Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ergerlijke uitdrukkingen

Pardoes

Pardoes

19-01-2017 om 17:01

Een paar kleintjes.

Wat ging er door je heen (bij een interview).
Je ding doen.
Iets scoren (als je iets koopt).
Hij wilt.
Weet je?
Om de haverklap "eh" zeggen. Maar dat is al geen zin meer en telt vast niet mee.

Hij kan niet heengaan vanavond. (volgens mij gebruikelijk in het oosten van het land om een woordje als "er" over te slaan?)

Fransien

Fransien

19-01-2017 om 17:01

dat is wel een dingetje

Aaargh, zo'n hinderlijke uitdrukking. Ja, dat is wel een dingetje.
Zeg dan dat je een punt hebt, of zoiets.
Dingetje klinkt zo afdoenerig.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-01-2017 om 19:01

Wilgenroosje

Nog beter!
Ik geloof dat de tijd dat ik grammatica met twee vingers in mijn neus deed lang achter me ligt...

Allergie

'Dat zit in mijn allergie'. Brrrr.

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

19-01-2017 om 20:01

Beton

"Is dat in beton gegoten?"

Doet me (te veel) denken aan maffiapraktijken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

Appeltje eitje toch? Haha

Tihama

Tihama

Adviesmatrix

http://www.jurgensland.nl/download/adviesmatrix.pdf

Genereert perfecte managementbullshitbingozinnen.

eigenlijk

Erger ik me vooral aan opwinding over zaken die niet zo belangrijk zijn. Zoals verkeerd/ambtelijk/vies taalgebruik. Als ik al deze berichten leees, durf ik nauwelijks meer mijn mond open te doen wetende dat er iemand kan zijn die zich aan mij ergert.

Niki73

Niki73

Aagje

Oh jee, nog even ik word voor Brabandofoob uitgemaakt. De Brabanders die verhuisd zijn, leren het blijkbaar vrij snel af. Gelukkig maar! Ik heb zelfs een relatie met een Brabander, maar hij praat niet zo raar, hoor. ;-)
(niet slaan!)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-01-2017 om 21:01

Nikki

Mijn ervaring met dat taalgebruik kwam niet uit Brabant. Dus ik had je niet als brabofoob gezien.

Aagje

Pardoes

Pardoes

Emotie

Ik zit hoog in mijn emotie momenteel.

Je mist het punt.

rode krullenbol

rode krullenbol

Dat is ...

de olifant in de kamer!

Tango

Tango

19-01-2017 om 22:01

Pubertaal

Ik vind de pubertaal ook behoorlijk ergerlijk, what the fuck bijvoorbeeld wordt er maar te pas en vooral te onpas geroepen. Als mijn jongste zoon erbij is als het gezegd wordt moet hij er altijd hartelijk om lachen, omdat ik weet dat ik het erg vind.
En o ja, 'het komt op als poepen' en dan in een heel serieus gesprek, vind ik ook echt niet kunnen.

maan.

maan.

20-01-2017 om 08:01

Eurie

Wat ik nog steeds heel idioot vind klinken, mensen die het hebben over 'eurie' of, nog erger, 'euries' in olaats van euro. En het gebruik van 'hun' als onderwerp in een zin.

Paddington

Paddington

20-01-2017 om 09:01

Kids

en je ding doen... Vreselijk, ik krijg er rode vlekken van.

Als een Engelse vriend de term kids gebruikt heb ik daar trouwens geen last van.

Verder mensen die uro zeggen i.p.v. euro en GVD, die laatste vind ik echt heel erg. Waarom is dat nodig.

Mensen worden ook steevast gecorrigeerd door mij op woorden als "kut". Als er iets valt bijvoorbeeld, dan zeg ik bijvoorbeeld: "Volgens mij heet dat zwaartekracht."

Aandachts-woordjes

Sprekers die de uitdrukking ' weet je wat het is' aan het begin van hun tekst plaatsen of regelmatig het woordje ' 'ja' als afsluiting van de zin plakken, om zo aandacht te krijgen of te behouden, merken niet hoe zeer die toevoegingen juist de aandacht doet verslappen. ( Uit ergernis voor het woordgebruik).

Het geeft de luisteraar het gevoel dat de spreker twijfelt of de luisteraar wel oplet. Een soort van belediging.

Een soort van

Vind ik ook ergerlijk :-)

Gaan /zullen

De toename van het gebruik van het werkwoord gaan als hulpwerkwoord is toe te schrijven aan de toename van blijvende veranderingen in deze 'snelle' tijd. We kunnen meer reizen, veranderen vaker van baan ed.
In de link wordt uitgelegd wordt uitgelegd waarom het hulpwerkwoord zullen onjuist is bij het beschrijven van een actie welke in de toekomst zal plaatsvinden. Gaan wordt steeds gangbaarder.

http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/112/gaan_zullen_algemeen/

Ps Onze zuiderburen blijken liefhebbers te zijn van het woord 'gaan' ipv zullen.

Vies

Zo vies:

Je keutel intrekken.

Caesar,

Okee, een vorm van belediging dan.

Fiona

Fiona

ook een paar

In Nederland mag je je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken
Als iets helemaal fout is gegaan: Dat verdient geen schoonheidsprijs.
Ook pubertaal: bij alles letterlijk zeggen ook al is er helemaal geen sprake van letterlijk/figuurlijk. Dat komt volgens mij ook uit het Engels.
En eigen broek ophouden (dan zie ik van alles voor me)

Triva

Triva

kijk daar gaan we weer

Mensen die zich ergeren aan wat anderen allemaal zeggen omdat hun woordgebruik de aandacht doet verslappen uit ergernis doen het zelf ook.

Ergerlijk!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Geweldig Tihama, die matrix

Ik denk dat 80% van wat ik op een dag voorbij zie komen, hier naadloos in past...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Waar ik me aan stoor

Zijn alle uitdrukkingen, waar poep, pies en plas, lichaamsdelen en enge ziektes in voorkomen.
Nieren proeven, plasje over doen, dingen die opkomen als poepen... Nee laat maar.
Het hoeft allemaal niet zo plastisch of lomp.

En laks taalgebruik als me ipv mijn en de standaarddingen die mijn puber aan pubertaal bezigt.

Maar voor de rest boeit het me allemaal niet zo veel.
Ik vind dus dat Triva en Alkes wel een punt hebben. (Of mag je dat ook al niet meer zo zeggen???--)

Anneque

Anneque

20-01-2017 om 10:01 Topicstarter

Ginny

Ja, precies, het zijn vooral die plastische uitdrukkingen die met allerlei lichaamsfuncties en -sappen te maken hebben die zo smerig zijn. Het is zo onelegant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.