Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dalarna
14-06-2014 om 00:06
Draadje voor de voetbalhaters!
Speciaal een draadje voor de voetbalhaters: werden jullie gek van vijf keer getoeter? Vinden jullie het jammer dat het er op lijkt dat het niet afgelopen is over tien dagen? Stiekem toch wel beetje blij? Kortom wat is jullie reactie op vrijdag de dertiende 2014...?

Kubus
19-06-2014 om 16:06
Hanne zelfde ervaring hier
Ook avondvierdaagse met radio. En de helft van de lopers.
Mijn kind wil vanavond thuisblijven. Ze is zo boos. Inderdaad niemand had aandacht voor elkaar en anderen kinderen waren boos op dochter dat ze niks oranjes aanhad. Landverrader werd ze genoemd. Lekker weer.
Maar ik heb gezegd dat ze toch moet lopen. Geen voetbal vanavond.
Hie wel veel herrie de hele nacht door. Helaas.

Temet
19-06-2014 om 22:06
Avondvierdaagse
Ik hoorde vandaag ook dat er op sommige plaatsen kennelijk avondvierdaagse is. Hier is-ie twee weken geleden al geweest.
Sorry, maar degenen die dat gepland hebben zijn dan toch echt erg onhandig bezig geweest.
Het is niet zo dat dat WK voetbal ons stilletjes beslopen heeft, al meer dan een jaar gaat het over bijna niks anders. Je weet dat die grappenmakerij in de zomer plaatsvindt. Je weet dat half Nederland bij zo'n WK voor de tv zit, behalve als Oranje speelt, dan zit driekwart Nederland voor de tv. Dan zou je toch kunnen bedenken dat het wellicht ook voor de voetbalhaters zinvol is om even van tevoren het speelschema op te zoeken - google is je vriendje - zodat je je avondvierdaagse om die gein heen kan plannen.
Ik heb ook al een flinke tijd geleden opgezocht wanneer Nederland moest spelen en wanneer de finale was, zodat ik daar bij het maken van wat voor plannen dan ook (ik ben bijvoorbeeld jarig in juli) rekening mee kan houden; want je kan wel van alles willen plannen, als puntje bij paaltje komt en er is een Belangrijke Wedstrijd dan haakt iedereen af. Dat is dan misschien niet erg gezellig, maar het is inmiddels een natuurverschijnsel waar de ongelukkige voetbalanalfabeet maar mee te leven heeft.
Groeten,
Temet

Hanne.
19-06-2014 om 22:06
data avondvierdaagse
Data voor de avondvierdaagse staan ook al meer dan een jaar van te voren vast. Als 'vietbalhater' (ik zou zeggen niet geinteresseerde) heb je dat echt niet door. En je verzet het ook net even.
Dat de voetbalfans niet komen moeten ze zelf weten daar zal je mij niet over horen. Het liep rrg prettig nu het wat rustiger was .
Maar ik vind diep triest dat kinderen die niets met voetbal hebben tijdens zo'n groepsactiviteit vokomen genegeerd en zelfs uitgescholden worden.

Kaaskopje
19-06-2014 om 23:06
Eens met Temet
Ik vind het dom van de organisaties van avondvierdaagsen dat ze de vierdaagse sowieso in de maand juni ingepland hebben. Een beetje weldenkend mens weet dat de avondvierdaagse het aflegt tegen het WK voetbal. Niet leuk als je niet van voetbal houdt, deze constatering, maar wel realistisch.
Dat kinderen elkaar uitschelden vanwege het WK is natuurlijk van de zotte. Is daar geen volwassene bij in de buurt die zo'n schelder bij zijn oren grijpt?

Hanne.
20-06-2014 om 07:06
juni
Conclusie in juni mogen er geen niet voetbal gerelateerde activiteiten georganiseerd worden?
Lijkt me wat overdreven.
Zullen we de herexamens meteen ook maar verplaatsen en Pinksteren?
Niemand is verplicht om aan de avond4daagse mee te doen. Is een volledig optionele activiteit.
Maar we zijn wel verplicht normaal met elkaar om te gaan.

Hanne.
De avondvierdaagse was niet minder druk dan andere jaren. Dus blijkbaar vond niemand het een probleem. Behalve de woensdag. En toen zijn de voetbalfans merendeels gewoon thuisgebleven.
op zich was het dus geen probleem dat die activiteiten samen vielen.

Hadewich
's Middags
Hier werd de avondvierdaagse op woensdagmiddag gelopen, speciaal aangepast voor het WK!

Jasam
Vind het wel handig
die voetbalwedstrijden.
Wij gaan boodschappen doen, en dan hebben we de winkel voor onszelf.
De cassiere zit met spanning op ons te wachten.
Ze zijn allemaal zo bij met ons dan :)

Kubus
20-06-2014 om 10:06
Idioot dat alles moet wijken voor voetbal
Sorry, maar ik heb daar absoluut geen begrip voor. Hier heb je toch te maken met veel activiteiten in de gemeente. Ik neem aan dat zoiets als avondvierdaagse altijd in dezelfde periode valt. Wat zot om dan met een sport WK rekening te houden.
Het wordt je overals zo opgedrongen. Mensen lopen als kippen zonder kop achter elkaar aan, de media heeft het alleen nog over voetbal.
Dat mensen in Brazilië een paar weken terug nog protesteerden omdat ze geen fatsoenlijk bestaan kunnen opbouwen, hoor je ineens niks meer van. Zogenaamd omdat ze toch blij zijn met dat voetbal. Jaja.
En wat mij zo dwars zit: Niet meedoen is geen optie meer. In mijn jeugd werd er niks van gezegd als je geen oranje droeg. Hier wordt mijn kind nog net niet in elkaar gemept.
En dat vind ik zo stom. De mensen die zich opgaven voor de avondvierdaagse weten toch ook dat er een WK is. Ze wisten toen zelfs al dat Nederland speelde op de woensdag, want we hebben tot 5 juni kunnen opgeven hier.
Waarom doe je dan mee als je weet dat je liever voetbal kijkt. Avondvierdaagse is niet verplicht!
En ik snap ook niet dat als je niet meedoet je gewoon wordt uitgescholden.
Ik heb het er nog over gehad met de begeleider. Maar die vond het ook stom dat dochter niks oranjes aanhad, en gaf de schelders dus gelijk!
Ik heb nu de klacht maar bij de juf neergelegd, die schrok er wel van. Helaas lopen er hier geen juffen mee. Tenminste die hebben over het algemeen iets eer pedagogisch inzicht.
Het wordt wel een bespreekpunt in de klas.
Oja het jaarlijkse eind feest is ook in het teken van het WK. Net als iedere twee jaar (twee jaar terug EK).
Mijn dochter gaat niet. Geen haar op d'r hoofd.

amk
20-06-2014 om 11:06
avondvierdaagse
is toch in de meeste gemeenten in een vaste week. Hier de eerste week van juni, in mijn vorige gemeente de laatste van mei. Kon je jaren vooruit voorspellen.
Vroeger was de oranje gekte wel een stuk minder, maar ja we hebben nu veel meer media en de reclamebudgetten zijn veel groter.

Kaaskopje
20-06-2014 om 20:06
avondvierdaagse op vaste tijden
Ja dat is zo, vierdaagsen worden in een redelijk vast patroon gelopen, maar zou er veel commentaar komen als een vierdaagse 2 weken verschoven wordt?
Je kunt het onzin vinden, maar voetbal is nu eenmaal de grootste volkssport in heel veel landen. Wij zijn in Nederland nog bescheiden vergeleken met warmbloedigere landen. Gewoon maar over je heen laten komen is mijn devies. Er zijn meer weken zonder voetbalgekte dan met.
Door mijn man en later ook mijn dochter ben ik wel meer voetbalminded geworden, maar in zeer bescheiden mate. Maar met wk's raak ik ook aangestoken door het virus.

skik
21-06-2014 om 22:06
Hier geen wk-gekte
Op school merk je niks van het wk, hier in de buurt zie ik sporadisch een vlaggenlijntje maar dat is het dan ook wel. Last van tot laat feestvierende supporters heb ik gelukkig ook niet.
Het wk zelf vind ik steeds leuker worden. Volgens mij zijn er nog geen supportersrellen geweest, het publiek zit ook vaak gemengd en iedereen is enthousiast. Ik geloof dat het spel ook veel meer fair play is tijdens andere kampioenschappen, ik heb nog niet van hele vuile overtredingen gehoord. Vaak zie je tegenstanders elkaar overeind helpen of verontschuldigen bij tackels. De spelers zijn ook sympathiek tegen elkaar voor en na de wedstrijd. De resultaten van de wedstrijden maken het ook leuk, favorieten die verliezen, underdogs winnen. Leuk toch, dat Ghana voorstaat tegen Duitsland? En dat Iran Argentinië 90 minuten op 0-0 wist te houden?
skik

Stenna
22-06-2014 om 09:06
Jasam
Ja, dat vind ik nou ook zo handig. Juist op de tijd van de wedstrijd boodschappen doen of bijv naar de Ikea (die ik meestal mijd vanwege overgevoeligheid voor drukte). Heerlijk!
Verder mag iedereen oranje dragen en zingen zoals ze willen van mij, maar ik heb er wel moeite mee (net als andere schrijfster hier) dat ik erop aangesproken wordt dat ik niet mee doe/ er niet om geef. Geen oranje draag, niet meepraat, niet deelneem aan de de "pool" op het werk, etc: wordt toch erg gedaan alsof ik flauw en spelbreker ben ofzo. Voor een kind lijkt me dat echt rot.
En ik word gek van de t.v. Er is soms echt op 6 zenders tegelijk niks anders te vinden dan gepraat over voetbal.

Kubus
23-06-2014 om 15:06
Klein drama hier :(
Dochter kwam tussen de middag overstuur thuis. Ze is heel erg uitgescholden, ze zegt zelfs geslagen te zijn, want ze was niet in het oranje.
De juf heeft het niet gemerkt, want het was buiten (nouja!).
Ik heb haar voor vanmiddag even thuis gehouden en inmiddels ook een pittig gesprek met de juf gehouden.
Blijkbaar hebben ze het in de klas over niks anders vandaag.
Goh ik begin dat hele voetbal steeds vervelender te vinden.

Monique D*
23-06-2014 om 15:06
Hoe heeft de juf dit aangepakt?
De juf zou sowieso ervoor moeten zorgen dat dit niet meer zal gebeuren!! Reden van pesten: je hebt geen oranje kleding aan! En ik las ook in deze draad dat dit zelfs tijdens de avondvierdaagse gebeurde.. en de begeleider hiervan vond dit allemaal prima.
Het zou de laatste keer zijn dat mijn kinderen en ik meeliepen en ik zou dit ook neerleggen bij de organisatie van de avondvierdaagse.
Dit moet gewoon aangepakt worden.
Respect voor elkaar heet dat.

AnneJ
23-06-2014 om 19:06
even opletten nu de wedstrijd over is
"als Nederland verliest, stijgt het aantal meldingen van mishandeling bij de officiële instanties met bijna veertig procent. En zelfs als Oranje wint, wordt er een kwart meer huiselijk geweld gepleegd, vertelde hij.
Voetbal is oorlog
Ik kon het bijna niet geloven. Als Nederland wint, is toch iedereen blij? Waarom zou je dan je vrouw gaan slaan? Of je man of kinderen - want dat gebeurt ook. Drankgebruik, zei mijn vader. Spanning rond de wedstrijd. Op elkaars lip zitten. En het blijft niet bij de avond waarop de wedstrijd gespeeld wordt, vulde hij zijn verhaal aan: als 'we' verloren hebben, wordt de dag erop ook nog elf procent meer geweld gebruikt in huis."

Kaaskopje
23-06-2014 om 22:06
Snel naar lege winkels tijdens wedstrijden
Jammer voor de mensen uit onze wijk vanavond... de supermarkt ging om 6 uur dicht. En ik geef ze geen ongelijk. Niet zozeer omdat ik vind dat het personeel de wedstrijd zou moeten kunnen zien (wat natuurlijk wel sympathiek is) maar omdat een winkel natuurlijk niet kan draaien op anderhalve klant tussen 6 en 9 uur.

Kaaskopje
Kubus
Wat zielig voor je dochter! Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik hoop dat het nog wel aandacht krijgt.

Kaaskopje
AnneJ
Het eerste wat ik bedenk is: drank, adrenaline en testosteron en als we verliezen komt er ook nog frustratie en teleurstelling bij.

AnneJ
24-06-2014 om 00:06
Lijkt me ook Kaaskopje
Neemt niet weg dat we hier met de pubers gezellig naar de wedstrijd hebben gekeken. En er ging toch niemand slaan gelukkig.:-)
Oke, zonder drank, dat zal schelen.:-)

Stenna
24-06-2014 om 00:06
drank
Hoewel ik voetbalhater ben, geloof ik niet dat je hier voetbal schuldig aan is. Wel drank. Zoals aan zoveel geweld in onze samenleving.

Mijntje
24-06-2014 om 09:06
Zoon vertelde ook dat een vriendje boos op hem was omdat zoon geen voetbal kijkt. Gelukkig trekt hij zich er niks van aan.
Maar dat is natuurlijk wel de omgekeerde wereld dat je oranje MOET dragen en MOET kijken. Ik denk dat er veel kinderen het saai vinden maar niet durven te laten blijken, anders hoor je er niet bij.
We hebben gisteren in de stad (voor 18 uur) 247 oranje voetbalfans geteld!!!

Kubus
26-06-2014 om 10:06
Precies mijntje
"Ik denk dat er veel kinderen het saai vinden maar niet durven te laten blijken, anders hoor je er niet bij."
En dat is bij dochter op school ook aan de hand.
Ze is vandaag voor het eerst pas weer naar school. We hebben gisterenmiddag een uitgebreid gesprek gehad samen met de juf. Het is in de klas behandeld.
Er was (onbedoeld volgens juf) een beetje een sfeer ontstaan dat je verplicht voetbal leuk moet vinden. Kinderen zijn er zo vatbaar voor! Ik vind het ook niet gek hoor dat kinderen zo ondersneeuwen hier op school. De school is al sinds eind mei in het oranje en er hangen overal voetballen.
Er wordt naar mijn smaak gewoon teveel aandacht aan besteed. Maarja de directeur is ook een grote voetbalfan, en iedere weeksluiting gaat de laatste weken over dat voetbal.
Dochter gaat deze weeksluiting ook niet bijwonen hebben we afgesproken.
En de juf gaat dit in de groep gooien in het team. Maar ze is wel bang dat ze daar weinig gehoor krijgt.
En ik gun echt iedereen zijn plezier hoor echt.
Maar bij voetbal, is mijn eigen ervaring, wordt het niet door iedereen geaccepteerd dat het je niks interesseert.
Kijk maar naar mijn vader; die werd in '88 zelfs agressief omdat ik niet wenste te kijken naar de finale.... Dat was ook niet de enige keer dat hij door het lint ging vanwege voetbal trouwens. En hij is geen zware drinker. En verdere geen agressieve man eigenlijk.
Ik ben trouwens wel van mening dat voetbal agressie in de samenleving aanwakkert. Je hoeft alleen maar na een grote competitiewedstrijd te zien wat voor schade er is aangericht. Ik heb in Rotterdam gewoond toen Feyenoord kampioen werd. Ik was blij dat ik geen auto had destijds.... Maar men beweert dat deze mensen dan wat anders zoeken om hun geweld op te botvieren. Ik betwijfel het eigenlijk.
En die voetballers gedragen zich vaak nogal agressief op het veld. En daar kijken kinderen naar en zien dat als groot voorbeeld.
Waarom doen we geen kijkwijzer bij voetbal eigenlijk?
Ik kijk niet zoveel sport, maar ik betwijfel of dit bij andere sporten er ook zo extreem aan toe gaat.

Kaaskopje
26-06-2014 om 22:06
Aha, daar is de oorzaak dus Kubus
Je vader was zo fanatiek dat het jouw een trauma heeft opgeleverd en het zou zomaar kunnen dat je dat ongemerkt op je dochter hebt overgebracht. "Voetbal is vreselijk!"
Het is natuurlijk ook niet normaal dat iemand agressief wordt als een ander geen zin heeft om te kijken. Onbegrip... okee, maar agressief? Nee, dat slaat nergens op.
Natuurlijk moet iemand zich vrij voelen om te zeggen dat hij of zij voetbal niet leuk vindt, maar wat ik me wel afvraag is of het zo moeilijk is om maar even in de overlevingstand te gaan staan. Standje geven en nemen. Als het WK nog gaande is komt er bij ons nóg iets bij: de Tour de France. Mijn reactie net tegen mijn man (het begint over een week): Begint het dán al?? Mijn man, nee... dan pás. Hij kan niet wachten. En dat gun ik hem dan ook wel weer. Ongemerkt krijg ik dan ook wel weer belangstelling en ik vind het geklets op tv eromheen eigenlijk wel gezellig. Vanaf de derde week van juli keert het normale leven weer terug.

Ely
26-06-2014 om 23:06
Kubus
Wat een vreselijke situatie bij je dochter op school. Dat de hele school 'in thema' vind ik echt niet ok. Er is meer gaande in de wereld. De hockeyvrouwen kampioen, was daar ook aandacht voor?
Ik ben geen voetbal hater. Ik ben geen fan. Ik vind het allemaal wel prima. De kinderen zijn nog geen dag in het oranje gekleed geweest, niet naar school, niet ergens anders. Oudste is bij vrienden naar wedstrijden wezen kijken en heeft dan genoeg aan oranje zooi (pet, hoed, sjaal, meuk). Vind ik ook prima. Als een kind oranje kleding wil wil ik daar best in meegaan trouwens.
Ik zou ook link worden als school zich zou opstellen. En ik snap dat het bij jou extra gevoelig ligt, zou ik ook hebben.
Ik hoop dat je dochter haar draai kan vinden in dit gedoe. Bleh.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.