fooi bij de bakker. In een restaurant dan weer wel omdat het leuke van de avond voor een belangrijk deel afhangt van de gastvrijheid van het bedienend personeel, en ook de kwaliteit van het eten. En als dat goed zit, vind ik het belangrijk om die waardering zo uit te drukken. Als het eten perfect is maar de bediening onaardig, krijgen ze geen fooi, wat in principe ook inconsequent is want de kok heeft dat wel verdiend, en ik weet dat ze in veel restaurants de fooien verdelen onder de zwarte en witte brigade. maar dan hoop ik maar dat ze elkaar erop aanspreken dat het beter moet.
Boeiende materie. Ik ben niet zo akelig consequent en links dat ik daarom geen fooi geef. Ik vind dat ergens ook een beetje narrig. Dan zou ik persoonlijk al weer de neiging hebben om dat te gaan uitleggen.

Appeltaart
19-06-2016 om 15:06
bezorgers
O ja en de bezorgers/sjouwers van zware meubelstukken en dergelijke: ik bied meestal koffie/fris aan, maar dat wordt altijd afgeslagen. Nou ja, heb ik in ieder geval het idee dat ik wel wat heb aangeboden om hun leven wat aangenamer te maken. Is ook een stukje gastvrijheid misschien, ze komen toch in je huis en doen zware lichamelijke arbeid voor jou. Gewone pakjesbezorgers die aan de deur hun pakje afleveren bied ik niets aan. Daarvoor zijn ze er tekort en is hun inspanning een stuk minder zwaar als dat van de sjouwers.

Flanagan
19-06-2016 om 16:06
Koffie voor een bezorger van zware meubelstukken
Ik ben niet verbaasd dat ze een kop koffie afslaan. Hun programma is al onderhevig aan een krap tijdschema en ze hebben vaak genoeg oponthoud zoals files en het niet voor de deur kunnen parkeren.
Als ze steeds een kopje koffie aannemen, moeten ze ook vaker een noodstop maken.
Het is lief bedoeld maar ik denk dat een fooi hun leven aangenamer maakt dan iets vloeibaars.

bromvlieg
20-06-2016 om 11:06
de zwarte en de witte brigade??
poe dat klinkt nog lastiger dan de zwartepietdiscussie. Heet dat echt zo??

bromvlieg
20-06-2016 om 11:06
koffie voor bezorgers?
Nee, tuurlijk niet. Die willen opschieten en geen drinkpauze (tenzij het ontzettend heet is misschien) en een fooi gaat sneller (al is de vriendelijkheid je wilt uitdrukken gelijk)

Kaaskopje
20-06-2016 om 12:06
Zwarte/witte brigade
Ik moest daar ook even over nadenken en besloot toen dat het om het uniform moet gaan. Of toch over wit of zwart werken?

Kaaskopje
Kapper
Met een thuiskapper is een kop koffie dan weer wel heel vanzelfsprekend:-) Afgelopen keer maakte ik daar wel een blunder mee. Ik had al koffie gedronken en maakte een verse kop voor de kapper en een voor mijzelf. Toen ik mijn lippen aan mijn kopje wilde zetten ontdekte ik pas dat ik ze had omgewisseld. Ik heb het maar eerlijk gezegd en aangeboden even een nieuwe te maken. Dat hoefde niet. Om eerlijk te zijn vind ik het zelf niet prettig om aan het glas of kopje van een ander te lurken.

Taruh
ja zwarte en witte brigade
witte brigade staat achter het fornuis, en de zwarte brigade is de bediening.
Heeft idd alles met kleding te maken verder niets.

Triva
idd de kleding
maar net als met bruingoed (radio en tv) klopt het niet meer: koks hebben nu heel vaak zwarte kleding.

Flanagan
20-06-2016 om 13:06
Dus,
De witte brigade staat niet voor de bediening die zichtbaar door een restaurant lopen?
Ik dacht met zwarte brigade de mensen werden bedoeld die onzichtbaar in de keuken werkten zoals de kok en de glazenwassers en dus geen contact hadden met de gasten.

bromvlieg
20-06-2016 om 13:06
wit (uniform) in de keuken, zwart (uniform) in de bediening. Je moet het maar weten.
Ik werd getriggerd omdat een van mijn kinderen net terug is van een reis door Zuid Afrika; diegene was geschokt door de apartheid die officieel sinds 1990 voorbij is, maar ondertussen toch wel heel zichtbaar.

Kaaskopje
20-06-2016 om 15:06
Bromvlieg
Discriminatie van wit naar zwart zul je helaas houden. Maar het is nu ook andersom. Wit heeft last van discriminatie door zwart. Boontje komt om zijn loontje, zou je kunnen zeggen, maar dat vind ik niet. Iedereen woont daar nu eenmaal met elkaar, dus het zou mooi zijn als iedereen gelijk behandeld wordt. Ik ben daar helaas somber over. Ik vraag me inmiddels ook af of ik er in het kader van 'terug naar mijn geboortegrond', nog wel heen wil. Ik zou er vooral heengaan om het land te 'voelen', maar of ik daar nu vrolijk van word??

Appeltaart
21-06-2016 om 18:06
zwart wit
Ja, dateert nog uit oude tijden dat koks witte koksbuizen droegen en obers/serveersters in zwart pak/rokje bedienden. Dat krijg je met een horeca-opleiding. Erin geramd vroeger dat taalgebruik.

Silone
21-06-2016 om 20:06
hier zwarte brigade
Jongste wast al ruim een jaar af in een horeca-gelegenheid. Fooien gaan zijn neus voorbij. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij een fijne werkgever heeft die royaal is met kerst/verjaardag/personeelsfeest en niet moeilijk doet over eten uit de keuken als dat thuis nog niet gelukt is. Ik vind wel dat hij hard moet werken voor die 3 euro per uur.

bromvlieg
17-07-2016 om 20:07
apotheek
van de week was ik bij een zelfstandig wonende oude dame op bezoek. De apotheek kwam langs om medicijnen te brengen, en later een andere bezorger met incomateriaal. Beide bezorgers kregen een fooí. 'Dat doe ik altijd hoor!' zei ze.

Ad Hombre
17-07-2016 om 21:07
Gewoon sociale druk
Je bent gewoon bang om door de ober, je vrienden, je forumgenoten aangekeken te worden op het feit dat je juist wel of juist geen fooi geeft. Dat is de enige logische verklaring voor het feit dat in sommige situaties wel en andere geen fooi wordt gegeven. Als het hoort doen 'we' meestal gewoon mee. Sociale druk.
Als je er bij stil staat zie je dat heel veel zaken grotendeels bestaan uit sociale druk. Politieke meningen bijvoorbeeld, ik heb het al vaker gezegd, owee als je durft af te wijken van je peer-group....
De meeste verhalen hierboven zijn rationalisaties voor sociale fenomenen.

Ginny Twijfelvuur
Klopt niet helemaal Ad
Want als ik ergens alleen zit geef ik ook fooi.
Het heeft meer te doen met willen voldoen aan verwachtingen, of juist niet.

Ad Hombre
Ginny
Die ober had ik er ook bij gezet, dus dat alleen zijn valt er naadloos onder. Die verwachtingen zijn *sociale* verwachtingen. Je bent bang voor een negatieve reactie of zelfs een schuldgevoel omdat je je 'asociaal' gedragen hebt. Dit soort gevoelens worden vaak geinternaliseerd zodat je je zelfs schuldig voelt als er geen getuigen zijn.

Ginny Twijfelvuur
17-07-2016 om 22:07
Okee
Even overheen gelezen.
Ik vind dat verder prima, want als de ober me niet bevalt lukt het me prima om geen fooi te geven.

diane
18-07-2016 om 00:07
Ja maar Ginny
Dat is toch juist wat Ad bedoelt, ik ben het wel met hem eens.
Meestal geef ik ook een fooi in cafe of restaurant, mits ik tevreden ben. De enkele keer dat ik geen fooi geef schiet tóch door me heen: als 'ie nu maar niet denkt dat ik ontevreden ben.
Daar heb ik geen last van als ik ontevreden ben, dan mag 'ie dat best concluderen want dat is ook eigenlijk de bedoeling dan;)
Maar ben ik wél tevreden voel ik me bijna verplicht dat te laten zien door fooi.

Kaaskopje
18-07-2016 om 02:07
Sociale druk
Wat de fooi betreft, moet ik wel toegeven, dat ik me soms onaardig voel als ik geen fooi geef, maar als wij bijvoorbeeld een low-budget-hapje willen eten, ga ik de prijs niet zelf opvoeren door fooi te betalen. Jammer van de aardige bediening en het lekkere eten, maar dan ben ik "egoïstisch". Maar als wij hem een avondje breed laten hangen (binnen onze grenzen van wat breed is dan), hoort de fooi er toch wel bij. Mits ik tevreden ben over de bediening en het eten. Uit dat ik me soms minder aardig voel, kun je wel concluderen, dat ik het gevoel heb dat fooi 'hoort', maar ik voel mij dus niet altijd maar verplicht om het dus ook te doen.
Ad: Politieke meningen bijvoorbeeld, ik heb het al vaker gezegd, owee als je durft af te wijken van je peer-group....
Ik weet niet hoe ik het doe, maar ik kies gemiddeld genomen mensen uit die totaal anders stemmen dan ik. Ik ben blij dat mijn man wat dat betreft een uitzondering is. Ik geloof dat man en ik nog nooit op dezelfde partij gestemd hebben, maar wel aan dezelfde kant. In onze vriendenkring zitten mensen met verschillende (politieke) opvattingen. Soms schrik ik wel eens van die opvattingen, maar zolang ik het er niet persé over móet hebben, ga ik het maar uit de weg als ik met deze mensen spreek. Ze zien via Facebook vast wel eens iets van hoe ik denk, net als ik dat van hen zie. Als je alleen maar om kunt gaan met mensen die hetzelfde zijn als jij, wordt je wereldje wel erg klein.

Ad Hombre
18-07-2016 om 15:07
Ginny
"Ik vind dat verder prima, want als de ober me niet bevalt lukt het me prima om geen fooi te geven."
Ja da's makkelijk. Maar lukt het je ook als de ober je *wel* bevalt? Of gaat dan de druk werken? Wil je hem niet laten denken dat hij je *niet* bevalt?
(wat een ober moet doen of zijn om je te bevallen wil ik niet eens weten

zebra
18-07-2016 om 17:07
meestal wel fooi
als we uit eten gaan en als het eten en de bediening prima zijn. Was gisteren het geval. Maar degene die de kassabon opmaakte was daar net mee klaar toen ik kwam aanlopen om af te rekenen (pinbetaling, wij zaten op terras). Ik wilde fooi geven door het bedrag naar boven af te ronden en zei dat ook. Maar blijkbaar heeft ze me niet goed verstaan of begrepen waardoor ik toch het oorspronkelijke bedrag gepind heb. Had geen kleingeld bij me om dit alsnog als fooi te geven dus heb het dan maar zo gelaten, vond het wel vervelend.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.