Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje
20-01-2017 om 22:01
Phryne
Ik zeg nooit mieters, mijn zussen ook niet. Dat zijn nóg oudere mensen:-)

Phaedra
Mijn bijdrage aan deze grappige topic
'Hoe leuk is dat?'
'Schiet mij maar lek'
'Wat heb je gehad (voor je verjaardag)?'Moet natuurlijk zijn: Wat heb je gekregen; je hebt het cadeau hopelijk nog steeds.
'Dinnetje' (Vriendin)
En mag natuurlijk niet ontbreken: 'Kids' Bleghhhhh

Mach
Haha mijn man!
Begint een zin vaak met : Je wilt het niet geloven, maar .......
Om uit te drukken wat voor bijzonders hij heeft gelezen of meegemaakt.
Vreselijk vind ik dat haha. Want ik wil hem best geloven. Maar ja, hij gaat er rustig mee door. Is ook geen reden voor echtscheiding, maar......

Sinilind
20-01-2017 om 23:01
Ik kom
In een flow... AAAARGG
Of "dus........." aan het einde van een zin. "DUS WAT?" Wil ik altijd scheeuwen.
In je kracht komen (al vermeld)
En "Biem" heb ik ook te vaak gehoord
Sini

rode krullenbol
Oh ja!
"Het moet wel stromen"
Nietszeggende New Age fraseologie.

clowntje
Op alle manieren, dus voluit in het engels, in het nederlands of als afkorting. Ik vind het heel irritant als mensen de hele dag OMG roepen,

Done
21-01-2017 om 00:01
Zitten, staan en problemen
Kunnen we even samen zitten?
Nee! Je kan een afspraak plannen.
In jouw kracht staan? Is dat iets waar een poepzakje voor nodig is?
Ook erg: heb jij nog issues? Iedereen heeft ineens issues.

Kaaskopje
Done
Ik gebruik ook wel eens 'issues', maar dat is meestal met een knipoog . De huisdieren hebben ook constant issues.

Kaaskopje
Wat heb je gehad?
Ik geloof dat ik dat ook zeg. Ik zie dat als spreektaal. Dinnetje en Kids roepen bij mij ook rode vlekken op.

thea
21-01-2017 om 01:01
issues help!
Ja, vandaag gaf een mede- hond- uitlaatster aan dat mijn hond zeker wat issues had?? AARCH ik heb wat gemompeld en ben snel doorgelopen maar liever had ik haar een dreun verkocht.
Ik erger me aan een héle hoop op taalgebied. (gelukkig hoor ik mezelf niet, scheelt weer;))
Helaas spant partner hier de kroon: begint heel veel zinnen met: ' mag ik iets vragen?' of ' mag ik iets zeggen'....aaaahhh daar wordt ik helemaal gek van!!
Heb een kennis gehad die altijd 'een koffietje wilde doen' of ' een wijntje'. Vreselijk.
Van uitdrukkingen zoals 'in je kracht staan' krijg ik ook jeuk.

Wilgenroosje
21-01-2017 om 07:01
Een héle hoop
"Ik erger me aan een héle hoop op taalgebied. (gelukkig hoor ik mezelf niet, scheelt weer;))"
Grappig thea, ik vind het dan weer raar klinken dat jij je aan "een héle hoop" ergert. Ik erger me aan "heel veel" of aan een "heleboel".
Niet echt hoor, trouwens. Van alles wat ik hier tot nu toe lees vind ik eigenlijk die euro (euri, uro, uiro) redelijk irritant en ik snap nooit zo goed dat mensen vroeger "vroegah" noemen. Verder vind ik het, zolang het niet heel erg plat wordt of op scheld- en vloekpartijen uitdraait, allemaal wel best.
We zijn niet allemaal hetzelfde. Leven en laten leven. Als dat alles is.
Ik heb overigens als iemand iets "met 2 vingers in zijn neus" doet nog nooit iemand met 2 vingers in zijn neus voor me gezien. En dat terwijl ik toch over het algemeen dingen erg snel voor me zie. Ik "vrees" dat dat soort uitdrukkingen zo ingeburgerd zijn, dat ik ze alleen nog zie als uitdrukking en niet als plaatje.
Enne..."biem" had ik nog nooit gehoord, maar het klinkt wel lollig.

maan.
21-01-2017 om 15:01
Groter als
Ik krijg van 'groter als' dus kippenvel, ik las hierboven ergens dat dat dus juist taalgebruik was (o) maar ik vind het brrrrrr en al helemaal in combinatie 'groter als hem' dat is echt dubbelerg.
Wel opvallend dat ik bepaalde uitdrukkingen die genoemd zijn eigenlijk nooit in mijn omgeving hoor. (Plaatselijk?)

Triva
21-01-2017 om 16:01
maan
Mijns inziens is het ook niet goed, het wordt ook afgeraden om het doen en mijns inziens moet je dat al helemaal niet doen met als doel dat je dan iemand op jouw beurt weer terecht kan wijzen omdat het WEL mag. Volgens mij ben je dan met opzet ergerniswekkend bezig.
'In de praktijk wordt ook na een vergrotende trap of na ander(e) of anders vaak als in plaats van dan gebruikt, zeker in de spreektaal. Toch zijn combinaties zoals groter als, liever als, anders als niet voor iedereen aanvaardbaar. In verzorgde spreek- en schrijftaal is het aan te raden om groter dan, liever dan, anders dan enzovoort te gebruiken.'
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/354/groter_als_dan/
De redactie van het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) worstelt ook met dan en als. Eerst wordt uitgelegd dat dan en als beide logisch te verklaren zijn:
groter dan geeft een rangorde aan: 'eerst komt het een, dan het ander';
groter als legt meer de nadruk op de vergelijking: 'het een is groter in vergelijking met het ander'.
Het WNT vervolgt met: "Dan en als zijn dus beide historisch te rechtvaardigen en logisch zuiver te verklaren. Zal men daarom in de schrijftaal beide gelijkelijk erkennen, of wel, alleen op de spreektaal lettende, als voor dan in de plaats stellen? Het ware niet te wenschen. (...) Als moge op zich zelf ook onberispelijk zijn, maar het is niet gerechtigd om dan in de plaats, die het volkomen goed bekleedt, te verdringen. Twee uitdrukkingen onverschillig nevens elkander te bezigen voor hetzelfde begrip, zonder de minste wijziging of schakeering, is in de taal geen begeerlijke rijkdom. En werkelijk is dan bruikbaarder en juister dan als. Als drukt het begrip van gelijkheid uit. Hetzelfde woord aan te wenden, waar de ongelijkheid op den voorgrond staat, strijdt met den goeden smaak, dien de schrijftaal niet mag verloochenen. (...) Dan voldoet dus in ieder opzicht, als schiet te kort in die vereischten, die de schrijftaal mag doen gelden. Reden genoeg om het oude dan niet door het minder eigenaardige [= geschikte] als te laten verdringen."
https://onzetaal.nl/taaladvies/groter-als-groter-dan

BeetjeAnders
21-01-2017 om 16:01
enigste, jou kind
i.p.v. enige, jouw kind.
Maar eigenlijk erger ik me aan weinig.

BeetjeAnders
21-01-2017 om 17:01
Okay, niet goed gelezen.
Dat waren meer "taalvouten"
Meest walgelijke ooit kwam van een zwager:
"Ik moet naar de wc want het geeft kopjes"

Bennikki
21-01-2017 om 22:01
Heel erg vind ik:
"Onder het genot van een hapje en een drankje"
"Wij zorgen natuurlijk voor een versnapering"
"Alstublieft, geniet ervan"

rode krullenbol
21-01-2017 om 23:01
Vrijwel alle stopwoordjes ...
maar ook de vage toevoeging: "Dat werk!"

Bermbrand
22-01-2017 om 09:01
Die vingers in de neus
Eindelijk het draadje gevonden
Vind ik niet alleen oprecht smerig klinken maar ook ongeloofwaardig. Het is duidelijk een schromelijke overdrijving waardoor ik die uitdrukking direct met een korreltje zout neem. In de rubriek ouders en school lijkt het een trend om te schrijven dat het kind (of de schrijver zelf ooit) het VWO of gymnasium met "twee vingers ....." etc. Het frequente gebruik maakt de uitdrukking voor mij nog ongeloofwaardiger.
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister" - als je gepokt en gemazeld bent heb je om de essentie weer te geven geen toeters en bellen (meer) nodig.
Die matrix van Tihama, heel herkenbaar! Kennen jullie de columns van Japke D. Bouma over jeukwoorden op kantoor? Haar advies tegen jeukwoorden is spiegelen:
"We gaan gewoon keihard terugslaan, met onze éigen jeukwoorden. Plak een willekeurig voorzetsel voor of achter een werkwoord en je kan los. Zeg bijvoorbeeld „ik kan niet naar de uitrol want ik ben even iets aan het opdenken”. Of „als jullie dat oppakken, ga ik insturen en aanregelen”. Ook mooi: „Als jullie dat ontzorgen, ga ik even tussenlezen, inboren en uitparkeren.”

Paasei
22-01-2017 om 12:01
Over vies gesproken..
... waarom moeten zoveel koosnamen perse iets met lichaamssappen te maken hebben?? Scheetje, poepie.. brr..

Tihama
22-01-2017 om 21:01
Bull shit bingo
http://apekool.nl/apekool.php?article=113
Ook heel leuk. Uitprinten en tijdens vergaderingen af te vinken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.